오늘날 우리사회는 정치를 비롯한 사회 각 분야에서 혁신을 부르짖으며 개혁만이 세계화 시대 한국이 나아가야 할 방향이라고 말한다. 그러나 그동안 진행된 개혁과 혁신의 모습을 들여다보면 대부분 이익 극대화라는 경제적 발전에 집중되는 현상을 보인다. 잘 사는 것만이 중요시되는 사회가 되다 보니, 국가는 가진 자들의 권리를 보호해주는 도구에 지나지 않게 되었고 최대의 이익을 얻기 위한 담합에 그칠 뿐이다. 이러한 현실 속에서 정치는 더 큰 삶의 이상을 제시하지 못하고 있고, 정치주체간의 소통과 참여 또한 수용되지 못하고 있다.
본고는 바로 이러한 한계에 대해 조선조 ...
오늘날 우리사회는 정치를 비롯한 사회 각 분야에서 혁신을 부르짖으며 개혁만이 세계화 시대 한국이 나아가야 할 방향이라고 말한다. 그러나 그동안 진행된 개혁과 혁신의 모습을 들여다보면 대부분 이익 극대화라는 경제적 발전에 집중되는 현상을 보인다. 잘 사는 것만이 중요시되는 사회가 되다 보니, 국가는 가진 자들의 권리를 보호해주는 도구에 지나지 않게 되었고 최대의 이익을 얻기 위한 담합에 그칠 뿐이다. 이러한 현실 속에서 정치는 더 큰 삶의 이상을 제시하지 못하고 있고, 정치주체간의 소통과 참여 또한 수용되지 못하고 있다.
본고는 바로 이러한 한계에 대해 조선조 사림의 영수였던 정암 조광조(靜庵 趙光祖, 1482~1519)의 지치주의(至治主義) 사상을 통해 올바른 정치란 과연 어떠해야 하고 정치를 이끌어가는 주체들의 요건은 무엇이어야 하는지를 살펴보았다.
정암에 의하면 지극히 훌륭한 정치(至治)란 요순(堯舜)시대의 화평하고 인륜(人倫)이 실현된 정치를 가리키는 것으로 오로지 천도(天道)가 행해지는 정치이다. 그는 정치의 근본을 정의와 도덕의 실현에 두었으며 그 방법으로 정치주체들의 도덕적 자각을 바탕으로 한 협력과 조화를 요청하였다. 또한 정치를 행하는 주체들의 내적인 의식개혁이 선행되어야 함을 강조하였으며, 특히 모든 이들의 공의가 수용될 수 있는 열린 소통의 장이 구비되는 관용의 정치를 역설하였다.
그러므로 정암에게 있어 지극한 정치(至治)란 군주와 백성, 그리고 신료라는 정치주체들의 도덕적 각성을 전제로 하여 이루어지고, 정치의 목표가 민생의 안정에서 머무르는 것이 아니라 사회가 추구해야 할 가치로서 정의와 도덕이 실현되는 사회 건설에 있다고 하겠다.
이러한 관점으로 본다면 정암의 지치주의 사상에 담긴 현대적 의의는 다음과 같다. 첫째, 정암의 사상은 인간의 내면 성찰이 인간다운 행위의 근본임을 강조한다. 정암은 도(道)라는 것은 하늘(天)에 근본하여 인간의 마음(心)속에 내재되어 있으며, 그것은 일상 가운데서 성실함(誠)으로서만 실현될 수 있다고 밝혔다. 정암의 이러한 인식에는 인간이 자기 안에 천도(天道)라는 도덕성을 가진 존재이고 스스로의 모습을 깨달아 인격을 완성시킬 수 있는 가능성을 시사하고 있다. 이는 도덕적 주체인 인간에 대한 자각으로, 물질적이고 외적인 가치에 탐닉한 오늘의 우리에게 진정한 자기 발전이 무엇인지 되돌아보게 한다.
둘째, 정암은 외적인 정치 개혁 이전에 수기(修己)와 근독(謹篤)이라는 자기 검열을 바탕으로 정치 주체들의 의식 개혁을 강조하고 특히 위정자들에게 올바른 마음자세가 선행되어야 함을 요청하였다. 그는 국가의 존립 근거를 백성에게 두고 군주와 대신이란 백성의 안정된 삶을 위하여 존재한다 생각을 가져야 함을 역설하였다. 또한 우리사회가 성숙하기 위해서는 사회 지도층이 자신의 입신출세보다는 불평등한 우리 사회의 모순을 해결하고 그것을 바꾸려는 노력을 해야 한다는 것을 말해준다.
