경제의 성장기로 불리는 새마을운동의 시작과 더불어 1970년대 이후 급속한 경제성장과 산업화, 도시화로 인하여 의료기술의 발달은 인간의 수명연장이라는 긍정적인 측면을 가져왔지만 최근 대가족집단의 다산의 가정에서 소가족집단 소산의 가정으로 점차 변화되어 왔으며 또한 경제적, 사회적, 문화적 여러 가지 이유로 가족부양자수가 더욱더 증가하고 있는 추세이다. 유병 장수하는 고령의 노인의 증가, 핵가족화의 여성의 경제활동참여 증가, 부양의식의 감소 등 여러 가지 원인에 의하여 현재에 이르기까지 전체인구에서 노인인구의 비율이 급격히 증가되고 있다. 본 논문에서는 재가복지서비스의 현황을 Gilbert 와 Specht의 분석틀을 적용하여 할당(대상)체계, 급여체계, 전달체계, 재원체계등을 분석하는 기준으로 삼고자 하였으며, 우리나라 노인재가복지 개선방안을 요약·정리하면 다음과 같다. 현행 노인재가복지서비스는 제한된 노인복지사업지침의 범위를 벗어나지 못하고 서비스의 질과 양 두 가지 측면에서 대상자들에게 현실적으로 만족할 만한 서비스를 제공하지 못하고 있다. 전문 인력의 부족 및 전문성 결여, 실무기준 미비, 각종 서비스의 혼란 속에 1주년을 맞이하게 되었다. 아직도 각 사업주체들이 특성화되어 있지 않아 업무와 서비스, 행정상의 전달체계가 상이하여 서비스간의 연계나 조정에 어려움이 많이 생기고 있는 실정이다. 재정의 문제는 모든 과제 해결의 실마리로서 소폭 예산증액이 되었지만 실질적인 재정의 확충 계획은 없었다. 이에 노인제가복지서비스의 개선방안을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 서비스대상자의 확대 지원이 필요하다. 지금까지의 재가노인복지 서비스는 주로 65세 이상의 생활보호대상노인이나 저소득층의 등급(1,2,3)등급으로 제한되어 이루어 진 게 사실이다, 그러나 노인재가복지서비스는 거의 모든 노인이 공통적으로 필요로 하는 사회보험성격의 기본적 서비스제도이므로 사회복지의 ...
경제의 성장기로 불리는 새마을운동의 시작과 더불어 1970년대 이후 급속한 경제성장과 산업화, 도시화로 인하여 의료기술의 발달은 인간의 수명연장이라는 긍정적인 측면을 가져왔지만 최근 대가족집단의 다산의 가정에서 소가족집단 소산의 가정으로 점차 변화되어 왔으며 또한 경제적, 사회적, 문화적 여러 가지 이유로 가족부양자수가 더욱더 증가하고 있는 추세이다. 유병 장수하는 고령의 노인의 증가, 핵가족화의 여성의 경제활동참여 증가, 부양의식의 감소 등 여러 가지 원인에 의하여 현재에 이르기까지 전체인구에서 노인인구의 비율이 급격히 증가되고 있다. 본 논문에서는 재가복지서비스의 현황을 Gilbert 와 Specht의 분석틀을 적용하여 할당(대상)체계, 급여체계, 전달체계, 재원체계등을 분석하는 기준으로 삼고자 하였으며, 우리나라 노인재가복지 개선방안을 요약·정리하면 다음과 같다. 현행 노인재가복지서비스는 제한된 노인복지사업지침의 범위를 벗어나지 못하고 서비스의 질과 양 두 가지 측면에서 대상자들에게 현실적으로 만족할 만한 서비스를 제공하지 못하고 있다. 전문 인력의 부족 및 전문성 결여, 실무기준 미비, 각종 서비스의 혼란 속에 1주년을 맞이하게 되었다. 아직도 각 사업주체들이 특성화되어 있지 않아 업무와 서비스, 행정상의 전달체계가 상이하여 서비스간의 연계나 조정에 어려움이 많이 생기고 있는 실정이다. 재정의 문제는 모든 과제 해결의 실마리로서 소폭 예산증액이 되었지만 실질적인 재정의 확충 계획은 없었다. 이에 노인제가복지서비스의 개선방안을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 서비스대상자의 확대 지원이 필요하다. 지금까지의 재가노인복지 서비스는 주로 65세 이상의 생활보호대상노인이나 저소득층의 등급(1,2,3)등급으로 제한되어 이루어 진 게 사실이다, 그러나 노인재가복지서비스는 거의 모든 노인이 공통적으로 필요로 하는 사회보험성격의 기본적 서비스제도이므로 사회복지의 보편주의 원칙에 입각하여 일반 재가노인에게도 서비스를 확대 시행해야 할 것이다. 둘째, 서비스내용의 확대 및 다양한 프로그램개발이 필요하다. 