청소년 부모자녀의 의사소통과 관계 향상을 위한 '가족구성원간의 의사소통' 단원의 교수·학습 과정안 개발 및 적용 : 적극적 경청, 나전달법을 이용한 비교집단과 갈등해결방법을 이용한 실험집단 비교 Development and Application of Teaching . Learning Process Plan in Chapter, ‘Communication among Family Members’ for Enhancing Parent-Adolescent Communication and Relationship원문보기
이 연구는 부모와의 갈등이 심화될 수 있는 청소년기에 부모자녀관계에서 의사소통을 통한 갈등해결의 중요성을 알아보고자, 효과적인 의사소통 방법으로 제시된 적극적 경청, 나전달법, 갈등해결방법 중에서 갈등해결방법을 이용하지 않은 의사소통과 갈등해결방법을 이용한 의사소통이 부모자녀관계에 미치는 효과의 차이를 알아보는데 목적을 두었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 중학교 기술·가정 ‘가족구성원간의 의사소통’ 단원에서 비교집단의 적극적 경청과 나전달법을 이용한 의사소통과 실험집단의 갈등해결방법을 이용한 의사소통에 관한 교수·학습 과정안을 개발하여 중학교 기술·가정 수업시간에 적용하였다. 연구 대상은 광주광역시 소재의 W중학교 1학년 총 9학급 366명으로 실험집단 203명, 비교집단 163명으로 하여 수업을 적용하고, 학생들의 사전·사후검사를 통하여 부모자녀간의 대화정도, 갈등정도, 기능적 의사소통정도, 관계만족에서의 효과를 비교분석하고, 수업에 대한 평가를 실시하였다.
연구의 절차는 ...
이 연구는 부모와의 갈등이 심화될 수 있는 청소년기에 부모자녀관계에서 의사소통을 통한 갈등해결의 중요성을 알아보고자, 효과적인 의사소통 방법으로 제시된 적극적 경청, 나전달법, 갈등해결방법 중에서 갈등해결방법을 이용하지 않은 의사소통과 갈등해결방법을 이용한 의사소통이 부모자녀관계에 미치는 효과의 차이를 알아보는데 목적을 두었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 중학교 기술·가정 ‘가족구성원간의 의사소통’ 단원에서 비교집단의 적극적 경청과 나전달법을 이용한 의사소통과 실험집단의 갈등해결방법을 이용한 의사소통에 관한 교수·학습 과정안을 개발하여 중학교 기술·가정 수업시간에 적용하였다. 연구 대상은 광주광역시 소재의 W중학교 1학년 총 9학급 366명으로 실험집단 203명, 비교집단 163명으로 하여 수업을 적용하고, 학생들의 사전·사후검사를 통하여 부모자녀간의 대화정도, 갈등정도, 기능적 의사소통정도, 관계만족에서의 효과를 비교분석하고, 수업에 대한 평가를 실시하였다.
연구의 절차는 ADDIE 모형에 따라 진행하였다. 분석 단계에서는 ‘가족구성원간의 의사소통’ 단원에서 필요한 학습내용을 정의하고 사전검사를 통하여 학습자의 일반적인 특성을 파악하였고, 설계 단계에서는 교수·학습 과정안의 내용요소를 선정하고 총 3차시의 교수·학습과정안의 구체적인 학습목표를 설정하였다. 1차시는 ‘의사소통의 개념’, 2차시는 ‘잘 듣기’와 ‘효과적으로 말하기’로 실험집단과 비교집단의 내용을 동일하게 하고, 3차시에는 ‘갈등해결하기’로 가족간의 갈등상황에서 사용하는 갈등해결방법을 집단별로 다르게 하여 교수·학습과정을 설계하였다. 개발 단계에서는 교수·학습 자료와 ‘행복한 가족생활을 위한 의사소통’ 교수·학습 과정안을 개발하였다. 실행 단계에서는 개발한 교수·학습 과정안을 연구대상 학교의 기술·가정 해당 단원의 수업시간에 적용하였다. 평가 단계에서는 수업 적용 후 사후 검사를 통해 청소년기 부모자녀간의 대화정도, 갈등정도, 기능적 의사소통정도, 관계만족에서의 효과와 수업에 대한 전반적인 평가를 하였다. 부모자녀관계에서의 효과를 집단별로 비교해 보기 위하여 사전검사와 사후검사 점수를 대응표본 t검정하였으며, 집단간의 사후 효과 차이 검증을 위하여 독립표본 t검정을 하였다. 수업에 대한 평가도 설문을 통해 알아보았고, 설문지는 불성실한 응답지 15부를 제외한 351부를 대상으로 SPSS Win 12.0을 이용하여 결과를 분석하였다.
