20세기 후반 이후 우리 사회는 후기 산업 사회·다국적 자본주의사회·소비사회·미디어 사회 등의 여러 가지 사회로 기술되고 있다. 이와 같은 사회 변화에 대하여 인간 이성과 과학을 중심으로 한 모더니즘 사회에서 포스트모더니즘 사회로의 패러다임 전환으로 인식하려는 경향이 대두되고 있다.
포스트모더니즘 담론은 1960년에 예술과 문학 부분에서 일어나서 1980년대에는 학계에서도 본격적으로 논의되기 시작했으며, 1990년대 들어서는 정치, 경제, 문화, 사회 등 광범위한 범위에 걸쳐서 새로운 ...
20세기 후반 이후 우리 사회는 후기 산업 사회·다국적 자본주의사회·소비사회·미디어 사회 등의 여러 가지 사회로 기술되고 있다. 이와 같은 사회 변화에 대하여 인간 이성과 과학을 중심으로 한 모더니즘 사회에서 포스트모더니즘 사회로의 패러다임 전환으로 인식하려는 경향이 대두되고 있다.
포스트모더니즘 담론은 1960년에 예술과 문학 부분에서 일어나서 1980년대에는 학계에서도 본격적으로 논의되기 시작했으며, 1990년대 들어서는 정치, 경제, 문화, 사회 등 광범위한 범위에 걸쳐서 새로운 인식론으로 자리를 굳혀갔다. 교육학 분야에서도 포스트모더니즘은 이미 친숙한 용어가 되었으며 풍부한 양상 속에서 그 논의도 다양한 각도로 이루어지고 있다.
가장 좁은 의미에서 포스트모더니즘은 제 2차 세계대전 이후에 새로이 대두되기 시작한 문학과 예술을 가리키는 문예적 개념이다. 그러나 보다 넓은 의미에서 이 용어는 철학이론과 사회이론 더 나아가서는 자연과학이론에 이르기까지 매우 광범위하게 사용되는 개념이다. 그리고 가장 넓은 의미에서 포스트모더니즘은 20세기 후반 이후 우리를 지배하는 시대정신이라 할 수 있다.
포스트모더니즘 사회로의 패러다임 전환은 사회 변화 실상에 따른 세계관과 사회관의 변화를 필요로 한다. 또한 바람직한 사회상의 정립을 위해 교육의 변화를 요구한다. 이전에 이루어졌던 획일적이고 통제적인 교육은 정보와 지식, 다양한 삶을 중시하는 포스트모던 사회에서 추구하는 교육의 방향과 상이하므로 변화가 요구된다. 이와 같이 포스트모더니즘 사회는 인간의 생활방식 뿐만 아니라, 교육에도 크게 영향을 미치고 있다. 즉, 교육은 포스트모더니즘의 상대주의적 인식론을 바탕으로 한 지식과 교육주체, 교육철학, 교육과정의 재구성을 요구하고 있는 것이다.
음악교육철학에서도 예외는 아니다. 포스트모더니즘을 음악교육철학에 도입한 이들은 실천주의자들인데, 그 중 엘리엇의 음악교육철학에서는 포스트모더니즘의 관점이 많이 드러나 있다. 엘리엇의 음악교육철학은 ‘Praxial Music Education Philosophy’라고 불리며, 음악에서의 행위와 맥락을 강조하는 실천주의 입장을 자신의 철학의 출발점으로 삼고 있다.
엘리엇은 음악과 음악교육이 한 가지가 아닌 많은 가치를 가지고 있다는 것과, 가장 훌륭한 음악이란 존재하지 않는다고 주장한다. 또한 음악의 가치는 특정한 지역의 사람이 그들 자신의 음악에 대해 가지고 있는 가치와 특성에 좌우된다고 생각했다. 음악에 대한 행위와 신념은 그 음악이 만들어지고 향유된 사회적 문화적 맥락에 좌우된다는 주장, 그것이 바로 포스트모더니즘의 관점이다.
