본 연구는 정신장애인 가족교육프로그램의 효과성을 실증적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 연구목적 달성을 위해 가족교육의 어떠한 면에서 어떤 효과가 있어 태도 변화가 있었는지에 대해 네 가지 연구문제를 설정하고 해결하고자 순수 실험설계 연구방법을, 정신장애인가족의 태도 변화에 미친 구체적인 요인을 심층적으로 파악하고자 심층면접 연구방법을 결합하여 통합연구방법(Mixed methodology)을 시도하였다. 먼저 순수 실험설계 연구를 위해 충북 소재 사회복귀시설의 정신장애인 가족교육 참여자 10명과 가족교육 비참여자 10명을 대상으로 하였다. 첫째, 가족교육프로그램의 실험집단과 통제집단 동질적 경향은 가족교육에 대한 이해, 태도, ...
본 연구는 정신장애인 가족교육프로그램의 효과성을 실증적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 연구목적 달성을 위해 가족교육의 어떠한 면에서 어떤 효과가 있어 태도 변화가 있었는지에 대해 네 가지 연구문제를 설정하고 해결하고자 순수 실험설계 연구방법을, 정신장애인가족의 태도 변화에 미친 구체적인 요인을 심층적으로 파악하고자 심층면접 연구방법을 결합하여 통합연구방법(Mixed methodology)을 시도하였다. 먼저 순수 실험설계 연구를 위해 충북 소재 사회복귀시설의 정신장애인 가족교육 참여자 10명과 가족교육 비참여자 10명을 대상으로 하였다. 첫째, 가족교육프로그램의 실험집단과 통제집단 동질적 경향은 가족교육에 대한 이해, 태도, 임파워먼트 모든 영역에서 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않아 동질성이 입증되었다. 둘째, 가족교육프로그램의 실험집단과 통제집단 이질성 경향은 가족교육에 대한 이해, 태도, 임파워먼트 모든 영역에서 통계적으로 실험집단의 사후평균이 통계적으로 높아 유의한 차이가 나타나 효과가 있는 것으로 검증되었다. 셋째, 가족교육 프로그램의 실험집단과 통제집단 사전·사후 차이는 가족교육에 대한 이해, 태도, 임파워먼트 모든 영역에서 실험집단의 사전보다 사후평균이 통계적으로 높아 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 효과가 검증되었다. 넷째, 가족교육 자체 프로그램의 효과성은 가족교육에 대한 이해, 태도, 임파워먼트에 대해 비교 분석한 결과 실험집단의 사전보다 사후평균이 통계적으로 높아 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 효과가 검증되었다. 다음으로, 심층면접 연구를 위해 충북 소재 사회복귀시설에서 가족교육을 받은 정신장애인 주보호자 7명을 심층면접 하였다. 이들을 대상으로 정신장애인 가족교육 전·후에 그들의 부양부담에 어떤 변화가 있었는지, 보호부담변화를 가져온 구체적인 요인은 무엇인지를 심층적으로 분석하였다. 분석결과, 최종적으로 72개의 하위개념, 12개의 하위범주와 5개의 범주가 도출되었다. 이렇게 도출된 5개 범주의 구체적 내용은 ‘정신질환에 대한 이해’, ‘효과적인 약물관리를 위한 가족역할’, ‘남아있는 증상관리를 위한 가족역할’, ‘사회적 지지의 원천’, ‘심리정서 상태’,이다. 주보호자들은 가족교육 후, 지역사회 중심치료를 받으면서 발생한 문제에 대해 올바른 방법으로 대처하는 긍정적인 변화를 보였다. 특히 이러한 긍정적 변화에 있어 중요한 요인으로 작용 한 것은 지역사회 정신보건 시설에서 제공되는 가족교육과 같은 가족외적인 공적자원의 활용이다. 이러한 가족교육이 주보호자들에게 과중한 보호부담을 덜어 주었으며, 정신적인 여유를 가질 수 있게 해주었고, 정신질환을 둘러싼 가족갈등의 완충 역할을 해 주었다. 또한 가족외부의 지지자원으로부터 부족한 사회적 지지를 보충할 수 있게 해 주었으며, 지역사회 정신보건시설과 같은 자원 활용을 하는 것이 하나의 대안이자 좋은 방법이 될 수 있다는 것을 인식시켜 주었다. 보다 구체적인 요인을 살펴보면, 정신질환에 대한 전문적 지식, 항정신병 약물에 대한 지식과 더불어 커피·담배·술·한약 등 기타불법약물의 영향, 남아 있는 증상관리, 보호자의 상담, 정신보건시설의 전문 인력인 사회복지사의 도움과 지지 등의 다양한 서비스(인적·물적 지원)제공이 중재요인으로 작용한 것으로 나타났다. 한편 이와 같은 긍정적인 보호부담 변화에도 불구하고 가족교육과 관련한 부정적 경험도 나타났다. 직장생활을 하고 있는 사람들에게도 동등한 교육 기회를 제공하기 위해 교육진행 시간을 주말에 실행하지 않았던 점과 주보호자의 우울은 가족교육 이후에도 크게 감소되지 않은 점, 체계적인 가족교육의 지속적인 제공 부족 등이 나타났다. 이상의 순수 실험설계 연구와 심층면접 연구의 분석결과를 바탕으로 정신장애인 가족교육의 프로그램 개발과 정신장애인 가족교육의 방향성을 모색하는데 뒷받침할 만한 구체적인 실천적 함의를 제시하였다.
본 연구는 정신장애인 가족교육프로그램의 효과성을 실증적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 연구목적 달성을 위해 가족교육의 어떠한 면에서 어떤 효과가 있어 태도 변화가 있었는지에 대해 네 가지 연구문제를 설정하고 해결하고자 순수 실험설계 연구방법을, 정신장애인가족의 태도 변화에 미친 구체적인 요인을 심층적으로 파악하고자 심층면접 연구방법을 결합하여 통합연구방법(Mixed methodology)을 시도하였다. 먼저 순수 실험설계 연구를 위해 충북 소재 사회복귀시설의 정신장애인 가족교육 참여자 10명과 가족교육 비참여자 10명을 대상으로 하였다. 첫째, 가족교육프로그램의 실험집단과 통제집단 동질적 경향은 가족교육에 대한 이해, 태도, 임파워먼트 모든 영역에서 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않아 동질성이 입증되었다. 둘째, 가족교육프로그램의 실험집단과 통제집단 이질성 경향은 가족교육에 대한 이해, 태도, 임파워먼트 모든 영역에서 통계적으로 실험집단의 사후평균이 통계적으로 높아 유의한 차이가 나타나 효과가 있는 것으로 검증되었다. 