본 연구의 목적은 카지노산업은 인적의존도가 타 산업에 비해 훨씬 높다고 볼 때, 자율경영의 이슈는 기업의 성패와 직결될 만큼 중요한 사안이라 할 수 있으며, 이런 측면에서 자율경영과 종사원, 고객, 조직유효성의 역학관계 속에서 이들 간의 구조적 관계를 규명하는 것은 조직효율성을 극대화 할 수 있는 최선의 내부마케팅전략을 수립하고 전개하는 정보의 원천이 될 것이며, 기업 환경 및 고객환경의 급변화가 예측되는 카지노 산업분야에서도 고객과의 유연한 관계 구축, 서비스 접점에 있는 종사원의 ...
본 연구의 목적은 카지노산업은 인적의존도가 타 산업에 비해 훨씬 높다고 볼 때, 자율경영의 이슈는 기업의 성패와 직결될 만큼 중요한 사안이라 할 수 있으며, 이런 측면에서 자율경영과 종사원, 고객, 조직유효성의 역학관계 속에서 이들 간의 구조적 관계를 규명하는 것은 조직효율성을 극대화 할 수 있는 최선의 내부마케팅전략을 수립하고 전개하는 정보의 원천이 될 것이며, 기업 환경 및 고객환경의 급변화가 예측되는 카지노 산업분야에서도 고객과의 유연한 관계 구축, 서비스 접점에 있는 종사원의 셀프리더십과 조직 몰입, 대고객 서비스 마인드를 통한 기업의 조직 유효성의 관계규명을 통해 카지노 기업의 발전적 방안을 위한 전략적 시사점을 도출 시킬 필요가 있기 때문이며, 이론적인 측면에서도 상대적으로 연구기반이 약한 카지노분야의 질적 도약을 위한 다양한 이론을 정립할 필요가 있기 때문이다. 이에, 본 연구는 문헌연구로는 국내·외 서적, 논문, 기타 각종 간행물 및 통계자료를 활용하였으며, 실증 연구에서는 문헌고찰을 통해 도출된 개념, 구성차원, 척도들을 토대로 개발된 측정도구를 이용하여 전국에 소재한 카지노 현장종사원을 대상으로 현장 서베이를 실시하였으며, 실증분석을 위해 SPSS for Window Version 15.0과 AMOS 7.0을 분석도구로 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비조사를 통한 측정척도의 신뢰성과 타당성을 검증한 결과 카지노 종사원의 셀프리더십의 3가지 하위차원인 사유적 셀프리더십, 셀프매니지먼트, 자연보상, 몰입의 2가지 하위차원인 경력몰입과 직무몰입, 고객지향성의 예절성과 고객이해, 신뢰성과 대응성, 개별적 배려, 조직유효성의 3가지 하위차원인 재무성과, 직무만족도, 조직몰입은 모두 신뢰도와 타당도를 확보하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 본 조사의 확인적 요인분석을 통한 개념별 하위차원 및 측정항목에 대한 신뢰성과 타당성을 검증한 결과 개념별 하위차원 및 측정항목은 모두 적합한 신뢰도와 타당도를 확보하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 연구모형에서 제시한 카지노종사원의 셀프리더십, 몰입, 고객지향성 및 조직유효성의 구조적 관계에 대한 이론모형의 적합성 및 개념간 경로의 유의성을 규명하기 위해 구조방정식분석을 실시한 결과 연구모형은 적합한 것으로 제시되었으며, 개념 간 경로역시 모두 유의한 것으로 나타났다. 넷째, 셀프리더십, 몰입, 고객지향성, 조직유효성이라는 4개 개념을 구성하는 11개 하위차원(셀프리더십-3, 몰입-2, 고객지향성-3, 조직유효성-3)의 인과관계를 규명하기 위해 구조방정식 분석을 실시한 결과 모형의 적합도 지수는 총 30개의 가설경로 중 16개 경로에서 통계적으로 유의한 영향관계가 나타났다. 본 연구의 의의는 이론적 측면과 실무적 측면에서 제시할 수 있다. 먼저 이론적 측면에서는 경영학, 환대산업분야에서 주로 이용되어 온 셀프리더십의 개념을 카지노분야에 적용하여 개념적으로 적합한 척도들을 개발하였다는 점을 들 수 있으며, 셀프리더십, 몰입, 고객지향성, 조직유효성과의 구조적 관계에 대한 이론모델을 제시함으로써, 향후 카지노산업분야의 관련 연구에서 본 연구에서 제시한 척도와 모델이 유용하게 활용될 수 있을 것이며, 이는 카지노분야의 학문적 연구를 깊게 하는 토대가 될 것이다. 둘째로는 셀프리더십과 몰입, 고객지향성, 조직유효성과의 관계를 규명함에 있어 각 개념의 하위차원들의 인과관계를 폭넓게 분석하였다는 점을 들 수 있다. 총 30개의 가설 경로 중 16개의 경로에서 통계적으로 유의한 인과관계를 규명할 수 있었으며, 카지노 업체에서는 이러한 결과를 토대로 효율적인 조직운영의 실무정보를 구할 수 있을 것이며, 이를 통해 조직유효성을 높이기 위한 구체적인 방안을 강구할 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 카지노산업은 인적의존도가 타 산업에 비해 훨씬 높다고 볼 때, 자율경영의 이슈는 기업의 성패와 직결될 만큼 중요한 사안이라 할 수 있으며, 이런 측면에서 자율경영과 종사원, 고객, 조직유효성의 역학관계 속에서 이들 간의 구조적 관계를 규명하는 것은 조직효율성을 극대화 할 수 있는 최선의 내부마케팅전략을 수립하고 전개하는 정보의 원천이 될 것이며, 기업 환경 및 고객환경의 급변화가 예측되는 카지노 산업분야에서도 고객과의 유연한 관계 구축, 서비스 접점에 있는 종사원의 셀프리더십과 조직 몰입, 대고객 서비스 마인드를 통한 기업의 조직 유효성의 관계규명을 통해 카지노 기업의 발전적 방안을 위한 전략적 시사점을 도출 시킬 필요가 있기 때문이며, 이론적인 측면에서도 상대적으로 연구기반이 약한 카지노분야의 질적 도약을 위한 다양한 이론을 정립할 필요가 있기 때문이다. 