교육이 인간의 행동을 계획적으로 변화시킴으로써 개인의 성장 발달을 촉진하는 일이라면, 음악교육 역시 음악 경험을 통해 학생들 개개인의 음악적 성장과 인간적인 성장을 도울 뿐만 아니라 개인의 심미적 가능성을 최대한 확장하는 일이다.
그러나 현재 우리나라 음악 교과의 교육 현실은 음악의 본질과 가치에 대한 심미적 경험보다는 음악 외적인 목표 달성의 수단이 되었고, 대학 입시 위주의 교육 정책으로 인해 그 기반이 흔들리고 있는 실정이다. 이러한 상황에서 음악 교과가 학교 교육으로서 존재해야 할 고유한 가치와 심미적 체험에 대한 근본적인 고찰이 필수적이며, 이를 통한 음악 교육의 적용은 중요한 과제라 할 수 있다.
심미적 음악교육철학을 내세운 미국의 음악교육 철학가 베넷 라이머는 심미적 경험을 통해 사람들의 심미적 감수성을 증진시키고, 이를 통해 인간 삶의 궁극적 가치를 통찰함으로써 개인의 ...
교육이 인간의 행동을 계획적으로 변화시킴으로써 개인의 성장 발달을 촉진하는 일이라면, 음악교육 역시 음악 경험을 통해 학생들 개개인의 음악적 성장과 인간적인 성장을 도울 뿐만 아니라 개인의 심미적 가능성을 최대한 확장하는 일이다.
그러나 현재 우리나라 음악 교과의 교육 현실은 음악의 본질과 가치에 대한 심미적 경험보다는 음악 외적인 목표 달성의 수단이 되었고, 대학 입시 위주의 교육 정책으로 인해 그 기반이 흔들리고 있는 실정이다. 이러한 상황에서 음악 교과가 학교 교육으로서 존재해야 할 고유한 가치와 심미적 체험에 대한 근본적인 고찰이 필수적이며, 이를 통한 음악 교육의 적용은 중요한 과제라 할 수 있다.
심미적 음악교육철학을 내세운 미국의 음악교육 철학가 베넷 라이머는 심미적 경험을 통해 사람들의 심미적 감수성을 증진시키고, 이를 통해 인간 삶의 궁극적 가치를 통찰함으로써 개인의 삶의 질을 높이는 것이 음악교육의 목적이라 하였다.
이에 본 연구에서는 라이머의 철학적 관점에서 우리나라 음악교육의 실태를 파악하고자 하며, 이를 통하여 심미적 경험을 위한 교수-학습 방법을 모색하는데 중점을 두었다.
음악교육이 심미적 교육이 되기 위해서는 질적으로 표현력이 있는 음악 작품을 사용해야 하며, 음악 소리가 지닌 표현력과 그 자체의 미적 가치를 충분히 공감할 수 있어야 한다. 또한 교사는 학생들이 음악의 표현적 형식을 총체적으로 이해하도록 하여 심미적 경험을 하도록 도와주어야 한다. 이처럼 라이머의 심미적 음악교육철학은 음악교육의 본질과 가치를 되새기도록 하며, 음악교육 본연의 목적을 위한 교수-학습 방법에 보다 분명한 기준점을 제시해줄 수 있을 것이다.
교육이 인간의 행동을 계획적으로 변화시킴으로써 개인의 성장 발달을 촉진하는 일이라면, 음악교육 역시 음악 경험을 통해 학생들 개개인의 음악적 성장과 인간적인 성장을 도울 뿐만 아니라 개인의 심미적 가능성을 최대한 확장하는 일이다.
그러나 현재 우리나라 음악 교과의 교육 현실은 음악의 본질과 가치에 대한 심미적 경험보다는 음악 외적인 목표 달성의 수단이 되었고, 대학 입시 위주의 교육 정책으로 인해 그 기반이 흔들리고 있는 실정이다. 이러한 상황에서 음악 교과가 학교 교육으로서 존재해야 할 고유한 가치와 심미적 체험에 대한 근본적인 고찰이 필수적이며, 이를 통한 음악 교육의 적용은 중요한 과제라 할 수 있다.
