읽기는 언어 학습과 지도에 있어서 중요한 활동 중 하나이다. 그러나 읽기는 많은 요소들을 포함하고 있는 복합적인 과정이므로 절대적인 지도 방법을 찾기란 쉽지가 않다. 초기 읽기 학습자들에게 효과적이라고 알려진 전통적인 파닉스 지도 방법은 규칙을 단순 반복으로 가르쳐 의미를 이해하지 못한 채 글자를 소리 내어 읽기 한다는 것에 비판을 받아 왔다. 이러한 맥락에서 본 연구는 소리와 철자의 관계를 배우기 시작하는 초등학교 4학년을 대상으로 그에 적합한 읽기 지도 방법으로 다감각적 접근법을 활용한 파닉스를 적용해보고 어떠한 효과가 있는지 분석함으로써 보다 효과적이고 효율적인 파닉스 지도에 관한 시사점을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 초등학교 4학년 2개 학급을 실험 반으로 선정하여 다감각적 접근법을 활용한 파닉스를 지도하였다. 그리고 그 효과를 알아보기 위하여 ...
읽기는 언어 학습과 지도에 있어서 중요한 활동 중 하나이다. 그러나 읽기는 많은 요소들을 포함하고 있는 복합적인 과정이므로 절대적인 지도 방법을 찾기란 쉽지가 않다. 초기 읽기 학습자들에게 효과적이라고 알려진 전통적인 파닉스 지도 방법은 규칙을 단순 반복으로 가르쳐 의미를 이해하지 못한 채 글자를 소리 내어 읽기 한다는 것에 비판을 받아 왔다. 이러한 맥락에서 본 연구는 소리와 철자의 관계를 배우기 시작하는 초등학교 4학년을 대상으로 그에 적합한 읽기 지도 방법으로 다감각적 접근법을 활용한 파닉스를 적용해보고 어떠한 효과가 있는지 분석함으로써 보다 효과적이고 효율적인 파닉스 지도에 관한 시사점을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 초등학교 4학년 2개 학급을 실험 반으로 선정하여 다감각적 접근법을 활용한 파닉스를 지도하였다. 그리고 그 효과를 알아보기 위하여 양적 접근으로 인지적 측면의 단어 읽기 능력 평가와 정의적 측면의 정의적 영역 설문을 활용하고, 질적 접근으로 학습자의 자유 응답 설문과 교사 관찰 평가를 활용하였다. 그리고 이를 통해 학습자들의 단어 읽기 능력과 단어 읽기에 대한 흥미도와 자신감의 변화를 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지적 측면에서 통계적으로 유의한 향상을 보여 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도가 학습자들의 단어 읽기 능력 향상에 효과적임이 확인되었다. 수준별 집단에 따른 결과에서는 상위 집단과 하위 집단 모두 평균 점수는 증가하였으나, 상위 집단에서는 유의하지 않은 반면, 하위 집단에서는 유의한 향상을 보였다. 따라서 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도는 상위 집단보다는 하위 집단의 단어 읽기 능력 향상에 도움을 준다고 할 수 있겠다. 둘째, 흥미도와 자신감을 포함한 정의적 측면에서 통계적으로 유의한 향상을 가져와 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도가 학습자들의 흥미도와 자신감 모두에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 수준별 집단에 따른 결과에서는 상위 집단은 유의하지 않았다. 이는 상위 집단의 학습자들이 미리 파닉스 학습을 한 경우가 많고, 영어에 대한 자신감도 높은 상태였기 때문으로 보인다. 반면, 하위 집단의 흥미도와 자신감은 통계적으로 유의한 향상을 보여주어, 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도가 하위 학습자들의 흥미도와 자신감 향상에 기여하였다고 할 수 있겠다. 셋째, 질적인 측면에서 실시한 학습자의 자유 응답 설문과 교사 관찰 기록을 분석한 결과, 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도는 학습자들에게 흥미를 주었고, 학습자들의 단어 실력의 향상도 가져왔다. 시각, 청각, 운동 감각 등의 다양한 감각을 활용한 방법은 학습자들이 음가를 재미있게 배울 수 있도록 하였으며, 단어 조합을 할 때도 배웠던 감각들을 활용해 쉽게 음가를 유추해내고 조합하는 모습을 볼 수 있었다. 이러한 결과에 따라 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도는 소리와 철자의 관계를 학습하는 초등학교 4학년 학습자들의 읽기 능력 향상에 긍정적인 영향을 주므로 읽기 지도 시 활용할 필요가 있다는 것을 알 수 있다. 또한, 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 읽기 활동을 통해 학습자들은 음가 학습을 보다 쉽고 재미있게 할 수 있으므로 학습자들이 읽기에 대한 관심과 흥미를 가질 수 있도록 시각, 청각, 운동 감각 등의 다양한 감각을 활용한 다양한 읽기 활동의 제시가 필요하겠다.
