자동차는 인간의 삶을 질적으로 향상 시켰지만 이로 인한 교차로 교통사고는 매년 증가하고 있는 추세에 있다. 이로 인해 인적․물적 피해는 물론 사회․경제적 손실을 더욱 가중시키고 있어 교차로 사고를 줄이기 위한 방안으로 교차로 및 도로 기하구조 개선, 안전시설 보강 등 도로․환경 측면에서 개선사업을 추진하고 있지만 기대 이상의 효과를 거두고 있지 못하는 실정이다. 교차로 교통사고의 주요 원인은 인적요인에 의한 교통사고가 대부분 차지하고 있어 도로 이용자들의 주행특성 및 교통상황에 따른 심리적․생리적 변화측정을 통해 영향요인 규명이 필요하다. 본 연구에서는 도로환경요인, 인적요인(심리적, 생리적), 교통시설물 요인을 고려한 연구를 수행하기 위하여 평상시 교차로 운전특성과 교차로 안전성 확보를 위해 고려해야할 요인에 대해 설문조사를 실시하였다. 설문 조사된 자료를 바탕으로 평상시 교차로 구간에서의 운전행동을 분석하였으며, 교차로 안전성 요인과 연구 대상교차로의 안전성 요인을 비교․분석하여 교차로 안전성 확보를 위해 고려해야 할 요인을 ...
자동차는 인간의 삶을 질적으로 향상 시켰지만 이로 인한 교차로 교통사고는 매년 증가하고 있는 추세에 있다. 이로 인해 인적․물적 피해는 물론 사회․경제적 손실을 더욱 가중시키고 있어 교차로 사고를 줄이기 위한 방안으로 교차로 및 도로 기하구조 개선, 안전시설 보강 등 도로․환경 측면에서 개선사업을 추진하고 있지만 기대 이상의 효과를 거두고 있지 못하는 실정이다. 교차로 교통사고의 주요 원인은 인적요인에 의한 교통사고가 대부분 차지하고 있어 도로 이용자들의 주행특성 및 교통상황에 따른 심리적․생리적 변화측정을 통해 영향요인 규명이 필요하다. 본 연구에서는 도로환경요인, 인적요인(심리적, 생리적), 교통시설물 요인을 고려한 연구를 수행하기 위하여 평상시 교차로 운전특성과 교차로 안전성 확보를 위해 고려해야할 요인에 대해 설문조사를 실시하였다. 설문 조사된 자료를 바탕으로 평상시 교차로 구간에서의 운전행동을 분석하였으며, 교차로 안전성 요인과 연구 대상교차로의 안전성 요인을 비교․분석하여 교차로 안전성 확보를 위해 고려해야 할 요인을 AHP분석을 통해 우선순위를 결정하였다. 그리고 교차로의 안전성 기준이 없어 도로 이용자들의 설문을 토대로 주행성, 시인성, 시설 및 운영, 종합 안전도에 대해 기준범위를 설정하였다. 안전성 요인을 주성분 분석을 통해 추출된 주성분 부하량과 개인변수를 연산하여 교차로 안전성 평가를 수행하였다. 또한, 익산시 주요교차로를 선정하여 심리적․생리적 요인을 고려한 실험자들의 뇌파 및 시각행동을 통해 주행행동 특성을 파악하였다. 심리적 요인과 생리적 요인간 설명력 결정을 위해 선형회귀모형을 구축하였으며, 이를 토대로 교차로 안전성 평가 모형을 구축하였다. 1. 교차로 안전성 확보를 위해 고려해야 할 요인을 파악하기 위해 AHP분석을 실시한 결과 운전자 행동이 가장 많이 미치고 있었으며, 교차로 안전성에 대한 중요도 범위는 매우 불만족은 4.69~6.20점, 불만족 6.20~6.75점, 보통 6.75~7.64점, 만족 7.64~8.10점, 매우만족 8.10~9.52점으로 인지하고 있었다. 2. 안전도 범위를 이용하여 교차로 안전성을 평가한 결과 새한주유소사거리와 우남샘물타운 사거리에서 낮게 평가하고 있어 도로이용자들의 안전성 및 심리적 불안 요인이 크게 작용하고 있는 것으로 분석되었다. 