현대사회는 지속가능한 개발 개념이 새로운 사회발전 패러다임으로 등장하였고, 그 실현의 주체자로서 이웃공동체의 역할을 강조하고 있다. 이는 현재의 학습자들에게 학습되어야 할 중요한 개념이며, 학습자들은 이와 같은 양상을 주체적으로 인식하고 실천할 수 있는 능력을 길러야 한다. 이에 이 연구에서는 2007년 개정 교육과정 기술·가정과 주생활 단원에서 적용할 수 있는 ‘이웃과 더불어 만드는 지속가능한 주거’라는 주제로 실천적 문제 해결 교수·학습 방법을 적용한 교수·학습 과정안을 개발하고, 이를 실제 수업에 적용한 후, 학생의 반응을 분석하여 개발된 교수·학습 과정안의 교수·학습 내용과 교수·학습 방법이 주생활 단원의 교수·학습에 적합한지를 평가하는 데 연구의 목적을 두었다.
이를 위해 ...
현대사회는 지속가능한 개발 개념이 새로운 사회발전 패러다임으로 등장하였고, 그 실현의 주체자로서 이웃공동체의 역할을 강조하고 있다. 이는 현재의 학습자들에게 학습되어야 할 중요한 개념이며, 학습자들은 이와 같은 양상을 주체적으로 인식하고 실천할 수 있는 능력을 길러야 한다. 이에 이 연구에서는 2007년 개정 교육과정 기술·가정과 주생활 단원에서 적용할 수 있는 ‘이웃과 더불어 만드는 지속가능한 주거’라는 주제로 실천적 문제 해결 교수·학습 방법을 적용한 교수·학습 과정안을 개발하고, 이를 실제 수업에 적용한 후, 학생의 반응을 분석하여 개발된 교수·학습 과정안의 교수·학습 내용과 교수·학습 방법이 주생활 단원의 교수·학습에 적합한지를 평가하는 데 연구의 목적을 두었다.
이를 위해 ADDIE 교수설계모형에 따라 분석, 설계, 개발, 적용, 평가단계로 연구를 진행하였다. 분석단계에서는 교수·학습 목표를 설정하고 내용요소를 추출하기 위해 현행 7차 교육과정 및 2007년 개정 교육과정과 실과(기술·가정) 교육 목표 및 내용체계 연구의 주생활 단원 학습 내용 및 교육 목표를 분석하였다. 또한 내용요소와 교수·학습 방법에 관련된 관련문헌을 고찰하고 선행연구 및 교과서를 분석하였다. 설계단계에서는 2007년 개정 교육과정에 적용 가능한 중학교 주생활 단원 교수·학습 계획을 수립하고 ‘이웃과 더불어 만드는 주거’ 교수·학습 과정안의 교수·학습 목표와 실천적 문제를 선정하였다. 그리고 교수·학습 자료 구성 방안을 계획하고 교수·학습 과정안을 평가할 수 있는 평가 요소를 설계하였다. 개발단계에서는 ‘지속가능한 주거를 위해 나는 이웃과 더불어 무엇을 할 수 있는가’라는 실천적 문제를 중심으로 총 6차시의 교수·학습 과정안을 개발하였다. 교수·학습 자료는 학습 활동지 17개, 텍스트 자료 6개, 동영상 자료 6개, 인터넷 자료 2개, 이미지 자료 1개를 개발하여 교수·학습 과정이 진행되는 동안 학생들에게 영상으로 제시하거나 인쇄물로 배부하였다. 교수·학습 과정은 실천적 문제 해결 과정에 따라 진행되도록 구성하였다. 