전라남도교육연수원은 1987년 10월 13일 전라남도교원연수원으로 개원하여 1995년 9월 1일 충의교육원, 전라남도교원연수원, 무등야영장 3개 교육기관이 통합하여 교육훈련전문기관으로 개원하였다. 개원 이래 현재까지 교원과 지방교육행정직 공무원 교육훈련을 담당해 왔다. 본 연구에서는 전라남도교육연수원에서 교원과 지방교육행정직 공무원의 교육훈련운영의 실태를 파악 검토하고, 교원과 지방교육행정직 공무원의 교육훈련 세부사항을 비교 분석하여 차이점이 무엇인지를 파악하여 차별화 하는 요인을 찾아내고 그 내용을 제시해 보고자 하였다. 전라남...
전라남도교육연수원은 1987년 10월 13일 전라남도교원연수원으로 개원하여 1995년 9월 1일 충의교육원, 전라남도교원연수원, 무등야영장 3개 교육기관이 통합하여 교육훈련전문기관으로 개원하였다. 개원 이래 현재까지 교원과 지방교육행정직 공무원 교육훈련을 담당해 왔다. 본 연구에서는 전라남도교육연수원에서 교원과 지방교육행정직 공무원의 교육훈련운영의 실태를 파악 검토하고, 교원과 지방교육행정직 공무원의 교육훈련 세부사항을 비교 분석하여 차이점이 무엇인지를 파악하여 차별화 하는 요인을 찾아내고 그 내용을 제시해 보고자 하였다. 전라남도교육청의 인적조직은 국가공무원인 교원과 지방교육행정직 공무원으로 구성되어 있다. 따라서 전라남도교육청 산하 직속기관인 전라남도교육연수원의 교육훈련은 유치원, 초등학교, 중학교, 고등학교에 근무하는 교원 및 각급 행정기관에 근무하는 전문직을 대상으로 연중 연수를 실시하고 있으며, 지방교육행정직 공무원의 교육훈련 역시 행정기관 및 각급학교에 근무하는 지방교육행정직 공무원을 대상으로 연중 연수를 실시하고 있다. 교원과 지방교육행정직 공무원의 연수운영 실태를 비교 검토한 내용을 제시해 보면 다음과 같다. 첫째, 교육훈련연수목표를 살펴보면 전라남도교육연수원의 교육훈련목표는 전체적인 목표만 설정되어 있을 뿐 교원의 연수목표와 지방지방교육행정직 공무원의 연수목표가 명확하게 구분되어 설정되어 있지 않다. 따라서 교원과 지방교육행정직 공무원의 총괄적인 연수목표가 설정되어 있지 않은 관계로 체계가 부족한 목표가 연수 과정별로 제시되고 있었다. 전국 16개 시·도 교육연수원도 전라남도교육연수원과 마찬가지로 전체적인 연수목표만 설정되었고 교원과 지방교육행정직 공무원에 대한 교육목표가 각각 설정되어있지 않으면서 교원과 지방지방교육행정직 공무원의 연수운영은 각각 운영되고 있다. 둘째, 교육훈련시행을 살펴보면 전라남도교육연수원은 전문교육훈련기관으로써 설립당시 교원연수원으로 개원함에 따라 지방교육행정직 공무원을 대상으로 하는 연수보다 교원을 대상으로 하는 연수의 비중이 높은 실정이며, 교육훈련에 따른 교육과정 개설 절차가 9단계에 걸쳐 실시되는데 행정직은 3개의 단계는 생략함으로서 전문직인 교원에 비하면 교육훈련 교육과정 편성에 약간 미흡하다는 것을 알 수 있다. 셋째, 교육훈련 과정운영을 살펴보면, 교육훈련시기는 교원은 학생들을 가르치는 수업을 주 업무로 하기 때문에 수업결손을 막기 위하여 동계방학(1~2월)과 하계방학(7~8월)에 46과정의 연수가 집중적으로 이루어지는 반면 지방교육행정직 공무원은 학생들 수업부담이 없으므로 교원의 교육훈련이 실시되는 방학을 제외한 시기에 주로 실시되고 있으며, 교육훈련 방법은 집합연수, 원격연수, 위탁연수로 구분할 수 있는데 교원의 경우 집합연수의 비율은 73.8%로 가장 높고 원격연수의 비율은 26.2%, 위탁연수의 비율은 2.4%이다. 