수업 적용 결과 실험집단에서는 청소년의 부모자녀간 대화정도, 갈등정도, 기능적 의사소통정도, 관계만족의 모든 영역에서 수업의 효과가 나타났고, 비교집단에서는 부모자녀간의 대화정도와 기능적 의사소통정도에서만 사후점수가 증가하였다. 실험집단과 비교집단에서 사후검사 차이를 비교한 결과는 부모자녀간의 대화정도와 기능적 의사소통정도 중 아버지와의 의사소통에서 실험집단의 점수가 비교집단보다 높아 집단간 차이를 보였다. 수업에 대한 평가에서는 두 집단 모두 보통수준 이상의 긍정적인 평가를 하였고, 두 집단간의 차이는 나타나지 않았다.
‘행복한 가족생활을 위한 의사소통’ 수업은 실험집단과 비교집단 모두 부모와의 대화정도와 기능적 의사소통정도를 높여 긍정적인 효과를 나타내었고, 실험집단의 갈등해결방법을 이용한 의사소통은 부모자녀간의 갈등정도를 낮추고 관계만족의 증가에도 효과가 있었다. 갈등해결방법을 이용한 의사소통은 부모자녀가 함께 해결방안을 제시하는 과정에서 대화를 촉진시키고, 부모는 권위적인 태도가 줄어들고 자녀는 갈등해결에 적극적으로 참여하게 되어 갈등해결과 함께 부모자녀간의 유대감도 증가할 수 있음을 보여준다. 청소년은 일상생활에서 아버지보다는 어머니와 더 자주 대화하고 기능적 의사소통정도도 더 높게 나타났으나, 갈등해결방법을 통한 의사소통 수업의 효과는 아버지와의 의사소통에서 더 크게 나타나 의사소통 수업이 자주 대화하지 않고 유대감이 낮은 아버지와의 대화증가와 기능적인 의사소통이 이루어지도록 하여 유대감 형성에도 도움을 주는 것으로 해석할 수 있어 아버지와의 관계에 미치는 교육적 효과가 클 것으로 사료된다. 이 연구가 부모와의 갈등이 심화될 수 있는 청소년기에 의사소통을 통한 갈등해결과 부모자녀관계 향상을 돕고, 많은 교사들이 활용하여 청소년의 의사소통 교육에 도움이 되기를 기대한다.
이 연구는 부모와의 갈등이 심화될 수 있는 청소년기에 부모자녀관계에서 의사소통을 통한 갈등해결의 중요성을 알아보고자, 효과적인 의사소통 방법으로 제시된 적극적 경청, 나전달법, 갈등해결방법 중에서 갈등해결방법을 이용하지 않은 의사소통과 갈등해결방법을 이용한 의사소통이 부모자녀관계에 미치는 효과의 차이를 알아보는데 목적을 두었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 중학교 기술·가정 ‘가족구성원간의 의사소통’ 단원에서 비교집단의 적극적 경청과 나전달법을 이용한 의사소통과 실험집단의 갈등해결방법을 이용한 의사소통에 관한 교수·학습 과정안을 개발하여 중학교 기술·가정 수업시간에 적용하였다. 연구 대상은 광주광역시 소재의 W중학교 1학년 총 9학급 366명으로 실험집단 203명, 비교집단 163명으로 하여 수업을 적용하고, 학생들의 사전·사후검사를 통하여 부모자녀간의 대화정도, 갈등정도, 기능적 의사소통정도, 관계만족에서의 효과를 비교분석하고, 수업에 대한 평가를 실시하였다.