1차시에서는 지속가능한 주거에 대한 개념을 학습하고, 2차시에서는 이웃공동체의 역할을 학습하면서 현대 주거의 요구를 확인하도록 하였다. 3차시와 4차시에서는 공동생활공간과 공동활동 프로그램에 대한 학습을 통해 현대의 주거가 가진 문제를 해결하는데 필요한 정보를 획득하고 분석하도록 하였다. 5차시는 문제 해결을 위한 구체적인 행동계획을 수립하였으며 몇 일 동안 계획한 행동을 직접 수행하도록 하였다. 수행한 결과는 보고서 형태로 작성하여 6차시에 이를 발표하고 수행 결과를 검토하고 반성하도록 하였다. 설문지는 교수·학습 과정안을 평가하기 위해 학습자의 일반적 특성을 묻는 문항 7개, 학습자가 이웃과 마을에 대해 가지는 공동체 의식을 조사하기 위한 문항 30개, 실천적 문제 해결 교수·학습 단계별 수행 수준을 조사하기 위한 문항 17개, 교수·학습 과정에 대한 만족도를 조사하기 위한 문항 15개로 구성하였다. 적용단계에서 실험수업은 2009년 9월 1일부터 9월 14일까지 경상북도 상주시 소재의 H중학교 2학년 1학급, 3학년 1학급과 병설교인 H고등학교 1학년 1학급을 대상으로 6시간씩 총 18차시가 적용되었다. 평가단계에서는 실험수업 동안 연구자의 관찰결과와 학생용 학습 활동지, 교수·학습 수행 결과물을 분석하고 수업 1일 전에 실시한 사전검사와 실험수업 1일 후에 실시한 사후검사의 결과의 차이를 통계적으로 분석하였다.
교수·학습 과정안 적용 과정의 연구자 관찰, 학생용 학습 개인활동지 분석, 학생의 교수·학습 수행 결과물을 분석한 결과를 살펴보면 다음과 같다. 학생들은 자신들이 속한 마을이나 자신의 경험과 관련이 높은 교수·학습 자료가 제시된 경우 더욱 적극적인 학습 태도를 보여주었다. 실천을 위한 다짐에서는 현실에서의 실천 가능성이 높은 기초적이고 일상적인 내용을 제시하는 경우가 많았다. 우리 마을에 필요한 공동생활공간과 공동활동 프로그램에 대해서는 또래 청소년을 대상으로 하는 제안이 대부분이었다. 공동생활공간과 공동활동 프로그램의 운영 목적에서는 학년이 낮을수록 개인의 흥미와 개인적인 요구 충족을 위한 경우가 많았으며 학년이 높을수록 수혜의 범위가 타인을 위한 경우가 많아 사회적 지속가능성의 실현에 더욱 적합한 사례라고 할 수 있다. 교수·학습 방법에서 실제 행동을 수행하는 데 있어서는 익숙하지 않은 활동에 대한 어려움을 표현하는 경우가 많았으며 교사의 지원과 개입에 대한 요구가 높았다.
교수·학습 과정에 대한 학생의 설문지를 분석한 결과, 학생들의 공동체 의식은 개인의 인적 특성보다는 거주이력이나 거주환경에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 실험수업은 공동체 의식을 높이는데 도움이 되었으며 특히 마을에 대한 소속감 및 만족감, 자발적 참여의식을 높이는데 긍정적으로 작용하였다. 교수·학습 과정에 적용된 실천적 문제 해결 교수·학습 과정의 수행도는 모두 높았다. 그 가운데 행동과 행동반성 단계의 수행도는 문제 정의나 실천적 추론과 같은 인지적 사고를 이용한 교수·학습 활동의 수행도에 비해 상대적으로 낮았다. 그리고 전체 교수·학습 과정은 교수·학습 내용에 관련된 실천적 문제 해결 능력을 높이는데 긍정적으로 작용하였으며 교수·학습에 대한 만족도도 높았다.