3. 교차로 안전성 기준이 불만족 이하인 새한주유소 사거리와 우남샘물타운 사거리에서 뇌파 변화가 심하게 나타나고 있었으며, 교차로 통과, 진입 및 유출시에 큰 변화를 보였다. 그리고 2.0이상의 집중도 뇌파가 이들 교차로에서 많이 발생하고 있었다. 4. 집중도 2.0이상의 뇌파 출현 상황을 보면 새한주유소사거리는 가속, 우남샘물타운 사거리는 주행차량의 차선변경과 가속 및 타차량의 주행방해로 출현하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 2.0이상의 뇌파출현은 편안한 상태에서 발생하는 것이 아닌 긴장된 상태에서 발생되고 있음을 알 수 있었다. 5. 심리적 요인을 이용한 교차로 안전성 평가를 선형회귀모형을 구축한 결과, 주행의 편안성(4점 이상), 교차로 흐름파악이 쉬움(4점 이상), 중앙분리대(유), 차선 수(3차로 이상)가 교차로 안전성을 평가하는데 중요한 요인으로 분석되었다. 이상의 결론에 의하면 주행 중 도로 이용자들의 심리상태는 교차로의 안전시설물 및 기하구조가 설계기준에 적합하게 건설되어도 도로 이용자들의 심리변화는 발생되고 있는 것으로 나타났다. 이는 교차로 기하구조의 공학적 측면뿐 아니라 도로 이용자들의 주행행동에 의해서 심리적 영향을 받고 있다. 따라서 도로 이용자들의 안전한 주행환경을 제공해 주기 위해서는 교차로 물리적 조건과 시각, 뇌파 등의 생체반응과 관련된 심리적․인적 요인을 고려하여 안전하고 쾌적한 교차로 개선이 필요할 것으로 판단된다. 앞으로의 연구과제는 점적인 관점이 아닌 선적인 관점에서의 교차로 평가와 함께 좌․우회전을 고려한 운전자들의 심리적․생리적 변화와 4지교차로 중심에서 벗어난 3지 및 비신호 교차로를 평가할 수 있을 것이다. 또한 자동차의 자동안전주행 시스템 적용을 위해 도로 이용자들의 난폭운전 및 과속운전시의 뇌파변화 등을 분석하여 기초자료로 활동될 수 있을 것으로 판단된다.
자동차는 인간의 삶을 질적으로 향상 시켰지만 이로 인한 교차로 교통사고는 매년 증가하고 있는 추세에 있다. 이로 인해 인적․물적 피해는 물론 사회․경제적 손실을 더욱 가중시키고 있어 교차로 사고를 줄이기 위한 방안으로 교차로 및 도로 기하구조 개선, 안전시설 보강 등 도로․환경 측면에서 개선사업을 추진하고 있지만 기대 이상의 효과를 거두고 있지 못하는 실정이다. 교차로 교통사고의 주요 원인은 인적요인에 의한 교통사고가 대부분 차지하고 있어 도로 이용자들의 주행특성 및 교통상황에 따른 심리적․생리적 변화측정을 통해 영향요인 규명이 필요하다. 본 연구에서는 도로환경요인, 인적요인(심리적, 생리적), 교통시설물 요인을 고려한 연구를 수행하기 위하여 평상시 교차로 운전특성과 교차로 안전성 확보를 위해 고려해야할 요인에 대해 설문조사를 실시하였다. 설문 조사된 자료를 바탕으로 평상시 교차로 구간에서의 운전행동을 분석하였으며, 교차로 안전성 요인과 연구 대상교차로의 안전성 요인을 비교․분석하여 교차로 안전성 확보를 위해 고려해야 할 요인을 AHP분석을 통해 우선순위를 결정하였다. 그리고 교차로의 안전성 기준이 없어 도로 이용자들의 설문을 토대로 주행성, 시인성, 시설 및 운영, 종합 안전도에 대해 기준범위를 설정하였다. 안전성 요인을 주성분 분석을 통해 추출된 주성분 부하량과 개인변수를 연산하여 교차로 안전성 평가를 수행하였다. 