지방교육행정직 공무원의 경우 원격연수와 위탁연수가 이루어지지 않고 집합연수로만 진행되고 있다. 넷째, 교육훈련 과정내용을 살펴보면, 교원은 교과에 대한 전문성 신장, 교과의 효과적인 교수학습지도 능력 신장, 교과교육 역량제고, 학교현장의 수업방법개선, 교과에 대한 심화지도 능력 배양 등 교원의 수업과 관련된 교과목으로 편성되어 있으며 지방교육행정직 공무원은 회계실무과정, 복식부기회계과정, 교육행정관리과정 등 직무능력신장 중심으로 과정이 편성되어 있다. 다섯째, 교육훈련 평가환류를 위한 만족도 분석 결과를 살펴보면 교원의 경우 평균만족도는 상이 76.09%, 중이 22.09%, 하가 1.82%로 나타났으며, 교육경력이 3년이 지나면 자격연수를 받을 수 있는데 초등 자격연수의 경우 만족도가 상의 빈도가 46.85%로 낮게 나타나있고, 반면 경력이 많은 교원들이 많이 참여하는 과정에서는 비교적 높은 만족도를 보여주고 있다. 한편, 지방교육행정직 공무원의 만족도를 살펴보면 대체로 평균 만족도가 상이 83.67%, 중이 15.39%, 하가 0.95%로 교원에 비하여 상의 만족도를 나타내는 비율이 높음을 알 수 있다. 이러한 결과는 교원의 경우 교과중심으로 연수가 이루어지는 경우보다 범교과적 연수에서 만족도가 높고 행정직 공무원의 경우 직무관련성이 높은 과정에 대해 높은 연수 만족도를 나타내고 있는 것으로 판단된다. 여섯째, 강사자원을 살펴보면 교원의 교사강사는 24.1%, 지방교육행정직 공무원의 교사강사는 0.6%이며, 교원의 교장·교감강사는 13%, 지방교육행정직 공무원의 교장· 교감강사는 0%이며, 교원의 대학교수강사는 5.8%, 지방교육행정직 공무원의 대학교수강사는 2.9%이다. 또한 교원의 전문직·행정직강사는 23.2%이며, 지방교육행정직 공무원의 전문직·행정직 강사는 61.9%를 차지하고 있는 것을 알 수 있었으며, 교원의 교육강사 중 교수. 교장. 교감. 교사강사 비율이 60%를 차지한 반면 지방교육행정직 공무원의 교육강사는 전문직. 행정직강사 비율이 61.9%를 차지하는 것을 알 수 있다. 이와 같이 교육훈련 운영 실태를 분석하여 비교해본 결과로 교원과 지방교육행정직 공무원은 교육과정 편성 및 여러 가지 면에서 차이가 있음을 알 수 있었다. 끝으로 문제점에서 확인했듯이 전라남도교육연수원의 교육훈련 목표는 통합된 전체목표만이 설정되었고 하위목표인 교원과 지방교육행정직 공무원의 각각의 목표가 설정되어 있지 않으므로 교원과 지방교육행정직 공무원의 각각의 하위목표를 설정하여 운영하면 교원과 지방교육행정직 공무원의 과정별 연수목표에 일관성이 확보될 것으로 생각된다. 이는 단지 전라남도교육연수원 뿐만이 아니라 전국 16개 시·도 교육연수원의 경우도 마찬가지이다. 따라서 전문교육훈련기관으로써 모든 교육연수원에서는 교육훈련의 효율성 제고를 위하여 교원과 행정직공무원에 맞는 교수체제설계이론을 개발하여 이를 토대로 차별화된 교원과 지방교육행정직 공무원의 교육훈련목표를 명확히 설정하여야 할 것이다.
