본 연구는 부버(Martin Buber, 1868~1965)가 제시한 ‘만남’의 교육적 의미를 심층적으로 조명하고 도덕교육의 관점에서 분석함으로써, ‘만남’의 교육이 도덕과 교육에서 시사하는 바가 무엇인지를 드러내고자 하였다.
부버는 관계의 개념으로 인간의 위치 및 본질을 파악하고 있다. ‘만남’ 철학의 출발점은 ‘인간과 함께 하는 인간’으로, 인간은 타자와의 관계를 통해 전체성에 이를 수 있다는 것이다. 이러한 관점에서 부버는 사람들이 공동체 속에서 형성하게 되는 직접적이며 본래적인 관계들을 통해서 윤리가 실현된다고 본다. 즉 윤리적으로 행동한다는 것은 ‘나-너’의 관계 속에서 결단한 것들을 행위로 옮기는 것이며 다양한 관계들에서 책임 있게 행동하는 것이다. 도덕적 결단은 관계를 통해 실현된다고 보며 인간의 삶을 관계적 관점에서 접근하고 있는 부버의 ‘만남’의 철학은 도덕교육에서 특히 의의를 지닌다.
부버는 세계의 두 가지 모습을 근원어(Grund-worte)인 ‘나-그것(Ich-Es)’과 ‘나-너(Ich-Du)’로 설명하고 있다. 전자는 비인격적 ...
본 연구는 부버(Martin Buber, 1868~1965)가 제시한 ‘만남’의 교육적 의미를 심층적으로 조명하고 도덕교육의 관점에서 분석함으로써, ‘만남’의 교육이 도덕과 교육에서 시사하는 바가 무엇인지를 드러내고자 하였다.
부버는 관계의 개념으로 인간의 위치 및 본질을 파악하고 있다. ‘만남’ 철학의 출발점은 ‘인간과 함께 하는 인간’으로, 인간은 타자와의 관계를 통해 전체성에 이를 수 있다는 것이다. 이러한 관점에서 부버는 사람들이 공동체 속에서 형성하게 되는 직접적이며 본래적인 관계들을 통해서 윤리가 실현된다고 본다. 즉 윤리적으로 행동한다는 것은 ‘나-너’의 관계 속에서 결단한 것들을 행위로 옮기는 것이며 다양한 관계들에서 책임 있게 행동하는 것이다. 도덕적 결단은 관계를 통해 실현된다고 보며 인간의 삶을 관계적 관점에서 접근하고 있는 부버의 ‘만남’의 철학은 도덕교육에서 특히 의의를 지닌다.
부버는 세계의 두 가지 모습을 근원어(Grund-worte)인 ‘나-그것(Ich-Es)’과 ‘나-너(Ich-Du)’로 설명하고 있다. 전자는 비인격적 관계성을 의미하며, 한 인간이 타자를 수단적·도구적 존재인 ‘그것’으로 보는 것이다. 반면 후자는 인격적 관계성을 의미하며, ‘나’와 ‘너’의 주체가 인격적인 교류작용을 하는 것이다. 사람이 스스로 세계에 대하여 ‘나-너’의 인격적 세계로 대하는 태도를 지닌다면, 참된 삶으로의 ‘만남’이 이루어진다. ‘만남’은 인간간의 참된 관계형성이며 어떤 관계를 형성하느냐에 따라 인간의 삶의 양상이 달라진다. 그러므로 학생들에게 삶에 대한 태도와 자세를 심어주는 도덕교육에서 ‘나-너’의 관계를 지향하는 마음을 가질 수 있도록 해야 한다.
