개정 교육과정에 따른 음철법 중심의 초등학교 3학년 영어 읽기 지도 방안 Phonics-teaching methods with the revised national curriculum for Elementary Third Graders' English Reading원문보기
본 연구는 개정교육과정 확대 시수에 따른 음철법 읽기 지도방안을 모색하고 이것이 초등학교 3학년 학습자들의 영어 읽기에 대한 흥미 및 읽기 능력에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하기 위한 것이다. 2008년 공시된 개정교육과정에서는 문자 언어 기능 중 읽기는 3학년 2학기, 쓰기는 4학년 2학기로 도입 시기가 한 학기씩 앞당겨졌다. 이는 음성언어(듣기·말하기) 중심의 초등 영어 교육을 강조하되 문자 언어(읽기·쓰기)와의 균형적 학습을 도모하기 위한 것이다. 개정교육과정에서 제시한 3학년 읽기 성취 기준 중 ‘소리와 철자와의 관계를 대략적으로 이해한다.’는 초기 읽기 지도 방법으로 활용되는 음철법과 연관시켜 생각해 볼 수 있다. 음철법은 철자와 소리의 관계에 관해 배우는 학습 방법으로 이는 의사소통 능력을 키우기 위한 가장 기초 단계일 뿐만 아니라 읽지 못하는 학습자를 돕는 프로그램에도 많이 이용되는 접근법이다. 초등 영어 교과에서의 읽기는 앞으로 영어 읽기 해독 능력을 예측할 수 있도록 하는 중요한 읽기의 하위 단계 기능에 속한 과정이므로 단어의 철자와 소리와의 관계를 인식하는 기본 단계가 앞으로의 읽기에 많은 영향을 준다고 생각한다. 따라서 우리나라의 영어 교육 상황과 읽기 능력의 중요성이 강조된 개정교육과정에 맞는 읽기 지도 방법이 구안되어야 하며, 초등학교 학생들의 인지적인 특수성을 고려하여 흥미와 자신감을 높여줄 수 있는 효과적인 읽기 교수 방법들이 연구될 필요성이 있다. 초등학교 3학년 2개 반을 대상으로 현행 7차 교육과정의 교과서를 개정교육과정에 맞추어 재구성한 다음 음철법을 적용하여 읽기 지도를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지적 측면에서 학습자들의 읽기 능력 향상 정도를 알아보기 위하여 중간 알파벳 대·소문자 읽기 능력 평가와 듣기 이해 능력 평가를 실시한 결과, 중간 평가와 비교한 사후 평가에서 통계적으로 유의한 향상을 보였다. 이는 음철법을 적용한 읽기 지도가 학습자의 읽기 능력 향상에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 정의적 측면에서 흥미도와 자신감 평가의 분석 결과, 음철법을 적용한 읽기 지도는 학습자들의 흥미도와 자신감 향상에 긍정적인 영향을 나타내었다. 이상과 같은 결과에 따라 초등학교 영어 학습자들의 읽기 능력 향상과 흥미도 및 자신감 향상을 위한 읽기 지도에 대한 제안은 다음과 같다. 첫째, 우리나라 초등학교 학생들에게 알맞은 효과적인 음철법 지도 방법이 체계적으로 제시될 필요가 있다. 둘째, 체계적인 ...