노인재가복지 프로그램이 가사지원 서비스, 개인활동 지원서비스, 우애서비스 등으로 매우 제한되어 있어 서비스의 종류와 수준을 향상시키는데 한계가 있다. 현재 노인재가복지서비스 대상노인이 가장 선호하고 있는 서비스는 건강관리에 관련된 서비스로 방문요양, 방문간호, 등과 같은 사업의 확대지원 및 활성화로 의료적 욕구를 충족시켜 주어야 한다. 또 목욕서비스, 가정배달급식 서비스, 안부전화 서비스, 교통편의 서비스도 같이 제공되어야 할 것이며, 주간 및 단기보호사업의 서비스 내용도 주부양자나 가족을 위한 프로그램을 개발하여야 하고, 치매 ,중풍노인이나 임종환자를 위한 프로그램을 개발하며 서비스 시간도 욕구에 맞게 제공될 수 있도록 해야 한다. 셋째, 전문인력 양성 및 자원 봉사자와의 연계를 적극 활용해야 한다. 요양보호사양성에 있어서 실질적인 가사도우미·의료·복지서비스의 제공을 위하여 서비스에 필요한 간호, 재활, 가사 등을 담당할 교육의 관리체계의 정비가 필요하며, 요양보호사의 자격기준을 강화하여 실제로 케어하는 요양보호사의 전문성을 확보하여 서비스대상자의 안전과 서비스의 질을 향상 시켜야 한다. 이를 위하여 온라인 학습뿐만 아니라 사후 교육과 같은 전문적인 현장실습과 지속적인 교육을 통해 사례관리의 노하우를 서로 공유 할 수 있는 시스템을 구축하여야 한다. 또한 무급 봉사원이나 지역 자원봉사자의 확보 및 관리방안에 대한 연구가 활발하게 이루어져야 한다. 봉사원이나 자원봉사자의 정기적인 포상, 활동비 지급 등의 대책을 마련하고 자원봉사활동에 대한 참여의식의 고취시켜 부족한 인력을 보충해야 한다. 현재 우리나라에서는 서비스가 전적으로 자원봉사자에 의해서 이루어지고 있는데, 대부분의 재가노인복지서비스기관은 자원봉사자의 인력부족으로 서비스를 필요로 하는 대상자들에게 요양보호사를 파견하지 못하는 등 많은 애로점을 가지고 있다. 현재 자원봉사자의 사회적 신분을 보장 줄 수 있는 제도적 장치가 미흡하며, 자원봉사활동에 대한 인식 및 홍보부족으로 인하여 봉사원, 봉사자의 확보가 용이하지 못한 실정이다. 넷째. 재가복지서비스의 정부, 지방의 재정적 지원을 확대하여야 한다. 현재 재가 노인복지 서비스에 대한 정부의 재정지원 수준이 낮아 서비스를 제대로 제공할 수가 없으므로 정부지원을 확대 및 개선하는 것이 바람직하다. 또한 지방 자치단체는 지역적 특성을 고려한 서비스배분과 업무분담, 지방정부의 재정자립을 위한 적절한 예산분배가 이루어져야 할 것이며, 정부보조금 이외에 기업, 종교단체, 사회단체의 기부문화를 정착시키는 것이 중요하다. 또한 정부는 민간의 참여로 재가서비스 기관을 충족하고, 민간참여가 저조할 것으로 예상되는 농어촌의 경우 재가서비스 기관의 설치를 지원하여야 한다. 다섯째, 노인재가복지서비스의 홍보 및 인식제고의 부족이다. 노인장기요양보험 시행후
경제의 성장기로 불리는 새마을운동의 시작과 더불어 1970년대 이후 급속한 경제성장과 산업화, 도시화로 인하여 의료기술의 발달은 인간의 수명연장이라는 긍정적인 측면을 가져왔지만 최근 대가족집단의 다산의 가정에서 소가족집단 소산의 가정으로 점차 변화되어 왔으며 또한 경제적, 사회적, 문화적 여러 가지 이유로 가족부양자수가 더욱더 증가하고 있는 추세이다. 유병 장수하는 고령의 노인의 증가, 핵가족화의 여성의 경제활동참여 증가, 부양의식의 감소 등 여러 가지 원인에 의하여 현재에 이르기까지 전체인구에서 노인인구의 비율이 급격히 증가되고 있다. 본 논문에서는 재가복지서비스의 현황을 Gilbert 와 Specht의 분석틀을 적용하여 할당(대상)체계, 급여체계, 전달체계, 재원체계등을 분석하는 기준으로 삼고자 하였으며, 우리나라 노인재가복지 개선방안을 요약·정리하면 다음과 같다. 현행 노인재가복지서비스는 제한된 노인복지사업지침의 범위를 벗어나지 못하고 서비스의 질과 양 두 가지 측면에서 대상자들에게 현실적으로 만족할 만한 서비스를 제공하지 못하고 있다. 전문 인력의 부족 및 전문성 결여, 실무기준 미비, 각종 서비스의 혼란 속에 1주년을 맞이하게 되었다. 아직도 각 사업주체들이 특성화되어 있지 않아 업무와 서비스, 행정상의 전달체계가 상이하여 서비스간의 연계나 조정에 어려움이 많이 생기고 있는 실정이다. 