악기를 연주하는 것은 음악의 아름다움과 예술적 의미를 체험하게 하고 연주를 통해서 자신을 표현할 수 있게 하는 기회를 가지게 하는 중요한 활동이다. 초등학교에서 기악 활동으로 접할 수 있는 악기는 매우 많지만 그 중에서 리코더는 소리내기가 쉽고 휴대하기도 편리하며 리코더 족의 구성으로 학교 현장에서 활용할 수 있는 많은 장점을 지니고 있다. 특히 리코더 합주는 개별의 기량을 발휘할 뿐만 아니라, 단원 전체가 협동하여 창의적인 음악적 표현과 아름다움의 조화를 느낄 수 있게 하는 활동으로 중요하게 여겨진다.
그러나 학교 현장에서의 리코더 합주 지도는 반복적인 연습과 대회 위주의 일정과 기계적인 연습으로 아동의 흥미를 떨어뜨리고 학생들의 의욕을 상실하게 하며 교사의 주도적인 연습으로 이루어지고 있는 실정이다. 따라서 리코더 합주를 할 때 학생들의 주도적인 활동과 단원간의 협동적인 태도를 가지고 합주 단원들간의 긍정적인 상호 작용이 이루어지는 지도가 필요하므로 소집단 규모로 상호작용이 가능한 ...
악기를 연주하는 것은 음악의 아름다움과 예술적 의미를 체험하게 하고 연주를 통해서 자신을 표현할 수 있게 하는 기회를 가지게 하는 중요한 활동이다. 초등학교에서 기악 활동으로 접할 수 있는 악기는 매우 많지만 그 중에서 리코더는 소리내기가 쉽고 휴대하기도 편리하며 리코더 족의 구성으로 학교 현장에서 활용할 수 있는 많은 장점을 지니고 있다. 특히 리코더 합주는 개별의 기량을 발휘할 뿐만 아니라, 단원 전체가 협동하여 창의적인 음악적 표현과 아름다움의 조화를 느낄 수 있게 하는 활동으로 중요하게 여겨진다.
그러나 학교 현장에서의 리코더 합주 지도는 반복적인 연습과 대회 위주의 일정과 기계적인 연습으로 아동의 흥미를 떨어뜨리고 학생들의 의욕을 상실하게 하며 교사의 주도적인 연습으로 이루어지고 있는 실정이다. 따라서 리코더 합주를 할 때 학생들의 주도적인 활동과 단원간의 협동적인 태도를 가지고 합주 단원들간의 긍정적인 상호 작용이 이루어지는 지도가 필요하므로 소집단 규모로 상호작용이 가능한 협동학습은 중요한 의미를 지닌다.
본 연구에서는 리코더 합주 지도의 효과적인 지도를 위해서 리코더 합주 지도의 과정을 이해하고 리코더 합주 지도에 협동학습을 적용한 리코더 합주의 지도 방안을 모색하였다.
연구의 내용에서는 협동학습과 리코더 합주 지도에 대해서 연구하였으며, 협동학습을 리코더 합주 지도에 적용하기 위한 단계를 구안하고 리코더 합주 지도를 파트 연습, 개별 연습, 전체 연습의 단계로 나누어서 협동학습을 각 단계에 적용하도록 하였다.
연구의 내용을 바탕으로 협동학습을 리코더 합주 지도에 적용하는 지도방안을 모색해 보았다. 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 리코더 합주 지도에 협동학습의 적용절차를 3단계로 구분하였다. 우선 리코더 합주 지도에 필요한 학습 주제와 내용을 선정하고 악곡을 정하였다. 그리고 협동학습모형 중 리코더 합주 지도에 가능한 모형을 선정하고 마지막으로 협동학습을 적용하여 구안한 수업모형을 연습 단계별로 적용하였다.
둘째, 리코더 합주 지도의 단계를 파트 연습, 개별 연습, 전체 연습의 3단계로 나누어서 협동학습을 적용할 수 있도록 하였다.
파트 연습 단계에서는 과제 중심 협동학습 중에서 과제 분담 학습모형을 활용한 파트내 악보 나누기와 돌아가면서 말하기 학습모형을 적용한 순서대로 연주하기를 적용하였다.
개별 연습 단계에서는 구조 중심 협동학습모형 중에서 짝점검하기와 플래시 카드 게임하기를 적용하였다. 마지막으로 전체 연습 단계에서는 구조 중심 협동학습에서 셋 가고 하나 남기를 적용한 파트 교환 중주하기를 적용하였으며, 과제 분담 학습모형을 활용한 소집단 연주하기와 보상 중심 협동학습의 모둠 성취 분담모형으로 작은 발표회를 적용하였다.
