최근 인터넷의 급속한 확산에 따른 우편물량의 감소 추세, 사송업체의 등장, 금융시장의 개방화 및 대형화, 전자금융시스템의 확산 등으로 우체국의 사업여건이 급속도로 변화하고 있다. 또한 우체국은 정부에서 경영함에 따라 사업의 효율성, 시장성 보다는 공익성을 강조함으로써 기업 경영의 탄력성이 감소되고, 사업 운영 면에서도 많은 문제점이 발생되고 있다. 우체국 조직의 환경에 대한 구성원의 직무만족은 우체국의 효율성을 크게 좌우하는 변수로 등장하게 되었다. 따라서 우체국 구성원의 직무만족과 불만족 요인을 규명해 보려는 노력은 그 자체로써 중요성이 충분하게 인정될 수 있을 것이다. 그리고 이러한 검토를 통해 인적 자원을 효율적으로 관리하게 됨으로써 조직의 효율성을 제고할 수 있는 근거와 계기가 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 Herzberg의 이 요인이론을 바탕으로 하여 우체국의 업무에 알맞게 수정하여 설문을 작성하였으며, 이를 토대로 하여 우체국 공무원의 직무만족과 불만족 요인을 실증적 분석을 통해 분석해 보고자 하였다. 그리고 우체국의 구성원들의 직무에 대한 문제점을 파악 분석하여 그 문제점에 대한 해결책도 제시해 보고자 하였다. 본 연구의 구체적인 목적으로 첫째, 우체국 공무원들에게 만족하는 요인은 어떤 요인이며 불만족 요인은 어떤 요인인지 분석해 보는 것이다. 그리고 둘째, 이 요인들은 우체국 구성원들의 인구학적 특성별 어떤 차이를 보이는 지 분석해 보는 것이다. 셋째, 직무만족 요인은 직무수행에 어떤 영향을 미치고 그리고 불만족요인은 직무수행에 어떤 영향을 미치는가를 분석 규명하고자 한다. 본 연구의 분석의 결과 우체국 공무원들에게 있어 직무만족요인은 직무자체, 인정감, 복리후생, 동료관계, 조직운영, 안정감 이었으며, 불만족 요인은 임금, 승진, 근무환경, 관리감독이었다. 본 결과는 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 측면이 많았음을 의미한다. 불만족요인인 임금, 근무환경, 관리감독 등은 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 결과이며 만족요인인 직무자체, 인정감, 안정감, 등도 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 결과이다. 반면 다른 결과를 나타낸 요인들도 분석되었다. 분석의 결과 불만족 요인 승진요인은 Herzberg의 이 요인이론과 일치하지 않는 것으로 분석되었다. 즉 승진요인은 Herzberg의 이 요인이론에서는 만족요인으로 나타났다. 그러나 본 연구의 결과는 불만족 요인으로 분석되었다. 그리고 동료와의 관계, 조직운영 등의 요인도 Herzberg의 이 요인이론에서는 불만족요인으로 분석되었으나 본 연구에서는 만족요인으로 분석되었다. 이 결과에 대해서는 추후 다른 연구를 통해 분석되어 규명되어야 할 부분이라 할 것이다. 직무만족요인과 조직의 직무수행의 영향관계에 있어서 직무만족의 요인은 직무수행에 정(+)의 방향으로 영향을 미치고 있다는 것이다. 즉, 이 요인들은 직무수행을 향상시키는데 중요한 요인이며 조직의 성공을 위한 중요한 요소라는 것이다. 그리고 직무불만족요인과 직무수행과의 영향관계에 있어서 직무불만족요인은 직무수행에 부의 방향으로 영향을 미치고 있다는 것이다. 즉, 이 요인은 직무성과에 악영향을 미치며, 조직의 성공을 방해하는 요소라는 것이다. 따라서 조직의 관리자는 구성원의 불만요인이 무엇인지 분석하여 불만요인을 제거해 주는 방향으로 정책이나 방안을 모색해야 한다는 것이다. 그러나 본 연구는 진행과정에서 다음과 같은 몇 가지 한계점이 나타났다. 첫째, 연구 대상자 선정의 문제이다. 전체 우체국 공무원 3,345명 중 500명을 대상으로 표본추출 하였으며 조사대상지역을 대구, 경북지역에 국한시킴으로써 모든 우체국의 조직특성으로 일반화 시키는 데에는 제약이 많다는 점이다. 둘째, 연구 시점의 문제이다. 2009년 5월 10일부터 1개월 기간이라고 하는 단일시점 조사에 의하였기 때문에 실제 사례적 ...