여기에서 ‘만남’을 위한 결합의 원리는 너와 나의 ‘대화’이다. 사람과 사람 사이의 관계에는 대화가 따르는데, 부버는 위장된 독백, 실무적 대화, 진정한 대화의 세 가지 형태를 제시하며 ‘나-너’의 관계는 진정한 대화적 관계라고 설명한다. 대화적 관계는 상호성과 상호존중 속에서 이루어지는 너에 대한 도덕적 행동이다. 타자와의 대화적 관계를 맺도록 하는 교육에서 교육자는 핵심적 역할을 하게 된다. 그러므로 교사와 학생 사이의 관계가 인격적이고 대화적인 관계가 될 때 ‘만남’의 교육이 구현될 수 있다. 또한 대화적 관계가 이루어지는 사람들의 모임을 부버는 진정한 공동체라고 보았다. 공동체 속에서 ‘나’는 타인을 ‘너’라고 인정하며 책임감을 갖게 된다. 공동체 생활 속에서 이루어지는 학교 교육은 앞으로의 삶에서 타인과 함께 살아갈 수 있는 도덕성을 길러줄 의무를 가진다. 그러므로 학교는 단순한 개인의 집단이 아닌 인격적 책임을 일깨워줄 수 있는 진정한 공동체가 되어야 할 것이다.
이러한 부버의 교육원리에 바탕을 둔 도덕교육은 학생을 목적적·인격적 존재로 보면서, 학생의 전체성에 관여하는 전인교육이다. 또한 진정한 의미의 인간성을 체험할 수 있도록 하는 교육적 만남은, 나와 상대의 인격을 함께 성장시킨다. 타자를 인격적 주체로 인식하고 존중하는 사람을 우리는 도덕적인 사람이라고 말하게 된다. 그러므로 부버의 ‘만남’의 교육을 통해 도덕적인 사람을 길러낼 수 있다.
도덕교육으로 우리는 사람의 됨됨이를 바르게 가꾸고자 한다. ‘만남’의 교육에서 사람됨은 관계회복을 통해서 이루어진다. 이처럼 교육의 문제를 ‘관계’로부터 이해하는 관점은 2007 개정교육과정 도덕과의 내용 구성 원리인 ‘가치 관계 확대법’에서도 확인할 수 있다. 개정 도덕과 교육과정에서는 도덕과 교육을 통해 공동체 속에서 다른 사람과 더불어 조화롭게 살아가며, 나아가 자연과 초월적 존재와의 관계에 대한 이해를 바탕으로 한 도덕적 능력과 태도를 기르는 것을 목표로 하고 있다. 내용 구성에서는 내용 영역을 도덕적 주체로서의 나로부터 시작해 우리·타인·사회와의 관계, 국가·민족·지구공동체와의 관계, 자연이나 초월적 존재와의 관계로 까지 확대시키고 있으며 이는 부버에 있어 관계를 세우는 세 영역인 자연과 더불어 사는 삶, 사람들과 더불어 사는 삶, 정신적 존재들과 더불어 사는 삶과 관련지어 생각해 볼 수 있다. ‘만남’의 철학은 2007 개정 도덕과 교육과정에 그 이론적 토대로서의 의미를 지니고 있다. ‘만남’은 참된 삶을 창조해 나가도록 해주며, 도덕과 교육의 이론적 뒷받침이 된다는 점에서 의의를 지닌다.
본 연구는 부버(Martin Buber, 1868~1965)가 제시한 ‘만남’의 교육적 의미를 심층적으로 조명하고 도덕교육의 관점에서 분석함으로써, ‘만남’의 교육이 도덕과 교육에서 시사하는 바가 무엇인지를 드러내고자 하였다.
부버는 관계의 개념으로 인간의 위치 및 본질을 파악하고 있다. ‘만남’ 철학의 출발점은 ‘인간과 함께 하는 인간’으로, 인간은 타자와의 관계를 통해 전체성에 이를 수 있다는 것이다. 이러한 관점에서 부버는 사람들이 공동체 속에서 형성하게 되는 직접적이며 본래적인 관계들을 통해서 윤리가 실현된다고 본다. 즉 윤리적으로 행동한다는 것은 ‘나-너’의 관계 속에서 결단한 것들을 행위로 옮기는 것이며 다양한 관계들에서 책임 있게 행동하는 것이다. 도덕적 결단은 관계를 통해 실현된다고 보며 인간의 삶을 관계적 관점에서 접근하고 있는 부버의 ‘만남’의 철학은 도덕교육에서 특히 의의를 지닌다.