마지막으로, 정암의 지치주의는 언로(言路)의 개방을 표방하며 다양한 생각을 소통하여 공론화될 수 있는 토론의 장(場)을 중시하고 비판적 여론을 개진할 수 있는 관용의 정치를 강조한다. 민의가 수용되지 않는 개혁과 정책은 결국 권력층의 독선과 아집으로만 이루어져 민주주의의 본질을 구현하지 못하게 되기 때문이다. 관용의 정신에 바탕을 둔 다양한 소통과 논의가 정치의 현장에서 이루어지게 되면 그 과정에서 관리들의 기강을 바로 세울 수 있고 마침내 정치의 정통성도 바로 설 수 있다고 보았다.
지금까지의 논의를 통해 정암 조광조의 지치주의(至治主義) 정치사상에 담긴 철학은 현대사회의 문제와 우리들의 삶에도 여전히 그 가치를 지닐 수 있음을 살펴보았다. 정암의 정치와 그 사상은 앞으로 우리 사회가 새로운 시대의 변혁을 추구함에 있어 과연 올바른 정치는 무엇이고, 가장 인간다운 세상은 어떤 것인지에 대해 물을 때마다 귀감으로 삼아야 할 것이라 생각한다.
오늘날 우리사회는 정치를 비롯한 사회 각 분야에서 혁신을 부르짖으며 개혁만이 세계화 시대 한국이 나아가야 할 방향이라고 말한다. 그러나 그동안 진행된 개혁과 혁신의 모습을 들여다보면 대부분 이익 극대화라는 경제적 발전에 집중되는 현상을 보인다. 잘 사는 것만이 중요시되는 사회가 되다 보니, 국가는 가진 자들의 권리를 보호해주는 도구에 지나지 않게 되었고 최대의 이익을 얻기 위한 담합에 그칠 뿐이다. 이러한 현실 속에서 정치는 더 큰 삶의 이상을 제시하지 못하고 있고, 정치주체간의 소통과 참여 또한 수용되지 못하고 있다.
본고는 바로 이러한 한계에 대해 조선조 사림의 영수였던 정암 조광조(靜庵 趙光祖, 1482~1519)의 지치주의(至治主義) 사상을 통해 올바른 정치란 과연 어떠해야 하고 정치를 이끌어가는 주체들의 요건은 무엇이어야 하는지를 살펴보았다.
정암에 의하면 지극히 훌륭한 정치(至治)란 요순(堯舜)시대의 화평하고 인륜(人倫)이 실현된 정치를 가리키는 것으로 오로지 천도(天道)가 행해지는 정치이다. 그는 정치의 근본을 정의와 도덕의 실현에 두었으며 그 방법으로 정치주체들의 도덕적 자각을 바탕으로 한 협력과 조화를 요청하였다. 또한 정치를 행하는 주체들의 내적인 의식개혁이 선행되어야 함을 강조하였으며, 특히 모든 이들의 공의가 수용될 수 있는 열린 소통의 장이 구비되는 관용의 정치를 역설하였다.
그러므로 정암에게 있어 지극한 정치(至治)란 군주와 백성, 그리고 신료라는 정치주체들의 도덕적 각성을 전제로 하여 이루어지고, 정치의 목표가 민생의 안정에서 머무르는 것이 아니라 사회가 추구해야 할 가치로서 정의와 도덕이 실현되는 사회 건설에 있다고 하겠다.
이러한 관점으로 본다면 정암의 지치주의 사상에 담긴 현대적 의의는 다음과 같다. 첫째, 정암의 사상은 인간의 내면 성찰이 인간다운 행위의 근본임을 강조한다. 정암은 도(道)라는 것은 하늘(天)에 근본하여 인간의 마음(心)속에 내재되어 있으며, 그것은 일상 가운데서 성실함(誠)으로서만 실현될 수 있다고 밝혔다. 정암의 이러한 인식에는 인간이 자기 안에 천도(天道)라는 도덕성을 가진 존재이고 스스로의 모습을 깨달아 인격을 완성시킬 수 있는 가능성을 시사하고 있다. 이는 도덕적 주체인 인간에 대한 자각으로, 물질적이고 외적인 가치에 탐닉한 오늘의 우리에게 진정한 자기 발전이 무엇인지 되돌아보게 한다.