본 연구는 개정교육과정 확대 시수에 따른 음철법 읽기 지도방안을 모색하고 이것이 초등학교 3학년 학습자들의 영어 읽기에 대한 흥미 및 읽기 능력에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하기 위한 것이다. 2008년 공시된 개정교육과정에서는 문자 언어 기능 중 읽기는 3학년 2학기, 쓰기는 4학년 2학기로 도입 시기가 한 학기씩 앞당겨졌다. 이는 음성언어(듣기·말하기) 중심의 초등 영어 교육을 강조하되 문자 언어(읽기·쓰기)와의 균형적 학습을 도모하기 위한 것이다. 개정교육과정에서 제시한 3학년 읽기 성취 기준 중 ‘소리와 철자와의 관계를 대략적으로 이해한다.’는 초기 읽기 지도 방법으로 활용되는 음철법과 연관시켜 생각해 볼 수 있다. 음철법은 철자와 소리의 관계에 관해 배우는 학습 방법으로 이는 의사소통 능력을 키우기 위한 가장 기초 단계일 뿐만 아니라 읽지 못하는 학습자를 돕는 프로그램에도 많이 이용되는 접근법이다. 초등 영어 교과에서의 읽기는 앞으로 영어 읽기 해독 능력을 예측할 수 있도록 하는 중요한 읽기의 하위 단계 기능에 속한 과정이므로 단어의 철자와 소리와의 관계를 인식하는 기본 단계가 앞으로의 읽기에 많은 영향을 준다고 생각한다. 따라서 우리나라의 영어 교육 상황과 읽기 능력의 중요성이 강조된 개정교육과정에 맞는 읽기 지도 방법이 구안되어야 하며, 초등학교 학생들의 인지적인 특수성을 고려하여 흥미와 자신감을 높여줄 수 있는 효과적인 읽기 교수 방법들이 연구될 필요성이 있다. 초등학교 3학년 2개 반을 대상으로 현행 7차 교육과정의 교과서를 개정교육과정에 맞추어 재구성한 다음 음철법을 적용하여 읽기 지도를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지적 측면에서 학습자들의 읽기 능력 향상 정도를 알아보기 위하여 중간 알파벳 대·소문자 읽기 능력 평가와 듣기 이해 능력 평가를 실시한 결과, 중간 평가와 비교한 사후 평가에서 통계적으로 유의한 향상을 보였다. 이는 음철법을 적용한 읽기 지도가 학습자의 읽기 능력 향상에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 정의적 측면에서 흥미도와 자신감 평가의 분석 결과, 음철법을 적용한 읽기 지도는 학습자들의 흥미도와 자신감 향상에 긍정적인 영향을 나타내었다. 이상과 같은 결과에 따라 초등학교 영어 학습자들의 읽기 능력 향상과 흥미도 및 자신감 향상을 위한 읽기 지도에 대한 제안은 다음과 같다. 첫째, 우리나라 초등학교 학생들에게 알맞은 효과적인 음철법 지도 방법이 체계적으로 제시될 필요가 있다. 둘째, 체계적인 문자 인식 활동과 소리-철자 관계 습득을 위한 음철법 활동이 선행되는 읽기 지도 내용이나 혹은 언어의 4기능이 통합적으로 포함되어 있는 영어 교육 방안이 체계적으로 연구될 필요가 있다. 개정교육과정은 음성 언어 활동을 통한 의사소통 능력의 신장을 목표로 문자 언어 활동이 음성 언어 활동을 보충하고 통합적으로 지도할 수 있는 방안이어야 한다. 셋째, 음철법의 기초가 되는 음운 인식 활동이 선행 지도되거나 동시에 지도될 수 있는 교수법과 교수 자료에 대한 연구와 개발이 필요하다. 개정되는 교육과정에 따른 새로운 교과서 및 교재는 다양한 음철법 활동을 포함하도록 개발되어야 할 것이다. 이는 효과적인 음철법 지도와 초등 영어 초기 읽기 교육의 효율성을 높이는데 긍정적인 영향을 줄 것이다.
