오늘날 우리 사회는 고도의 경제성장 및 산업화를 이루었고, 그 결과 물질적으로 풍요로운 생활을 누리게 되었다. 반면 급격한 사회변동에 따라 이기주의와 개인주의 등의 자기중심적 가치관이 생겨나면서 인간성 상실과 같은 사회적 질병이 날로 증가하게 되었다. 이에 따라 정서 불안과 적응력 약화로 인하여 학교 및 가정생활, 친구관계 등에서 어려움을 겪는 아동들이 늘어나고 있다. 이러한 사회 현상의 변화와 함께 아동의 수준과 상황 등을 고려하지 않은 채 양적 주입식 교육만 진행되다 보니 적응하지 못하는 아동들이 발생하게 되었다. 교육 환경의 변화에 적응하지 못하는 아동들은 여러 가지 외부요인에 영향을 받으면서 정서적으로 불안과 안정감이 저하되고 그에 따른 학습 부진아가 발생하게 되었다. 본 연구에서는 학습 부진아 교육에 대한 기초 연구를 통해 학습 부진아에게 적합한 지도 프로그램 예시안을 개발함으로써 학습 부진의 문제를 근본적으로 해결해 보려는 목표를 정했다. 먼저 학습 부진의 원인을 다각적인 관점에서 이해하기 위해 개념과 이론적 배경을 분석하였다. 학습 부진의 원인은 인지적, 정서적, 환경적 요인들이 서로 연관되어 있다. 학습 부진의 원인을 고찰하고, 이를 통해 학습을 방해하는 개인적, 환경적 요인을 찾아보았다. 그리고 찾아낸 방해 요인을 분석하고 대안을 제시함으로써 학습에 필요한 집중력을 향상시키고 더 나아가 문제행동에 변화도 가져올 수 있을 것으로 기대하였다. 본 논문에서 연구할 학습 부진아의 집중력 향상을 위한 구성요소로는 정보처리력, 주의력, ...
오늘날 우리 사회는 고도의 경제성장 및 산업화를 이루었고, 그 결과 물질적으로 풍요로운 생활을 누리게 되었다. 반면 급격한 사회변동에 따라 이기주의와 개인주의 등의 자기중심적 가치관이 생겨나면서 인간성 상실과 같은 사회적 질병이 날로 증가하게 되었다. 이에 따라 정서 불안과 적응력 약화로 인하여 학교 및 가정생활, 친구관계 등에서 어려움을 겪는 아동들이 늘어나고 있다. 이러한 사회 현상의 변화와 함께 아동의 수준과 상황 등을 고려하지 않은 채 양적 주입식 교육만 진행되다 보니 적응하지 못하는 아동들이 발생하게 되었다. 교육 환경의 변화에 적응하지 못하는 아동들은 여러 가지 외부요인에 영향을 받으면서 정서적으로 불안과 안정감이 저하되고 그에 따른 학습 부진아가 발생하게 되었다. 본 연구에서는 학습 부진아 교육에 대한 기초 연구를 통해 학습 부진아에게 적합한 지도 프로그램 예시안을 개발함으로써 학습 부진의 문제를 근본적으로 해결해 보려는 목표를 정했다. 먼저 학습 부진의 원인을 다각적인 관점에서 이해하기 위해 개념과 이론적 배경을 분석하였다. 학습 부진의 원인은 인지적, 정서적, 환경적 요인들이 서로 연관되어 있다. 학습 부진의 원인을 고찰하고, 이를 통해 학습을 방해하는 개인적, 환경적 요인을 찾아보았다. 그리고 찾아낸 방해 요인을 분석하고 대안을 제시함으로써 학습에 필요한 집중력을 향상시키고 더 나아가 문제행동에 변화도 가져올 수 있을 것으로 기대하였다. 본 논문에서 연구할 학습 부진아의 집중력 향상을 위한 구성요소로는 정보처리력, 주의력, 자기 통제력을 들었다. 학습 부진아에 따른 적합한 여러 가지 지도방법에 관련하여 집중력 향상에 도움이 될 수 있는 교수-학습법을 찾아보았다. 최근 놀이치료, 음악치료 등이 집중력 향상에 도움을 준다는 주장이 제기되어 호응을 얻고 있다. 차 또한 마음을 차분하게 하고, 뇌를 각성시키는 생리작용이 있으므로 집중력 향상에 도움을 줄 수 있다. 이런 가설에 입각하여 본고에서는 차를 이용하여 집중력을 향상시킬 수 있는 프로그램 개발을 시도해 보게 되었다. 