중·고등학교 시절 음악을 전공하는 나에게 클래식음악은 편안한 안정감을 주는 사막의 오아시스 같은 느낌이었다. 그러나 대부분의 주위 친구들은 클래식음악은 어렵고 이해하기 힘든 음악이라고 생각하였다.
본 연구는 최소한의 음악 소양교육이라고 생각하는 중·고등학교에서 배우는 음악교과서를 바탕으로 하고 있다. 7차 교육 과정에서 제시되고 있는 음악에서 서양음악부분만을 연구 대상으로 하였으며, 음악을 감상만이 아닌 여러 형태 (뮤지컬 *음악극)로 접하게 하여, 클래식 음악에 대한 이해를 높이는 방법에 대해 연구하였다. 음악을 듣는 것이 아닌 참여 등의 형태로 학생 스스로가 주체가 되어 접하도록 하며 음악교과서에 있는 음악만큼은 모든 청소년이 이해할 수 있고 직접 접함으로서 최소한의 음악소양교육을 청소년들에게 실현시키고자 한다.
이에 청소년들의 참여를 높이는 방향을 설정, 제시하였으며, 청소년들이 음악(클래식)을보다 많이 접할 기회를 제공하는 방법으로 음악축제를 사례로 들어 설명하였다.
본 연구에서는 7차 교육과정의 음악교과서 중1-중3(7학년-9학년)까지의 서양음악부분에 실린 곡의 종류를 분석하였고, 이를 바탕으로 청소년들이 음악을 쉽게 접할 수 있게 만든 우수사례를 조사하였다.
학교의 수업시간 내에서의 우수사례와 학교 밖에서 축제 등을 통한 우수사례를 비교하여, 청소년 대상 클래식 ...
중·고등학교 시절 음악을 전공하는 나에게 클래식음악은 편안한 안정감을 주는 사막의 오아시스 같은 느낌이었다. 그러나 대부분의 주위 친구들은 클래식음악은 어렵고 이해하기 힘든 음악이라고 생각하였다.
본 연구는 최소한의 음악 소양교육이라고 생각하는 중·고등학교에서 배우는 음악교과서를 바탕으로 하고 있다. 7차 교육 과정에서 제시되고 있는 음악에서 서양음악부분만을 연구 대상으로 하였으며, 음악을 감상만이 아닌 여러 형태 (뮤지컬 *음악극)로 접하게 하여, 클래식 음악에 대한 이해를 높이는 방법에 대해 연구하였다. 음악을 듣는 것이 아닌 참여 등의 형태로 학생 스스로가 주체가 되어 접하도록 하며 음악교과서에 있는 음악만큼은 모든 청소년이 이해할 수 있고 직접 접함으로서 최소한의 음악소양교육을 청소년들에게 실현시키고자 한다.
이에 청소년들의 참여를 높이는 방향을 설정, 제시하였으며, 청소년들이 음악(클래식)을보다 많이 접할 기회를 제공하는 방법으로 음악축제를 사례로 들어 설명하였다.
본 연구에서는 7차 교육과정의 음악교과서 중1-중3(7학년-9학년)까지의 서양음악부분에 실린 곡의 종류를 분석하였고, 이를 바탕으로 청소년들이 음악을 쉽게 접할 수 있게 만든 우수사례를 조사하였다.
학교의 수업시간 내에서의 우수사례와 학교 밖에서 축제 등을 통한 우수사례를 비교하여, 청소년 대상 클래식 음악교육의 활성화 방안을 제시하였으며, 클래식 음악교육의 활성화 방안을 제시했다.
교내 우수사례로는 학교별 음악회참석 여부 수행평가 반영과 창작무용과 접목시킨 클래식 음악교육 등을 사례로 제시했으며, 학교 밖 클래식 음악 우수사례로는 국제음악제를 제시했다. 우리나라에서 가장 큰 국제 음악제인 통영 국제음악제와 대관령 국제음악제를 통해 청소년들이 클래식을 조금 더 자유롭게, 편안하게 접근할 수 있는 방법을 제시했다.
이러한 학교 안팎의 우수사례를 바탕으로 청소년들의 클래식음악에 대한 이해와 접근성을 높일 수 있을 것이라 생각했으며, 음악수업 시간에 뮤지컬·음악극을 활용한 방안과 청소년들의 다양한 참여 활성화방안을 제시하였다.
앞서 언급한 것처럼 학교 안에서는 음악회 참석 여부의 수행평가 반영, 다양한 활동(음악극, 뮤지컬)을 통한 클래식 음악의 친근감 향상 등을 통해 클래식 음악에 대한 이해도를 높일 수 있었고, 학교 밖에서는 음악축제, 음악회라는 일상생활 속에서의 클래식 음악의 감상, 접근 등으로 클래식 음악에 대한 친밀감을 높일 수 있었다.
이러한 연구를 바탕으로 청소년들의 클래식 음악 교육에 이해를 높여, 장기적으로 클래식 음악의 마니아계층을 양성했으면 하는 바람을 가진다.
중·고등학교 시절 음악을 전공하는 나에게 클래식음악은 편안한 안정감을 주는 사막의 오아시스 같은 느낌이었다. 그러나 대부분의 주위 친구들은 클래식음악은 어렵고 이해하기 힘든 음악이라고 생각하였다.
