외식·조리 관련학원은 어느 시기보다 지식정보 시대에 원만히 적응할 수 있는 인재를 배출한다는 차원에서 그 중요성이 강조되고 있다. 그러나 이러한 기능인력 육성 및 학교 교육의 연장과 보완을 하기 위한 교육기관으로서의 사명감과 학생들의 다양한 학습욕구를 충족시키고 풍부한 학습 기회를 제공하기 위한 기능보다는 수익성을 앞세운 대형화 된 거대한 하나의 교육 자본시장으로 등장하고 있다. 더욱이 외식업체에 취업을 희망하는 예비 조리사를 양성해 내는 조리...
외식·조리 관련학원은 어느 시기보다 지식정보 시대에 원만히 적응할 수 있는 인재를 배출한다는 차원에서 그 중요성이 강조되고 있다. 그러나 이러한 기능인력 육성 및 학교 교육의 연장과 보완을 하기 위한 교육기관으로서의 사명감과 학생들의 다양한 학습욕구를 충족시키고 풍부한 학습 기회를 제공하기 위한 기능보다는 수익성을 앞세운 대형화 된 거대한 하나의 교육 자본시장으로 등장하고 있다. 더욱이 외식업체에 취업을 희망하는 예비 조리사를 양성해 내는 조리학원에서 자격증 취득만을 위한 단기간 즉, 1개월 또는 3∼4개월 교육과정으로 양성하고 있는 실정이며 이렇게 양성된 조리사들은 급변하는 외식업체에서 요구하는 조리기술 및 경험조차 없는 비효율적인 학원운영이 되고 있는 실정이다. 교육환경과 강의법, 학습만족도에 대한 문헌적 연구는 국내외 정기간행물, 논문 등의 선행 연구 자료를 중심으로 조사하였다. 그리고 외식·조리 관련 학원생들의 교육환경이 강의법과 학습만족도에 미치는 영향을 분석하기 위해 설문지를 통한 실증분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 강의방법에 대한 교육환경의 영향력에서는 교육환경의 시설은 부대시설을 높게 인지하고 있었으며 강의방법에 영향력은 나타나지 않았다. 교육환경의 서비스가 강의방법과의 영향관계에서는 학원의 개인관리, 직원친절, 인원의 배정 순으로 인지하여 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교육환경의 이미지요인과 강의 방법에 영향관계는 수업분위기, 학원의 인지도, 학원의 위치 및 교통편의 순으로 인지하여 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 강의수준에 대한 교육환경의 영향력에서는 교육환경의 시설이 가장 유의 하였으며, 시설의 세부요인 중에서는 부대시설, 실습시설, 강의시설, 조리 시설 순으로 인지하고 있었고 다음으로 교육환경의 이미지가 유의한 것으로 나타났다. 이미지의 세부요인은 수업분위기, 학원의 인지도, 학원의 위치 및 교통편 순으로 인지하고 있었으며 서비스요인은 유의하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 강의방법이 강의수준에 미치는 영향력에서는 유의하지 않는 것으로 나타났다. 넷째. 강의수준이 학습만족도에 미치는 영향에서는 유의한 것으로 나타났으며, 강의방법이 학습만족도에 미치는 영향에서도 유의한 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 강의방법에서 교육환경의 서비스는 학원의 개인관리, 직원친절, 인원의 배정 순으로 중요하게 생각하여야하고, 교육환경의 이미지는 수업분위기, 학원의 인지도, 학원의 위치 및 교통편의 순으로 이를 이용하는 강의 방법을 고려 하여야한다. 이는 학습만족에 상당히 유의한 결과를 가져 온다는 것을 참조하여 학원을 운영하여야 할 것이다. 또한 강의수준에서 교육환경의 시설은 부대시설, 실습시설, 강의시설, 조리 시설 순으로 중요하게 생각하여야 하고, 교육환경의 이미지는 수업분위기, 학원의 인지도, 학원의 위치 및 교통편의 순으로 이를 이용하는 강의 수준을 고려 하여야한다. 이는 학습만족에 상당히 유의한 결과를 가져온다는 것을 감안한 학원의 운영에 기초자료로 활용되고자 한다.