이에, 본 연구는 문헌연구로는 국내·외 서적, 논문, 기타 각종 간행물 및 통계자료를 활용하였으며, 실증 연구에서는 문헌고찰을 통해 도출된 개념, 구성차원, 척도들을 토대로 개발된 측정도구를 이용하여 전국에 소재한 카지노 현장종사원을 대상으로 현장 서베이를 실시하였으며, 실증분석을 위해 SPSS for Window Version 15.0과 AMOS 7.0을 분석도구로 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비조사를 통한 측정척도의 신뢰성과 타당성을 검증한 결과 카지노 종사원의 셀프리더십의 3가지 하위차원인 사유적 셀프리더십, 셀프매니지먼트, 자연보상, 몰입의 2가지 하위차원인 경력몰입과 직무몰입, 고객지향성의 예절성과 고객이해, 신뢰성과 대응성, 개별적 배려, 조직유효성의 3가지 하위차원인 재무성과, 직무만족도, 조직몰입은 모두 신뢰도와 타당도를 확보하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 본 조사의 확인적 요인분석을 통한 개념별 하위차원 및 측정항목에 대한 신뢰성과 타당성을 검증한 결과 개념별 하위차원 및 측정항목은 모두 적합한 신뢰도와 타당도를 확보하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 연구모형에서 제시한 카지노종사원의 셀프리더십, 몰입, 고객지향성 및 조직유효성의 구조적 관계에 대한 이론모형의 적합성 및 개념간 경로의 유의성을 규명하기 위해 구조방정식분석을 실시한 결과 연구모형은 적합한 것으로 제시되었으며, 개념 간 경로역시 모두 유의한 것으로 나타났다. 넷째, 셀프리더십, 몰입, 고객지향성, 조직유효성이라는 4개 개념을 구성하는 11개 하위차원(셀프리더십-3, 몰입-2, 고객지향성-3, 조직유효성-3)의 인과관계를 규명하기 위해 구조방정식 분석을 실시한 결과 모형의 적합도 지수는 총 30개의 가설경로 중 16개 경로에서 통계적으로 유의한 영향관계가 나타났다. 본 연구의 의의는 이론적 측면과 실무적 측면에서 제시할 수 있다. 먼저 이론적 측면에서는 경영학, 환대산업분야에서 주로 이용되어 온 셀프리더십의 개념을 카지노분야에 적용하여 개념적으로 적합한 척도들을 개발하였다는 점을 들 수 있으며, 셀프리더십, 몰입, 고객지향성, 조직유효성과의 구조적 관계에 대한 이론모델을 제시함으로써, 향후 카지노산업분야의 관련 연구에서 본 연구에서 제시한 척도와 모델이 유용하게 활용될 수 있을 것이며, 이는 카지노분야의 학문적 연구를 깊게 하는 토대가 될 것이다. 둘째로는 셀프리더십과 몰입, 고객지향성, 조직유효성과의 관계를 규명함에 있어 각 개념의 하위차원들의 인과관계를 폭넓게 분석하였다는 점을 들 수 있다. 총 30개의 가설 경로 중 16개의 경로에서 통계적으로 유의한 인과관계를 규명할 수 있었으며, 카지노 업체에서는 이러한 결과를 토대로 효율적인 조직운영의 실무정보를 구할 수 있을 것이며, 이를 통해 조직유효성을 높이기 위한 구체적인 방안을 강구할 수 있을 것이다.
The objective of this study is that if the human reliance of the casino industry is much higher compared to the other industries, then the issue of self-management is as important as the success of the company and in this case, a close examination of the structure relationship between these dynamic ...
The objective of this study is that if the human reliance of the casino industry is much higher compared to the other industries, then the issue of self-management is as important as the success of the company and in this case, a close examination of the structure relationship between these dynamic relationships of self-management, employees, customer and organizational effectiveness can be the source of information to establish and to develop the best internal marketing strategy to maximize the organizational effectiveness. Even in the casino industry, where rapid changes of business and customer environment is expected, there is a need to derive strategic implication for progressive plan for casino industry through relationship investigation for company’s organizational effectiveness by establishing flexible relationship between the customers and by committing organizations with self-leadership of the employees in the service industry and customer service mind. Also, in the aspect of theoretical, there is a need to establish various theories for qualitative take off for casino industry, where research base is relatively weak. Therefore, this research study has used domestic and overseas books, studies, other various publications and statistical data as literature research and as an empirical study, we’ve conducted a field survey on employees at casino across the nation using a measurement tool, which is developed based on the concepts, configuration dimension and scale through literature research, and used