읽기는 언어 학습과 지도에 있어서 중요한 활동 중 하나이다. 그러나 읽기는 많은 요소들을 포함하고 있는 복합적인 과정이므로 절대적인 지도 방법을 찾기란 쉽지가 않다. 초기 읽기 학습자들에게 효과적이라고 알려진 전통적인 파닉스 지도 방법은 규칙을 단순 반복으로 가르쳐 의미를 이해하지 못한 채 글자를 소리 내어 읽기 한다는 것에 비판을 받아 왔다. 이러한 맥락에서 본 연구는 소리와 철자의 관계를 배우기 시작하는 초등학교 4학년을 대상으로 그에 적합한 읽기 지도 방법으로 다감각적 접근법을 활용한 파닉스를 적용해보고 어떠한 효과가 있는지 분석함으로써 보다 효과적이고 효율적인 파닉스 지도에 관한 시사점을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 초등학교 4학년 2개 학급을 실험 반으로 선정하여 다감각적 접근법을 활용한 파닉스를 지도하였다. 그리고 그 효과를 알아보기 위하여 양적 접근으로 인지적 측면의 단어 읽기 능력 평가와 정의적 측면의 정의적 영역 설문을 활용하고, 질적 접근으로 학습자의 자유 응답 설문과 교사 관찰 평가를 활용하였다. 그리고 이를 통해 학습자들의 단어 읽기 능력과 단어 읽기에 대한 흥미도와 자신감의 변화를 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지적 측면에서 통계적으로 유의한 향상을 보여 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도가 학습자들의 단어 읽기 능력 향상에 효과적임이 확인되었다. 수준별 집단에 따른 결과에서는 상위 집단과 하위 집단 모두 평균 점수는 증가하였으나, 상위 집단에서는 유의하지 않은 반면, 하위 집단에서는 유의한 향상을 보였다. 따라서 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도는 상위 집단보다는 하위 집단의 단어 읽기 능력 향상에 도움을 준다고 할 수 있겠다. 둘째, 흥미도와 자신감을 포함한 정의적 측면에서 통계적으로 유의한 향상을 가져와 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도가 학습자들의 흥미도와 자신감 모두에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 수준별 집단에 따른 결과에서는 상위 집단은 유의하지 않았다. 이는 상위 집단의 학습자들이 미리 파닉스 학습을 한 경우가 많고, 영어에 대한 자신감도 높은 상태였기 때문으로 보인다. 반면, 하위 집단의 흥미도와 자신감은 통계적으로 유의한 향상을 보여주어, 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도가 하위 학습자들의 흥미도와 자신감 향상에 기여하였다고 할 수 있겠다. 셋째, 질적인 측면에서 실시한 학습자의 자유 응답 설문과 교사 관찰 기록을 분석한 결과, 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도는 학습자들에게 흥미를 주었고, 학습자들의 단어 실력의 향상도 가져왔다. 시각, 청각, 운동 감각 등의 다양한 감각을 활용한 방법은 학습자들이 음가를 재미있게 배울 수 있도록 하였으며, 단어 조합을 할 때도 배웠던 감각들을 활용해 쉽게 음가를 유추해내고 조합하는 모습을 볼 수 있었다. 이러한 결과에 따라 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 지도는 소리와 철자의 관계를 학습하는 초등학교 4학년 학습자들의 읽기 능력 향상에 긍정적인 영향을 주므로 읽기 지도 시 활용할 필요가 있다는 것을 알 수 있다. 또한, 다감각적 접근법을 활용한 파닉스 읽기 활동을 통해 학습자들은 음가 학습을 보다 쉽고 재미있게 할 수 있으므로 학습자들이 읽기에 대한 관심과 흥미를 가질 수 있도록 시각, 청각, 운동 감각 등의 다양한 감각을 활용한 다양한 읽기 활동의 제시가 필요하겠다.
This study aims to analyze the effects of the multisensory(visual, auditory and kinesthetic methods) approach based phonics teaching and to increase learners' reading ability, through a case study with fourth grade elementary school students. Reading is not only a source of information and a pleasur...
