음악을 귀로 듣는 것은 가장 기초적이고 친숙한 활동이다. 더 나아가 감상은 음악적 아름다움을 즐길 수 있는 감각을 바탕으로 음악을 이해하고 판단하여 음악작품의 예술적 의미와 아름다움을 주체적으로 향유하고 그 가치를 음미하는 것을 의미한다. 하지만 현장에서의 음악 감상수업, 특히 국악 감상수업은 지루하게 진행되거나 소극적인 형식으로 이루어지기 쉬웠다. 이를 해결하기 위해 전통적인 감상지도 방법인 일제식 학습이나 소집단 학습을 벗어나 학생들의 적극적인 책임, 긴밀한 의사소통으로 서로 보완함으로써 긍정적인 상호작용을 할 수 있도록 ...
음악을 귀로 듣는 것은 가장 기초적이고 친숙한 활동이다. 더 나아가 감상은 음악적 아름다움을 즐길 수 있는 감각을 바탕으로 음악을 이해하고 판단하여 음악작품의 예술적 의미와 아름다움을 주체적으로 향유하고 그 가치를 음미하는 것을 의미한다. 하지만 현장에서의 음악 감상수업, 특히 국악 감상수업은 지루하게 진행되거나 소극적인 형식으로 이루어지기 쉬웠다. 이를 해결하기 위해 전통적인 감상지도 방법인 일제식 학습이나 소집단 학습을 벗어나 학생들의 적극적인 책임, 긴밀한 의사소통으로 서로 보완함으로써 긍정적인 상호작용을 할 수 있도록 협동학습을 적용하는 것이 필요하다고 생각되었다. 이를 위해 본 연구자는 협동학습의 의의 및 특징, 음악교육과 협동학습과의 관련성, 6학년 학생들의 음악적 특징을 고찰하였다. 또 6학년 음악 교과서에 나와 있는 국악감상 제재를 직접 선정하여, 지도 내용에 맞는 협동학습 모형을 선택하여 제재별 지도 방안을 구안하였다. 본 연구에서는 JigsawⅠ(과제분담학습Ⅰ)모형, JigsawⅡ(과제분단학습Ⅱ)모형, GI(Group Investigation)모형, TGT(Team Games Tourn ament)모형을 적용하여 지도방안을 개발하였다. 먼저 산조 감상 제재는 JigsawⅠ(과제분담학습Ⅰ)를 적용하였는데, <해금산조>,<가야금산조><대금산조>의 주제를 자유롭게 선택하여 전문가 집단끼리 함께 산조의 특징, 사용되는 악기의 음색, 악기의 모습 등의 과제를 연구하여 발표하는 시간을 갖도록 하여 학생들이 상호 의존하는 협동기술을 배우게 하도록 하였다. 판소리와 창극 감상하기 제재는 JigsawⅡ(과제분단학습Ⅱ)를 적용하여 판소리와 창극에 대해 학습한 뒤 모둠별로 판소리와 창극을 발표하는 시간을 가지도록 하였다. 또한 개인의 활동이 모둠에 많은 영향을 끼치게 되기 때문에 자신이 담당한 주제에 대해 더 깊이 연구하도록 하였으며, 소속집단 기여도에 대한 자신감과 긍지를 갖게 하였다. 수제천 감상, 수심가 감상, 청성자진한잎 감상, 취타와 대취타 감상 제재는 GI(Group Investigation) 모형을 적용하여 과제 선정에서부터 학습 계획, 집단의 조직, 집단 과제의 분담, 집단 보고에 이르기까지 학생 스스로 자발적인 협동과 논의로 학습이 진행되도록 하였다. 또한 청성자진한잎 감상 제재는 GI모형과 더불어 TGT(Team Gam es Tournament) 모형을 적용하였는데 감상제재를 퀴즈 형식을 사용함으로 학습 동기를 강화시킬 수 있으며 모둠간의 협동을 더욱 유도할 수 있도록 하였다. 협동학습을 적용한 국악 감상 지도 방법에 대한 본 연구가 조금이나마 보탬이 되어 국악 감상 지도 방법에 대한 후속연구가 이루어지는 계기가 되기를 제언한다.