셋째, 가족교육 프로그램의 실험집단과 통제집단 사전·사후 차이는 가족교육에 대한 이해, 태도, 임파워먼트 모든 영역에서 실험집단의 사전보다 사후평균이 통계적으로 높아 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 효과가 검증되었다. 넷째, 가족교육 자체 프로그램의 효과성은 가족교육에 대한 이해, 태도, 임파워먼트에 대해 비교 분석한 결과 실험집단의 사전보다 사후평균이 통계적으로 높아 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 효과가 검증되었다. 다음으로, 심층면접 연구를 위해 충북 소재 사회복귀시설에서 가족교육을 받은 정신장애인 주보호자 7명을 심층면접 하였다. 이들을 대상으로 정신장애인 가족교육 전·후에 그들의 부양부담에 어떤 변화가 있었는지, 보호부담변화를 가져온 구체적인 요인은 무엇인지를 심층적으로 분석하였다. 분석결과, 최종적으로 72개의 하위개념, 12개의 하위범주와 5개의 범주가 도출되었다. 이렇게 도출된 5개 범주의 구체적 내용은 ‘정신질환에 대한 이해’, ‘효과적인 약물관리를 위한 가족역할’, ‘남아있는 증상관리를 위한 가족역할’, ‘사회적 지지의 원천’, ‘심리정서 상태’,이다. 주보호자들은 가족교육 후, 지역사회 중심치료를 받으면서 발생한 문제에 대해 올바른 방법으로 대처하는 긍정적인 변화를 보였다. 특히 이러한 긍정적 변화에 있어 중요한 요인으로 작용 한 것은 지역사회 정신보건 시설에서 제공되는 가족교육과 같은 가족외적인 공적자원의 활용이다. 이러한 가족교육이 주보호자들에게 과중한 보호부담을 덜어 주었으며, 정신적인 여유를 가질 수 있게 해주었고, 정신질환을 둘러싼 가족갈등의 완충 역할을 해 주었다. 또한 가족외부의 지지자원으로부터 부족한 사회적 지지를 보충할 수 있게 해 주었으며, 지역사회 정신보건시설과 같은 자원 활용을 하는 것이 하나의 대안이자 좋은 방법이 될 수 있다는 것을 인식시켜 주었다. 보다 구체적인 요인을 살펴보면, 정신질환에 대한 전문적 지식, 항정신병 약물에 대한 지식과 더불어 커피·담배·술·한약 등 기타불법약물의 영향, 남아 있는 증상관리, 보호자의 상담, 정신보건시설의 전문 인력인 사회복지사의 도움과 지지 등의 다양한 서비스(인적·물적 지원)제공이 중재요인으로 작용한 것으로 나타났다. 한편 이와 같은 긍정적인 보호부담 변화에도 불구하고 가족교육과 관련한 부정적 경험도 나타났다. 직장생활을 하고 있는 사람들에게도 동등한 교육 기회를 제공하기 위해 교육진행 시간을 주말에 실행하지 않았던 점과 주보호자의 우울은 가족교육 이후에도 크게 감소되지 않은 점, 체계적인 가족교육의 지속적인 제공 부족 등이 나타났다. 이상의 순수 실험설계 연구와 심층면접 연구의 분석결과를 바탕으로 정신장애인 가족교육의 프로그램 개발과 정신장애인 가족교육의 방향성을 모색하는데 뒷받침할 만한 구체적인 실천적 함의를 제시하였다.
This study aims to positively analyze the effect of mentally disabled people's family education program. To accomplish the purpose of study, true experimental design methodology was attempted to establish and solve four study problems about in what aspect of family education were there effects to th...
This study aims to positively analyze the effect of mentally disabled people's family education program. To accomplish the purpose of study, true experimental design methodology was attempted to establish and solve four study problems about in what aspect of family education were there effects to the attitude change, and mixed methodology that combined in-depth interview methodology was attempted to deeply grasp specific factors that affected the attitude change of mentally disabled people's family. To begin with, for true experimental design study, 10 participants of mentally disabled people's family education of rehabilitation centers located in Chungbuk and 10 non participants of family education were set as subjects. First, the homogeneous tendency of family education program's experimental group and control group did not show statistically significant difference in all of comprehension, attitude, and empowerment of family education, which proved homogeneity. Second, heterogeneous tendency of family education program's experimental group and control group had the control group's after mean statistically higher in all of comprehension, attitude, and empowerment of family education, which showed significant difference. Third, in before and after difference of family education program's experimental group and control group had statistically higher after mean than before