엘리엇의 음악교육철학과 더불어, 2003년 세 번째 개정판을 출간한 리머의 음악교육철학에서도 포스트모더니즘의 영향을 발견할 수 있다. 리머는 기존의 심미적 음악교육철학에서 음악에 대한 형식적 이해를 모더니즘적 관점으로 설명하였다. 즉, 이전에는 음악의 형식적 요소에 대한 이해가 문화적 맥락과 관계없이 보편적으로 이루어지는 것으로 보았다. 그러나 경험중심 음악교육철학에서는 음악의 의미가 문화적 맥락에 의해 결정된다고 주장한다. 그는 다문화주의 · 대중음악 · 다양한 하위문화의 중요성에 대한 언급을 하며 포스트모더니즘의 관점을 수용하였다.
현시대를 아우르는 포스트모더니즘에 대한 이해는 현대 음악교육철학의 철학적 배경에 대한 포괄적이고 깊이 있는 이해를 할 수 있도록 하며, 나아가 교육과정이나 교과서 또는 음악교사의 실천적 행위의 철학적 기반으로서의 음악교육철학의 적용에 있어 포스트모더니즘으로의 사회문화적 변화를 고려할 수 있게 해준다. 그러므로 우리는 현시대를 아우르는 포스트모더니즘에 대한 이해를 통해 현대 음악교육철학의 사상적 뿌리와 경향에 대한 더욱 포괄적이고 심층적인 연구를 할 필요가 있다. 또한 음악교육학자들은 교육과정이나 교과서 또는 음악교사의 실천적 행위의 철학적 기반으로서의 음악교육철학의 적용에 있어 포스트모더니즘으로의 사회문화적 변화를 고려하여 바람직한 방향을 제시할 필요가 있다.
20세기 후반 이후 우리 사회는 후기 산업 사회·다국적 자본주의사회·소비사회·미디어 사회 등의 여러 가지 사회로 기술되고 있다. 이와 같은 사회 변화에 대하여 인간 이성과 과학을 중심으로 한 모더니즘 사회에서 포스트모더니즘 사회로의 패러다임 전환으로 인식하려는 경향이 대두되고 있다.
포스트모더니즘 담론은 1960년에 예술과 문학 부분에서 일어나서 1980년대에는 학계에서도 본격적으로 논의되기 시작했으며, 1990년대 들어서는 정치, 경제, 문화, 사회 등 광범위한 범위에 걸쳐서 새로운 인식론으로 자리를 굳혀갔다. 교육학 분야에서도 포스트모더니즘은 이미 친숙한 용어가 되었으며 풍부한 양상 속에서 그 논의도 다양한 각도로 이루어지고 있다.
가장 좁은 의미에서 포스트모더니즘은 제 2차 세계대전 이후에 새로이 대두되기 시작한 문학과 예술을 가리키는 문예적 개념이다. 그러나 보다 넓은 의미에서 이 용어는 철학이론과 사회이론 더 나아가서는 자연과학이론에 이르기까지 매우 광범위하게 사용되는 개념이다. 그리고 가장 넓은 의미에서 포스트모더니즘은 20세기 후반 이후 우리를 지배하는 시대정신이라 할 수 있다.
포스트모더니즘 사회로의 패러다임 전환은 사회 변화 실상에 따른 세계관과 사회관의 변화를 필요로 한다. 또한 바람직한 사회상의 정립을 위해 교육의 변화를 요구한다. 이전에 이루어졌던 획일적이고 통제적인 교육은 정보와 지식, 다양한 삶을 중시하는 포스트모던 사회에서 추구하는 교육의 방향과 상이하므로 변화가 요구된다. 이와 같이 포스트모더니즘 사회는 인간의 생활방식 뿐만 아니라, 교육에도 크게 영향을 미치고 있다. 즉, 교육은 포스트모더니즘의 상대주의적 인식론을 바탕으로 한 지식과 교육주체, 교육철학, 교육과정의 재구성을 요구하고 있는 것이다.
음악교육철학에서도 예외는 아니다. 포스트모더니즘을 음악교육철학에 도입한 이들은 실천주의자들인데, 그 중 엘리엇의 음악교육철학에서는 포스트모더니즘의 관점이 많이 드러나 있다. 엘리엇의 음악교육철학은 ‘Praxial Music Education Philosophy’라고 불리며, 음악에서의 행위와 맥락을 강조하는 실천주의 입장을 자신의 철학의 출발점으로 삼고 있다.