연구 결과를 통해, 실천적 문제 해결 과정을 적용한 ‘이웃과 더불어 만드는 지속가능한 주거’ 교수·학습 과정안은 학습자의 공동체 의식 함양과 주거에 관련된 실천적 문제 해결 능력을 함양하는데 긍정적으로 작용하여, 2007년 개정 교육과정의 기술·가정과 주생활 단원의 교수·학습 목표를 달성하는데 효과적임을 확인할 수 있었다. 이 연구는 이웃과 더불어 만들어 가는 지속가능한 주거 교수·학습에 대한 기초 연구로 직접적인 행동 수행에 관련된 학습자 인식 및 태도가 다소 소극적이고, 행동 계획 수립 및 수행과정을 돕는 체계적인 수업 절차의 확립이 미흡하므로 후속 연구를 통한 보완이 필요하다. 또한 후속 연구를 통해 다양한 연구 대상에게 적용되고 다양한 실천적 문제, 교수·학습 방법으로 적용되어 더욱 발전된 이웃 및 지속가능한 주거에 관련된 교수·학습 과정안이 개발되길 제언한다.
현대사회는 지속가능한 개발 개념이 새로운 사회발전 패러다임으로 등장하였고, 그 실현의 주체자로서 이웃공동체의 역할을 강조하고 있다. 이는 현재의 학습자들에게 학습되어야 할 중요한 개념이며, 학습자들은 이와 같은 양상을 주체적으로 인식하고 실천할 수 있는 능력을 길러야 한다. 이에 이 연구에서는 2007년 개정 교육과정 기술·가정과 주생활 단원에서 적용할 수 있는 ‘이웃과 더불어 만드는 지속가능한 주거’라는 주제로 실천적 문제 해결 교수·학습 방법을 적용한 교수·학습 과정안을 개발하고, 이를 실제 수업에 적용한 후, 학생의 반응을 분석하여 개발된 교수·학습 과정안의 교수·학습 내용과 교수·학습 방법이 주생활 단원의 교수·학습에 적합한지를 평가하는 데 연구의 목적을 두었다.
이를 위해 ADDIE 교수설계모형에 따라 분석, 설계, 개발, 적용, 평가단계로 연구를 진행하였다. 분석단계에서는 교수·학습 목표를 설정하고 내용요소를 추출하기 위해 현행 7차 교육과정 및 2007년 개정 교육과정과 실과(기술·가정) 교육 목표 및 내용체계 연구의 주생활 단원 학습 내용 및 교육 목표를 분석하였다. 또한 내용요소와 교수·학습 방법에 관련된 관련문헌을 고찰하고 선행연구 및 교과서를 분석하였다. 설계단계에서는 2007년 개정 교육과정에 적용 가능한 중학교 주생활 단원 교수·학습 계획을 수립하고 ‘이웃과 더불어 만드는 주거’ 교수·학습 과정안의 교수·학습 목표와 실천적 문제를 선정하였다. 그리고 교수·학습 자료 구성 방안을 계획하고 교수·학습 과정안을 평가할 수 있는 평가 요소를 설계하였다. 개발단계에서는 ‘지속가능한 주거를 위해 나는 이웃과 더불어 무엇을 할 수 있는가’라는 실천적 문제를 중심으로 총 6차시의 교수·학습 과정안을 개발하였다. 교수·학습 자료는 학습 활동지 17개, 텍스트 자료 6개, 동영상 자료 6개, 인터넷 자료 2개, 이미지 자료 1개를 개발하여 교수·학습 과정이 진행되는 동안 학생들에게 영상으로 제시하거나 인쇄물로 배부하였다. 교수·학습 과정은 실천적 문제 해결 과정에 따라 진행되도록 구성하였다. 1차시에서는 지속가능한 주거에 대한 개념을 학습하고, 2차시에서는 이웃공동체의 역할을 학습하면서 현대 주거의 요구를 확인하도록 하였다. 3차시와 4차시에서는 공동생활공간과 공동활동 프로그램에 대한 학습을 통해 현대의 주거가 가진 문제를 해결하는데 필요한 정보를 획득하고 분석하도록 하였다. 5차시는 문제 해결을 위한 구체적인 행동계획을 수립하였으며 몇 일 동안 계획한 행동을 직접 수행하도록 하였다. 수행한 결과는 보고서 형태로 작성하여 6차시에 이를 발표하고 수행 결과를 검토하고 반성하도록 하였다. 설문지는 교수·학습 과정안을 평가하기 위해 학습자의 일반적 특성을 묻는 문항 7개, 학습자가 이웃과 마을에 대해 가지는 공동체 의식을 조사하기 위한 문항 30개, 실천적 문제 해결 교수·학습 단계별 수행 수준을 조사하기 위한 문항 17개, 교수·학습 과정에 대한 만족도를 조사하기 위한 문항 15개로 구성하였다. 적용단계에서 실험수업은 2009년 9월 1일부터 9월 14일까지 경상북도 상주시 소재의 H중학교 2학년 1학급, 3학년 1학급과 병설교인 H고등학교 1학년 1학급을 대상으로 6시간씩 총 18차시가 적용되었다. 평가단계에서는 실험수업 동안 연구자의 관찰결과와 학생용 학습 활동지, 교수·학습 수행 결과물을 분석하고 수업 1일 전에 실시한 사전검사와 실험수업 1일 후에 실시한 사후검사의 결과의 차이를 통계적으로 분석하였다.