mean of experimental group in all of comprehension, attitude, and empowerment of family education, which showed significant difference. Fourth, as a result of comparing and analyzing comprehension, attitude, and empowerment of family education, family education's own program effect had statistically higher after mean than before mean of experimental group, showing significant difference and proving that there is effect. Next, 7 main guardians of mentally disabled people who received family education in rehabilitation centers located in Chungbuk had in-depth interview for study. I deeply analyzed what change took place in their burden of supporting before and after the education, and what were the specific factors that brought the change. As a result, finally 72 subordinate concepts, 12 subordinate categories and 5 categories were deducted. Specific contents of the 5 categories were 'comprehension about mental disease', 'family role in effective drug management', 'family role in managing remaining symptoms', 'source of social support', and 'state of psychological emotion'. As a result of analysis, main guardians mostly showed change in positive experience that can take measures with proper method when problem that can appear in central treatment in local community occurs in members of mentally disabled people's family after family education. What especially acted as an important factor in this positive change was the use of public resources outside family such as family education provided in community's mental health centers. Such family education lessened heavy protection burden of main guardian, gave them mental composure, and played the role of buffing family conflict around mental disease. Also, it replenished the lacking social support from support resources outside family, and raised awareness that using resources such as community mental health centers can be an alternative and a good method. To look into more specific factors, it appeared that providing various services (manpower and material resources) such as professional knowledge about mental disease, knowledge about antipsychotic drugs along with effects of coffee, cigarettes, alcohol and herbal medicine and other illegal drugs, management of remaining symptoms, counseling of guardian, and help and support of social welfare workers that are professional manpower of mental health centers acted as arbitration factors. However, despite the positive change in protection burden, negative experiences related to family education also appeared: the fact that education time was not set on weekends to provide equal opportunity of education to working people, the fact that depression of main guardians did not decrease greatly even after family education, and the lack of continuous provision of systematic family education. Based on the analysis result of the above experimental design study and in-depth interview study, specific practical implication was presented that can support in seeking the program development and direction of mentally disabled people's family education.