SPSS for Window Version 15.0 and AMOS 7.0 for empirical analysis. The results of this research are as following. First, as a result of verifying the reliability and validity of measurement scale through preliminary investigation, all following items ensured reliability and validity; 3 subcategories of self-leadership for casino employees, self-leadership, self-management, and natural compensate; 2 subcategories of commitment, experience commitment and job commitment; “customer-oriented manner & customer understanding”, “ reliability & correspondences”, and “individual consideration”; and 3 subcategories of organization validity, financial performance, job satisfaction and organizational commitment. Second, as a result of verifying the reliability and validity for subcategories and measurement items confirmatory factor analysis, all subcategories and measurement items by concepts secures appropriate validity and reliability. Third, as a result of performing a structural equation analysis to closely examine the suitability of theoretical model and significance of path between concepts on structure relationship of the items that were suggested in a research model; self-leadership, commitment, customer orientation and organizational effectiveness of employees in casino industry, the research model is suggested as suitable and the concepts across the paths were all also significant. Fourth, as a result of conducting a structural equation analysis to closely examine the causal relationship of 11 subcategories from 4 concepts (3 self-leaderships, 2 commitments, 3 customer orientations, and 3 organizational effectiveness), the index of goodness of fit for the model statistically shows significant impact relationship on 16 paths out of 30 hypothesized paths. The meaning of the research can be suggested in theoretical aspects and practical aspects. First, in the aspect of theoretical, we can point out that the self-leadership concept, which was mostly used in business and hospitality industries, were applied on casino industry to develop an appropriate scale by concept and by suggesting a theoretical model for structural relationships of self-leadership, commitment, customer orientation and organizational effectiveness, the scale and the model that was suggested on this study can be well used on the future casino-related studies and this will be the foundation to deepening the academic research of casino industry. Second, by closely examining the relationship of self-leadership, commitment, customer orientation and organization effectiveness, we could find out that the causal relationship of subcategories of each concepts were extensively analyzed. Among 30 hypothesized paths, 16 could closely examined the significant causal relationship statistically and the casino industry can obtain efficient practical information for organizational operation based on these result and is able to seek concrete plan to enhance the organizational effectiveness through this result.
