고든의 음악학습이론과 스캐폴딩을 적용한 합창 지도 내용 구성에 관한 연구 A Study on the Contents Development for Chorus Teaching Based on Gordon's Music Learning Theory and Scaffolding원문보기
음악교육에 있어서 합창의 중요성과 그 가치는 여러 문헌과 수많은 연구를 통해 이미 입증되었으며 실제 음악 교육 현장에서 거의 모든 음악 교사들이 합창의 필요성을 절실하게 깨닫고 합창 교육을 통하여 음악 교육의 목표를 이루어가기 위한 노력을 아끼지 않고 있다. 특히 초등학교의 어린 학생들은 학교 합창단을 통한 합창 활동을 통해 가창 능력을 비롯한 기본적인 음악...
음악교육에 있어서 합창의 중요성과 그 가치는 여러 문헌과 수많은 연구를 통해 이미 입증되었으며 실제 음악 교육 현장에서 거의 모든 음악 교사들이 합창의 필요성을 절실하게 깨닫고 합창 교육을 통하여 음악 교육의 목표를 이루어가기 위한 노력을 아끼지 않고 있다. 특히 초등학교의 어린 학생들은 학교 합창단을 통한 합창 활동을 통해 가창 능력을 비롯한 기본적인 음악성과 음악적 표현력 및 창의성을 기를 수 있으며 음악의 예술적 아름다움을 느끼고 경험할 수 있게 될 뿐만 아니라 다양한 악곡을 여럿이 함께 조화를 이루어 표현함으로써 미래 사회 구성원으로서 갖추어야 할 사회적 태도와 인간 존중의 마음가짐도 기를 수 있게 된다. 이렇게 초등 합창 교육의 음악 교육적 가치와 전인격적 가치로 중요하고 독자적인 위치를 차지하고 있음에도 불구하고 각 학교의 교육 현장에서는 실제로 운영과 지도상의 문제점으로 인한 지도 교사의 많은 어려움 때문에 합창 본연의 목적을 잃어가고 있는 실정이다. 그러므로 단순한 모방과 암기에 의한 합창에서 벗어나 소리 자체에 집중하여 체계적으로 학습하고 합창의 폭넓은 음악 내용을 교사와 학생 간의 다양한 상호 작용으로 함께 해결해 나가면서 음악적 표현력과 음악성을 더욱 신장시킬 수 있는 효과적인 합창 지도 내용의 연구와 이의 실제적인 적용이 이루어져야 한다. 이에 본 연구자는 ‘오디에이션’을 강조하며 학생의 지속적인 내면적 음악성장을 목표로 음악 내용과 방법을 체계적으로 제시하는 『고든의 음악학습이론』과 교사와 학생의 상호작용에서 교사의 적절한 지원을 중시하는『비고츠키의 스캐폴딩』이 매우 유의미한 실마리를 제공하고 있음에 집중하여 이를 적용한 합창 지도 내용을 구성하여 제시하였다. 먼저, 합창 지도 요소를 ‘기초 훈련·기본적 표현·심화 발전적 표현 요소’의 상위지도요소로 나누어 각 요소별 하위지도요소를 추출하였으며 이에 따른 요소별 내용을 선정하였고 ‘기초 훈련·집중 리허설·종합 및 내면화 단계’ 의 합창 지도 단계를 설정, 각 지도 단계에서 학습할 지도 요소별 내용에 적합한 스캐폴딩을 선정하고 고든의 음악학습이론과 함께 적용함으로써 합창 지도 내용을 구성하였다. 그리고 아카펠라 ‘여우야 여우야’의 지도에 있어, 앞서 구성한 합창 지도 내용을 실제 적용하여 제시하였다. 단순히 교사의 노래를 모방하거나 그대로 답습하는 합창이 아니라 리듬과 음정의 패턴 학습을 통해 다양한 음악적 어휘를 체계적으로 학습하여 정확하고 조화롭게 합창하며 교사의 다양하면서도 적절한 도움주기를 통해 교사와 학생이 상호 간 이해와 신뢰를 형성하는 가운데 합창의 제 기능과 표현력은 나날이 신장되어 합창의 완성도를 높일 수 있을 것이다. 그리하여 음악에 대한 능동적인 태도의 함양과 함께 음악의 생활화를 이룰 수있을 것이다. 또한 본 연구물이 일선 학교에서 합창 교육에 헌신하고 있는 교사들에게 좀 더 실질적이며 효과적인 합창 지도 내용으로서 적극적으로 활용되어질 뿐 아니라 나아가서는 합창 교육의 진정한 목적을 이루어 나가는 데에 폭넓고 의미 있게 활용되어지기를 바란다.