학습 부진아의 관심과 흥미를 유발하여 프로그램의 효과를 높일 수 있도록 행다 요법, 차 명상 요법, 대화 요법, 감각통합 요법을 적절히 배합하여 지루하지 않도록 하였다. 형식적으로는 준비단계와 초기․중기․후기 3단계로 나누고, 내용적으로는 차 치료가 목표로 하는 구성요소인 주체성, 능력연마, 우뇌개발, 지식저장, 과제집중, 행동변화, 성공감을 성취할 수 있는 활동으로 편성하였다. 차 생활에 필요한 기물과 찻자리의 단아한 환경은 집중력을 높이는데 도움을 줄 수 있다. 차 생활과 관련된 한복 입기, 전통 예절 익히기 등의 체험활동을 통해 행동 양식을 몸에 익히는 것도 집중력 향상에 도움이 될 수 있다. 또한 차를 직접 우려서 남에게 대접하는 활동을 통해 정서적인 안정과 남을 배려하는 마음을 익혀서 감성적인 성취감을 경험할 수도 있다. 이러한 환경적, 정서적, 감성적 요인들이 집중력 향상에 중요한 역할을 한다고 기대하고 차 생활 실제를 차 치료 프로그램에 넣어 편성하였다. 이러한 프로그램을 1회기에 40분의 시간에 맞추어 10회에 걸쳐서 실습을 진행하도록 기획하였다. 매회기마다 마음문 열기 → 집중력 향상하기 → 치료적 이야기 나누기 → 마무리 단계로 진행하도록 하였다. 이러한 프로그램을 1회기에 40분의 시간에 맞추어 10회에 걸쳐서 실습을 진행하도록 기획하였다. 1회~2회기는 학습에 필요한 긴장완화와 프로그램에 관해 인지하는 것을 목표로 정했고, 3회~8회기는 차 치료의 구성요소가 적용될 수 있도록 프로그램의 내용을 구성하고, 9회~10회기는 성공감을 확인할 수 있도록 프로그램을 구성하였다. 학습자의 인지적, 정의적 특성은 개인마다 환경과 여건에 따라 다양하게 나타난다. 모든 학습 부진아들에게 완전한 변화보다는 각자의 특성을 고려하여 적합한 구성 요소를 찾아서 그 효과를 나타내도록 유도하였다. 본 차 치료 프로그램에서는 먼저 학습 부진아의 개념과 부진의 원인을 고찰하고, 이를 통해 학습을 방해하는 개인적, 환경적 요인을 찾아낸다. 그리고 찾아낸 방해 요인을 분석하고 대안을 제시함으로써 학습에 필요한 집중력을 향상시키고 더 나아가 문제행동에 변화도 가져올 수 있을 것으로 예상한다. 주제어 : 차 치료, 학습 부진아, 집중력, 정보처리력, 주의력, 자기통제력, 주체성, 행동변화, 성공감
오늘날 우리 사회는 고도의 경제성장 및 산업화를 이루었고, 그 결과 물질적으로 풍요로운 생활을 누리게 되었다. 반면 급격한 사회변동에 따라 이기주의와 개인주의 등의 자기중심적 가치관이 생겨나면서 인간성 상실과 같은 사회적 질병이 날로 증가하게 되었다. 이에 따라 정서 불안과 적응력 약화로 인하여 학교 및 가정생활, 친구관계 등에서 어려움을 겪는 아동들이 늘어나고 있다. 이러한 사회 현상의 변화와 함께 아동의 수준과 상황 등을 고려하지 않은 채 양적 주입식 교육만 진행되다 보니 적응하지 못하는 아동들이 발생하게 되었다. 교육 환경의 변화에 적응하지 못하는 아동들은 여러 가지 외부요인에 영향을 받으면서 정서적으로 불안과 안정감이 저하되고 그에 따른 학습 부진아가 발생하게 되었다. 본 연구에서는 학습 부진아 교육에 대한 기초 연구를 통해 학습 부진아에게 적합한 지도 프로그램 예시안을 개발함으로써 학습 부진의 문제를 근본적으로 해결해 보려는 목표를 정했다. 먼저 학습 부진의 원인을 다각적인 관점에서 이해하기 위해 개념과 이론적 배경을 분석하였다. 학습 부진의 원인은 인지적, 정서적, 환경적 요인들이 서로 연관되어 있다. 학습 부진의 원인을 고찰하고, 이를 통해 학습을 방해하는 개인적, 환경적 요인을 찾아보았다. 