본 연구는 리코더 합주 지도를 할 때 학생들의 상호 긍정적이며 능동적이고 주도적인 연습을 통해 음악적 능력을 향상시키고 흥미와 효과를 높이고자 그 지도방안을 모색해 보았다. 이를 통해서 학교 현장에서 리코더 합주 지도에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
악기를 연주하는 것은 음악의 아름다움과 예술적 의미를 체험하게 하고 연주를 통해서 자신을 표현할 수 있게 하는 기회를 가지게 하는 중요한 활동이다. 초등학교에서 기악 활동으로 접할 수 있는 악기는 매우 많지만 그 중에서 리코더는 소리내기가 쉽고 휴대하기도 편리하며 리코더 족의 구성으로 학교 현장에서 활용할 수 있는 많은 장점을 지니고 있다. 특히 리코더 합주는 개별의 기량을 발휘할 뿐만 아니라, 단원 전체가 협동하여 창의적인 음악적 표현과 아름다움의 조화를 느낄 수 있게 하는 활동으로 중요하게 여겨진다.
그러나 학교 현장에서의 리코더 합주 지도는 반복적인 연습과 대회 위주의 일정과 기계적인 연습으로 아동의 흥미를 떨어뜨리고 학생들의 의욕을 상실하게 하며 교사의 주도적인 연습으로 이루어지고 있는 실정이다. 따라서 리코더 합주를 할 때 학생들의 주도적인 활동과 단원간의 협동적인 태도를 가지고 합주 단원들간의 긍정적인 상호 작용이 이루어지는 지도가 필요하므로 소집단 규모로 상호작용이 가능한 협동학습은 중요한 의미를 지닌다.
본 연구에서는 리코더 합주 지도의 효과적인 지도를 위해서 리코더 합주 지도의 과정을 이해하고 리코더 합주 지도에 협동학습을 적용한 리코더 합주의 지도 방안을 모색하였다.
연구의 내용에서는 협동학습과 리코더 합주 지도에 대해서 연구하였으며, 협동학습을 리코더 합주 지도에 적용하기 위한 단계를 구안하고 리코더 합주 지도를 파트 연습, 개별 연습, 전체 연습의 단계로 나누어서 협동학습을 각 단계에 적용하도록 하였다.
연구의 내용을 바탕으로 협동학습을 리코더 합주 지도에 적용하는 지도방안을 모색해 보았다. 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 리코더 합주 지도에 협동학습의 적용절차를 3단계로 구분하였다. 우선 리코더 합주 지도에 필요한 학습 주제와 내용을 선정하고 악곡을 정하였다. 그리고 협동학습모형 중 리코더 합주 지도에 가능한 모형을 선정하고 마지막으로 협동학습을 적용하여 구안한 수업모형을 연습 단계별로 적용하였다.
둘째, 리코더 합주 지도의 단계를 파트 연습, 개별 연습, 전체 연습의 3단계로 나누어서 협동학습을 적용할 수 있도록 하였다.
파트 연습 단계에서는 과제 중심 협동학습 중에서 과제 분담 학습모형을 활용한 파트내 악보 나누기와 돌아가면서 말하기 학습모형을 적용한 순서대로 연주하기를 적용하였다.
개별 연습 단계에서는 구조 중심 협동학습모형 중에서 짝점검하기와 플래시 카드 게임하기를 적용하였다. 마지막으로 전체 연습 단계에서는 구조 중심 협동학습에서 셋 가고 하나 남기를 적용한 파트 교환 중주하기를 적용하였으며, 과제 분담 학습모형을 활용한 소집단 연주하기와 보상 중심 협동학습의 모둠 성취 분담모형으로 작은 발표회를 적용하였다.
본 연구는 리코더 합주 지도를 할 때 학생들의 상호 긍정적이며 능동적이고 주도적인 연습을 통해 음악적 능력을 향상시키고 흥미와 효과를 높이고자 그 지도방안을 모색해 보았다. 이를 통해서 학교 현장에서 리코더 합주 지도에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
To play a musical instrument is a very important activity which allows students to have a precious opportunity to experience the beauty of music and artistic sense and to express themselves by the musical performance. Although there are plenty of musical instruments that elementary school students c...
To play a musical instrument is a very important activity which allows students to have a precious opportunity to experience the beauty of music and artistic sense and to express themselves by the musical performance. Although there are plenty of musical instruments that elementary school students can meet in the instrumental activity, a recorder is very easy to make a sound, comfortable to carry, and has a lot of advantages of being used in the school ground as an element of a recorder group. A recorder ensemble is critical especially because it can let the students not only show their abilities but feel the creative musical feeling and the musical harmony in the cooperation among all members.