부버는 세계의 두 가지 모습을 근원어(Grund-worte)인 ‘나-그것(Ich-Es)’과 ‘나-너(Ich-Du)’로 설명하고 있다. 전자는 비인격적 관계성을 의미하며, 한 인간이 타자를 수단적·도구적 존재인 ‘그것’으로 보는 것이다. 반면 후자는 인격적 관계성을 의미하며, ‘나’와 ‘너’의 주체가 인격적인 교류작용을 하는 것이다. 사람이 스스로 세계에 대하여 ‘나-너’의 인격적 세계로 대하는 태도를 지닌다면, 참된 삶으로의 ‘만남’이 이루어진다. ‘만남’은 인간간의 참된 관계형성이며 어떤 관계를 형성하느냐에 따라 인간의 삶의 양상이 달라진다. 그러므로 학생들에게 삶에 대한 태도와 자세를 심어주는 도덕교육에서 ‘나-너’의 관계를 지향하는 마음을 가질 수 있도록 해야 한다.
여기에서 ‘만남’을 위한 결합의 원리는 너와 나의 ‘대화’이다. 사람과 사람 사이의 관계에는 대화가 따르는데, 부버는 위장된 독백, 실무적 대화, 진정한 대화의 세 가지 형태를 제시하며 ‘나-너’의 관계는 진정한 대화적 관계라고 설명한다. 대화적 관계는 상호성과 상호존중 속에서 이루어지는 너에 대한 도덕적 행동이다. 타자와의 대화적 관계를 맺도록 하는 교육에서 교육자는 핵심적 역할을 하게 된다. 그러므로 교사와 학생 사이의 관계가 인격적이고 대화적인 관계가 될 때 ‘만남’의 교육이 구현될 수 있다. 또한 대화적 관계가 이루어지는 사람들의 모임을 부버는 진정한 공동체라고 보았다. 공동체 속에서 ‘나’는 타인을 ‘너’라고 인정하며 책임감을 갖게 된다. 공동체 생활 속에서 이루어지는 학교 교육은 앞으로의 삶에서 타인과 함께 살아갈 수 있는 도덕성을 길러줄 의무를 가진다. 그러므로 학교는 단순한 개인의 집단이 아닌 인격적 책임을 일깨워줄 수 있는 진정한 공동체가 되어야 할 것이다.
이러한 부버의 교육원리에 바탕을 둔 도덕교육은 학생을 목적적·인격적 존재로 보면서, 학생의 전체성에 관여하는 전인교육이다. 또한 진정한 의미의 인간성을 체험할 수 있도록 하는 교육적 만남은, 나와 상대의 인격을 함께 성장시킨다. 타자를 인격적 주체로 인식하고 존중하는 사람을 우리는 도덕적인 사람이라고 말하게 된다. 그러므로 부버의 ‘만남’의 교육을 통해 도덕적인 사람을 길러낼 수 있다.
도덕교육으로 우리는 사람의 됨됨이를 바르게 가꾸고자 한다. ‘만남’의 교육에서 사람됨은 관계회복을 통해서 이루어진다. 이처럼 교육의 문제를 ‘관계’로부터 이해하는 관점은 2007 개정교육과정 도덕과의 내용 구성 원리인 ‘가치 관계 확대법’에서도 확인할 수 있다. 개정 도덕과 교육과정에서는 도덕과 교육을 통해 공동체 속에서 다른 사람과 더불어 조화롭게 살아가며, 나아가 자연과 초월적 존재와의 관계에 대한 이해를 바탕으로 한 도덕적 능력과 태도를 기르는 것을 목표로 하고 있다. 내용 구성에서는 내용 영역을 도덕적 주체로서의 나로부터 시작해 우리·타인·사회와의 관계, 국가·민족·지구공동체와의 관계, 자연이나 초월적 존재와의 관계로 까지 확대시키고 있으며 이는 부버에 있어 관계를 세우는 세 영역인 자연과 더불어 사는 삶, 사람들과 더불어 사는 삶, 정신적 존재들과 더불어 사는 삶과 관련지어 생각해 볼 수 있다. ‘만남’의 철학은 2007 개정 도덕과 교육과정에 그 이론적 토대로서의 의미를 지니고 있다. ‘만남’은 참된 삶을 창조해 나가도록 해주며, 도덕과 교육의 이론적 뒷받침이 된다는 점에서 의의를 지닌다.