최근 인터넷의 급속한 확산에 따른 우편물량의 감소 추세, 사송업체의 등장, 금융시장의 개방화 및 대형화, 전자금융시스템의 확산 등으로 우체국의 사업여건이 급속도로 변화하고 있다. 또한 우체국은 정부에서 경영함에 따라 사업의 효율성, 시장성 보다는 공익성을 강조함으로써 기업 경영의 탄력성이 감소되고, 사업 운영 면에서도 많은 문제점이 발생되고 있다. 우체국 조직의 환경에 대한 구성원의 직무만족은 우체국의 효율성을 크게 좌우하는 변수로 등장하게 되었다. 따라서 우체국 구성원의 직무만족과 불만족 요인을 규명해 보려는 노력은 그 자체로써 중요성이 충분하게 인정될 수 있을 것이다. 그리고 이러한 검토를 통해 인적 자원을 효율적으로 관리하게 됨으로써 조직의 효율성을 제고할 수 있는 근거와 계기가 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 Herzberg의 이 요인이론을 바탕으로 하여 우체국의 업무에 알맞게 수정하여 설문을 작성하였으며, 이를 토대로 하여 우체국 공무원의 직무만족과 불만족 요인을 실증적 분석을 통해 분석해 보고자 하였다. 그리고 우체국의 구성원들의 직무에 대한 문제점을 파악 분석하여 그 문제점에 대한 해결책도 제시해 보고자 하였다. 본 연구의 구체적인 목적으로 첫째, 우체국 공무원들에게 만족하는 요인은 어떤 요인이며 불만족 요인은 어떤 요인인지 분석해 보는 것이다. 그리고 둘째, 이 요인들은 우체국 구성원들의 인구학적 특성별 어떤 차이를 보이는 지 분석해 보는 것이다. 셋째, 직무만족 요인은 직무수행에 어떤 영향을 미치고 그리고 불만족요인은 직무수행에 어떤 영향을 미치는가를 분석 규명하고자 한다. 본 연구의 분석의 결과 우체국 공무원들에게 있어 직무만족요인은 직무자체, 인정감, 복리후생, 동료관계, 조직운영, 안정감 이었으며, 불만족 요인은 임금, 승진, 근무환경, 관리감독이었다. 본 결과는 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 측면이 많았음을 의미한다. 불만족요인인 임금, 근무환경, 관리감독 등은 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 결과이며 만족요인인 직무자체, 인정감, 안정감, 등도 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 결과이다. 반면 다른 결과를 나타낸 요인들도 분석되었다. 분석의 결과 불만족 요인 승진요인은 Herzberg의 이 요인이론과 일치하지 않는 것으로 분석되었다. 즉 승진요인은 Herzberg의 이 요인이론에서는 만족요인으로 나타났다. 그러나 본 연구의 결과는 불만족 요인으로 분석되었다. 그리고 동료와의 관계, 조직운영 등의 요인도 Herzberg의 이 요인이론에서는 불만족요인으로 분석되었으나 본 연구에서는 만족요인으로 분석되었다. 이 결과에 대해서는 추후 다른 연구를 통해 분석되어 규명되어야 할 부분이라 할 것이다. 직무만족요인과 조직의 직무수행의 영향관계에 있어서 직무만족의 요인은 직무수행에 정(+)의 방향으로 영향을 미치고 있다는 것이다. 즉, 이 요인들은 직무수행을 향상시키는데 중요한 요인이며 조직의 성공을 위한 중요한 요소라는 것이다. 그리고 직무불만족요인과 직무수행과의 영향관계에 있어서 직무불만족요인은 직무수행에 부의 방향으로 영향을 미치고 있다는 것이다. 즉, 이 요인은 직무성과에 악영향을 미치며, 조직의 성공을 방해하는 요소라는 것이다. 따라서 조직의 관리자는 구성원의 불만요인이 무엇인지 분석하여 불만요인을 제거해 주는 방향으로 정책이나 방안을 모색해야 한다는 것이다. 그러나 본 연구는 진행과정에서 다음과 같은 몇 가지 한계점이 나타났다. 첫째, 연구 대상자 선정의 문제이다. 전체 우체국 공무원 3,345명 중 500명을 대상으로 표본추출 하였으며 조사대상지역을 대구, 경북지역에 국한시킴으로써 모든 우체국의 조직특성으로 일반화 시키는 데에는 제약이 많다는 점이다. 둘째, 연구 시점의 문제이다. 2009년 5월 10일부터 1개월 기간이라고 하는 단일시점 조사에 의하였기 때문에 실제 사례적 차이분석을 할 수 없으며, 조직의 수명주기를 고려하지 못하고 필요한 시기에 연구자가 분석했다는 점이다. 셋째, 환경과의 관계에서의 문제이다. 우체국이라는 조직의 외부환경변수가 복잡하고 다양하여 많은 영향을 미치고 있음에도 불구하고 내부 환경 변수에만 국한하고 있다는 점이다. 본 연구는 이러한 연구 상의 한계에도 불구하고 우체국 공무원들의 직무만족의 요인을 분석해 줌으로써 우체국의 조직 관리에 있어 보다 효율적인 관리가 될 수 있도록 도움을 주고 있다는 점에서 의의가 있다고 하겠다. 앞으로 우체국공무원들의 전국적인 표본조사를 통한 불만족요인과 만족요인을 분석하여 연구의 일반화와 전국 우체국 조직 관리의 효율화를 기할 수 있도록 하여야겠다.