또한, 익산시 주요교차로를 선정하여 심리적․생리적 요인을 고려한 실험자들의 뇌파 및 시각행동을 통해 주행행동 특성을 파악하였다. 심리적 요인과 생리적 요인간 설명력 결정을 위해 선형회귀모형을 구축하였으며, 이를 토대로 교차로 안전성 평가 모형을 구축하였다. 1. 교차로 안전성 확보를 위해 고려해야 할 요인을 파악하기 위해 AHP분석을 실시한 결과 운전자 행동이 가장 많이 미치고 있었으며, 교차로 안전성에 대한 중요도 범위는 매우 불만족은 4.69~6.20점, 불만족 6.20~6.75점, 보통 6.75~7.64점, 만족 7.64~8.10점, 매우만족 8.10~9.52점으로 인지하고 있었다. 2. 안전도 범위를 이용하여 교차로 안전성을 평가한 결과 새한주유소사거리와 우남샘물타운 사거리에서 낮게 평가하고 있어 도로이용자들의 안전성 및 심리적 불안 요인이 크게 작용하고 있는 것으로 분석되었다. 3. 교차로 안전성 기준이 불만족 이하인 새한주유소 사거리와 우남샘물타운 사거리에서 뇌파 변화가 심하게 나타나고 있었으며, 교차로 통과, 진입 및 유출시에 큰 변화를 보였다. 그리고 2.0이상의 집중도 뇌파가 이들 교차로에서 많이 발생하고 있었다. 4. 집중도 2.0이상의 뇌파 출현 상황을 보면 새한주유소사거리는 가속, 우남샘물타운 사거리는 주행차량의 차선변경과 가속 및 타차량의 주행방해로 출현하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 2.0이상의 뇌파출현은 편안한 상태에서 발생하는 것이 아닌 긴장된 상태에서 발생되고 있음을 알 수 있었다. 5. 심리적 요인을 이용한 교차로 안전성 평가를 선형회귀모형을 구축한 결과, 주행의 편안성(4점 이상), 교차로 흐름파악이 쉬움(4점 이상), 중앙분리대(유), 차선 수(3차로 이상)가 교차로 안전성을 평가하는데 중요한 요인으로 분석되었다. 이상의 결론에 의하면 주행 중 도로 이용자들의 심리상태는 교차로의 안전시설물 및 기하구조가 설계기준에 적합하게 건설되어도 도로 이용자들의 심리변화는 발생되고 있는 것으로 나타났다. 이는 교차로 기하구조의 공학적 측면뿐 아니라 도로 이용자들의 주행행동에 의해서 심리적 영향을 받고 있다. 따라서 도로 이용자들의 안전한 주행환경을 제공해 주기 위해서는 교차로 물리적 조건과 시각, 뇌파 등의 생체반응과 관련된 심리적․인적 요인을 고려하여 안전하고 쾌적한 교차로 개선이 필요할 것으로 판단된다. 앞으로의 연구과제는 점적인 관점이 아닌 선적인 관점에서의 교차로 평가와 함께 좌․우회전을 고려한 운전자들의 심리적․생리적 변화와 4지교차로 중심에서 벗어난 3지 및 비신호 교차로를 평가할 수 있을 것이다. 또한 자동차의 자동안전주행 시스템 적용을 위해 도로 이용자들의 난폭운전 및 과속운전시의 뇌파변화 등을 분석하여 기초자료로 활동될 수 있을 것으로 판단된다.
Although automobiles have elevated the quality of our everyday life, its sheer volume has resulted in the increase of traffic accidents every year. This has lead to loss of human life and resources as well as material damages and social and economic deficit. Although there are many improvements bein...