This study sought to reveal the implications of the education of 'encounter' presented by Martin Buber (1868~1965) in moral education by extensively examining its educational significance and analyzing it from the perspective of moral education.
Buber's understanding of the standing and essence of h...
This study sought to reveal the implications of the education of 'encounter' presented by Martin Buber (1868~1965) in moral education by extensively examining its educational significance and analyzing it from the perspective of moral education.
Buber's understanding of the standing and essence of humans is based on the concept of relationship. The starting point of the philosophy of 'encounter' is 'humans being with humans' that signifies that humans arrive at entirety through their relationships with others. Namely, acting morally is to transfer the determined things into actions in the midst of the relationship of 'I-You' and act responsibly among various relationships. The significance of Buber's philosophy of 'encounter', which is approaching the life of humans from relational perspective with the view that moral determinations are realized through relationships, is all the more meaningful in the moral education.
Buber is explaining the two appearances of the world through the basic word (grund-worte) of 'I-It' (Ich-Es) and 'I-You' (Ich-Du). The former signifies impersonal relationship of a person seeing the other person as the existence of means and instrument of 'it'. Meanwhile, the latter signifies personal relationship of the subjects of 'I' and 'you' engaging in personal act of exchange. An 'encounter' of the true life occurs when a person has the attitude towards the world of treating it as personal world of 'I-You'. An 'encounter' is the formation of true relationship between humans and the aspect of their lives changes depending on the relationships they form. Therefore, students should be allowed to have the minds of seeking the relationship of 'I-You' in the moral education through which the attitude towards life is implanted.
The principle of combination for 'encounter' in this context is the 'dialogue' between you and I. As dialogues are accompanied in the relationship between people, Buber explains that the relationship of 'I-You' is a relationship of genuine dialogue by presenting three types of dialogues of monologue, technical dialogue and genuine dialogue. The relationship of dialogue is a moral behavior towards you that occurs in the midst of mutuality and mutual respect. In the education that allows one to form a relationship of dialogue with the other person, the educator plays a major role. Therefore, the education of 'encounter' can be realized when personal and conversational relationship is formed between the teacher and student. In addition, Buber saw the gathering of people in which relationship of dialogue is formed as true community. 'I' in community develops a sense of responsibility while recognizing the other person as 'You'. The school education conducted in the midst of community life has the obligation of cultivating morality through which one can live along with others in life. Therefore, school needs to become a true community that can enlighten personal responsibility rather than simply being a groups of individuals.
The moral education based on such educational principle of Buber is a holistic education that participates in the entirely of students while seeing them as purposeful and personal existence. In addition, the educational encounter that allows students to experience the humanity of true meaning develops the character of oneself and the other. We end up referring the person that perceives the other person as the personal subject and respect him/her as a moral person. Therefore, a moral person can be cultivated through the education of 'encounter' of Buber.
We seek to correctly develop our character through moral education. One's character in the education of 'encounter' occurs through the restoration of relationship. Accordingly, the perspective of understanding the issue of education from 'relationship' can be also found in the 'enlargement of value relationship' that is the principle of content composition of moral subject in 2007 revised curriculum. In the revised moral subject curriculum, the purpose is to allow students to live together with others in harmony in community and cultivate moral capability and attitude based on the understanding of the relationship between nature and transcendent being through moral education. In the content composition, the area of content is being expanded from 'I' as the moral subject to the relationship with us, others and society, relationship with the nation, people and global community and relationship with nature or transcendent being, and this can be thought of in association with Buber's three areas in establishing relationships of the life lived with nature, the life lived with others and the life lived with spiritual beings. The philosophy of 'encounter' has the meaning as the theoretical foundation of the national curriculum reformed in 2007. It has meaning in the sense that 'encounter' enables the creation of true life and become the theoretical foundation of moral education.