엘리엇은 음악과 음악교육이 한 가지가 아닌 많은 가치를 가지고 있다는 것과, 가장 훌륭한 음악이란 존재하지 않는다고 주장한다. 또한 음악의 가치는 특정한 지역의 사람이 그들 자신의 음악에 대해 가지고 있는 가치와 특성에 좌우된다고 생각했다. 음악에 대한 행위와 신념은 그 음악이 만들어지고 향유된 사회적 문화적 맥락에 좌우된다는 주장, 그것이 바로 포스트모더니즘의 관점이다.
엘리엇의 음악교육철학과 더불어, 2003년 세 번째 개정판을 출간한 리머의 음악교육철학에서도 포스트모더니즘의 영향을 발견할 수 있다. 리머는 기존의 심미적 음악교육철학에서 음악에 대한 형식적 이해를 모더니즘적 관점으로 설명하였다. 즉, 이전에는 음악의 형식적 요소에 대한 이해가 문화적 맥락과 관계없이 보편적으로 이루어지는 것으로 보았다. 그러나 경험중심 음악교육철학에서는 음악의 의미가 문화적 맥락에 의해 결정된다고 주장한다. 그는 다문화주의 · 대중음악 · 다양한 하위문화의 중요성에 대한 언급을 하며 포스트모더니즘의 관점을 수용하였다.
현시대를 아우르는 포스트모더니즘에 대한 이해는 현대 음악교육철학의 철학적 배경에 대한 포괄적이고 깊이 있는 이해를 할 수 있도록 하며, 나아가 교육과정이나 교과서 또는 음악교사의 실천적 행위의 철학적 기반으로서의 음악교육철학의 적용에 있어 포스트모더니즘으로의 사회문화적 변화를 고려할 수 있게 해준다. 그러므로 우리는 현시대를 아우르는 포스트모더니즘에 대한 이해를 통해 현대 음악교육철학의 사상적 뿌리와 경향에 대한 더욱 포괄적이고 심층적인 연구를 할 필요가 있다. 또한 음악교육학자들은 교육과정이나 교과서 또는 음악교사의 실천적 행위의 철학적 기반으로서의 음악교육철학의 적용에 있어 포스트모더니즘으로의 사회문화적 변화를 고려하여 바람직한 방향을 제시할 필요가 있다.
Our society has diversely been called since the late 20th century as a post-industrial society, a multinational capitalistic society, a consumption society or a media society. And there is a tendency to view such social changes as a paradigm shift from the modern society, which focused on human reas...
Our society has diversely been called since the late 20th century as a post-industrial society, a multinational capitalistic society, a consumption society or a media society. And there is a tendency to view such social changes as a paradigm shift from the modern society, which focused on human reason and science, to a postmodern society.
The first discussions on postmodernism appeared in the 1960s in the fields of art and literature. In the 1980s, there were full-scale discussions on postmodernism in academic circles as well, and that took root as a new epistemology in the 1990s across the board involving politics, economy and culture. In the education sector, postmodernism has already been one of familiar terms, being discussed from various angles.
In an extremely narrow sense, postmodernism refers to literature and the arts that newly appeared after the World War II. In a more broad sense, that is an umbrella term that is comprehensive of not only theories of philosophy and social studies but those of natural science. In the broadest sense, that could be defined as the spirit of the times that has dominated the world since the late 20th century.
A paradigm shift to a postmodern society requires a change of world view and social view that are under the influence of social changes. And there should be another change in education as well to establish an ideal image of society. The uniform and regulative education that was prevailing in the past needs a change, since that is not what the postmodern society that stresses information, knowledge and the diversity of life seeks after. Thus, the postmodern society has a great impact on not only human lifestyle but education, and a rearrangement of knowledge, the subjects of education, educational philosophy and curriculum based on relativistic epistemology of postmodernism is required in the education sector.
That is also the case for philosophy of music education. Postmodernism has been introduced by activists to philosophy of music education. Specifically, Elliott's music education philosophy is largely in line with the perspective of postmodernism, and there were discussions on postmodernism in Reimer's music education philosophy as well, who produced the third edition of his book on that in 2003.
Elliott's music education philosophy is called ‘praxial music education philosophy’. That is basically built on activism that emphasizes behavior toward music and contexts.