재정의 문제는 모든 과제 해결의 실마리로서 소폭 예산증액이 되었지만 실질적인 재정의 확충 계획은 없었다. 이에 노인제가복지서비스의 개선방안을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 서비스대상자의 확대 지원이 필요하다. 지금까지의 재가노인복지 서비스는 주로 65세 이상의 생활보호대상노인이나 저소득층의 등급(1,2,3)등급으로 제한되어 이루어 진 게 사실이다, 그러나 노인재가복지서비스는 거의 모든 노인이 공통적으로 필요로 하는 사회보험성격의 기본적 서비스제도이므로 사회복지의 보편주의 원칙에 입각하여 일반 재가노인에게도 서비스를 확대 시행해야 할 것이다. 둘째, 서비스내용의 확대 및 다양한 프로그램개발이 필요하다. 노인재가복지 프로그램이 가사지원 서비스, 개인활동 지원서비스, 우애서비스 등으로 매우 제한되어 있어 서비스의 종류와 수준을 향상시키는데 한계가 있다. 현재 노인재가복지서비스 대상노인이 가장 선호하고 있는 서비스는 건강관리에 관련된 서비스로 방문요양, 방문간호, 등과 같은 사업의 확대지원 및 활성화로 의료적 욕구를 충족시켜 주어야 한다. 또 목욕서비스, 가정배달급식 서비스, 안부전화 서비스, 교통편의 서비스도 같이 제공되어야 할 것이며, 주간 및 단기보호사업의 서비스 내용도 주부양자나 가족을 위한 프로그램을 개발하여야 하고, 치매 ,중풍노인이나 임종환자를 위한 프로그램을 개발하며 서비스 시간도 욕구에 맞게 제공될 수 있도록 해야 한다. 셋째, 전문인력 양성 및 자원 봉사자와의 연계를 적극 활용해야 한다. 요양보호사양성에 있어서 실질적인 가사도우미·의료·복지서비스의 제공을 위하여 서비스에 필요한 간호, 재활, 가사 등을 담당할 교육의 관리체계의 정비가 필요하며, 요양보호사의 자격기준을 강화하여 실제로 케어하는 요양보호사의 전문성을 확보하여 서비스대상자의 안전과 서비스의 질을 향상 시켜야 한다. 이를 위하여 온라인 학습뿐만 아니라 사후 교육과 같은 전문적인 현장실습과 지속적인 교육을 통해 사례관리의 노하우를 서로 공유 할 수 있는 시스템을 구축하여야 한다. 또한 무급 봉사원이나 지역 자원봉사자의 확보 및 관리방안에 대한 연구가 활발하게 이루어져야 한다. 봉사원이나 자원봉사자의 정기적인 포상, 활동비 지급 등의 대책을 마련하고 자원봉사활동에 대한 참여의식의 고취시켜 부족한 인력을 보충해야 한다. 현재 우리나라에서는 서비스가 전적으로 자원봉사자에 의해서 이루어지고 있는데, 대부분의 재가노인복지서비스기관은 자원봉사자의 인력부족으로 서비스를 필요로 하는 대상자들에게 요양보호사를 파견하지 못하는 등 많은 애로점을 가지고 있다. 현재 자원봉사자의 사회적 신분을 보장 줄 수 있는 제도적 장치가 미흡하며, 자원봉사활동에 대한 인식 및 홍보부족으로 인하여 봉사원, 봉사자의 확보가 용이하지 못한 실정이다. 넷째. 재가복지서비스의 정부, 지방의 재정적 지원을 확대하여야 한다. 현재 재가 노인복지 서비스에 대한 정부의 재정지원 수준이 낮아 서비스를 제대로 제공할 수가 없으므로 정부지원을 확대 및 개선하는 것이 바람직하다. 또한 지방 자치단체는 지역적 특성을 고려한 서비스배분과 업무분담, 지방정부의 재정자립을 위한 적절한 예산분배가 이루어져야 할 것이며, 정부보조금 이외에 기업, 종교단체, 사회단체의 기부문화를 정착시키는 것이 중요하다. 또한 정부는 민간의 참여로 재가서비스 기관을 충족하고, 민간참여가 저조할 것으로 예상되는 농어촌의 경우 재가서비스 기관의 설치를 지원하여야 한다. 다섯째, 노인재가복지서비스의 홍보 및 인식제고의 부족이다. 노인장기요양보험 시행후
Due to rapid economic growth, industrialization and urbanization since the 1970s along with the beginning of Saemaeul Movement(New Community Movement), which is called the period of economic progress, the development in medical technology brought about positive aspect called extension of a human bei...
