본 연구는 TV 드라마를 활용한 소설 교육의 방안을 연구함으로써 소설 교육을 위한 구체적 내용과 방법을 제공하는 것을 목적으로 한다. 현대에는 대부분의 정보와 오락이 영상매체에 의해 생산, 소비되고 있다. 특히, 청소년들은 경험이나 문자를 통해 정보를 습득하기 보다는 영상매체를 통해 대부분의 정보를 받아들이고 있다. 이렇게 급격하게 변화하는 매체환경은 소설 교육에도 변화를 요구한다. 제7차 국어과 개정 교육과정에도 언어 환경의 변화에 따라 매체 관련 내용을 확대하였으며 소설 교육도 이와 관련하여 매체를 효과적으로 활용할 방안을 모색할 필요성이 있다.
영상매체 중에서도 TV 드라마는 소설과 장르적 성격이 비슷하며 높은 대중성을 갖기 때문에 청소년들에게 가장 친숙하고 많은 영향을 미친다. 그리하여 본고에서는 TV 드라마를 소설교육에서 활용하는 방안을 연구하였다.
먼저 원작 소설과 각색된 TV 드라마를 비교 및 대조의 방법으로 분석하였다. 소설이 다른 매체로 전환 될 때에 일어나는 일련의 현상들에 대한 교육을 통해 매체별 장르적 특성에 대한 이해를 높임과 동시에 텍스트를 다양하게 해석하고 창조적으로 재구성할 수 있는 능력을 키울 수 있기 때문이다. 이러한 내용은 김유정의 소설 <봄봄>과 이를 각색하여 방송한 ...
본 연구는 TV 드라마를 활용한 소설 교육의 방안을 연구함으로써 소설 교육을 위한 구체적 내용과 방법을 제공하는 것을 목적으로 한다. 현대에는 대부분의 정보와 오락이 영상매체에 의해 생산, 소비되고 있다. 특히, 청소년들은 경험이나 문자를 통해 정보를 습득하기 보다는 영상매체를 통해 대부분의 정보를 받아들이고 있다. 이렇게 급격하게 변화하는 매체환경은 소설 교육에도 변화를 요구한다. 제7차 국어과 개정 교육과정에도 언어 환경의 변화에 따라 매체 관련 내용을 확대하였으며 소설 교육도 이와 관련하여 매체를 효과적으로 활용할 방안을 모색할 필요성이 있다.
영상매체 중에서도 TV 드라마는 소설과 장르적 성격이 비슷하며 높은 대중성을 갖기 때문에 청소년들에게 가장 친숙하고 많은 영향을 미친다. 그리하여 본고에서는 TV 드라마를 소설교육에서 활용하는 방안을 연구하였다.
먼저 원작 소설과 각색된 TV 드라마를 비교 및 대조의 방법으로 분석하였다. 소설이 다른 매체로 전환 될 때에 일어나는 일련의 현상들에 대한 교육을 통해 매체별 장르적 특성에 대한 이해를 높임과 동시에 텍스트를 다양하게 해석하고 창조적으로 재구성할 수 있는 능력을 키울 수 있기 때문이다. 이러한 내용은 김유정의 소설 <봄봄>과 이를 각색하여 방송한 EBS 문학산책 <봄봄>을 대상으로 분석함으로써 증명하였다. 두 작품을 소설의 구성요소이자 동시에 TV 드라마의 구성요소인 인물, 사건, 배경과 더불어 시점까지 함께 비교 및 대조하였다. 그리고 그 안에서 소설 교육의 내용을 발견하였다.
다음으로 이러한 내용을 제7차 개정 교육과정의 틀에 적용하여 TV 드라마를 활용한 소설 교육의 목표, 내용, 방법을 새롭게 설정하였다. 이때 개정 교육과정이 지향하는 학습자 중심의 교육이 이루어지도록 초점을 맞추었다. 목표는 TV 드라마를 활용하여 소설의 올바른 이해와 폭넓은 경험을 확충하고, 이를 바탕으로 소설을 수용하고 생산하는 능력을 기르며, 자아를 실현하고 공동체의 발전에 기여하는 태도를 함양하는 데 있다. 내용은 개정 교육과 같이 지식, 수용과 생산, 맥락, 실제로 체계를 이루고 있는데 그 세부내용은 앞서 실행한 작품 분석을 바탕으로 변형하였다. 그리고 방법은 학습자 중심 교수학습 방법인 협동학습, 토의학습, 자기주도학습, 문제해결학습을 바탕으로 하여 읽기 전, 중, 후 활동을 제시하였다.
마지막으로 이러한 교육 내용을 구체화하기 위해 구인환 등이 KEDI 모형을 적용하여 제시한 소설 제재 학습의 일반 절차 모형을 참고하여 실제 소설 교육 현장에서 TV 드라마가 활용될 수 있는 모형을 설계하였다. 그리고 그에 따른 교수-학습 과정안을 앞서 분석한 김유정의 <봄봄>을 제재로 하여 예시로 제시하였다.
그리하여 본 연구는 변화하는 매체 환경 속에서 TV 드라마의 소설 교육적 활용이 필요하다는 것을 밝히고 그렇다면 TV 드라마를 활용한 소설 교육이 어떻게 이루어져야 하는지, 그 방안까지 제공한다.