The objective of this study is that if the human reliance of the casino industry is much higher compared to the other industries, then the issue of self-management is as important as the success of the company and in this case, a close examination of the structure relationship between these dynamic relationships of self-management, employees, customer and organizational effectiveness can be the source of information to establish and to develop the best internal marketing strategy to maximize the organizational effectiveness. Even in the casino industry, where rapid changes of business and customer environment is expected, there is a need to derive strategic implication for progressive plan for casino industry through relationship investigation for company’s organizational effectiveness by establishing flexible relationship between the customers and by committing organizations with self-leadership of the employees in the service industry and customer service mind. Also, in the aspect of theoretical, there is a need to establish various theories for qualitative take off for casino industry, where research base is relatively weak. Therefore, this research study has used domestic and overseas books, studies, other various publications and statistical data as literature research and as an empirical study, we’ve conducted a field survey on employees at casino across the nation using a measurement tool, which is developed based on the concepts, configuration dimension and scale through literature research, and used SPSS for Window Version 15.0 and AMOS 7.0 for empirical analysis. The results of this research are as following. First, as a result of verifying the reliability and validity of measurement scale through preliminary investigation, all following items ensured reliability and validity; 3 subcategories of self-leadership for casino employees, self-leadership, self-management, and natural compensate; 2 subcategories of commitment, experience commitment and job commitment; “customer-oriented manner & customer understanding”, “ reliability & correspondences”, and “individual consideration”; and 3 subcategories of organization validity, financial performance, job satisfaction and organizational commitment. Second, as a result of verifying the reliability and validity for subcategories and measurement items confirmatory factor analysis, all subcategories and measurement items by concepts secures appropriate validity and reliability. Third, as a result of performing a structural equation analysis to closely examine the suitability of theoretical model and significance of path between concepts on structure relationship of the items that were suggested in a research model; self-leadership, commitment, customer orientation and organizational effectiveness of employees in casino industry, the research model is suggested as suitable and the concepts across the paths were all also significant. Fourth, as a result of conducting a structural equation analysis to closely examine the causal relationship of 11 subcategories from 4 concepts (3 self-leaderships, 2 commitments, 3 customer orientations, and 3 organizational effectiveness), the index of goodness of fit for the model statistically shows significant impact relationship on 16 paths out of 30 hypothesized paths. The meaning of the research can be suggested in theoretical aspects and practical aspects. First, in the aspect of theoretical, we can point out that the self-leadership concept, which was mostly used in business and hospitality industries, were applied on casino industry to develop an appropriate scale by concept and by suggesting a theoretical model for structural relationships of self-leadership, commitment, customer orientation and organizational effectiveness, the scale and the model that was suggested on this study can be well used on the future casino-related studies and this will be the foundation to deepening the academic research of casino industry. Second, by closely examining the relationship of self-leadership, commitment, customer orientation and organization effectiveness, we could find out that the causal relationship of subcategories of each concepts were extensively analyzed. Among 30 hypothesized paths, 16 could closely examined the significant causal relationship statistically and the casino industry can obtain efficient practical information for organizational operation based on these result and is able to seek concrete plan to enhance the organizational effectiveness through this result.
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