Due to rapid economic growth, industrialization and urbanization since the 1970s along with the beginning of Saemaeul Movement(New Community Movement), which is called the period of economic progress, the development in medical technology brought about positive aspect called extension of a human being's longevity. However, there has been a gradual change in these days from the home with fecundity in large-family group to the home with low fertility in the small-family group. Also, owing to the severally economic, social and cultural reasons, the number of independent family members tends to grow further. The ratio of the elderly population in the whole population is rapidly increasing up to reaching the present due to several causes such as a rise in old-age people who live a long life with disease, a rise in women's participation in economic activity in nuclear family, and reduction in consciousness of a support. This study aimed to have it as the standard for analyzing assignment(subject) system, allowance system, delivery system, and financial-source system by applying the analytical frame of Gilbert and Specht to the present status for in-home welfare for the elderly. Given summarizing and arranging the improvement plan for Korea's in-home welfare for the elderly, those are as follows. The current in-home welfare service for the elderly is failing to offer service enough to be satisfied realistically to subjects in two aspects of quality and quantity in service with failing to escape from the scope of the restricted elderly welfare program. It came to greet the 1th anniversary amid the lack of professional manpower and of professionalism, the insufficiency for the practical-affair standard, and the confusion of several services. It is the real situation that each of project entities fails to be characterized yet, thereby being different in a delivery system in light of work, service, and administration, resulting in occurrence of lots of difficulties for connection or adjustment between services. Accordingly, given arranging the improvement plan for in-home welfare service for the elderly, those are as follows. First, there is necessity for expanding to support service subjects. It is a fact that in-home welfare service for the elderly so far has been performed by being limited mainly to the elderly as the livelihood-care subjects in over 65 years old or to the low-income grade (1,2,3). However, in-home welfare service for the elderly is the basic service system with the social-insurance character, which almost all the old people need in common. Thus, there will be necessity for expanding to enforce service even for the general stay-home elderly based on the principle of universalism in social welfare. Second, there is necessity for expanding service contents and developing diverse programs. The in-home welfare program for the elderly is very limited to housework supportive service, individual-activity supportive service, and friendship service, thereby having limitation in enhancing kind and level in service. The service, which is being preferred the most now by the elderly as the subjects of in-home welfare service for the elderly, is the service related to health care. Thus, the medical needs should be satisfied by expanding to support and vitalizing programs such as visit caring and visit nursing. Also, there will be necessity for being offered together even bath service, home-delivery meal service, say-hello call service, and transportation-convenience service. Even the service contents of daytime & short-term care program need to be developed a program for main supporter or family, to be developed a program for the elderly with dementia and stroke or the patients with passing, and to be offered even service time in line with the needs. Third, there is necessity for training professional manpower and for positively utilizing connection with volunteers. To offer the substantially housework helper and medical & welfare service as for training care workers, there is necessity for consolidating a management system of education, which will be in charge of nursing, rehabilitation, and housework necessary for service. There is necessity for enhancing quality of safety and service in the service subjects by securing professionalism of care workers, who actually take care, through reinforcing the standard for qualification of care workers. A system needs to be implemented that can be mutually shared know-how in the case management through the professionally field practice and the continuous education like post-education as well as online learning for this. Also, a research needs to be actively performed on a plan for securing and managing unpaid workers or local volunteers. Insufficient manpower needs to be supplemented by arranging the countermeasures such as regular reward and activity-fee payment for public-service workers or volunteers and by encouraging the participatory consciousness in the volunteering activity. In Korea now, the service is being performed totally by volunteers. Most of in-home welfare service for the elderly institutions have lots of difficulties such as failing to dispatch care workers to the subjects who need service, due to the lack of manpower in volunteers. An institutional device is insufficient now that can secure volunteers' social standing. It is the real situation that security of volunteers is not easy due to the lack of recognition and publicity for volunteering activity. Fourth, the financial support of the government and local self-government for in-home welfare service for the elderly needs to be expanded. The government's current financial support level for in-home welfare service for the elderly is low, thereby being unable to offer service rightly, resulting in being desirable to expand and improve the government's support. Also, the local self-government will need to be achieved the service distribution and task division of considering re