Although automobiles have elevated the quality of our everyday life, its sheer volume has resulted in the increase of traffic accidents every year. This has lead to loss of human life and resources as well as material damages and social and economic deficit. Although there are many improvements being made to the geometric structure of intersection and roads as well as strengthening of safety structures to decrease accidents in intersections from a traffic and environmental point of view, its effectiveness is to be debated. As majority of the traffic accidents in intersections is caused by man, a close examination is required on its contributing factors through measuring the psychological and physiological changes according to the driving characteristics of the drivers and the road conditions. In order to conduct a research that reflects road condition factors, human factors ( psychological, physiological) and traffic structural factors, a survey was conducted to study every day driving habits at an intersection and to determine the factors that need to be considered to guarantee safety in intersections. Based on the results of the survey, the every day driving routine at intersections was analyzed and AHP analysis conducted to determine the priority factors to secure safety at intersections through comparative analysis of the safety factors in intersections and the safety factors of the test intersections. Also, as there is no set standard in determining the safety of intersections, the criterion range was determined in the areas of driving ability, visibility, facility and operations as well as overall safety. Load amount extracted through principal component analysis individual variables were calculated to conduct an intersection evaluation test. Furthermore, major intersections were selected throughout the city of Iksan to understand the characteristics of driving habits by examining the testers' brain waves and visual actions in consideration of their psychological and physiological factors. Linear regression model was established to determine the explanation of the justification between psychological factors and physiological factors which provided a basis for the evaluation model for intersection safety. 1. Through the AHP analysis conducted to examine the factors to consider when securing safety in intersections, the results indicated that the actions of the driver were the biggest contributing factors, and the critical range for importance at intersection were recognized as 4.69~6.20 points for extremely dissatisfactory, 6.20~6.75 points for dissatisfactory, 6.75~7.64 points for average, 7.64~8.1 points for satisfactory and 8.10~9.52 points for extremely satisfactory. 2. The result of safety evaluation in intersections using the safety range showed low scores for the Saehan Gas Station Intersection and Woonam Saemmultown Intersection, with the drivers' safety standard and psychological concern factors playing a large role in the results. 3. The drivers showed extreme changes in brain waves activities at Saehan Gas Station Intersection and Woonam Saemmultown Intersection which had been evaluated as dissatisfactory in terms of intersection safety and showed biggest changes when driving through, entering and exciting the intersection. Furthermore, brain wave activities higher than 2.0 in terms of concentration appeared at these intersections. 4. When examining brain waves with over 2.0 point in terms of concentration, it was revealed this condition appeared during speed acceleration at Saehan Gas Station Intersection, and lane change, speed acceleration and interference of other cars during operations at Woonam Saemmultown Intersection. Therefore, brain wave activities with over 2.0 points does not appear in a state a calmness but in a state of nervousness. 5. By evaluating intersection safety through the use of psychological factors through the establishment of linear regression model, the results showed that ease of driving(above 4 points), easy to understand the flow of the intersection (above 4 points), median strip (presence), number of lanes (wider than a three-lane intersection) were the major contributing factors in determining the safety of an intersection. Based on the above findings, it is apparent that the psychological state of the drivers on the roads is susceptible to changes even if the safety structure and geometric structure were designed accurately to the exact design specification. The results showed that not only does the geometric structural engineering of the intersection play an important part, the driving actions of the driver has a huge consequence in terms of psychological effects. Therefore, to provide a safe driving environment for the drivers, an improvement to make the intersection more safe and pleasant is needed by considering the structural condition of the intersection as well as psychological and human aspect of physical reaction such as vision and brain waves. In the future, the focus of the study can be taken from a linear point of view to evaluate the intersection and the psychological and physiological changes in the drivers when they make a left or right turn as well as adding three-way intersection and intersection without a traffic signal on top of the study of the four-way intersections. Additionally, brain wave changes in drivers with respects to aggressive driving and over speeding habits can be analyzed and used as a basic data for the application of automatic automobile safety driving system.