그리고 찾아낸 방해 요인을 분석하고 대안을 제시함으로써 학습에 필요한 집중력을 향상시키고 더 나아가 문제행동에 변화도 가져올 수 있을 것으로 기대하였다. 본 논문에서 연구할 학습 부진아의 집중력 향상을 위한 구성요소로는 정보처리력, 주의력, 자기 통제력을 들었다. 학습 부진아에 따른 적합한 여러 가지 지도방법에 관련하여 집중력 향상에 도움이 될 수 있는 교수-학습법을 찾아보았다. 최근 놀이치료, 음악치료 등이 집중력 향상에 도움을 준다는 주장이 제기되어 호응을 얻고 있다. 차 또한 마음을 차분하게 하고, 뇌를 각성시키는 생리작용이 있으므로 집중력 향상에 도움을 줄 수 있다. 이런 가설에 입각하여 본고에서는 차를 이용하여 집중력을 향상시킬 수 있는 프로그램 개발을 시도해 보게 되었다. 학습 부진아의 관심과 흥미를 유발하여 프로그램의 효과를 높일 수 있도록 행다 요법, 차 명상 요법, 대화 요법, 감각통합 요법을 적절히 배합하여 지루하지 않도록 하였다. 형식적으로는 준비단계와 초기․중기․후기 3단계로 나누고, 내용적으로는 차 치료가 목표로 하는 구성요소인 주체성, 능력연마, 우뇌개발, 지식저장, 과제집중, 행동변화, 성공감을 성취할 수 있는 활동으로 편성하였다. 차 생활에 필요한 기물과 찻자리의 단아한 환경은 집중력을 높이는데 도움을 줄 수 있다. 차 생활과 관련된 한복 입기, 전통 예절 익히기 등의 체험활동을 통해 행동 양식을 몸에 익히는 것도 집중력 향상에 도움이 될 수 있다. 또한 차를 직접 우려서 남에게 대접하는 활동을 통해 정서적인 안정과 남을 배려하는 마음을 익혀서 감성적인 성취감을 경험할 수도 있다. 이러한 환경적, 정서적, 감성적 요인들이 집중력 향상에 중요한 역할을 한다고 기대하고 차 생활 실제를 차 치료 프로그램에 넣어 편성하였다. 이러한 프로그램을 1회기에 40분의 시간에 맞추어 10회에 걸쳐서 실습을 진행하도록 기획하였다. 매회기마다 마음문 열기 → 집중력 향상하기 → 치료적 이야기 나누기 → 마무리 단계로 진행하도록 하였다. 이러한 프로그램을 1회기에 40분의 시간에 맞추어 10회에 걸쳐서 실습을 진행하도록 기획하였다. 1회~2회기는 학습에 필요한 긴장완화와 프로그램에 관해 인지하는 것을 목표로 정했고, 3회~8회기는 차 치료의 구성요소가 적용될 수 있도록 프로그램의 내용을 구성하고, 9회~10회기는 성공감을 확인할 수 있도록 프로그램을 구성하였다. 학습자의 인지적, 정의적 특성은 개인마다 환경과 여건에 따라 다양하게 나타난다. 모든 학습 부진아들에게 완전한 변화보다는 각자의 특성을 고려하여 적합한 구성 요소를 찾아서 그 효과를 나타내도록 유도하였다. 본 차 치료 프로그램에서는 먼저 학습 부진아의 개념과 부진의 원인을 고찰하고, 이를 통해 학습을 방해하는 개인적, 환경적 요인을 찾아낸다. 그리고 찾아낸 방해 요인을 분석하고 대안을 제시함으로써 학습에 필요한 집중력을 향상시키고 더 나아가 문제행동에 변화도 가져올 수 있을 것으로 예상한다. 주제어 : 차 치료, 학습 부진아, 집중력, 정보처리력, 주의력, 자기통제력, 주체성, 행동변화, 성공감
We have achieved economic development and industrialization and are enjoying materially abundant life. On the other hand, due to abrupt change in society, egoism has emerged and is causing social evils like loss of humanity. Owing to this phenomenon of affective anxiety and maladjustment, the number...