전라남도교육연수원은 1987년 10월 13일 전라남도교원연수원으로 개원하여 1995년 9월 1일 충의교육원, 전라남도교원연수원, 무등야영장 3개 교육기관이 통합하여 교육훈련전문기관으로 개원하였다. 개원 이래 현재까지 교원과 지방교육행정직 공무원 교육훈련을 담당해 왔다. 본 연구에서는 전라남도교육연수원에서 교원과 지방교육행정직 공무원의 교육훈련운영의 실태를 파악 검토하고, 교원과 지방교육행정직 공무원의 교육훈련 세부사항을 비교 분석하여 차이점이 무엇인지를 파악하여 차별화 하는 요인을 찾아내고 그 내용을 제시해 보고자 하였다. 전라남도교육청의 인적조직은 국가공무원인 교원과 지방교육행정직 공무원으로 구성되어 있다. 따라서 전라남도교육청 산하 직속기관인 전라남도교육연수원의 교육훈련은 유치원, 초등학교, 중학교, 고등학교에 근무하는 교원 및 각급 행정기관에 근무하는 전문직을 대상으로 연중 연수를 실시하고 있으며, 지방교육행정직 공무원의 교육훈련 역시 행정기관 및 각급학교에 근무하는 지방교육행정직 공무원을 대상으로 연중 연수를 실시하고 있다. 교원과 지방교육행정직 공무원의 연수운영 실태를 비교 검토한 내용을 제시해 보면 다음과 같다. 첫째, 교육훈련연수목표를 살펴보면 전라남도교육연수원의 교육훈련목표는 전체적인 목표만 설정되어 있을 뿐 교원의 연수목표와 지방지방교육행정직 공무원의 연수목표가 명확하게 구분되어 설정되어 있지 않다. 따라서 교원과 지방교육행정직 공무원의 총괄적인 연수목표가 설정되어 있지 않은 관계로 체계가 부족한 목표가 연수 과정별로 제시되고 있었다. 전국 16개 시·도 교육연수원도 전라남도교육연수원과 마찬가지로 전체적인 연수목표만 설정되었고 교원과 지방교육행정직 공무원에 대한 교육목표가 각각 설정되어있지 않으면서 교원과 지방지방교육행정직 공무원의 연수운영은 각각 운영되고 있다. 둘째, 교육훈련시행을 살펴보면 전라남도교육연수원은 전문교육훈련기관으로써 설립당시 교원연수원으로 개원함에 따라 지방교육행정직 공무원을 대상으로 하는 연수보다 교원을 대상으로 하는 연수의 비중이 높은 실정이며, 교육훈련에 따른 교육과정 개설 절차가 9단계에 걸쳐 실시되는데 행정직은 3개의 단계는 생략함으로서 전문직인 교원에 비하면 교육훈련 교육과정 편성에 약간 미흡하다는 것을 알 수 있다. 셋째, 교육훈련 과정운영을 살펴보면, 교육훈련시기는 교원은 학생들을 가르치는 수업을 주 업무로 하기 때문에 수업결손을 막기 위하여 동계방학(1~2월)과 하계방학(7~8월)에 46과정의 연수가 집중적으로 이루어지는 반면 지방교육행정직 공무원은 학생들 수업부담이 없으므로 교원의 교육훈련이 실시되는 방학을 제외한 시기에 주로 실시되고 있으며, 교육훈련 방법은 집합연수, 원격연수, 위탁연수로 구분할 수 있는데 교원의 경우 집합연수의 비율은 73.8%로 가장 높고 원격연수의 비율은 26.2%, 위탁연수의 비율은 2.4%이다. 지방교육행정직 공무원의 경우 원격연수와 위탁연수가 이루어지지 않고 집합연수로만 진행되고 있다. 넷째, 교육훈련 과정내용을 살펴보면, 교원은 교과에 대한 전문성 신장, 교과의 효과적인 교수학습지도 능력 신장, 교과교육 역량제고, 학교현장의 수업방법개선, 교과에 대한 심화지도 능력 배양 등 교원의 수업과 관련된 교과목으로 편성되어 있으며 지방교육행정직 공무원은 회계실무과정, 복식부기회계과정, 교육행정관리과정 등 직무능력신장 중심으로 과정이 편성되어 있다. 다섯째, 교육훈련 평가환류를 위한 만족도 분석 결과를 살펴보면 교원의 경우 평균만족도는 상이 76.09%, 중이 22.09%, 하가 1.82%로 나타났으며, 교육경력이 3년이 지나면 자격연수를 받을 수 있는데 초등 자격연수의 경우 만족도가 상의 빈도가 46.85%로 낮게 나타나있고, 반면 경력이 많은 교원들이 많이 참여하는 과정에서는 비교적 높은 만족도를 보여주고 있다. 한편, 지방교육행정직 공무원의 만족도를 살펴보면 대체로 평균 만족도가 상이 83.67%, 중이 15.39%, 하가 0.95%로 교원에 비하여 상의 만족도를 나타내는 비율이 높음을 알 수 있다. 이러한 결과는 교원의 경우 교과중심으로 연수가 이루어지는 경우보다 범교과적 연수에서 만족도가 높고 행정직 공무원의 경우 직무관련성이 높은 과정에 대해 높은 연수 만족도를 나타내고 있는 것으로 판단된다. 여섯째, 강사자원을 살펴보면 교원의 교사강사는 24.1%, 지방교육행정직 공무원의 교사강사는 0.6%이며, 교원의 교장·교감강사는 13%, 지방교육행정직 공무원의 교장· 교감강사는 0%이며, 교원의 대학교수강사는 5.8%, 지방교육행정직 공무원의 대학교수강사는 2.9%이다. 또한 교원의 전문직·행정직강사는 23.2%이며, 지방교육행정직 공무원의 전문직·행정직 강사는 61.9%를 차지하고 있는 것을 알 수 있었으며, 교원의 교육강사 중 교수. 교장. 교감. 교사강사 비율이 60%를 차지한 반면 지방교육행정직 공무원의 교육강사는 전문직. 행정직강사 비율이 61.9%를 차지하는 것을 알 수 있다. 이와 같이 교육훈련 운영 실태를 분석하여 비교해본 결과로 교원과 지방교육행정직 공무원은 교육과정 편성 및 여러 가지 면에서 차이가 있음을 알 수 있었다. 끝으로 문제점에서 확인했듯이 전라남도교육연수원의 교육훈련 목표는 통합된 전체목표만이 설정되었고 하위목표인 교원과 지방교육행정직 공무원의 각각의 목표가 설정되어 있지 않으므로 교원과 지방교육행정직 공무원의 각각의 하위목표를 설정하여 운영하면 교원과 지방교육행정직 공무원의 과정별 연수목표에 일관성이 확보될 것으로 생각된다. 이는 단지 전라남도교육연수원 뿐만이 아니라 전국 16개 시·도 교육연수원의 경우도 마찬가지이다. 따라서 전문교육훈련기관으로써 모든 교육연수원에서는 교육훈련의 효율성 제고를 위하여 교원과 행정직공무원에 맞는 교수체제설계이론을 개발하여 이를 토대로 차별화된 교원과 지방교육행정직 공무원의 교육훈련목표를 명확히 설정하여야 할 것이다.
Initially established as Jeollanam-do Educational Training Institute for Teachers on October, 31 in 1987, Jeollanam-do Educational Training Institute was opened as a institute exclusively for the purpose of educational training by integrated three educational institute includingChung-eui Educational...