음악을 귀로 듣는 것은 가장 기초적이고 친숙한 활동이다. 더 나아가 감상은 음악적 아름다움을 즐길 수 있는 감각을 바탕으로 음악을 이해하고 판단하여 음악작품의 예술적 의미와 아름다움을 주체적으로 향유하고 그 가치를 음미하는 것을 의미한다. 하지만 현장에서의 음악 감상수업, 특히 국악 감상수업은 지루하게 진행되거나 소극적인 형식으로 이루어지기 쉬웠다. 이를 해결하기 위해 전통적인 감상지도 방법인 일제식 학습이나 소집단 학습을 벗어나 학생들의 적극적인 책임, 긴밀한 의사소통으로 서로 보완함으로써 긍정적인 상호작용을 할 수 있도록 협동학습을 적용하는 것이 필요하다고 생각되었다. 이를 위해 본 연구자는 협동학습의 의의 및 특징, 음악교육과 협동학습과의 관련성, 6학년 학생들의 음악적 특징을 고찰하였다. 또 6학년 음악 교과서에 나와 있는 국악감상 제재를 직접 선정하여, 지도 내용에 맞는 협동학습 모형을 선택하여 제재별 지도 방안을 구안하였다. 본 연구에서는 JigsawⅠ(과제분담학습Ⅰ)모형, JigsawⅡ(과제분단학습Ⅱ)모형, GI(Group Investigation)모형, TGT(Team Games Tourn ament)모형을 적용하여 지도방안을 개발하였다. 먼저 산조 감상 제재는 JigsawⅠ(과제분담학습Ⅰ)를 적용하였는데, <해금산조>,<가야금산조><대금산조>의 주제를 자유롭게 선택하여 전문가 집단끼리 함께 산조의 특징, 사용되는 악기의 음색, 악기의 모습 등의 과제를 연구하여 발표하는 시간을 갖도록 하여 학생들이 상호 의존하는 협동기술을 배우게 하도록 하였다. 판소리와 창극 감상하기 제재는 JigsawⅡ(과제분단학습Ⅱ)를 적용하여 판소리와 창극에 대해 학습한 뒤 모둠별로 판소리와 창극을 발표하는 시간을 가지도록 하였다. 또한 개인의 활동이 모둠에 많은 영향을 끼치게 되기 때문에 자신이 담당한 주제에 대해 더 깊이 연구하도록 하였으며, 소속집단 기여도에 대한 자신감과 긍지를 갖게 하였다. 수제천 감상, 수심가 감상, 청성자진한잎 감상, 취타와 대취타 감상 제재는 GI(Group Investigation) 모형을 적용하여 과제 선정에서부터 학습 계획, 집단의 조직, 집단 과제의 분담, 집단 보고에 이르기까지 학생 스스로 자발적인 협동과 논의로 학습이 진행되도록 하였다. 또한 청성자진한잎 감상 제재는 GI모형과 더불어 TGT(Team Gam es Tournament) 모형을 적용하였는데 감상제재를 퀴즈 형식을 사용함으로 학습 동기를 강화시킬 수 있으며 모둠간의 협동을 더욱 유도할 수 있도록 하였다. 협동학습을 적용한 국악 감상 지도 방법에 대한 본 연구가 조금이나마 보탬이 되어 국악 감상 지도 방법에 대한 후속연구가 이루어지는 계기가 되기를 제언한다.
Listening to music is the most basic and familiar activity. Furthermore, appreciation of music includes understanding and interpreting the music based on the aural sense. This leads to the awareness of the music's meaning as an art work. However, in real class situations, especially when it comes to...
Listening to music is the most basic and familiar activity. Furthermore, appreciation of music includes understanding and interpreting the music based on the aural sense. This leads to the awareness of the music's meaning as an art work. However, in real class situations, especially when it comes to the appreciation of Gugak, it has been done in a passive way. This can bore both the teacher and the students. To solve this problem, cooperative learning where the students participate in the class more actively while communicating with each other seems to be more appropriate rather than the traditional ways of teaching. In this study, the meaning and the features of cooperative learning, its link to the music education, and the musical traits of 6th graders are considered. Also, the lesson for the appreciation of Gugak is chosen to develop a teaching method with many other appropriate cooperative learning models. In this study, Jigsaw Ⅰ model, Jigsaw Ⅱ model, GI model and TGT model are adapted to develop a teaching method. For the appreciation of Sanjo(JigsawⅠ), each group chooses a topic among , , and , which will lead to a discussion for the features of Sanjo, the timbre and the shapes of the musical instruments. Through this activity, students are supposed to learn not only the target contents but also how to cooperate with each other. For the appreciation of Pansori and Changgeuk(Jigsaw Ⅱ), students give presentations about what they learned. For this activity, students are supposed to realize that they are a part of their group, by adopting the system that individual work contributes to each group. For the appreciation of Sujecheon, Sushimga, Cheongseong jajinhanyip, Chita and Daechita, GI model is adopted to foster students' active cooperation and discussion through the whole process of learning. Cheongseongjajinhanyip part used not only GI model but also TGT model to motivate the students even more strongly. The teaching method developed in this study is not tested in the teaching field yet, which means it needs more research. Also, more studies about the applications for the other grades are needed because this study is focused only on 6th grade. Hopefully, teaching how to appreciate Gugak that adopted cooperative learning can lead to other relevant studies.
Listening to music is the most basic and familiar activity. Furthermore, appreciation of music includes understanding and interpreting the music based on the aural sense. This leads to the awareness of the music's meaning as an art work. However, in real class situations, especially when it comes to the appreciation of Gugak, it has been done in a passive way. This can bore both the teacher and the students. To solve this problem, cooperative learning where the students participate in the class more actively while communicating with each other seems to be more appropriate rather than the traditional ways of teaching. In this study, the meaning and the features of cooperative learning, its link to the music education, and the musical traits of 6th graders are considered. Also, the lesson for the appreciation of Gugak is chosen to develop a teaching method with many other appropriate cooperative learning models. In this study, Jigsaw Ⅰ model, Jigsaw Ⅱ model, GI model and TGT model are adapted to develop a teaching method. For the appreciation of Sanjo(JigsawⅠ), each group chooses a topic among , , and , which will lead to a discussion for the features of Sanjo, the timbre and the shapes of the musical instruments. Through this activity, students are supposed to learn not only the target contents but also how to cooperate with each other. For the appreciation of Pansori and Changgeuk(Jigsaw Ⅱ), students give presentations about what they learned. For this activity, students are supposed to realize that they are a part of their group, by adopting the system that individual work contributes to each group. For the appreciation of Sujecheon, Sushimga, Cheongseong jajinhanyip, Chita and Daechita, GI model is adopted to foster students' active cooperation and discussion through the whole process of learning. Cheongseongjajinhanyip part used not only GI model but also TGT model to motivate the students even more strongly. The teaching method developed in this study is not tested in the teaching field yet, which means it needs more research. Also, more studies about the applications for the other grades are needed because this study is focused only on 6th grade. Hopefully, teaching how to appreciate Gugak that adopted cooperative learning can lead to other relevant studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.