This study aims to positively analyze the effect of mentally disabled people's family education program. To accomplish the purpose of study, true experimental design methodology was attempted to establish and solve four study problems about in what aspect of family education were there effects to the attitude change, and mixed methodology that combined in-depth interview methodology was attempted to deeply grasp specific factors that affected the attitude change of mentally disabled people's family. To begin with, for true experimental design study, 10 participants of mentally disabled people's family education of rehabilitation centers located in Chungbuk and 10 non participants of family education were set as subjects. First, the homogeneous tendency of family education program's experimental group and control group did not show statistically significant difference in all of comprehension, attitude, and empowerment of family education, which proved homogeneity. Second, heterogeneous tendency of family education program's experimental group and control group had the control group's after mean statistically higher in all of comprehension, attitude, and empowerment of family education, which showed significant difference. Third, in before and after difference of family education program's experimental group and control group had statistically higher after mean than before mean of experimental group in all of comprehension, attitude, and empowerment of family education, which showed significant difference. Fourth, as a result of comparing and analyzing comprehension, attitude, and empowerment of family education, family education's own program effect had statistically higher after mean than before mean of experimental group, showing significant difference and proving that there is effect. Next, 7 main guardians of mentally disabled people who received family education in rehabilitation centers located in Chungbuk had in-depth interview for study. I deeply analyzed what change took place in their burden of supporting before and after the education, and what were the specific factors that brought the change. As a result, finally 72 subordinate concepts, 12 subordinate categories and 5 categories were deducted. Specific contents of the 5 categories were 'comprehension about mental disease', 'family role in effective drug management', 'family role in managing remaining symptoms', 'source of social support', and 'state of psychological emotion'. As a result of analysis, main guardians mostly showed change in positive experience that can take measures with proper method when problem that can appear in central treatment in local community occurs in members of mentally disabled people's family after family education. What especially acted as an important factor in this positive change was the use of public resources outside family such as family education provided in community's mental health centers. Such family education lessened heavy protection burden of main guardian, gave them mental composure, and played the role of buffing family conflict around mental disease. Also, it replenished the lacking social support from support resources outside family, and raised awareness that using resources such as community mental health centers can be an alternative and a good method. To look into more specific factors, it appeared that providing various services (manpower and material resources) such as professional knowledge about mental disease, knowledge about antipsychotic drugs along with effects of coffee, cigarettes, alcohol and herbal medicine and other illegal drugs, management of remaining symptoms, counseling of guardian, and help and support of social welfare workers that are professional manpower of mental health centers acted as arbitration factors. However, despite the positive change in protection burden, negative experiences related to family education also appeared: the fact that education time was not set on weekends to provide equal opportunity of education to working people, the fact that depression of main guardians did not decrease greatly even after family education, and the lack of continuous provision of systematic family education. Based on the analysis result of the above experimental design study and in-depth interview study, specific practical implication was presented that can support in seeking the program development and direction of mentally disabled people's family education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.