This study sought to reveal the implications of the education of 'encounter' presented by Martin Buber (1868~1965) in moral education by extensively examining its educational significance and analyzing it from the perspective of moral education.
Buber's understanding of the standing and essence of humans is based on the concept of relationship. The starting point of the philosophy of 'encounter' is 'humans being with humans' that signifies that humans arrive at entirety through their relationships with others. Namely, acting morally is to transfer the determined things into actions in the midst of the relationship of 'I-You' and act responsibly among various relationships. The significance of Buber's philosophy of 'encounter', which is approaching the life of humans from relational perspective with the view that moral determinations are realized through relationships, is all the more meaningful in the moral education.
Buber is explaining the two appearances of the world through the basic word (grund-worte) of 'I-It' (Ich-Es) and 'I-You' (Ich-Du). The former signifies impersonal relationship of a person seeing the other person as the existence of means and instrument of 'it'. Meanwhile, the latter signifies personal relationship of the subjects of 'I' and 'you' engaging in personal act of exchange. An 'encounter' of the true life occurs when a person has the attitude towards the world of treating it as personal world of 'I-You'. An 'encounter' is the formation of true relationship between humans and the aspect of their lives changes depending on the relationships they form. Therefore, students should be allowed to have the minds of seeking the relationship of 'I-You' in the moral education through which the attitude towards life is implanted.
The principle of combination for 'encounter' in this context is the 'dialogue' between you and I. As dialogues are accompanied in the relationship between people, Buber explains that the relationship of 'I-You' is a relationship of genuine dialogue by presenting three types of dialogues of monologue, technical dialogue and genuine dialogue. The relationship of dialogue is a moral behavior towards you that occurs in the midst of mutuality and mutual respect. In the education that allows one to form a relationship of dialogue with the other person, the educator plays a major role. Therefore, the education of 'encounter' can be realized when personal and conversational relationship is formed between the teacher and student. In addition, Buber saw the gathering of people in which relationship of dialogue is formed as true community. 'I' in community develops a sense of responsibility while recognizing the other person as 'You'. The school education conducted in the midst of community life has the obligation of cultivating morality through which one can live along with others in life. Therefore, school needs to become a true community that can enlighten personal responsibility rather than simply being a groups of individuals.
The moral education based on such educational principle of Buber is a holistic education that participates in the entirely of students while seeing them as purposeful and personal existence. In addition, the educational encounter that allows students to experience the humanity of true meaning develops the character of oneself and the other. We end up referring the person that perceives the other person as the personal subject and respect him/her as a moral person. Therefore, a moral person can be cultivated through the education of 'encounter' of Buber.
We seek to correctly develop our character through moral education. One's character in the education of 'encounter' occurs through the restoration of relationship. Accordingly, the perspective of understanding the issue of education from 'relationship' can be also found in the 'enlargement of value relationship' that is the principle of content composition of moral subject in 2007 revised curriculum. In the revised moral subject curriculum, the purpose is to allow students to live together with others in harmony in community and cultivate moral capability and attitude based on the understanding of the relationship between nature and transcendent being through moral education. In the content composition, the area of content is being expanded from 'I' as the moral subject to the relationship with us, others and society, relationship with the nation, people and global community and relationship with nature or transcendent being, and this can be thought of in association with Buber's three areas in establishing relationships of the life lived with nature, the life lived with others and the life lived with spiritual beings. The philosophy of 'encounter' has the meaning as the theoretical foundation of the national curriculum reformed in 2007. It has meaning in the sense that 'encounter' enables the creation of true life and become the theoretical foundation of moral education.
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