둘째, 정암은 외적인 정치 개혁 이전에 수기(修己)와 근독(謹篤)이라는 자기 검열을 바탕으로 정치 주체들의 의식 개혁을 강조하고 특히 위정자들에게 올바른 마음자세가 선행되어야 함을 요청하였다. 그는 국가의 존립 근거를 백성에게 두고 군주와 대신이란 백성의 안정된 삶을 위하여 존재한다 생각을 가져야 함을 역설하였다. 또한 우리사회가 성숙하기 위해서는 사회 지도층이 자신의 입신출세보다는 불평등한 우리 사회의 모순을 해결하고 그것을 바꾸려는 노력을 해야 한다는 것을 말해준다.
마지막으로, 정암의 지치주의는 언로(言路)의 개방을 표방하며 다양한 생각을 소통하여 공론화될 수 있는 토론의 장(場)을 중시하고 비판적 여론을 개진할 수 있는 관용의 정치를 강조한다. 민의가 수용되지 않는 개혁과 정책은 결국 권력층의 독선과 아집으로만 이루어져 민주주의의 본질을 구현하지 못하게 되기 때문이다. 관용의 정신에 바탕을 둔 다양한 소통과 논의가 정치의 현장에서 이루어지게 되면 그 과정에서 관리들의 기강을 바로 세울 수 있고 마침내 정치의 정통성도 바로 설 수 있다고 보았다.
지금까지의 논의를 통해 정암 조광조의 지치주의(至治主義) 정치사상에 담긴 철학은 현대사회의 문제와 우리들의 삶에도 여전히 그 가치를 지닐 수 있음을 살펴보았다. 정암의 정치와 그 사상은 앞으로 우리 사회가 새로운 시대의 변혁을 추구함에 있어 과연 올바른 정치는 무엇이고, 가장 인간다운 세상은 어떤 것인지에 대해 물을 때마다 귀감으로 삼아야 할 것이라 생각한다.
These days our society, by shouting innovation in each field of society along with politics, speaks out that only reformation is the way Korea shall be headed for in the era of globalization. However, when looking into the conditions of innovation and reformation conducted so far, the progresses ten...
These days our society, by shouting innovation in each field of society along with politics, speaks out that only reformation is the way Korea shall be headed for in the era of globalization. However, when looking into the conditions of innovation and reformation conducted so far, the progresses tend to be focused on economic development mostly under the pretext, maximization of profit. As the society only seeks for getting rich, the government is nothing but a tool to protect the rights of the rich, and only pursues conspiration for high profit. In such a reality, politics can no longer propose any higher ideology of life, and also there is no communication among subjects of politics.
This study's objective was to look into what is the desirable politics like and what are the requirements of the subjects that lead the politics in light of the ultimate governing ideology(至治主義) proposed by Jeongam Jo Gwang-Jo(靜庵 趙光祖1482-1519) the chief of "sarim -- forest of scholars" to overcome such limitation.
According to Jeongam, an example of ultimately desirable politics can be found from the politics in the days of the Chinese emperor Yao when peace and humanity were prevalently realized, the type of politics that facilitates the way of heaven only. He defined the foundation of politics as realization of justice and moral, and proposed collaboration and harmony based on ethical perception of political entities to that accomplishment. In addition, he emphasized that the internal innovation of consciousness of the entities that conduct politics should come first, and in particular, stressed politics of tolerance that accommodates an open space of communication to facilitate the justice of all.
Therefore, according to Jeongam, ultimate politics can come true based on the moral realization of the political entities such as monarch, people and officers, and the goal of politics is not just on the stabilization of public peace but eventually on the construction of society where justice and morality come true as value the society shall pursue.
In such perspective, the contemporary meanings of the ultimate governing ideology proposed by Jeongam can be summed up as follows: First, the ideology of Jeongam emphasizes that the internal reflection of human is the foundation of humane behavior. Jeongam clarified that virtuous way(tao) is engraved within the heart(心) of human based in heaven(天) and can be realized only through faithfulness during daily life. Such perception of Jeongam suggests a potential that human is an existence that carries the morality of heavenly way within itself and personality can be culminated through realization of oneself. That leads us of today who are indulged with material and external values to look back what is true self development through realization on human the moral entity.