음악교육에 있어서 합창의 중요성과 그 가치는 여러 문헌과 수많은 연구를 통해 이미 입증되었으며 실제 음악 교육 현장에서 거의 모든 음악 교사들이 합창의 필요성을 절실하게 깨닫고 합창 교육을 통하여 음악 교육의 목표를 이루어가기 위한 노력을 아끼지 않고 있다. 특히 초등학교의 어린 학생들은 학교 합창단을 통한 합창 활동을 통해 가창 능력을 비롯한 기본적인 음악성과 음악적 표현력 및 창의성을 기를 수 있으며 음악의 예술적 아름다움을 느끼고 경험할 수 있게 될 뿐만 아니라 다양한 악곡을 여럿이 함께 조화를 이루어 표현함으로써 미래 사회 구성원으로서 갖추어야 할 사회적 태도와 인간 존중의 마음가짐도 기를 수 있게 된다. 이렇게 초등 합창 교육의 음악 교육적 가치와 전인격적 가치로 중요하고 독자적인 위치를 차지하고 있음에도 불구하고 각 학교의 교육 현장에서는 실제로 운영과 지도상의 문제점으로 인한 지도 교사의 많은 어려움 때문에 합창 본연의 목적을 잃어가고 있는 실정이다. 그러므로 단순한 모방과 암기에 의한 합창에서 벗어나 소리 자체에 집중하여 체계적으로 학습하고 합창의 폭넓은 음악 내용을 교사와 학생 간의 다양한 상호 작용으로 함께 해결해 나가면서 음악적 표현력과 음악성을 더욱 신장시킬 수 있는 효과적인 합창 지도 내용의 연구와 이의 실제적인 적용이 이루어져야 한다. 이에 본 연구자는 ‘오디에이션’을 강조하며 학생의 지속적인 내면적 음악성장을 목표로 음악 내용과 방법을 체계적으로 제시하는 『고든의 음악학습이론』과 교사와 학생의 상호작용에서 교사의 적절한 지원을 중시하는『비고츠키의 스캐폴딩』이 매우 유의미한 실마리를 제공하고 있음에 집중하여 이를 적용한 합창 지도 내용을 구성하여 제시하였다. 먼저, 합창 지도 요소를 ‘기초 훈련·기본적 표현·심화 발전적 표현 요소’의 상위지도요소로 나누어 각 요소별 하위지도요소를 추출하였으며 이에 따른 요소별 내용을 선정하였고 ‘기초 훈련·집중 리허설·종합 및 내면화 단계’ 의 합창 지도 단계를 설정, 각 지도 단계에서 학습할 지도 요소별 내용에 적합한 스캐폴딩을 선정하고 고든의 음악학습이론과 함께 적용함으로써 합창 지도 내용을 구성하였다. 그리고 아카펠라 ‘여우야 여우야’의 지도에 있어, 앞서 구성한 합창 지도 내용을 실제 적용하여 제시하였다. 단순히 교사의 노래를 모방하거나 그대로 답습하는 합창이 아니라 리듬과 음정의 패턴 학습을 통해 다양한 음악적 어휘를 체계적으로 학습하여 정확하고 조화롭게 합창하며 교사의 다양하면서도 적절한 도움주기를 통해 교사와 학생이 상호 간 이해와 신뢰를 형성하는 가운데 합창의 제 기능과 표현력은 나날이 신장되어 합창의 완성도를 높일 수 있을 것이다. 그리하여 음악에 대한 능동적인 태도의 함양과 함께 음악의 생활화를 이룰 수있을 것이다. 또한 본 연구물이 일선 학교에서 합창 교육에 헌신하고 있는 교사들에게 좀 더 실질적이며 효과적인 합창 지도 내용으로서 적극적으로 활용되어질 뿐 아니라 나아가서는 합창 교육의 진정한 목적을 이루어 나가는 데에 폭넓고 의미 있게 활용되어지기를 바란다.
The importance of a chorus and its value in music education has already proven through various documents and numerous studies. For this reason, almost all the on-the-job teachers in music education recognize the need of a chorus, and also make an effort to reach the goal in a music education field t...