연구의 절차는 ADDIE 모형에 따라 진행하였다. 분석 단계에서는 ‘가족구성원간의 의사소통’ 단원에서 필요한 학습내용을 정의하고 사전검사를 통하여 학습자의 일반적인 특성을 파악하였고, 설계 단계에서는 교수·학습 과정안의 내용요소를 선정하고 총 3차시의 교수·학습과정안의 구체적인 학습목표를 설정하였다. 1차시는 ‘의사소통의 개념’, 2차시는 ‘잘 듣기’와 ‘효과적으로 말하기’로 실험집단과 비교집단의 내용을 동일하게 하고, 3차시에는 ‘갈등해결하기’로 가족간의 갈등상황에서 사용하는 갈등해결방법을 집단별로 다르게 하여 교수·학습과정을 설계하였다. 개발 단계에서는 교수·학습 자료와 ‘행복한 가족생활을 위한 의사소통’ 교수·학습 과정안을 개발하였다. 실행 단계에서는 개발한 교수·학습 과정안을 연구대상 학교의 기술·가정 해당 단원의 수업시간에 적용하였다. 평가 단계에서는 수업 적용 후 사후 검사를 통해 청소년기 부모자녀간의 대화정도, 갈등정도, 기능적 의사소통정도, 관계만족에서의 효과와 수업에 대한 전반적인 평가를 하였다. 부모자녀관계에서의 효과를 집단별로 비교해 보기 위하여 사전검사와 사후검사 점수를 대응표본 t검정하였으며, 집단간의 사후 효과 차이 검증을 위하여 독립표본 t검정을 하였다. 수업에 대한 평가도 설문을 통해 알아보았고, 설문지는 불성실한 응답지 15부를 제외한 351부를 대상으로 SPSS Win 12.0을 이용하여 결과를 분석하였다.
수업 적용 결과 실험집단에서는 청소년의 부모자녀간 대화정도, 갈등정도, 기능적 의사소통정도, 관계만족의 모든 영역에서 수업의 효과가 나타났고, 비교집단에서는 부모자녀간의 대화정도와 기능적 의사소통정도에서만 사후점수가 증가하였다. 실험집단과 비교집단에서 사후검사 차이를 비교한 결과는 부모자녀간의 대화정도와 기능적 의사소통정도 중 아버지와의 의사소통에서 실험집단의 점수가 비교집단보다 높아 집단간 차이를 보였다. 수업에 대한 평가에서는 두 집단 모두 보통수준 이상의 긍정적인 평가를 하였고, 두 집단간의 차이는 나타나지 않았다.
‘행복한 가족생활을 위한 의사소통’ 수업은 실험집단과 비교집단 모두 부모와의 대화정도와 기능적 의사소통정도를 높여 긍정적인 효과를 나타내었고, 실험집단의 갈등해결방법을 이용한 의사소통은 부모자녀간의 갈등정도를 낮추고 관계만족의 증가에도 효과가 있었다. 갈등해결방법을 이용한 의사소통은 부모자녀가 함께 해결방안을 제시하는 과정에서 대화를 촉진시키고, 부모는 권위적인 태도가 줄어들고 자녀는 갈등해결에 적극적으로 참여하게 되어 갈등해결과 함께 부모자녀간의 유대감도 증가할 수 있음을 보여준다. 청소년은 일상생활에서 아버지보다는 어머니와 더 자주 대화하고 기능적 의사소통정도도 더 높게 나타났으나, 갈등해결방법을 통한 의사소통 수업의 효과는 아버지와의 의사소통에서 더 크게 나타나 의사소통 수업이 자주 대화하지 않고 유대감이 낮은 아버지와의 대화증가와 기능적인 의사소통이 이루어지도록 하여 유대감 형성에도 도움을 주는 것으로 해석할 수 있어 아버지와의 관계에 미치는 교육적 효과가 클 것으로 사료된다. 이 연구가 부모와의 갈등이 심화될 수 있는 청소년기에 의사소통을 통한 갈등해결과 부모자녀관계 향상을 돕고, 많은 교사들이 활용하여 청소년의 의사소통 교육에 도움이 되기를 기대한다.