본 연구는 개정교육과정 확대 시수에 따른 음철법 읽기 지도방안을 모색하고 이것이 초등학교 3학년 학습자들의 영어 읽기에 대한 흥미 및 읽기 능력에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하기 위한 것이다. 2008년 공시된 개정교육과정에서는 문자 언어 기능 중 읽기는 3학년 2학기, 쓰기는 4학년 2학기로 도입 시기가 한 학기씩 앞당겨졌다. 이는 음성언어(듣기·말하기) 중심의 초등 영어 교육을 강조하되 문자 언어(읽기·쓰기)와의 균형적 학습을 도모하기 위한 것이다. 개정교육과정에서 제시한 3학년 읽기 성취 기준 중 ‘소리와 철자와의 관계를 대략적으로 이해한다.’는 초기 읽기 지도 방법으로 활용되는 음철법과 연관시켜 생각해 볼 수 있다. 음철법은 철자와 소리의 관계에 관해 배우는 학습 방법으로 이는 의사소통 능력을 키우기 위한 가장 기초 단계일 뿐만 아니라 읽지 못하는 학습자를 돕는 프로그램에도 많이 이용되는 접근법이다. 초등 영어 교과에서의 읽기는 앞으로 영어 읽기 해독 능력을 예측할 수 있도록 하는 중요한 읽기의 하위 단계 기능에 속한 과정이므로 단어의 철자와 소리와의 관계를 인식하는 기본 단계가 앞으로의 읽기에 많은 영향을 준다고 생각한다. 따라서 우리나라의 영어 교육 상황과 읽기 능력의 중요성이 강조된 개정교육과정에 맞는 읽기 지도 방법이 구안되어야 하며, 초등학교 학생들의 인지적인 특수성을 고려하여 흥미와 자신감을 높여줄 수 있는 효과적인 읽기 교수 방법들이 연구될 필요성이 있다. 초등학교 3학년 2개 반을 대상으로 현행 7차 교육과정의 교과서를 개정교육과정에 맞추어 재구성한 다음 음철법을 적용하여 읽기 지도를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지적 측면에서 학습자들의 읽기 능력 향상 정도를 알아보기 위하여 중간 알파벳 대·소문자 읽기 능력 평가와 듣기 이해 능력 평가를 실시한 결과, 중간 평가와 비교한 사후 평가에서 통계적으로 유의한 향상을 보였다. 이는 음철법을 적용한 읽기 지도가 학습자의 읽기 능력 향상에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 정의적 측면에서 흥미도와 자신감 평가의 분석 결과, 음철법을 적용한 읽기 지도는 학습자들의 흥미도와 자신감 향상에 긍정적인 영향을 나타내었다. 이상과 같은 결과에 따라 초등학교 영어 학습자들의 읽기 능력 향상과 흥미도 및 자신감 향상을 위한 읽기 지도에 대한 제안은 다음과 같다. 첫째, 우리나라 초등학교 학생들에게 알맞은 효과적인 음철법 지도 방법이 체계적으로 제시될 필요가 있다. 둘째, 체계적인 문자 인식 활동과 소리-철자 관계 습득을 위한 음철법 활동이 선행되는 읽기 지도 내용이나 혹은 언어의 4기능이 통합적으로 포함되어 있는 영어 교육 방안이 체계적으로 연구될 필요가 있다. 개정교육과정은 음성 언어 활동을 통한 의사소통 능력의 신장을 목표로 문자 언어 활동이 음성 언어 활동을 보충하고 통합적으로 지도할 수 있는 방안이어야 한다. 셋째, 음철법의 기초가 되는 음운 인식 활동이 선행 지도되거나 동시에 지도될 수 있는 교수법과 교수 자료에 대한 연구와 개발이 필요하다. 개정되는 교육과정에 따른 새로운 교과서 및 교재는 다양한 음철법 활동을 포함하도록 개발되어야 할 것이다. 이는 효과적인 음철법 지도와 초등 영어 초기 읽기 교육의 효율성을 높이는데 긍정적인 영향을 줄 것이다.
The purpose of this study is to search for phonics-teaching methods for the revised national curriculum, and to analyze their effects on third grade elementary school students' English reading interests and capabilities. According to the revised national curriculum, which was announced in 2008, Engl...