교수·학습 과정안 적용 과정의 연구자 관찰, 학생용 학습 개인활동지 분석, 학생의 교수·학습 수행 결과물을 분석한 결과를 살펴보면 다음과 같다. 학생들은 자신들이 속한 마을이나 자신의 경험과 관련이 높은 교수·학습 자료가 제시된 경우 더욱 적극적인 학습 태도를 보여주었다. 실천을 위한 다짐에서는 현실에서의 실천 가능성이 높은 기초적이고 일상적인 내용을 제시하는 경우가 많았다. 우리 마을에 필요한 공동생활공간과 공동활동 프로그램에 대해서는 또래 청소년을 대상으로 하는 제안이 대부분이었다. 공동생활공간과 공동활동 프로그램의 운영 목적에서는 학년이 낮을수록 개인의 흥미와 개인적인 요구 충족을 위한 경우가 많았으며 학년이 높을수록 수혜의 범위가 타인을 위한 경우가 많아 사회적 지속가능성의 실현에 더욱 적합한 사례라고 할 수 있다. 교수·학습 방법에서 실제 행동을 수행하는 데 있어서는 익숙하지 않은 활동에 대한 어려움을 표현하는 경우가 많았으며 교사의 지원과 개입에 대한 요구가 높았다.
교수·학습 과정에 대한 학생의 설문지를 분석한 결과, 학생들의 공동체 의식은 개인의 인적 특성보다는 거주이력이나 거주환경에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 실험수업은 공동체 의식을 높이는데 도움이 되었으며 특히 마을에 대한 소속감 및 만족감, 자발적 참여의식을 높이는데 긍정적으로 작용하였다. 교수·학습 과정에 적용된 실천적 문제 해결 교수·학습 과정의 수행도는 모두 높았다. 그 가운데 행동과 행동반성 단계의 수행도는 문제 정의나 실천적 추론과 같은 인지적 사고를 이용한 교수·학습 활동의 수행도에 비해 상대적으로 낮았다. 그리고 전체 교수·학습 과정은 교수·학습 내용에 관련된 실천적 문제 해결 능력을 높이는데 긍정적으로 작용하였으며 교수·학습에 대한 만족도도 높았다.
연구 결과를 통해, 실천적 문제 해결 과정을 적용한 ‘이웃과 더불어 만드는 지속가능한 주거’ 교수·학습 과정안은 학습자의 공동체 의식 함양과 주거에 관련된 실천적 문제 해결 능력을 함양하는데 긍정적으로 작용하여, 2007년 개정 교육과정의 기술·가정과 주생활 단원의 교수·학습 목표를 달성하는데 효과적임을 확인할 수 있었다. 이 연구는 이웃과 더불어 만들어 가는 지속가능한 주거 교수·학습에 대한 기초 연구로 직접적인 행동 수행에 관련된 학습자 인식 및 태도가 다소 소극적이고, 행동 계획 수립 및 수행과정을 돕는 체계적인 수업 절차의 확립이 미흡하므로 후속 연구를 통한 보완이 필요하다. 또한 후속 연구를 통해 다양한 연구 대상에게 적용되고 다양한 실천적 문제, 교수·학습 방법으로 적용되어 더욱 발전된 이웃 및 지속가능한 주거에 관련된 교수·학습 과정안이 개발되길 제언한다.