This research, in an attempt to view the importance of the conflict solution through the communication in parent-children relationship in adolescent period when the conflict with the parent would possibly be deepened, was aimed at identifying the difference between the communication using a No-lose ...
This research, in an attempt to view the importance of the conflict solution through the communication in parent-children relationship in adolescent period when the conflict with the parent would possibly be deepened, was aimed at identifying the difference between the communication using a No-lose method and the communication without using No-lose method, among Active listening, I-message and No-lose methods. To that end, a Teaching·Learning process plan on communication using Active listening and I-message method in comparison group and the communication using No-lose method in experimental group was developed and applied to the chapter ‘Communication among Family Members’ of middle school’s Technology·Home economics. The subject of the research was W middle school in Gwangju with 9 classes totaling 366 students which were divided into two groups comprising the experimental group with 203 students and the comparison group with 163 students. And through pre-test and post-test, conversation, conflict, functional communication and satisfaction from the relationship with the parents were compared and analyzed and the evaluation of the class was also conducted.
The process of research was in accordance with ADDIE model. In analysis stage, the scope of learning required by the chapter, ‘Communication among Family Members’ was defined and the general characteristics of the learner were investigated through pre-test. And in design stage, the elements in Teaching·Learning process plan were selected and the specific goal of learning in three Teaching·Learning process plans was established. In the first plan, same plan was equally applied to experimental group and comparison group, with ‘The concept of Communication' in the first plan, ‘Well-Listening and Effectively Speaking’ was in the second plan and in the third plan for ‘Conflict Solution’ in conflict among the family members, Teaching·Learning process plan was designed to use the different conflict solution approaches by group. In development stage, Teaching·Learning data and ‘Communication for happy family life’ were developed. In implementation stage, Teaching·Learning process plan developed was applied to the class at the school. In evaluation stage, the effect on conversation, conflict, functional communication and satisfaction with the relationship between the parents and the adolescent children were identified with the comprehensive evaluation of the class through the post-test. To compare the effect on group-wide parent-children relationship, a paired sample t-test was conducted to the scores earned through pre-test and post-test, and to identify the difference in the effect after post-test between the groups, an independent sample t-test was conducted. The evaluation of the class was carried out through the survey, and the questionnaires totaled 351, excluding 15 unfaithful answers, were analyzed using SPSS Win 12.0.
In the wake of applying to the class, the effect of the class appeared in experimental group in all areas such as conversation, conflict, functional communication and satisfaction with the relationship between the parents and adolescent children, while in comparison group, a significant increase in post-test score appeared in conversation and functional communication. As a result of comparing the post-test result between the experimental group and the comparison group, the score earned by experimental group was higher than comparison group in the area of conversation and functional communication with the father. With regard to evaluation of the class, both two groups were more positively evaluated than average and no significant difference was appeared.