The purpose of this study is to search for phonics-teaching methods for the revised national curriculum, and to analyze their effects on third grade elementary school students' English reading interests and capabilities. According to the revised national curriculum, which was announced in 2008, English reading is included in the second semester of the third grade, and writing is in the second semester of the fourth grade. Thus, it has advanced by a semester compared to the previous national curriculum, which was aimed to accentuate the importance of verbal language as well as its balance with written language. Among the suggested achievements for the third grade students, "rough understanding of the relationship between the sound and spelling" can be conveyed with phonics, the method which is most frequently used to teach reading in early stages of English learning. phonics is one of the methods by which to learn the relationship between spelling and sounds, and it is not only the most basic stage to enhance communication skills but also a frequently used program to assist illiterate learners. Reading, as a part of the curriculum for elementary school students, plays a vital role in strengthening basic skills, which affects English reading capability of the students in the future. Therefore, devising reading teaching methods which are consistent with the revised national curriculum underlining the importance of reading capability is needed. The new methods should contribute to enhancing interests and confidence of elementary school students' English language ability, considering their cognitive characteristics. After modifying the contents of the textbook according to the revised national curriculum, this study examined the application of phonics to Reading class and conducted them on two third-grade sections. The results are as follows: First, capital/lower case letters reading comprehension and listening comprehension tests to measure improvements of learners' reading capabilities were conducted, revealing a statistically significant improvement between the interim exam and the final exam. It implied that the reading class in coordination with the application of phonics influenced learners' reading capability positively. Second, according to an analysis of students' visible interest and confidence, the phonics reading class also enhanced interests and confidence in English learning of the students. Based on the results of the experiment, these suggestions for reading classes to enhance elementary English learners' reading capability as well as interests and confidence are as follow: First, The systematic phonics teaching method, which is appropriate for elementary school students in Korea is required. Second, students should study English teaching methods systematically it should contain spelling awareness and phonics, the method to learn the relationship between spelling and sounds and the four functions of language. The revised national curriculum should be comprehensive, with goals aiming to improve communication skills through concentrating on verbal language and complementing classes with written language focus. Third, it is necessary to teach phoneme awareness in advance, which forms the foundation of phonics and allows for the development of new teaching methods and materials simultaneously. The new textbooks and learning materials of the revised national curriculum should include various phonics activities. It will lay the foundation for effective phonics teaching, and improve the efficiency of early-stage English learning classes in elementary schools.
The purpose of this study is to search for phonics-teaching methods for the revised national curriculum, and to analyze their effects on third grade elementary school students' English reading interests and capabilities. According to the revised national curriculum, which was announced in 2008, English reading is included in the second semester of the third grade, and writing is in the second semester of the fourth grade. Thus, it has advanced by a semester compared to the previous national curriculum, which was aimed to accentuate the importance of verbal language as well as its balance with written language. Among the suggested achievements for the third grade students, "rough understanding of the relationship between the sound and spelling" can be conveyed with phonics, the method which is most frequently used to teach reading in early stages of English learning. phonics is one of the methods by which to learn the relationship between spelling and sounds, and it is not only the most basic stage to enhance communication skills but also a frequently used program to assist illiterate learners. Reading, as a part of the curriculum for elementary school students, plays a vital role in strengthening basic skills, which affects English reading capability of the students in the future. Therefore, devising reading teaching methods which are consistent with the revised national curriculum underlining the importance of reading capability is needed. The new methods should contribute to enhancing interests and confidence of elementary school students' English language ability, considering their cognitive characteristics. After modifying the contents of the textbook according to the revised national curriculum, this study examined the application of phonics to Reading class and conducted them on two third-grade sections. The results are as follows: First, capital/lower case letters reading comprehension and listening comprehension tests to measure improvements of learners' reading capabilities were conducted, revealing a statistically significant improvement between the interim exam and the final exam. It implied that the reading class in coordination with the application of phonics influenced learners' reading capability positively. Second, according to an analysis of students' visible interest and confidence, the phonics reading class also enhanced interests and confidence in English learning of the students. Based on the results of the experiment, these suggestions for reading classes to enhance elementary English learners' reading capability as well as interests and confidence are as follow: First, The systematic phonics teaching method, which is appropriate for elementary school students in Korea is required. Second, students should study English teaching methods systematically it should contain spelling awareness and phonics, the method to learn the relationship between spelling and sounds and the four functions of language. The revised national curriculum should be comprehensive, with goals aiming to improve communication skills through concentrating on verbal language and complementing classes with written language focus. Third, it is necessary to teach phoneme awareness in advance, which forms the foundation of phonics and allows for the development of new teaching methods and materials simultaneously. The new textbooks and learning materials of the revised national curriculum should include various phonics activities. It will lay the foundation for effective phonics teaching, and improve the efficiency of early-stage English learning classes in elementary schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.