본 연구는 최소한의 음악 소양교육이라고 생각하는 중·고등학교에서 배우는 음악교과서를 바탕으로 하고 있다. 7차 교육 과정에서 제시되고 있는 음악에서 서양음악부분만을 연구 대상으로 하였으며, 음악을 감상만이 아닌 여러 형태 (뮤지컬 *음악극)로 접하게 하여, 클래식 음악에 대한 이해를 높이는 방법에 대해 연구하였다. 음악을 듣는 것이 아닌 참여 등의 형태로 학생 스스로가 주체가 되어 접하도록 하며 음악교과서에 있는 음악만큼은 모든 청소년이 이해할 수 있고 직접 접함으로서 최소한의 음악소양교육을 청소년들에게 실현시키고자 한다.
이에 청소년들의 참여를 높이는 방향을 설정, 제시하였으며, 청소년들이 음악(클래식)을보다 많이 접할 기회를 제공하는 방법으로 음악축제를 사례로 들어 설명하였다.
본 연구에서는 7차 교육과정의 음악교과서 중1-중3(7학년-9학년)까지의 서양음악부분에 실린 곡의 종류를 분석하였고, 이를 바탕으로 청소년들이 음악을 쉽게 접할 수 있게 만든 우수사례를 조사하였다.
학교의 수업시간 내에서의 우수사례와 학교 밖에서 축제 등을 통한 우수사례를 비교하여, 청소년 대상 클래식 음악교육의 활성화 방안을 제시하였으며, 클래식 음악교육의 활성화 방안을 제시했다.
교내 우수사례로는 학교별 음악회참석 여부 수행평가 반영과 창작무용과 접목시킨 클래식 음악교육 등을 사례로 제시했으며, 학교 밖 클래식 음악 우수사례로는 국제음악제를 제시했다. 우리나라에서 가장 큰 국제 음악제인 통영 국제음악제와 대관령 국제음악제를 통해 청소년들이 클래식을 조금 더 자유롭게, 편안하게 접근할 수 있는 방법을 제시했다.
이러한 학교 안팎의 우수사례를 바탕으로 청소년들의 클래식음악에 대한 이해와 접근성을 높일 수 있을 것이라 생각했으며, 음악수업 시간에 뮤지컬·음악극을 활용한 방안과 청소년들의 다양한 참여 활성화방안을 제시하였다.
앞서 언급한 것처럼 학교 안에서는 음악회 참석 여부의 수행평가 반영, 다양한 활동(음악극, 뮤지컬)을 통한 클래식 음악의 친근감 향상 등을 통해 클래식 음악에 대한 이해도를 높일 수 있었고, 학교 밖에서는 음악축제, 음악회라는 일상생활 속에서의 클래식 음악의 감상, 접근 등으로 클래식 음악에 대한 친밀감을 높일 수 있었다.
이러한 연구를 바탕으로 청소년들의 클래식 음악 교육에 이해를 높여, 장기적으로 클래식 음악의 마니아계층을 양성했으면 하는 바람을 가진다.
Classical music looks like oasis of desert to have my mind at rest. But most of friends thought that Classical music is hard to understand.
A study focused on music textbook of middle school and high school as an elementary knowledge.
Moreover it focused on western music, in 7th National curriculum ...
Classical music looks like oasis of desert to have my mind at rest. But most of friends thought that Classical music is hard to understand.
A study focused on music textbook of middle school and high school as an elementary knowledge.
Moreover it focused on western music, in 7th National curriculum brought up by the Ministry of education. This research will present various method to improve understanding of Classical music to use not only listening to music but also watching musicals or opera(music drama).
Music isn't only listening, students the contact with the classical music by themselves. and they can understand the music textbook.
In other words, it could be easier for students to understand western music in their text book by going to live Classical-music and opera.
Hence, in this research the method of encourage students' participation was presented, and an example of a music festival was mentioned in this way to give more opportunity to students.
Analyzed the music textbook of (western the music) 7th National curriculum. and investigated an excellent case for understanding Classical music between grade 7 and 9.
As mentioning an excellent case within class and after class such as music festival, this essay proposed a plan to increase the interests in Classical music.
Excellent case in school is doing evaluation reflection of music concert attendant. and out of the school is international music festival.
Teenagers provide method having their mind at rest through Ton-Young and DaGan-Lang international music festival
I think teenagers become cultured Classical music to many kind of excellent case.
As stated above, in the school doing evaluation reflection of music concert attendant. a natural affinity through many play, grow understanding of Classical music.
Outside of the school music festival, music concert, too.
A study on grow a understanding Classical music of students. so a long range outlook I hope make a mania of Classical.
Classical music looks like oasis of desert to have my mind at rest. But most of friends thought that Classical music is hard to understand.
A study focused on music textbook of middle school and high school as an elementary knowledge.
Moreover it focused on western music, in 7th National curriculum brought up by the Ministry of education. This research will present various method to improve understanding of Classical music to use not only listening to music but also watching musicals or opera(music drama).
Music isn't only listening, students the contact with the classical music by themselves. and they can understand the music textbook.
In other words, it could be easier for students to understand western music in their text book by going to live Classical-music and opera.
Hence, in this research the method of encourage students' participation was presented, and an example of a music festival was mentioned in this way to give more opportunity to students.
Analyzed the music textbook of (western the music) 7th National curriculum. and investigated an excellent case for understanding Classical music between grade 7 and 9.
As mentioning an excellent case within class and after class such as music festival, this essay proposed a plan to increase the interests in Classical music.
Excellent case in school is doing evaluation reflection of music concert attendant. and out of the school is international music festival.
Teenagers provide method having their mind at rest through Ton-Young and DaGan-Lang international music festival
I think teenagers become cultured Classical music to many kind of excellent case.
As stated above, in the school doing evaluation reflection of music concert attendant. a natural affinity through many play, grow understanding of Classical music.
Outside of the school music festival, music concert, too.
A study on grow a understanding Classical music of students. so a long range outlook I hope make a mania of Classical.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.