Elliott argued that there are lots of values in music and music education, and that there couldn't be the best music. According to him, the value of music hinges on what value people in a particular region put on music and the characteristics of it. Behavior toward music and belief in it are thought to depend on the sociocultural contexts in which the music is created and enjoyed, and that is the very perspective of postmodernism.
In addition to Elliott's music education philosophy, that of Reimer who published the third edition of his book in 2003 was also under the influence of postmodernism. He explained existing esthetic music education philosophy's understanding of the form of music from a modernistic standpoint. It was believed in the past that the elements of the form of music should be understood in a universal manner irrespective of cultural contexts. However, empirical music education philosophy claims that the meaning of music is determined in cultural contexts. Reimer embraced the viewpoint of postmodernism, mentioning the importance of multiculturalism, mass culture and various kinds of subcultures.
Understanding of postmodernism that is widespread in the present time makes it possible to get a more profound and extensive understanding of the philosophical background of modern music education philosophy. And that also makes it possible to allow for sociocultural shift into postmodernism when music education philosophy is applied to lay the philosophical foundation for curriculum, textbooks or the practical behavior of music teachers. Therefore more far-reaching and in-depth research efforts should be channeled into the philosophical basis and trend of modern music education philosophy by getting a grip on post- modernism that exerts a huge influence on the present age.
Our society has diversely been called since the late 20th century as a post-industrial society, a multinational capitalistic society, a consumption society or a media society. And there is a tendency to view such social changes as a paradigm shift from the modern society, which focused on human reason and science, to a postmodern society.
The first discussions on postmodernism appeared in the 1960s in the fields of art and literature. In the 1980s, there were full-scale discussions on postmodernism in academic circles as well, and that took root as a new epistemology in the 1990s across the board involving politics, economy and culture. In the education sector, postmodernism has already been one of familiar terms, being discussed from various angles.
In an extremely narrow sense, postmodernism refers to literature and the arts that newly appeared after the World War II. In a more broad sense, that is an umbrella term that is comprehensive of not only theories of philosophy and social studies but those of natural science. In the broadest sense, that could be defined as the spirit of the times that has dominated the world since the late 20th century.
A paradigm shift to a postmodern society requires a change of world view and social view that are under the influence of social changes. And there should be another change in education as well to establish an ideal image of society. The uniform and regulative education that was prevailing in the past needs a change, since that is not what the postmodern society that stresses information, knowledge and the diversity of life seeks after. Thus, the postmodern society has a great impact on not only human lifestyle but education, and a rearrangement of knowledge, the subjects of education, educational philosophy and curriculum based on relativistic epistemology of postmodernism is required in the education sector.
That is also the case for philosophy of music education. Postmodernism has been introduced by activists to philosophy of music education. Specifically, Elliott's music education philosophy is largely in line with the perspective of postmodernism, and there were discussions on postmodernism in Reimer's music education philosophy as well, who produced the third edition of his book on that in 2003.
Elliott's music education philosophy is called ‘praxial music education philosophy’. That is basically built on activism that emphasizes behavior toward music and contexts.
Elliott argued that there are lots of values in music and music education, and that there couldn't be the best music. According to him, the value of music hinges on what value people in a particular region put on music and the characteristics of it. Behavior toward music and belief in it are thought to depend on the sociocultural contexts in which the music is created and enjoyed, and that is the very perspective of postmodernism.
In addition to Elliott's music education philosophy, that of Reimer who published the third edition of his book in 2003 was also under the influence of postmodernism. He explained existing esthetic music education philosophy's understanding of the form of music from a modernistic standpoint. It was believed in the past that the elements of the form of music should be understood in a universal manner irrespective of cultural contexts. However, empirical music education philosophy claims that the meaning of music is determined in cultural contexts. Reimer embraced the viewpoint of postmodernism, mentioning the importance of multiculturalism, mass culture and various kinds of subcultures.
Understanding of postmodernism that is widespread in the present time makes it possible to get a more profound and extensive understanding of the philosophical background of modern music education philosophy. And that also makes it possible to allow for sociocultural shift into postmodernism when music education philosophy is applied to lay the philosophical foundation for curriculum, textbooks or the practical behavior of music teachers. Therefore more far-reaching and in-depth research efforts should be channeled into the philosophical basis and trend of modern music education philosophy by getting a grip on post- modernism that exerts a huge influence on the present age.
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