Second, Jeongam stressed reformation of the consciousness of political entity itself through inspection of oneself before reformation of external politics and in particular requested that politicians should set up desirable mindset beforehand. He attributed the foundation of the existence of government to the people, and stressed that monarch and officers should possess the idea that they are there for the stable life of the people. Furthermore, from his ideology, it is suggested that in order for our society to grow mature, social leaders group should pay efforts to solve and change the unequal contradictions of our society rather than pursue their own success.
Lastly, the ultimate governing ideology of Jeongam advocates open channel of opinion, emphasizes space of discussion to communicate and make public various thoughts and politics of tolerance. That is because reformation and policy that do not reflect people's opinions are after all occupied by self-righteousness and egotism of power group, and may not realize the essence of democratism. He figured that if various communications and discussions based on the spirit of tolerance are accommodated in the field of politics, the order of officers can be established in that course, and finally the authenticity of the politics may also stand firm as well.
The discussion so far suggested that the philosophy of the ultimate governing political ideology proposed by Jeongam Jo Gwang-Jo still carries the same value for the problems of contemporary society and our life as well. It is believed that the politics and ideology of Jeongam should be taken as example for answer to the questions "What is the desirable politics for our society to pursue change of new era, and what is the world with the most desirable humanity like?"
These days our society, by shouting innovation in each field of society along with politics, speaks out that only reformation is the way Korea shall be headed for in the era of globalization. However, when looking into the conditions of innovation and reformation conducted so far, the progresses tend to be focused on economic development mostly under the pretext, maximization of profit. As the society only seeks for getting rich, the government is nothing but a tool to protect the rights of the rich, and only pursues conspiration for high profit. In such a reality, politics can no longer propose any higher ideology of life, and also there is no communication among subjects of politics.
This study's objective was to look into what is the desirable politics like and what are the requirements of the subjects that lead the politics in light of the ultimate governing ideology(至治主義) proposed by Jeongam Jo Gwang-Jo(靜庵 趙光祖1482-1519) the chief of "sarim -- forest of scholars" to overcome such limitation.
According to Jeongam, an example of ultimately desirable politics can be found from the politics in the days of the Chinese emperor Yao when peace and humanity were prevalently realized, the type of politics that facilitates the way of heaven only. He defined the foundation of politics as realization of justice and moral, and proposed collaboration and harmony based on ethical perception of political entities to that accomplishment. In addition, he emphasized that the internal innovation of consciousness of the entities that conduct politics should come first, and in particular, stressed politics of tolerance that accommodates an open space of communication to facilitate the justice of all.
Therefore, according to Jeongam, ultimate politics can come true based on the moral realization of the political entities such as monarch, people and officers, and the goal of politics is not just on the stabilization of public peace but eventually on the construction of society where justice and morality come true as value the society shall pursue.
In such perspective, the contemporary meanings of the ultimate governing ideology proposed by Jeongam can be summed up as follows: First, the ideology of Jeongam emphasizes that the internal reflection of human is the foundation of humane behavior. Jeongam clarified that virtuous way(tao) is engraved within the heart(心) of human based in heaven(天) and can be realized only through faithfulness during daily life. Such perception of Jeongam suggests a potential that human is an existence that carries the morality of heavenly way within itself and personality can be culminated through realization of oneself. That leads us of today who are indulged with material and external values to look back what is true self development through realization on human the moral entity.
Second, Jeongam stressed reformation of the consciousness of political entity itself through inspection of oneself before reformation of external politics and in particular requested that politicians should set up desirable mindset beforehand. He attributed the foundation of the existence of government to the people, and stressed that monarch and officers should possess the idea that they are there for the stable life of the people. Furthermore, from his ideology, it is suggested that in order for our society to grow mature, social leaders group should pay efforts to solve and change the unequal contradictions of our society rather than pursue their own success.
Lastly, the ultimate governing ideology of Jeongam advocates open channel of opinion, emphasizes space of discussion to communicate and make public various thoughts and politics of tolerance. That is because reformation and policy that do not reflect people's opinions are after all occupied by self-righteousness and egotism of power group, and may not realize the essence of democratism. He figured that if various communications and discussions based on the spirit of tolerance are accommodated in the field of politics, the order of officers can be established in that course, and finally the authenticity of the politics may also stand firm as well.
The discussion so far suggested that the philosophy of the ultimate governing political ideology proposed by Jeongam Jo Gwang-Jo still carries the same value for the problems of contemporary society and our life as well. It is believed that the politics and ideology of Jeongam should be taken as example for answer to the questions "What is the desirable politics for our society to pursue change of new era, and what is the world with the most desirable humanity like?"
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