The importance of a chorus and its value in music education has already proven through various documents and numerous studies. For this reason, almost all the on-the-job teachers in music education recognize the need of a chorus, and also make an effort to reach the goal in a music education field through a chorus education. For the elementary school students, taking a music education through a chorus teaching is very educational and useful. The elementary school students not only cultivate the basic musicality, including singing ability, musical expression and creativity, but experience an artistic beauty in music through the chorus activities at school. In addition, they improve their social attitude and mind as the member of a future society through the harmonized musical performance. However, the chorus education at elementary schools is going to lose its original purpose and its own place because of the difficulties of operations and instructions in the education field even though it plays an important role providing its value of the music education and of its whole personality. Therefore, the contents development for effective chorus teaching which advances musical expressions and musicianship and its practical application have to be accomplished. But It should be done by focusing on sound itself systematically and interaction between teachers and students on wide-ranging music contents of a chorus, not by just imitating or memorizing musics. This study focuses on the point that ‘Gordon's Music Learning Theory’ that presents music contents and methods for students' continuing musical growth systematically, emphasizing'Audiation'and ‘Vygotsky's Scaffolding’ that stresses the instructors' appropriate support in interaction between teachers and students offer useful keys, and suggests the chorus teaching contents that are applied to the point. First, The chorus teaching factors are divided into the three parts; a basic training, a primary expression, and a developmental expression. The each part has its subordinate categories, and the contents are classified for each part. Then, the chorus teaching steps are set as follows: a basic training stage, an intensive rehearsal stage, and a comprehensive and internalizing stage. The chorus teaching contents are applied in conducting a cappella music'Hey fox, hey fox! What are you doing?' When a chorus is instructed, it does not merely imitate teacher's singing, nor follow his or her style of singing. But it can be in harmony by a pattern of rhythm and pitch, various musical vocabularies in systemic ways. The teachers give students appropriate help, build deep understanding, reliance. By this process and effort, he students can improve the quality of a chorus with better expressive power based on the mutual relationship. Finally, students can approach the musics more actively and feel the musics as a part of the life. This study is to give more practical and effective chorus teaching contents to the on-the-job teachers, and to help them achieve the ultimate goal of chorus teaching.
The importance of a chorus and its value in music education has already proven through various documents and numerous studies. For this reason, almost all the on-the-job teachers in music education recognize the need of a chorus, and also make an effort to reach the goal in a music education field through a chorus education. For the elementary school students, taking a music education through a chorus teaching is very educational and useful. The elementary school students not only cultivate the basic musicality, including singing ability, musical expression and creativity, but experience an artistic beauty in music through the chorus activities at school. In addition, they improve their social attitude and mind as the member of a future society through the harmonized musical performance. However, the chorus education at elementary schools is going to lose its original purpose and its own place because of the difficulties of operations and instructions in the education field even though it plays an important role providing its value of the music education and of its whole personality. Therefore, the contents development for effective chorus teaching which advances musical expressions and musicianship and its practical application have to be accomplished. But It should be done by focusing on sound itself systematically and interaction between teachers and students on wide-ranging music contents of a chorus, not by just imitating or memorizing musics. This study focuses on the point that ‘Gordon's Music Learning Theory’ that presents music contents and methods for students' continuing musical growth systematically, emphasizing'Audiation'and ‘Vygotsky's Scaffolding’ that stresses the instructors' appropriate support in interaction between teachers and students offer useful keys, and suggests the chorus teaching contents that are applied to the point. First, The chorus teaching factors are divided into the three parts; a basic training, a primary expression, and a developmental expression. The each part has its subordinate categories, and the contents are classified for each part. Then, the chorus teaching steps are set as follows: a basic training stage, an intensive rehearsal stage, and a comprehensive and internalizing stage. The chorus teaching contents are applied in conducting a cappella music'Hey fox, hey fox! What are you doing?' When a chorus is instructed, it does not merely imitate teacher's singing, nor follow his or her style of singing. But it can be in harmony by a pattern of rhythm and pitch, various musical vocabularies in systemic ways. The teachers give students appropriate help, build deep understanding, reliance. By this process and effort, he students can improve the quality of a chorus with better expressive power based on the mutual relationship. Finally, students can approach the musics more actively and feel the musics as a part of the life. This study is to give more practical and effective chorus teaching contents to the on-the-job teachers, and to help them achieve the ultimate goal of chorus teaching.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.