In the class of ‘Communication for happy family life’, conversation and functional communication with the parents were enhanced in both groups, and the communication using No-lose method in experimental group were effective in easing the conflict while enhancing the satisfaction with the relationship between the parents and children. The communication using No-lose method encouraged the conversation, helped ease parents' authoritarian attitude and led the children to positively take part in resolving the conflict, thereby boosting the solidarity between the parents and children. The adolescent children tended to have more conversation with the mothers than fathers, as well as more frequent functional communication. But the communication class through No-lose method appeared to be higher with the fathers, proving that the communication class with the fathers with relatively less communication and solidarity is effective in building an intimate relationship by increasing conversation and functional communication and in educational effect in relationship with the father. This research is expected to help improve the relationship with the parents through communication for the children in adolescent period in which the conflict with the parents may be further widened, as well as to be helpful for the teachers in communication class.
This research, in an attempt to view the importance of the conflict solution through the communication in parent-children relationship in adolescent period when the conflict with the parent would possibly be deepened, was aimed at identifying the difference between the communication using a No-lose method and the communication without using No-lose method, among Active listening, I-message and No-lose methods. To that end, a Teaching·Learning process plan on communication using Active listening and I-message method in comparison group and the communication using No-lose method in experimental group was developed and applied to the chapter ‘Communication among Family Members’ of middle school’s Technology·Home economics. The subject of the research was W middle school in Gwangju with 9 classes totaling 366 students which were divided into two groups comprising the experimental group with 203 students and the comparison group with 163 students. And through pre-test and post-test, conversation, conflict, functional communication and satisfaction from the relationship with the parents were compared and analyzed and the evaluation of the class was also conducted.
The process of research was in accordance with ADDIE model. In analysis stage, the scope of learning required by the chapter, ‘Communication among Family Members’ was defined and the general characteristics of the learner were investigated through pre-test. And in design stage, the elements in Teaching·Learning process plan were selected and the specific goal of learning in three Teaching·Learning process plans was established. In the first plan, same plan was equally applied to experimental group and comparison group, with ‘The concept of Communication' in the first plan, ‘Well-Listening and Effectively Speaking’ was in the second plan and in the third plan for ‘Conflict Solution’ in conflict among the family members, Teaching·Learning process plan was designed to use the different conflict solution approaches by group. In development stage, Teaching·Learning data and ‘Communication for happy family life’ were developed. In implementation stage, Teaching·Learning process plan developed was applied to the class at the school. In evaluation stage, the effect on conversation, conflict, functional communication and satisfaction with the relationship between the parents and the adolescent children were identified with the comprehensive evaluation of the class through the post-test. To compare the effect on group-wide parent-children relationship, a paired sample t-test was conducted to the scores earned through pre-test and post-test, and to identify the difference in the effect after post-test between the groups, an independent sample t-test was conducted. The evaluation of the class was carried out through the survey, and the questionnaires totaled 351, excluding 15 unfaithful answers, were analyzed using SPSS Win 12.0.
In the wake of applying to the class, the effect of the class appeared in experimental group in all areas such as conversation, conflict, functional communication and satisfaction with the relationship between the parents and adolescent children, while in comparison group, a significant increase in post-test score appeared in conversation and functional communication. As a result of comparing the post-test result between the experimental group and the comparison group, the score earned by experimental group was higher than comparison group in the area of conversation and functional communication with the father. With regard to evaluation of the class, both two groups were more positively evaluated than average and no significant difference was appeared.
In the class of ‘Communication for happy family life’, conversation and functional communication with the parents were enhanced in both groups, and the communication using No-lose method in experimental group were effective in easing the conflict while enhancing the satisfaction with the relationship between the parents and children. The communication using No-lose method encouraged the conversation, helped ease parents' authoritarian attitude and led the children to positively take part in resolving the conflict, thereby boosting the solidarity between the parents and children. The adolescent children tended to have more conversation with the mothers than fathers, as well as more frequent functional communication. But the communication class through No-lose method appeared to be higher with the fathers, proving that the communication class with the fathers with relatively less communication and solidarity is effective in building an intimate relationship by increasing conversation and functional communication and in educational effect in relationship with the father. This research is expected to help improve the relationship with the parents through communication for the children in adolescent period in which the conflict with the parents may be further widened, as well as to be helpful for the teachers in communication class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.