But in reality, in the school ground, the teaching of a recorder ensemble is only about the repetitive and mechanical practice, scheduled only for the contest, and it is performed mainly by the teacher-centered practice, so it lessens the students' interests and desires. Hence, the cooperative learning that can make it possible to interact within a small group has a great significance since we need to make a positive interaction in which there are student-centered activities and cooperative attitudes among the members when they play a recorder ensemble.
In this study, I have understood the whole process of teaching a recorder ensemble and searched how to teach a recorder ensemble applying the cooperative learning to the teaching of a recorder ensemble for the effective teaching.
About the contents of this study, I have searched about the cooperative learning, the recorder ensemble, and the process of applying the cooperative learning to the recorder ensemble, and I divided the teaching of a recorder ensemble into the part practice, the individual practice and the whole part practice, and I applied cooperative teaching to those steps.
I have groped for how to apply the cooperative learning to the recorder ensemble teaching based on the contents of the study. Here are the contents.
First, I divided the process of applying the cooperative learning to the recorder ensemble teaching into three steps. At first, I chose the lesson subject and the contents of the recorder ensemble for the recorder ensemble teaching and then I selected the music. And I also chose the possible models for the recorder ensemble teaching among the cooperative learning and last, I applied the lesson model that is made from the cooperative learning approach according to the practice steps.
Second, I divided the recorder ensemble teaching into the three steps that are the part practice, the individual practice, and the whole part practice and then applied the cooperative learning to them.
In the part practice step, I applied playing according to 'dividing a music model within a part lesson, and the 'speaking round' lesson model that are using the Jigsaw model among the task-based cooperative learning models.
In the individual practice step, I applied 'checking pairs' and 'playing flash card game' of the structural approach of cooperative learning. At last, in the whole part practice, I applied playing a switching-part-duet applying three go and one leave of the structural approach of cooperative learnings, and also applied the small concert with ‘playing in a small group' using the Jigsaw model and STAD-Student Team Achievement Division of the compensation-centered cooperative learning
In this study, I have searched the way to improve the students' musical abilities, raise their interests, and heighten the effect through the mutually positive, active, and student-leading practice while they are playing. I sincerely hope that I can be a help for teaching a recorder ensemble in school through my thesis.
To play a musical instrument is a very important activity which allows students to have a precious opportunity to experience the beauty of music and artistic sense and to express themselves by the musical performance. Although there are plenty of musical instruments that elementary school students can meet in the instrumental activity, a recorder is very easy to make a sound, comfortable to carry, and has a lot of advantages of being used in the school ground as an element of a recorder group. A recorder ensemble is critical especially because it can let the students not only show their abilities but feel the creative musical feeling and the musical harmony in the cooperation among all members.
But in reality, in the school ground, the teaching of a recorder ensemble is only about the repetitive and mechanical practice, scheduled only for the contest, and it is performed mainly by the teacher-centered practice, so it lessens the students' interests and desires. Hence, the cooperative learning that can make it possible to interact within a small group has a great significance since we need to make a positive interaction in which there are student-centered activities and cooperative attitudes among the members when they play a recorder ensemble.
In this study, I have understood the whole process of teaching a recorder ensemble and searched how to teach a recorder ensemble applying the cooperative learning to the teaching of a recorder ensemble for the effective teaching.
About the contents of this study, I have searched about the cooperative learning, the recorder ensemble, and the process of applying the cooperative learning to the recorder ensemble, and I divided the teaching of a recorder ensemble into the part practice, the individual practice and the whole part practice, and I applied cooperative teaching to those steps.
I have groped for how to apply the cooperative learning to the recorder ensemble teaching based on the contents of the study. Here are the contents.
First, I divided the process of applying the cooperative learning to the recorder ensemble teaching into three steps. At first, I chose the lesson subject and the contents of the recorder ensemble for the recorder ensemble teaching and then I selected the music. And I also chose the possible models for the recorder ensemble teaching among the cooperative learning and last, I applied the lesson model that is made from the cooperative learning approach according to the practice steps.
Second, I divided the recorder ensemble teaching into the three steps that are the part practice, the individual practice, and the whole part practice and then applied the cooperative learning to them.
In the part practice step, I applied playing according to 'dividing a music model within a part lesson, and the 'speaking round' lesson model that are using the Jigsaw model among the task-based cooperative learning models.
In the individual practice step, I applied 'checking pairs' and 'playing flash card game' of the structural approach of cooperative learning. At last, in the whole part practice, I applied playing a switching-part-duet applying three go and one leave of the structural approach of cooperative learnings, and also applied the small concert with ‘playing in a small group' using the Jigsaw model and STAD-Student Team Achievement Division of the compensation-centered cooperative learning
In this study, I have searched the way to improve the students' musical abilities, raise their interests, and heighten the effect through the mutually positive, active, and student-leading practice while they are playing. I sincerely hope that I can be a help for teaching a recorder ensemble in school through my thesis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.