심미적 음악교육철학을 내세운 미국의 음악교육 철학가 베넷 라이머는 심미적 경험을 통해 사람들의 심미적 감수성을 증진시키고, 이를 통해 인간 삶의 궁극적 가치를 통찰함으로써 개인의 삶의 질을 높이는 것이 음악교육의 목적이라 하였다.
이에 본 연구에서는 라이머의 철학적 관점에서 우리나라 음악교육의 실태를 파악하고자 하며, 이를 통하여 심미적 경험을 위한 교수-학습 방법을 모색하는데 중점을 두었다.
음악교육이 심미적 교육이 되기 위해서는 질적으로 표현력이 있는 음악 작품을 사용해야 하며, 음악 소리가 지닌 표현력과 그 자체의 미적 가치를 충분히 공감할 수 있어야 한다. 또한 교사는 학생들이 음악의 표현적 형식을 총체적으로 이해하도록 하여 심미적 경험을 하도록 도와주어야 한다. 이처럼 라이머의 심미적 음악교육철학은 음악교육의 본질과 가치를 되새기도록 하며, 음악교육 본연의 목적을 위한 교수-학습 방법에 보다 분명한 기준점을 제시해줄 수 있을 것이다.
If education developments individual growth by changing human behavior with plan, music not only helps individual musical and personal growth for each student through musical experience but also extends individual aesthetic possibility at maximum.
However, the current circumstance of Korean music ...
If education developments individual growth by changing human behavior with plan, music not only helps individual musical and personal growth for each student through musical experience but also extends individual aesthetic possibility at maximum.
However, the current circumstance of Korean music education became as the means of achieving other goals except music than achieving aesthetic experience to essence and value of music, and it may be collapsed in its base due to the education policy focusing only on entering to university. Under this situation, fundamental consideration to unique value and aesthetic experience which music course should be existed as school education is essential, and applying music education through this is an important task.
Bennett Reimer, American music education philosopher who emphasized the philosophy of aesthetic music education, said that improving aesthetic sensitivity of people through aesthetic experiences and raising individual life quality by considering ultimate value of human life through this are the goals of music education.
Therefore, this study is to research the philosophy of music education of Reimer, to recognize the current situation of Korean music education in his philosophic viewpoint, and to emphasize to search teaching-learning method for aesthetic experience through this.
In order to make music education as aesthetic education, should use music works having expressions in quality and should make to gain sympathy for expressions which musical sound has and aesthetic value, itself. Also, teacher should make students understand and consider expressional form of music, help them to experience aesthetic experiences. Like this, Reimer's philosophy of aesthetic music education can make to remind the essence and value of music education and can suggest more clear control point to teaching-learning method for the goal of music education.
If education developments individual growth by changing human behavior with plan, music not only helps individual musical and personal growth for each student through musical experience but also extends individual aesthetic possibility at maximum.
However, the current circumstance of Korean music education became as the means of achieving other goals except music than achieving aesthetic experience to essence and value of music, and it may be collapsed in its base due to the education policy focusing only on entering to university. Under this situation, fundamental consideration to unique value and aesthetic experience which music course should be existed as school education is essential, and applying music education through this is an important task.
Bennett Reimer, American music education philosopher who emphasized the philosophy of aesthetic music education, said that improving aesthetic sensitivity of people through aesthetic experiences and raising individual life quality by considering ultimate value of human life through this are the goals of music education.
Therefore, this study is to research the philosophy of music education of Reimer, to recognize the current situation of Korean music education in his philosophic viewpoint, and to emphasize to search teaching-learning method for aesthetic experience through this.
In order to make music education as aesthetic education, should use music works having expressions in quality and should make to gain sympathy for expressions which musical sound has and aesthetic value, itself. Also, teacher should make students understand and consider expressional form of music, help them to experience aesthetic experiences. Like this, Reimer's philosophy of aesthetic music education can make to remind the essence and value of music education and can suggest more clear control point to teaching-learning method for the goal of music education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.