In a modern society, a sustainable concept of development emerged for a new paradigm of social development. A role of nelzhbor community was emphasized as a main person of r ealizatlon, It is an important conceut that the learners sho uld learn, the learner s sho uld grow ability to sub]ectivelv per...
In a modern society, a sustainable concept of development emerged for a new paradigm of social development. A role of nelzhbor community was emphasized as a main person of r ealizatlon, It is an important conceut that the learners sho uld learn, the learner s sho uld grow ability to sub]ectivelv perceive sueh an aspect.
So, a purncse of this study is to annraise whether teaching-learning contents in tea chins-Jear ninz plan developed by the student's response and teaching-learning method are suitable for teachlne-Iearnine in a unit of housing life after developing teaching-learning plan applied by teaching-learning method for solving a practical problems with a subiect of "a sustainable dwelling crea ted with neizhbor" that can be applied to the unit of housing life in a subiec t of technology and home economic s of the 2007 revised c urric ulum.
The study has been conducted through the stage of analysis, design, development, application and appraisal according to teaching design model of ADDlE. In the stage of analysis, analyzed the 2007 present educational nrocess, the 2007 revised currlculurn, the educational goal of technology and home economics, the educational goal,and the lear nina contents in the unit of housing life to extr act factors of contents after make teaching and learning goal. Besides, considered literatures relating to factors of contents and teaching-learning method and analvzed textbooks.
In the stage of design, established teac hing-learning plan in the unit of housing life, which can be applied to the 2007 revised c urriculum, and selected the practical problems and tea ching-learning goal in teaching-learning plan of "residence created with nelzhbor". And planed a solution of constltution for teaching-learning materials and designed appraisal factors that can analvze teachlna r Iearninz plan. In the stage of development, developed teaching-learning plan with 6 times's attempt in a center of the practical problems that is "what can I do with nelzhbor for the sustainable residence".
Developed 17 learning activity papers, 6 text materials, 6 video data, 2 internal mater ials and 1 image material for teac hine-Jeamins mater ials, showed the nroiected images to the students during teaching-learning process, and distributed the printed papers to them. Teaching-learning process was constituted to follow the practic al solving nrocess, In the firs t attempt, st udied a coneeut of the sustainable residence, in the second attempt, studied a role of neishbor community and ascertained reaulrernents of a modern residence. In the third and four th attempt, aca uired and analvzed information that is helpful for solving problems of a modern residence through studying on community space and ioint activity program. In the fifth attempt, established the embodied action plan for solving the problems and conduc ted the planned activities for few days. The results were written on a naper, addressed it in the six attempt, reviewed the conducted activity re s ults.
A a uestionnalre to annraise teaching-learnine plan is composed of 7 a uestions for asking the lear ner's general characterlstlcs. 30 a uestions for investisatlna a sense of community in own nelzhbor and town, 17 a uestions for investigating the level of lmplernentation in each stage of teaching-learning for solving the practical auestlons, and 15 a uestions for lnvestlzatlnz satisfaction at teaching-learning process.
In the stage of annlication, an experimental class was applied to a class of the 2nd grade in H middle s chool, a class of the 3rd grade in H middle sehool and a class of the Ist grade in H high school for 6 hours per class, 18 hours in total. In the stage of appraisal, during the experimental class, analvzed the resear cher's observed results, learning activity papers for the st udents, and the results of teaching-learning lmplementation. and statlsti callv analvzed the results of nre-examination conducted a day before the class and post-examination a day after the class.