Due to rapid economic growth, industrialization and urbanization since the 1970s along with the beginning of Saemaeul Movement(New Community Movement), which is called the period of economic progress, the development in medical technology brought about positive aspect called extension of a human being's longevity. However, there has been a gradual change in these days from the home with fecundity in large-family group to the home with low fertility in the small-family group. Also, owing to the severally economic, social and cultural reasons, the number of independent family members tends to grow further. The ratio of the elderly population in the whole population is rapidly increasing up to reaching the present due to several causes such as a rise in old-age people who live a long life with disease, a rise in women's participation in economic activity in nuclear family, and reduction in consciousness of a support. This study aimed to have it as the standard for analyzing assignment(subject) system, allowance system, delivery system, and financial-source system by applying the analytical frame of Gilbert and Specht to the present status for in-home welfare for the elderly. Given summarizing and arranging the improvement plan for Korea's in-home welfare for the elderly, those are as follows. The current in-home welfare service for the elderly is failing to offer service enough to be satisfied realistically to subjects in two aspects of quality and quantity in service with failing to escape from the scope of the restricted elderly welfare program. It came to greet the 1th anniversary amid the lack of professional manpower and of professionalism, the insufficiency for the practical-affair standard, and the confusion of several services. It is the real situation that each of project entities fails to be characterized yet, thereby being different in a delivery system in light of work, service, and administration, resulting in occurrence of lots of difficulties for connection or adjustment between services. Accordingly, given arranging the improvement plan for in-home welfare service for the elderly, those are as follows. First, there is necessity for expanding to support service subjects. It is a fact that in-home welfare service for the elderly so far has been performed by being limited mainly to the elderly as the livelihood-care subjects in over 65 years old or to the low-income grade (1,2,3). However, in-home welfare service for the elderly is the basic service system with the social-insurance character, which almost all the old people need in common. Thus, there will be necessity for expanding to enforce service even for the general stay-home elderly based on the principle of universalism in social welfare. Second, there is necessity for expanding service contents and developing diverse programs. The in-home welfare program for the elderly is very limited to housework supportive service, individual-activity supportive service, and friendship service, thereby having limitation in enhancing kind and level in service. The service, which is being preferred the most now by the elderly as the subjects of in-home welfare service for the elderly, is the service related to health care. Thus, the medical needs should be satisfied by expanding to support and vitalizing programs such as visit caring and visit nursing. Also, there will be necessity for being offered together even bath service, home-delivery meal service, say-hello call service, and transportation-convenience service. Even the service contents of daytime & short-term care program need to be developed a program for main supporter or family, to be developed a program for the elderly with dementia and stroke or the patients with passing, and to be offered even service time in line with the needs. Third, there is necessity for training professional manpower and for positively utilizing connection with volunteers. To offer the substantially housework helper and medical & welfare service as for training care workers, there is necessity for consolidating a management system of education, which will be in charge of nursing, rehabilitation, and housework necessary for service. There is necessity for enhancing quality of safety and service in the service subjects by securing professionalism of care workers, who actually take care, through reinforcing the standard for qualification of care workers. A system needs to be implemented that can be mutually shared know-how in the case management through the professionally field practice and the continuous education like post-education as well as online learning for this. Also, a research needs to be actively performed on a plan for securing and managing unpaid workers or local volunteers. Insufficient manpower needs to be supplemented by arranging the countermeasures such as regular reward and activity-fee payment for public-service workers or volunteers and by encouraging the participatory consciousness in the volunteering activity. In Korea now, the service is being performed totally by volunteers. Most of in-home welfare service for the elderly institutions have lots of difficulties such as failing to dispatch care workers to the subjects who need service, due to the lack of manpower in volunteers. An institutional device is insufficient now that can secure volunteers' social standing. It is the real situation that security of volunteers is not easy due to the lack of recognition and publicity for volunteering activity. Fourth, the financial support of the government and local self-government for in-home welfare service for the elderly needs to be expanded. The government's current financial support level for in-home welfare service for the elderly is low, thereby being unable to offer service rightly, resulting in being desirable to expand and improve the government's support. Also, the local self-government will need to be achieved the service distribution and task division of considering re
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.