외식·조리 관련학원은 어느 시기보다 지식정보 시대에 원만히 적응할 수 있는 인재를 배출한다는 차원에서 그 중요성이 강조되고 있다. 그러나 이러한 기능인력 육성 및 학교 교육의 연장과 보완을 하기 위한 교육기관으로서의 사명감과 학생들의 다양한 학습욕구를 충족시키고 풍부한 학습 기회를 제공하기 위한 기능보다는 수익성을 앞세운 대형화 된 거대한 하나의 교육 자본시장으로 등장하고 있다. 더욱이 외식업체에 취업을 희망하는 예비 조리사를 양성해 내는 조리학원에서 자격증 취득만을 위한 단기간 즉, 1개월 또는 3∼4개월 교육과정으로 양성하고 있는 실정이며 이렇게 양성된 조리사들은 급변하는 외식업체에서 요구하는 조리기술 및 경험조차 없는 비효율적인 학원운영이 되고 있는 실정이다. 교육환경과 강의법, 학습만족도에 대한 문헌적 연구는 국내외 정기간행물, 논문 등의 선행 연구 자료를 중심으로 조사하였다. 그리고 외식·조리 관련 학원생들의 교육환경이 강의법과 학습만족도에 미치는 영향을 분석하기 위해 설문지를 통한 실증분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 강의방법에 대한 교육환경의 영향력에서는 교육환경의 시설은 부대시설을 높게 인지하고 있었으며 강의방법에 영향력은 나타나지 않았다. 교육환경의 서비스가 강의방법과의 영향관계에서는 학원의 개인관리, 직원친절, 인원의 배정 순으로 인지하여 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교육환경의 이미지요인과 강의 방법에 영향관계는 수업분위기, 학원의 인지도, 학원의 위치 및 교통편의 순으로 인지하여 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 강의수준에 대한 교육환경의 영향력에서는 교육환경의 시설이 가장 유의 하였으며, 시설의 세부요인 중에서는 부대시설, 실습시설, 강의시설, 조리 시설 순으로 인지하고 있었고 다음으로 교육환경의 이미지가 유의한 것으로 나타났다. 이미지의 세부요인은 수업분위기, 학원의 인지도, 학원의 위치 및 교통편 순으로 인지하고 있었으며 서비스요인은 유의하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 강의방법이 강의수준에 미치는 영향력에서는 유의하지 않는 것으로 나타났다. 넷째. 강의수준이 학습만족도에 미치는 영향에서는 유의한 것으로 나타났으며, 강의방법이 학습만족도에 미치는 영향에서도 유의한 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 강의방법에서 교육환경의 서비스는 학원의 개인관리, 직원친절, 인원의 배정 순으로 중요하게 생각하여야하고, 교육환경의 이미지는 수업분위기, 학원의 인지도, 학원의 위치 및 교통편의 순으로 이를 이용하는 강의 방법을 고려 하여야한다. 이는 학습만족에 상당히 유의한 결과를 가져 온다는 것을 참조하여 학원을 운영하여야 할 것이다. 또한 강의수준에서 교육환경의 시설은 부대시설, 실습시설, 강의시설, 조리 시설 순으로 중요하게 생각하여야 하고, 교육환경의 이미지는 수업분위기, 학원의 인지도, 학원의 위치 및 교통편의 순으로 이를 이용하는 강의 수준을 고려 하여야한다. 이는 학습만족에 상당히 유의한 결과를 가져온다는 것을 감안한 학원의 운영에 기초자료로 활용되고자 한다.
The aim of this study is to expand the use of the lecture quality satisfaction through analyzing elements of the lecture environment which are necessary for raising the quality of education in academy. Therefore, based on documentary study, this research examined on educational of environment and th...