The results gained from analvzinz the r esear cher's observation about a process of applying teaching-learning plan. analysis of learning activity paper for the st udents and the results of the st udent's teaching-learning implementation are as follows. In case that teaching-learnlng materials that is highly related to own experience and a town they belong to, they showed very active learning anit ude. In a pledge for practice, there were a lot of occasions in suggesting ro urine contents that is fo unda tional and has a high possibility in reality.
Regarding community space and ioint activity program that is necessary m our town, most of suggestions were toward ueer r-iuvenile. In a purpose of oner atinz community space and ioint activitv program, the lower grade, more cases for personal interest and satisfying personal demand and the higher grade, more case for the others in a range of getting aid, thus, it is more suitable example in social sustainable realization, In implementing act ual behavior in teac hing-learning method, there were more occasions in expressing difficultv about activities that are unfamiliar m implementing actual behavlor, Hence, demanding tea cher's support and intervention was high.
The resul ts of analvzlnz the student's questionnaire about teaching-learning nrocess are as follows. the st udent's sense of community has a difference depending on residential period and environment rather than personal character istics, An experiment class was helpful for raising a sense of community, in parti cular, it positively had an effect on raisms a snontaneo us perception, belonging and satisfaction about town.
A dezr ee of implementation of teac hing-learning nrocess in solving the practical problems applied to teaching-learning nrocess, A degree of lrn nlernentatlon in the stage of activity and activity reflec tion was shown lowly as compared with a degree of implementation teaching-learning activitv with cognitive thouaht like a definition of the problems and the practical reasoning. An entire teachinsr Iearninz process positively had an effect on raising ability of problem solving and a satisfaction at teaching-learning was also high.
In the results of this study, teac hina-Jearnlne plan for "sustainable residence created with neiahbor" with a process of the practical problem solving positively hand an effect cultivating a sense of community and ability of the nractical nroblem solving m relation to cultivating the learner's sense of community. Also, it had an effect on achieving teaching-learning goal in the unit of housing life of technology - home economics in the 2007 revised curriculum.
However, as the learner' s percention and anit ude in relation to the directive action implementation was very nassive. establishing a systematlcal nrocedure of the class that supports establishment of acdon plan and a process of implementation is ins uffic lent, a supplementation throuzh the further study is necessar Y. Besides, it will be expected to develop teachlna-Ieamina plan related to more developed neizhbor and sustainable residence by applying to a variety of subjects and applying in a variety of the practical problems and teaching-learning method.
In a modern society, a sustainable concept of development emerged for a new paradigm of social development. A role of nelzhbor community was emphasized as a main person of r ealizatlon, It is an important conceut that the learners sho uld learn, the learner s sho uld grow ability to sub]ectivelv perceive sueh an aspect.
So, a purncse of this study is to annraise whether teaching-learning contents in tea chins-Jear ninz plan developed by the student's response and teaching-learning method are suitable for teachlne-Iearnine in a unit of housing life after developing teaching-learning plan applied by teaching-learning method for solving a practical problems with a subiect of "a sustainable dwelling crea ted with neizhbor" that can be applied to the unit of housing life in a subiec t of technology and home economic s of the 2007 revised c urric ulum.
The study has been conducted through the stage of analysis, design, development, application and appraisal according to teaching design model of ADDlE. In the stage of analysis, analyzed the 2007 present educational nrocess, the 2007 revised currlculurn, the educational goal of technology and home economics, the educational goal,and the lear nina contents in the unit of housing life to extr act factors of contents after make teaching and learning goal. Besides, considered literatures relating to factors of contents and teaching-learning method and analvzed textbooks.
In the stage of design, established teac hing-learning plan in the unit of housing life, which can be applied to the 2007 revised c urriculum, and selected the practical problems and tea ching-learning goal in teaching-learning plan of "residence created with nelzhbor". And planed a solution of constltution for teaching-learning materials and designed appraisal factors that can analvze teachlna r Iearninz plan. In the stage of development, developed teaching-learning plan with 6 times's attempt in a center of the practical problems that is "what can I do with nelzhbor for the sustainable residence".