We have achieved economic development and industrialization and are enjoying materially abundant life. On the other hand, due to abrupt change in society, egoism has emerged and is causing social evils like loss of humanity. Owing to this phenomenon of affective anxiety and maladjustment, the number of children who have difficulty in their daily lives are increasing. Mental problems caused by failure and maladjustment harms their health and makes them feel a sense of alienation and suffer from various social pathology. Because of these changes in society and excessive focus on the quantity of education, quality of education couldn't gain enough attention. Cramming method of teaching which ignores children's level and situation has made some children inadaptable. Children who couldn't follow the changes of educational environment were exposed to numbers of external factors and showed lower level of mental stability than average and became underachiever. Recently, there are lots of programs being developed which helps the improvement of concentration. Various methods such as game therapy, musical therapy are gaining interests. Tea, also, can relax one's mind, and awakens brain and that leads to improvement of concentration. Resting on this basis, this research attempts to develop program which uses tea, that will help improving concentration. The reasons of underachievement are cognitive, affective and environmental factors. If appropriate tea therapy can deal with these main factors, it is expected that the concentration can be improved. This study focuses on information processing, attention and self-regulation which will help improving concentration of underachievers. Meanwhile, tea therapy will focus on achieving independence, ability improving, developing right side of brain, information storage, concentration on tasks, behavioral change and sense of success. This program consists of 10 steps of 40 minutes each. Step 1 through 2 helps understanding of program and relaxing, step 3 through 8 containing main contents of tea therapy, and 9 through 10 for feeling sense of success. It will improve the concentration through using tea instruments and help children getting used to the atmosphere of tea therapy. Next follows wearing traditional Korean costume and learning traditional etiquette. Finally the program ends by boiling down the tea by oneself and presenting it to others which will give one an affective sense of success. Cognitive and affective factors vary by personal environments and situations. Rather than expecting a whole reforming of every underachievers, this research emphasizes therapy based on personal differences and suggests appropriate contents. This tea therapy program investigates the reason of underachieving and finds out personal and environmental factors which depress their study. By analyzing the depressing factors and suggesting solution, this therapy would improve their concentration and bring positive changes to their patterns of action. Key Words : tea therapy, underachiever, concentration, information processing, attention, seif-regulation, independence, ability improving, sense of success
We have achieved economic development and industrialization and are enjoying materially abundant life. On the other hand, due to abrupt change in society, egoism has emerged and is causing social evils like loss of humanity. Owing to this phenomenon of affective anxiety and maladjustment, the number of children who have difficulty in their daily lives are increasing. Mental problems caused by failure and maladjustment harms their health and makes them feel a sense of alienation and suffer from various social pathology. Because of these changes in society and excessive focus on the quantity of education, quality of education couldn't gain enough attention. Cramming method of teaching which ignores children's level and situation has made some children inadaptable. Children who couldn't follow the changes of educational environment were exposed to numbers of external factors and showed lower level of mental stability than average and became underachiever. Recently, there are lots of programs being developed which helps the improvement of concentration. Various methods such as game therapy, musical therapy are gaining interests. Tea, also, can relax one's mind, and awakens brain and that leads to improvement of concentration. Resting on this basis, this research attempts to develop program which uses tea, that will help improving concentration. The reasons of underachievement are cognitive, affective and environmental factors. If appropriate tea therapy can deal with these main factors, it is expected that the concentration can be improved. This study focuses on information processing, attention and self-regulation which will help improving concentration of underachievers. Meanwhile, tea therapy will focus on achieving independence, ability improving, developing right side of brain, information storage, concentration on tasks, behavioral change and sense of success. This program consists of 10 steps of 40 minutes each. Step 1 through 2 helps understanding of program and relaxing, step 3 through 8 containing main contents of tea therapy, and 9 through 10 for feeling sense of success. It will improve the concentration through using tea instruments and help children getting used to the atmosphere of tea therapy. Next follows wearing traditional Korean costume and learning traditional etiquette. Finally the program ends by boiling down the tea by oneself and presenting it to others which will give one an affective sense of success. Cognitive and affective factors vary by personal environments and situations. Rather than expecting a whole reforming of every underachievers, this research emphasizes therapy based on personal differences and suggests appropriate contents. This tea therapy program investigates the reason of underachieving and finds out personal and environmental factors which depress their study. By analyzing the depressing factors and suggesting solution, this therapy would improve their concentration and bring positive changes to their patterns of action. Key Words : tea therapy, underachiever, concentration, information processing, attention, seif-regulation, independence, ability improving, sense of success
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.