Although automobiles have elevated the quality of our everyday life, its sheer volume has resulted in the increase of traffic accidents every year. This has lead to loss of human life and resources as well as material damages and social and economic deficit. Although there are many improvements being made to the geometric structure of intersection and roads as well as strengthening of safety structures to decrease accidents in intersections from a traffic and environmental point of view, its effectiveness is to be debated. As majority of the traffic accidents in intersections is caused by man, a close examination is required on its contributing factors through measuring the psychological and physiological changes according to the driving characteristics of the drivers and the road conditions. In order to conduct a research that reflects road condition factors, human factors ( psychological, physiological) and traffic structural factors, a survey was conducted to study every day driving habits at an intersection and to determine the factors that need to be considered to guarantee safety in intersections. Based on the results of the survey, the every day driving routine at intersections was analyzed and AHP analysis conducted to determine the priority factors to secure safety at intersections through comparative analysis of the safety factors in intersections and the safety factors of the test intersections. Also, as there is no set standard in determining the safety of intersections, the criterion range was determined in the areas of driving ability, visibility, facility and operations as well as overall safety. Load amount extracted through principal component analysis individual variables were calculated to conduct an intersection evaluation test. Furthermore, major intersections were selected throughout the city of Iksan to understand the characteristics of driving habits by examining the testers' brain waves and visual actions in consideration of their psychological and physiological factors. Linear regression model was established to determine the explanation of the justification between psychological factors and physiological factors which provided a basis for the evaluation model for intersection safety. 1. Through the AHP analysis conducted to examine the factors to consider when securing safety in intersections, the results indicated that the actions of the driver were the biggest contributing factors, and the critical range for importance at intersection were recognized as 4.69~6.20 points for extremely dissatisfactory, 6.20~6.75 points for dissatisfactory, 6.75~7.64 points for average, 7.64~8.1 points for satisfactory and 8.10~9.52 points for extremely satisfactory. 2. The result of safety evaluation in intersections using the safety range showed low scores for the Saehan Gas Station Intersection and Woonam Saemmultown Intersection, with the drivers' safety standard and psychological concern factors playing a large role in the results. 3. The drivers showed extreme changes in brain waves activities at Saehan Gas Station Intersection and Woonam Saemmultown Intersection which had been evaluated as dissatisfactory in terms of intersection safety and showed biggest changes when driving through, entering and exciting the intersection. Furthermore, brain wave activities higher than 2.0 in terms of concentration appeared at these intersections. 4. When examining brain waves with over 2.0 point in terms of concentration, it was revealed this condition appeared during speed acceleration at Saehan Gas Station Intersection, and lane change, speed acceleration and interference of other cars during operations at Woonam Saemmultown Intersection. Therefore, brain wave activities with over 2.0 points does not appear in a state a calmness but in a state of nervousness. 5. By evaluating intersection safety through the use of psychological factors through the establishment of linear regression model, the results showed that ease of driving(above 4 points), easy to understand the flow of the intersection (above 4 points), median strip (presence), number of lanes (wider than a three-lane intersection) were the major contributing factors in determining the safety of an intersection. Based on the above findings, it is apparent that the psychological state of the drivers on the roads is susceptible to changes even if the safety structure and geometric structure were designed accurately to the exact design specification. The results showed that not only does the geometric structural engineering of the intersection play an important part, the driving actions of the driver has a huge consequence in terms of psychological effects. Therefore, to provide a safe driving environment for the drivers, an improvement to make the intersection more safe and pleasant is needed by considering the structural condition of the intersection as well as psychological and human aspect of physical reaction such as vision and brain waves. In the future, the focus of the study can be taken from a linear point of view to evaluate the intersection and the psychological and physiological changes in the drivers when they make a left or right turn as well as adding three-way intersection and intersection without a traffic signal on top of the study of the four-way intersections. Additionally, brain wave changes in drivers with respects to aggressive driving and over speeding habits can be analyzed and used as a basic data for the application of automatic automobile safety driving system.
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