최근 인터넷의 급속한 확산에 따른 우편물량의 감소 추세, 사송업체의 등장, 금융시장의 개방화 및 대형화, 전자금융시스템의 확산 등으로 우체국의 사업여건이 급속도로 변화하고 있다. 또한 우체국은 정부에서 경영함에 따라 사업의 효율성, 시장성 보다는 공익성을 강조함으로써 기업 경영의 탄력성이 감소되고, 사업 운영 면에서도 많은 문제점이 발생되고 있다. 우체국 조직의 환경에 대한 구성원의 직무만족은 우체국의 효율성을 크게 좌우하는 변수로 등장하게 되었다. 따라서 우체국 구성원의 직무만족과 불만족 요인을 규명해 보려는 노력은 그 자체로써 중요성이 충분하게 인정될 수 있을 것이다. 그리고 이러한 검토를 통해 인적 자원을 효율적으로 관리하게 됨으로써 조직의 효율성을 제고할 수 있는 근거와 계기가 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 Herzberg의 이 요인이론을 바탕으로 하여 우체국의 업무에 알맞게 수정하여 설문을 작성하였으며, 이를 토대로 하여 우체국 공무원의 직무만족과 불만족 요인을 실증적 분석을 통해 분석해 보고자 하였다. 그리고 우체국의 구성원들의 직무에 대한 문제점을 파악 분석하여 그 문제점에 대한 해결책도 제시해 보고자 하였다. 본 연구의 구체적인 목적으로 첫째, 우체국 공무원들에게 만족하는 요인은 어떤 요인이며 불만족 요인은 어떤 요인인지 분석해 보는 것이다. 그리고 둘째, 이 요인들은 우체국 구성원들의 인구학적 특성별 어떤 차이를 보이는 지 분석해 보는 것이다. 셋째, 직무만족 요인은 직무수행에 어떤 영향을 미치고 그리고 불만족요인은 직무수행에 어떤 영향을 미치는가를 분석 규명하고자 한다. 본 연구의 분석의 결과 우체국 공무원들에게 있어 직무만족요인은 직무자체, 인정감, 복리후생, 동료관계, 조직운영, 안정감 이었으며, 불만족 요인은 임금, 승진, 근무환경, 관리감독이었다. 본 결과는 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 측면이 많았음을 의미한다. 불만족요인인 임금, 근무환경, 관리감독 등은 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 결과이며 만족요인인 직무자체, 인정감, 안정감, 등도 Herzberg의 이 요인이론과 일치하는 결과이다. 반면 다른 결과를 나타낸 요인들도 분석되었다. 분석의 결과 불만족 요인 승진요인은 Herzberg의 이 요인이론과 일치하지 않는 것으로 분석되었다. 즉 승진요인은 Herzberg의 이 요인이론에서는 만족요인으로 나타났다. 그러나 본 연구의 결과는 불만족 요인으로 분석되었다. 그리고 동료와의 관계, 조직운영 등의 요인도 Herzberg의 이 요인이론에서는 불만족요인으로 분석되었으나 본 연구에서는 만족요인으로 분석되었다. 이 결과에 대해서는 추후 다른 연구를 통해 분석되어 규명되어야 할 부분이라 할 것이다. 직무만족요인과 조직의 직무수행의 영향관계에 있어서 직무만족의 요인은 직무수행에 정(+)의 방향으로 영향을 미치고 있다는 것이다. 즉, 이 요인들은 직무수행을 향상시키는데 중요한 요인이며 조직의 성공을 위한 중요한 요소라는 것이다. 그리고 직무불만족요인과 직무수행과의 영향관계에 있어서 직무불만족요인은 직무수행에 부의 방향으로 영향을 미치고 있다는 것이다. 즉, 이 요인은 직무성과에 악영향을 미치며, 조직의 성공을 방해하는 요소라는 것이다. 따라서 조직의 관리자는 구성원의 불만요인이 무엇인지 분석하여 불만요인을 제거해 주는 방향으로 정책이나 방안을 모색해야 한다는 것이다. 그러나 본 연구는 진행과정에서 다음과 같은 몇 가지 한계점이 나타났다. 첫째, 연구 대상자 선정의 문제이다. 전체 우체국 공무원 3,345명 중 500명을 대상으로 표본추출 하였으며 조사대상지역을 대구, 경북지역에 국한시킴으로써 모든 우체국의 조직특성으로 일반화 시키는 데에는 제약이 많다는 점이다. 둘째, 연구 시점의 문제이다. 2009년 5월 10일부터 1개월 기간이라고 하는 단일시점 조사에 의하였기 때문에 실제 사례적 차이분석을 할 수 없으며, 조직의 수명주기를 고려하지 못하고 필요한 시기에 연구자가 분석했다는 점이다. 셋째, 환경과의 관계에서의 문제이다. 우체국이라는 조직의 외부환경변수가 복잡하고 다양하여 많은 영향을 미치고 있음에도 불구하고 내부 환경 변수에만 국한하고 있다는 점이다. 본 연구는 이러한 연구 상의 한계에도 불구하고 우체국 공무원들의 직무만족의 요인을 분석해 줌으로써 우체국의 조직 관리에 있어 보다 효율적인 관리가 될 수 있도록 도움을 주고 있다는 점에서 의의가 있다고 하겠다. 앞으로 우체국공무원들의 전국적인 표본조사를 통한 불만족요인과 만족요인을 분석하여 연구의 일반화와 전국 우체국 조직 관리의 효율화를 기할 수 있도록 하여야겠다.
In this study, we tried to analyze post office servants’job satisfaction and dissatisfaction factors through empirical analysis based on Herzberg’s two factor theory. In addition, by comprehensive analysis of post office members’job problems, we also tried to suggest solutions to those problems. Amo...
In this study, we tried to analyze post office servants’job satisfaction and dissatisfaction factors through empirical analysis based on Herzberg’s two factor theory. In addition, by comprehensive analysis of post office members’job problems, we also tried to suggest solutions to those problems. Among specific goals for this study, the first is to analyze post office servants’ satisfaction factors and dissatisfaction factors. And the second is to analyze what kind of demographically characteristic differences these factors show. The third goal is to analyze what kind of effects job satisfaction factors or dissatisfaction factors have on improving job performance correspondingly. The scope of this research is for 500 post office civil servants in Taegu, Kyungbuk, and the period for the survey runs for a month from May.10 till Jun.10, 2009. The method was doing surveys with sealed survey sheets which were prepared based on the data and researcher’s experiences verified through existing studies. Total number of the survey papers distributed was 500 copies, and 418 excluding 82 out of 500 have been researched