This study aims to analyze the effects of the multisensory(visual, auditory and kinesthetic methods) approach based phonics teaching and to increase learners' reading ability, through a case study with fourth grade elementary school students. Reading is not only a source of information and a pleasure activity, but also a means of consolidating and extending one's knowledge of the language. However, since reading is also a complex act involving many different factors, there is no one correct way to teach how to read. Traditional methods of phonics teaching, which is known to be one of the most prominent approaches for early readers, have been criticized, because they often lead learners to read without understanding the meaning of what they read. Those methods only focus on training based on the phonics rules through repetition and memorization. For this study, two fourth grade classes in N Elementary School in Daejeon, South Korea have been selected. They were divided into two levels, namely, upper- and lower-levels based on the scores of a reading test. These two classes were taught how to read English words by using the phonics teaching based on the multisensory approach. In addition, to identify and analyze the effects of this method on learners' word reading ability, interest and self-confidence, two experiments have been carried out: 1) on the quantitative side, two word reading ability tests(pre-post) were conducted for the cognitive domain, while one questionnaire(pre-post) was distributed for the affective domain and 2) on the qualitative side, one free-answer survey and one class observation were used. The results of this study are as follows; 1) In terms of the cognitive domain, the phonics teaching using multisensory approach have positive influence on improving learners' word reading ability. Also, it has been statistically proved that these methods have stronger impact on the lower-level learners, while both groups showed increase of the average scores of the reading tests conducted. 2) In terms of the affective domain, learners' interest and self-confidence are improved significantly with this approach. However, this approach did not affect interest and self-confidence of the upper-level learners significantly, while it did so for the lower-level learners. This can be understood due to the fact that a number of upper-level learners already have phonics-based learning experience and that their level of self-confidence in English is already high. 3) The study also indicates that the phonics teaching using the multisensory approach are effective in improving learners' word reading ability and interest. The case study has demonstrated that the leaners feel easier in learning and enjoy more learning English words based on the multisensory approach, which includes visual, auditory and kinesthetic methods. In conclusion, this study indicates that to teach phonics using the multisensory approach contributes to the improvement of word reading ability of learners. Phonics teaching can be particularly beneficial for learners with difficulties in reading words. Furthermore, more diverse teaching methods based on the multisensory approach are to be developed to encourage learners to become more interested in reading words regardless of their level.
This study aims to analyze the effects of the multisensory(visual, auditory and kinesthetic methods) approach based phonics teaching and to increase learners' reading ability, through a case study with fourth grade elementary school students. Reading is not only a source of information and a pleasure activity, but also a means of consolidating and extending one's knowledge of the language. However, since reading is also a complex act involving many different factors, there is no one correct way to teach how to read. Traditional methods of phonics teaching, which is known to be one of the most prominent approaches for early readers, have been criticized, because they often lead learners to read without understanding the meaning of what they read. Those methods only focus on training based on the phonics rules through repetition and memorization. For this study, two fourth grade classes in N Elementary School in Daejeon, South Korea have been selected. They were divided into two levels, namely, upper- and lower-levels based on the scores of a reading test. These two classes were taught how to read English words by using the phonics teaching based on the multisensory approach. In addition, to identify and analyze the effects of this method on learners' word reading ability, interest and self-confidence, two experiments have been carried out: 1) on the quantitative side, two word reading ability tests(pre-post) were conducted for the cognitive domain, while one questionnaire(pre-post) was distributed for the affective domain and 2) on the qualitative side, one free-answer survey and one class observation were used. The results of this study are as follows; 1) In terms of the cognitive domain, the phonics teaching using multisensory approach have positive influence on improving learners' word reading ability. Also, it has been statistically proved that these methods have stronger impact on the lower-level learners, while both groups showed increase of the average scores of the reading tests conducted. 2) In terms of the affective domain, learners' interest and self-confidence are improved significantly with this approach. However, this approach did not affect interest and self-confidence of the upper-level learners significantly, while it did so for the lower-level learners. This can be understood due to the fact that a number of upper-level learners already have phonics-based learning experience and that their level of self-confidence in English is already high. 3) The study also indicates that the phonics teaching using the multisensory approach are effective in improving learners' word reading ability and interest. The case study has demonstrated that the leaners feel easier in learning and enjoy more learning English words based on the multisensory approach, which includes visual, auditory and kinesthetic methods. In conclusion, this study indicates that to teach phonics using the multisensory approach contributes to the improvement of word reading ability of learners. Phonics teaching can be particularly beneficial for learners with difficulties in reading words. Furthermore, more diverse teaching methods based on the multisensory approach are to be developed to encourage learners to become more interested in reading words regardless of their level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.