Initially established as Jeollanam-do Educational Training Institute for Teachers on October, 31 in 1987, Jeollanam-do Educational Training Institute was opened as a institute exclusively for the purpose of educational training by integrated three educational institute includingChung-eui Educational Institute, Jeollanam-do Educational Institute and Mudeung Camping Center. Since then, it has been used for the educational training for teachers and officers in municipal administrative positions until now. In this study, we have investigated the current status of educational training operation for the teachers and the officers in municipal administrative positions in Jeollanam-do Educational Training Institute and performed a comparative analysis on the differences between the educational training for the teachers and that for the officers in municipal administrative positions in detail. Thehuman organization of Jeollanam-do Office of Education is constituted of teachers, who are national officers, and the officers in municipal administrative positions. Thus, the educational training in Jeollanam-do Educational Training Institute, which is the institute directly affiliated in Jeollanam-do Office of Education, is carried out for the teachers working in kindergardens, elementary school, Junior high schools and high schools as well as the offices in the specialty positions of the administrative institute all over a year. The educational training for the officers in municipaladministrative positions is also performed for the officers in municipaladministrative positions working in various administrative organizations and schools all the year round. The current status of the educational training for teachers and officers in municipal administrative positions working has been compared as followings: First, with respect to the objectives of the educational training, only the overall objectives for the educational training at Jeollanam-do Educational Training Institute have been established and there is no clear discrimination between the objectives for the teachers and those of the officers in municipal administrative positions. Therefore, the comprehensive goals for the educational training for the teachers and the officers in municipaladministrative positions are not set yet, but the objectives that are not systematically organized are presented for each training course. The sixteen education training institutes in 16 metropolitan cities and provinces all over Korea have the same situation like the Jeollanam-do Educational Training Institute. The educational training is operated independently for the teachers and the officers in municipal administrative positions, even though only overallobjectives for the educational training are established, not respectively for the teachers and the officers in municipal administrative positions. Second, regarding the implementation of the educational training, the educationtraining for the teachers takes more part than that for the officers in municipal administrative positions, since Jeollanam-do Educational Training Institute was initially established targeting teachers rather than officers in municipaladministrative positions. While the educational training for the teachers are carried out in 9 stages, the educational training for the officers in municipal administrative positions omits three of these stages, indicating that the educational training course forthe latter is a little more insufficient. Third, regarding the operationof the courses in the educational training, the period of the education training for the teachers are concentrated on the winter vacation (January - February) and summer vacation (July - August) in order not to miss classes since the teachers'main duty is to teach the students. However, the educational training for the officers in municipaladministrative positions is usually performedthe period except the vacation season since they are not in charge of teaching the students. The methods for education training is divided into group training, remote training and entrusted training. For teachers, the ratio of group training is the highest as 73.8% followed by 26.2% of remote training and 2.4% of entrusted training. Only group training is carried out