The aim of this study is to expand the use of the lecture quality satisfaction through analyzing elements of the lecture environment which are necessary for raising the quality of education in academy. Therefore, based on documentary study, this research examined on educational of environment and the level of satisfaction. And that, for the purpose, this research adopted the experimental method and the samples consisted of 283 people. By the SPSS 12.0, statistical package for the social science for Windows used for an empirical analysis of respondent's data. And so by means of this factor was analyzed and was done frquency analysis, liability analysis, factor analysis, Multiple Regression Analysis, Regression Analysis. And so, as a result of this study, six factors were found out. This three factors were named by researcher. three factors are as follows. There are 1 factor Facility, 2 factor service, 3 factor Image. Like this factors give an effect to education environment. And so we know that between demographic factor and education environment of factors different . First, there was to a standard which selects a academy and academy education and the staff it was kind and sincere boat song most many effect. it was going mad and location of academy and did not put on and facility and the academy possibility river of condition and academy many effect with the fact, that it goes mad it appeared and following in like this selection criterion appeared with the fact that effect it goes mad to the satisfactory degree of education environment. There is to a satisfactory degree of education environment of second, academy environment and effect going mad uses a school to be, with learning time it appeared with the fact that it appears from various facility of the traffic back. Also, the environment profile against the actual training disappointment personnel against a academy facility and a various facility many effect it appeared with the fact that it goes mad. Consequently the environment which academy is comfortable from hazard expansion of the consultation and rest thread back command installation, it appeared with the fact that the plan it will be able to form the studying atmosphere of the plan it will be able to create the education environment. it will be able to apply a new system and the consumer center will be necessary. Third, It presents the problem point against the education contents also the problem point in the lecturer center where the student center of the academy lecturer is not to be referred who unsatisfaction goes mad to the education environment of academy environment there is to academy education and it will confront to the craving of, the students who use the cadence data regarding the education contents which is various leads the temperament improvement of the lecturer who equips a professionalism and the improvement of studying method and the department of pedagogy course and the plan. it will be able to suit is necessary and the plan which is the possibility becoming the market of the life-long education which is the possibility of doing a whole man life-long education continuously from fragmentary education of the knowledge. which it follows in short-term education and information transmission will have to be necessary with It becomes feed. Fourth, in a factor of students between the age, grade, major and lecture quality are closely connected. And, in order to easy to verify the hypothesis after checking the distinction propriety of related variables to teachers and students factor, the analysis was put in operation. Consequently to academy environment there to be a possibility of feeling the pride and a self-conceit as the educator who takes charge of the link of the social education which leads an efficient management from research after direction and the possibility becoming the effective education environment in order to be, it becomes feed with the fact that the continuous research against a academy education will be necessary. This article will help develop the lecture quality's items and provide useful information for teachers to analyze their own quality effectively. Moreover, it is expected in order for the Administration of Education to improve the quality system of the teachers careers.
The aim of this study is to expand the use of the lecture quality satisfaction through analyzing elements of the lecture environment which are necessary for raising the quality of education in academy. Therefore, based on documentary study, this research examined on educational of environment and the level of satisfaction. And that, for the purpose, this research adopted the experimental method and the samples consisted of 283 people. By the SPSS 12.0, statistical package for the social science for Windows used for an empirical analysis of respondent's data. And so by means of this factor was analyzed and was done frquency analysis, liability analysis, factor analysis, Multiple Regression Analysis, Regression Analysis. And so, as a result of this study, six factors were found out. This three factors were named by researcher. three factors are as follows. There are 1 factor Facility, 2 factor service, 3 factor Image. Like this factors give an effect to education environment. And so we know that between demographic factor and education environment of factors different . First, there was to a standard which selects a academy and academy education and the staff it was kind and sincere boat song most many effect. it was going mad and location of academy and did not put on and facility and the academy possibility river of condition and academy many effect with the fact, that it goes mad it appeared and following in like this selection criterion appeared with the fact that effect it goes mad to the satisfactory degree of education environment. There is to a satisfactory degree of education environment of second, academy environment and effect going mad uses a school to be, with learning time it appeared with the fact that it appears from various facility of the traffic back. Also, the environment profile against the actual training disappointment personnel against a academy facility and a various facility many effect it appeared with the fact that it goes mad. Consequently the environment which academy is comfortable from hazard expansion of the consultation and rest thread back command installation, it appeared with the fact that the plan it will be able to form the studying atmosphere of the plan it will be able to create the education environment. it will be able to apply a new system and the consumer center will be necessary. Third, It presents the problem point against the education contents also the problem point in the lecturer center where the student center of the academy lecturer is not to be referred who unsatisfaction goes mad to the education environment of academy environment there is to academy education and it will confront to the craving of, the students who use the cadence data regarding the education contents which is various leads the temperament improvement of the lecturer who equips a professionalism and the improvement of studying method and the department of pedagogy course and the plan. it will be able to suit is necessary and the plan which is the possibility becoming the market of the life-long education which is the possibility of doing a whole man life-long education continuously from fragmentary education of the knowledge. which it follows in short-term education and information transmission will have to be necessary with It becomes feed. Fourth, in a factor of students between the age, grade, major and lecture quality are closely connected. And, in order to easy to verify the hypothesis after checking the distinction propriety of related variables to teachers and students factor, the analysis was put in operation. Consequently to academy environment there to be a possibility of feeling the pride and a self-conceit as the educator who takes charge of the link of the social education which leads an efficient management from research after direction and the possibility becoming the effective education environment in order to be, it becomes feed with the fact that the continuous research against a academy education will be necessary. This article will help develop the lecture quality's items and provide useful information for teachers to analyze their own quality effectively. Moreover, it is expected in order for the Administration of Education to improve the quality system of the teachers careers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.