and analyzed. Collected data were analyzed using the SPSS17.0 which is a social science statistic package, and the analytic method was for getting ideas of the characteristics of specific samples as well as job satisfactionlevel utilizing frequency analysis, average comparative analysis of sample jobs, difference analysis, correlation analysis, reliability analysis and recursion analysis. Our data analysis demonstrates that post office servants’job satisfaction factors included job itself, recognition, welfare facilities, peer relationship, organization operation, and stability, while dissatisfaction factors were wages, promotion, work environment and supervision. Our results imply there is consistency with Herzberg’s two factor theory. In other words, dissatisfaction factors such as wages, work environment, and supervision are the results consistent with Herzberg’s two factor theory, the satisfaction factors such as job itself, recognition, stability are also the results consistent with Herzberg’s two factor theory. On the other hand, factors that show different results between our study and Herzberg’s two factor theory were also analyzed. The analysis results show that the promotion, which is a dissatisfaction factor, is not consistent with Herzberg’s two factor theory. To say, the promotion appeared to be a satisfaction factor in Herzberg’s two factor theory whereas it appeared as a dissatisfaction factor in our study. This result needs to be more analyzed and clarifiedthrough additional studies later on. And the job satisfaction factors in our study were demonstrated to positively affect job performance improving factors. This means satisfaction factors are important elements in improving the job performance and also for the success of the organization. Regarding the relationship between job dissatisfaction factors and job performance improvement, the job dissatisfaction factors were analyzed to negatively affect the job performance improving factors. This means job dissatisfaction factors have bad impacts on improving job performance and also inhibit the success of organization. Therefore, the manager of organization should explore policies and strategies in a direction to remove the job dissatisfaction factors by analyzing members’ dissatisfaction factors. Our research, however, revealed several limitations during the process as follows. First, it’s the matter of selecting whom we are researching. We extracted 500 samples out of total 3,345 post office servantsand limited the region for investigation to Daegu, Kyungbuk, bringing about many obstacles in generalizing as the organizational characteristic of all the post offices. Second, it’s the matter of research time point. Since the investigation has been carried out for one month from May.10, 2009, difference analysis among actual examples could not be done. Also, the life-span period of the organization was not considered and the time period which we needed was used for the analysis. Third, it’s the matter of the relationship with environments. Although external environmental variables of post office organization have so many effects due to their complicacy and diversity, they only confine to internal environmental variables. This research is considered significant in the sense that it helps manage efficiently the post office organization by analyzing the post office servants’ job satisfaction despite the limitation of the research. From now on, the analyses of the satisfactionand dissatisfaction factors are required through the nation-wide survey of post office servants, and the research is needed for the generalization of the research by nation-wide investigations and ensuring effective policies of managing the nation-wide post office organizations.