Developed 17 learning activity papers, 6 text materials, 6 video data, 2 internal mater ials and 1 image material for teac hine-Jeamins mater ials, showed the nroiected images to the students during teaching-learning process, and distributed the printed papers to them. Teaching-learning process was constituted to follow the practic al solving nrocess, In the firs t attempt, st udied a coneeut of the sustainable residence, in the second attempt, studied a role of neishbor community and ascertained reaulrernents of a modern residence. In the third and four th attempt, aca uired and analvzed information that is helpful for solving problems of a modern residence through studying on community space and ioint activity program. In the fifth attempt, established the embodied action plan for solving the problems and conduc ted the planned activities for few days. The results were written on a naper, addressed it in the six attempt, reviewed the conducted activity re s ults.
A a uestionnalre to annraise teaching-learnine plan is composed of 7 a uestions for asking the lear ner's general characterlstlcs. 30 a uestions for investisatlna a sense of community in own nelzhbor and town, 17 a uestions for investigating the level of lmplernentation in each stage of teaching-learning for solving the practical auestlons, and 15 a uestions for lnvestlzatlnz satisfaction at teaching-learning process.
In the stage of annlication, an experimental class was applied to a class of the 2nd grade in H middle s chool, a class of the 3rd grade in H middle sehool and a class of the Ist grade in H high school for 6 hours per class, 18 hours in total. In the stage of appraisal, during the experimental class, analvzed the resear cher's observed results, learning activity papers for the st udents, and the results of teaching-learning lmplementation. and statlsti callv analvzed the results of nre-examination conducted a day before the class and post-examination a day after the class.
The results gained from analvzinz the r esear cher's observation about a process of applying teaching-learning plan. analysis of learning activity paper for the st udents and the results of the st udent's teaching-learning implementation are as follows. In case that teaching-learnlng materials that is highly related to own experience and a town they belong to, they showed very active learning anit ude. In a pledge for practice, there were a lot of occasions in suggesting ro urine contents that is fo unda tional and has a high possibility in reality.
Regarding community space and ioint activity program that is necessary m our town, most of suggestions were toward ueer r-iuvenile. In a purpose of oner atinz community space and ioint activitv program, the lower grade, more cases for personal interest and satisfying personal demand and the higher grade, more case for the others in a range of getting aid, thus, it is more suitable example in social sustainable realization, In implementing act ual behavior in teac hing-learning method, there were more occasions in expressing difficultv about activities that are unfamiliar m implementing actual behavlor, Hence, demanding tea cher's support and intervention was high.
The resul ts of analvzlnz the student's questionnaire about teaching-learning nrocess are as follows. the st udent's sense of community has a difference depending on residential period and environment rather than personal character istics, An experiment class was helpful for raising a sense of community, in parti cular, it positively had an effect on raisms a snontaneo us perception, belonging and satisfaction about town.
A dezr ee of implementation of teac hing-learning nrocess in solving the practical problems applied to teaching-learning nrocess, A degree of lrn nlernentatlon in the stage of activity and activity reflec tion was shown lowly as compared with a degree of implementation teaching-learning activitv with cognitive thouaht like a definition of the problems and the practical reasoning. An entire teachinsr Iearninz process positively had an effect on raising ability of problem solving and a satisfaction at teaching-learning was also high.
In the results of this study, teac hina-Jearnlne plan for "sustainable residence created with neiahbor" with a process of the practical problem solving positively hand an effect cultivating a sense of community and ability of the nractical nroblem solving m relation to cultivating the learner's sense of community. Also, it had an effect on achieving teaching-learning goal in the unit of housing life of technology - home economics in the 2007 revised curriculum.
However, as the learner' s percention and anit ude in relation to the directive action implementation was very nassive. establishing a systematlcal nrocedure of the class that supports establishment of acdon plan and a process of implementation is ins uffic lent, a supplementation throuzh the further study is necessar Y. Besides, it will be expected to develop teachlna-Ieamina plan related to more developed neizhbor and sustainable residence by applying to a variety of subjects and applying in a variety of the practical problems and teaching-learning method.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.