for the officers in municipal administrative positions, not remote training and entrusted training. Fourth, regarding the content of the educational training, the courses includes the subject related to teaching by the teachers such as enhancement of specialty for each teaching subject, enhancement of teaching ability for effective learning, elevation of educational capability, improvement of teaching methods in schools and development advanced teaching ability for the subjects. The courses for the officers in municipaladministrative positions consist of the subject focused on the job ability including practical accounting course, double-entry bookkeeping accounting course, and educational administrative management course. Fifth, regarding the degree of satisfaction for the purpose of the education training feedback, the degree of satisfaction by the teachers were 76.09% for 'High,' 22.09% for 'Middle,' and 1.82% for 'Low.' For the elementary course qualification training, which is provided the teacher who has the teaching career for 3 years or more, the degree of satisfaction was low as 46.85%, while relatively high degree of satisfaction was shown for the courses in which more experienced teachers are supposed to participate. This shows that the training independentupon the teaching subjects gives more satisfaction to teachers than the training focused on the teaching subjects. In case of the educational training for the officers in municipal administrative positions, they had more satisfaction from the course more closely related to their job duties. Sixth, regarding the human resourcesof the lecturing, teachers give lectures to the teachers under training for 24.1% and 0.6% for the officers in municipal administrative positions. Principals and vice-principals gave lecture to the teachers for 13% and to the officers in municipal administrative positions for 0%. University professors gave lecture to the teachers for 5.8% and for the officers in municipal administrative positions for 2.9%. The professionals or administrative offices gave lecture to the teachers for 23.2% and for the officers in municipal administrative positions for 61.9%. While the ratio of professors, principals, vice-principals and teachers in lecturing was 60% for the training for teachers, the ratio of professionals or administrative offices was 61.9 for the officers in municipal administrative positions. From the result of the suchlike comparison and analysis of the current status of the education training operation, we could understand that there are several differences in the educational training for teachers and officers in municipal administrative positions such as composition of educational courses and others. In conclusion, since specified objectives for teachers and officers in municipal administrative positions are not establishedrespectively but only integrated and overall goals are available, the consistency of respective training course for teachers and officers in municipal administrative positions can be guaranteed if the specified training objectives for teachers and officers in municipaladministrative positions are set independently. This suggestion is applied not only to the Jeollanam-doEducational Training Institute but also to the sixteen education training institutes in 16 metropolitan cities and provinces all over Korea. In order to enhance the effectiveness of the educational training conducted in all the education training institutes, the teaching system design theory should be prepared for teachers and officers in municipaladministrative positions, clearly establishing different objectives for teachers and officers in municipaladministrative positions independently.