In this study, we tried to analyze post office servants’job satisfaction and dissatisfaction factors through empirical analysis based on Herzberg’s two factor theory. In addition, by comprehensive analysis of post office members’job problems, we also tried to suggest solutions to those problems. Among specific goals for this study, the first is to analyze post office servants’ satisfaction factors and dissatisfaction factors. And the second is to analyze what kind of demographically characteristic differences these factors show. The third goal is to analyze what kind of effects job satisfaction factors or dissatisfaction factors have on improving job performance correspondingly. The scope of this research is for 500 post office civil servants in Taegu, Kyungbuk, and the period for the survey runs for a month from May.10 till Jun.10, 2009. The method was doing surveys with sealed survey sheets which were prepared based on the data and researcher’s experiences verified through existing studies. Total number of the survey papers distributed was 500 copies, and 418 excluding 82 out of 500 have been researched and analyzed. Collected data were analyzed using the SPSS17.0 which is a social science statistic package, and the analytic method was for getting ideas of the characteristics of specific samples as well as job satisfactionlevel utilizing frequency analysis, average comparative analysis of sample jobs, difference analysis, correlation analysis, reliability analysis and recursion analysis. Our data analysis demonstrates that post office servants’job satisfaction factors included job itself, recognition, welfare facilities, peer relationship, organization operation, and stability, while dissatisfaction factors were wages, promotion, work environment and supervision. Our results imply there is consistency with Herzberg’s two factor theory. In other words, dissatisfaction factors such as wages, work environment, and supervision are the results consistent with Herzberg’s two factor theory, the satisfaction factors such as job itself, recognition, stability are also the results consistent with Herzberg’s two factor theory. On the other hand, factors that show different results between our study and Herzberg’s two factor theory were also analyzed. The analysis results show that the promotion, which is a dissatisfaction factor, is not consistent with Herzberg’s two factor theory. To say, the promotion appeared to be a satisfaction factor in Herzberg’s two factor theory whereas it appeared as a dissatisfaction factor in our study. This result needs to be more analyzed and clarifiedthrough additional studies later on. And the job satisfaction factors in our study were demonstrated to positively affect job performance improving factors. This means satisfaction factors are important elements in improving the job performance and also for the success of the organization. Regarding the relationship between job dissatisfaction factors and job performance improvement, the job dissatisfaction factors were analyzed to negatively affect the job performance improving factors. This means job dissatisfaction factors have bad impacts on improving job performance and also inhibit the success of organization. Therefore, the manager of organization should explore policies and strategies in a direction to remove the job dissatisfaction factors by analyzing members’ dissatisfaction factors. Our research, however, revealed several limitations during the process as follows. First, it’s the matter of selecting whom we are researching. We extracted 500 samples out of total 3,345 post office servantsand limited the region for investigation to Daegu, Kyungbuk, bringing about many obstacles in generalizing as the organizational characteristic of all the post offices. Second, it’s the matter of research time point. Since the investigation has been carried out for one month from May.10, 2009, difference analysis among actual examples could not be done. Also, the life-span period of the organization was not considered and the time period which we needed was used for the analysis. Third, it’s the matter of the relationship with environments. Although external environmental variables of post office organization have so many effects due to their complicacy and diversity, they only confine to internal environmental variables. This research is considered significant in the sense that it helps manage efficiently the post office organization by analyzing the post office servants’ job satisfaction despite the limitation of the research. From now on, the analyses of the satisfactionand dissatisfaction factors are required through the nation-wide survey of post office servants, and the research is needed for the generalization of the research by nation-wide investigations and ensuring effective policies of managing the nation-wide post office organizations.
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