Initially established as Jeollanam-do Educational Training Institute for Teachers on October, 31 in 1987, Jeollanam-do Educational Training Institute was opened as a institute exclusively for the purpose of educational training by integrated three educational institute includingChung-eui Educational Institute, Jeollanam-do Educational Institute and Mudeung Camping Center. Since then, it has been used for the educational training for teachers and officers in municipal administrative positions until now. In this study, we have investigated the current status of educational training operation for the teachers and the officers in municipal administrative positions in Jeollanam-do Educational Training Institute and performed a comparative analysis on the differences between the educational training for the teachers and that for the officers in municipal administrative positions in detail. Thehuman organization of Jeollanam-do Office of Education is constituted of teachers, who are national officers, and the officers in municipal administrative positions. Thus, the educational training in Jeollanam-do Educational Training Institute, which is the institute directly affiliated in Jeollanam-do Office of Education, is carried out for the teachers working in kindergardens, elementary school, Junior high schools and high schools as well as the offices in the specialty positions of the administrative institute all over a year. The educational training for the officers in municipaladministrative positions is also performed for the officers in municipaladministrative positions working in various administrative organizations and schools all the year round. The current status of the educational training for teachers and officers in municipal administrative positions working has been compared as followings: First, with respect to the objectives of the educational training, only the overall objectives for the educational training at Jeollanam-do Educational Training Institute have been established and there is no clear discrimination between the objectives for the teachers and those of the officers in municipal administrative positions. Therefore, the comprehensive goals for the educational training for the teachers and the officers in municipaladministrative positions are not set yet, but the objectives that are not systematically organized are presented for each training course. The sixteen education training institutes in 16 metropolitan cities and provinces all over Korea have the same situation like the Jeollanam-do Educational Training Institute. The educational training is operated independently for the teachers and the officers in municipal administrative positions, even though only overallobjectives for the educational training are established, not respectively for the teachers and the officers in municipal administrative positions. Second, regarding the implementation of the educational training, the educationtraining for the teachers takes more part than that for the officers in municipal administrative positions, since Jeollanam-do Educational Training Institute was initially established targeting teachers rather than officers in municipaladministrative positions. While the educational training for the teachers are carried out in 9 stages, the educational training for the officers in municipal administrative positions omits three of these stages, indicating that the educational training course forthe latter is a little more insufficient. Third, regarding the operationof the courses in the educational training, the period of the education training for the teachers are concentrated on the winter vacation (January - February) and summer vacation (July - August) in order not to miss classes since the teachers'main duty is to teach the students. However, the educational training for the officers in municipaladministrative positions is usually performedthe period except the vacation season since they are not in charge of teaching the students. The methods for education training is divided into group training, remote training and entrusted training. For teachers, the ratio of group training is the highest as 73.8% followed by 26.2% of remote training and 2.4% of entrusted training. Only group training is carried out for the officers in municipal administrative positions, not remote training and entrusted training. Fourth, regarding the content of the educational training, the courses includes the subject related to teaching by the teachers such as enhancement of specialty for each teaching subject, enhancement of teaching ability for effective learning, elevation of educational capability, improvement of teaching methods in schools and development advanced teaching ability for the subjects. The courses for the officers in municipaladministrative positions consist of the subject focused on the job ability including practical accounting course, double-entry bookkeeping accounting course, and educational administrative management course. Fifth, regarding the degree of satisfaction for the purpose of the education training feedback, the degree of satisfaction by the teachers were 76.09% for 'High,' 22.09% for 'Middle,' and 1.82% for 'Low.' For the elementary course qualification training, which is provided the teacher who has the teaching career for 3 years or more, the degree of satisfaction was low as 46.85%, while relatively high degree of satisfaction was shown for the courses in which more experienced teachers are supposed to participate. This shows that the training independentupon the teaching subjects gives more satisfaction to teachers than the training focused on the teaching subjects. In case of the educational training for the officers in municipal administrative positions, they had more satisfaction from the course more closely related to their job duties. Sixth, regarding the human resourcesof the lecturing, teachers give lectures to the teachers under training for 24.1% and 0.6% for the officers in municipal administrative positions. Principals and vice-principals gave lecture to the teachers for 13% and to the officers in municipal administrative positions for 0%. University professors gave lecture to the teachers for 5.8% and for the officers in municipal administrative positions for 2.9%. The professionals or administrative offices gave lecture to the teachers for 23.2% and for the officers in municipal administrative positions for 61.9%. While the ratio of professors, principals, vice-principals and teachers in lecturing was 60% for the training for teachers, the ratio of professionals or administrative offices was 61.9 for the officers in municipal administrative positions. From the result of the suchlike comparison and analysis of the current status of the education training operation, we could understand that there are several differences in the educational training for teachers and officers in municipal administrative positions such as composition of educational courses and others. In conclusion, since specified objectives for teachers and officers in municipal administrative positions are not establishedrespectively but only integrated and overall goals are available, the consistency of respective training course for teachers and officers in municipal administrative positions can be guaranteed if the specified training objectives for teachers and officers in municipaladministrative positions are set independently. This suggestion is applied not only to the Jeollanam-doEducational Training Institute but also to the sixteen education training institutes in 16 metropolitan cities and provinces all over Korea. In order to enhance the effectiveness of the educational training conducted in all the education training institutes, the teaching system design theory should be prepared for teachers and officers in municipaladministrative positions, clearly establishing different objectives for teachers and officers in municipaladministrative positions independently.
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