현대 사회에는 매체가 끊임없이 다양해지고 영향력 또한 커지고 있다. 이는 학습자 도 계속해서 빠른 속도로 변화하고 있음을 뜻한다. 그렇기 때문에 소설 교육, 더 나아가 교육의 전 분야에 있어서도 이러한 다양한 매체를 수용하려는 노력이 끊임없이 필요하다. 본 연구는 TV 드라마라는 매체를 대상으로 하였다. 앞으로 새롭게 생겨나는 다양한 매체를 활용할 수 있는 연구가 활발하게 이루어졌으면 하는 바람이다.
본 연구는 TV 드라마를 활용한 소설 교육의 방안을 연구함으로써 소설 교육을 위한 구체적 내용과 방법을 제공하는 것을 목적으로 한다. 현대에는 대부분의 정보와 오락이 영상매체에 의해 생산, 소비되고 있다. 특히, 청소년들은 경험이나 문자를 통해 정보를 습득하기 보다는 영상매체를 통해 대부분의 정보를 받아들이고 있다. 이렇게 급격하게 변화하는 매체환경은 소설 교육에도 변화를 요구한다. 제7차 국어과 개정 교육과정에도 언어 환경의 변화에 따라 매체 관련 내용을 확대하였으며 소설 교육도 이와 관련하여 매체를 효과적으로 활용할 방안을 모색할 필요성이 있다.
영상매체 중에서도 TV 드라마는 소설과 장르적 성격이 비슷하며 높은 대중성을 갖기 때문에 청소년들에게 가장 친숙하고 많은 영향을 미친다. 그리하여 본고에서는 TV 드라마를 소설교육에서 활용하는 방안을 연구하였다.
먼저 원작 소설과 각색된 TV 드라마를 비교 및 대조의 방법으로 분석하였다. 소설이 다른 매체로 전환 될 때에 일어나는 일련의 현상들에 대한 교육을 통해 매체별 장르적 특성에 대한 이해를 높임과 동시에 텍스트를 다양하게 해석하고 창조적으로 재구성할 수 있는 능력을 키울 수 있기 때문이다. 이러한 내용은 김유정의 소설 <봄봄>과 이를 각색하여 방송한 EBS 문학산책 <봄봄>을 대상으로 분석함으로써 증명하였다. 두 작품을 소설의 구성요소이자 동시에 TV 드라마의 구성요소인 인물, 사건, 배경과 더불어 시점까지 함께 비교 및 대조하였다. 그리고 그 안에서 소설 교육의 내용을 발견하였다.
다음으로 이러한 내용을 제7차 개정 교육과정의 틀에 적용하여 TV 드라마를 활용한 소설 교육의 목표, 내용, 방법을 새롭게 설정하였다. 이때 개정 교육과정이 지향하는 학습자 중심의 교육이 이루어지도록 초점을 맞추었다. 목표는 TV 드라마를 활용하여 소설의 올바른 이해와 폭넓은 경험을 확충하고, 이를 바탕으로 소설을 수용하고 생산하는 능력을 기르며, 자아를 실현하고 공동체의 발전에 기여하는 태도를 함양하는 데 있다. 내용은 개정 교육과 같이 지식, 수용과 생산, 맥락, 실제로 체계를 이루고 있는데 그 세부내용은 앞서 실행한 작품 분석을 바탕으로 변형하였다. 그리고 방법은 학습자 중심 교수학습 방법인 협동학습, 토의학습, 자기주도학습, 문제해결학습을 바탕으로 하여 읽기 전, 중, 후 활동을 제시하였다.
마지막으로 이러한 교육 내용을 구체화하기 위해 구인환 등이 KEDI 모형을 적용하여 제시한 소설 제재 학습의 일반 절차 모형을 참고하여 실제 소설 교육 현장에서 TV 드라마가 활용될 수 있는 모형을 설계하였다. 그리고 그에 따른 교수-학습 과정안을 앞서 분석한 김유정의 <봄봄>을 제재로 하여 예시로 제시하였다.
그리하여 본 연구는 변화하는 매체 환경 속에서 TV 드라마의 소설 교육적 활용이 필요하다는 것을 밝히고 그렇다면 TV 드라마를 활용한 소설 교육이 어떻게 이루어져야 하는지, 그 방안까지 제공한다.
현대 사회에는 매체가 끊임없이 다양해지고 영향력 또한 커지고 있다. 이는 학습자 도 계속해서 빠른 속도로 변화하고 있음을 뜻한다. 그렇기 때문에 소설 교육, 더 나아가 교육의 전 분야에 있어서도 이러한 다양한 매체를 수용하려는 노력이 끊임없이 필요하다. 본 연구는 TV 드라마라는 매체를 대상으로 하였다. 앞으로 새롭게 생겨나는 다양한 매체를 활용할 수 있는 연구가 활발하게 이루어졌으면 하는 바람이다.
A Study on the TV Drama Applied Methods
in the Novel Education
Chung, Ju-Yeon
Korean Langage Education Majors
Graduate School of Education
Hankuk University of Foreign Studies
In this study, by researching the TV drama applied methods in novel education, the author tries to provide any substa...
A Study on the TV Drama Applied Methods
in the Novel Education
Chung, Ju-Yeon
Korean Langage Education Majors
Graduate School of Education
Hankuk University of Foreign Studies
In this study, by researching the TV drama applied methods in novel education, the author tries to provide any substantial contents and methods for the novel education. At the present, most information and entertainment have been produced and consumed. Especially, juveniles have accepted most information through video imaging media rather than through letters. This rapidly modified media environment requires great alteration in novel education. In 7th revised Korean educating course, media related contents was extended according to the change of lingual environment. Also, it's necessary for novel education to find methods in utilizing effectively the media related to the this. Among video image media, as the TV drama has similar characteristic to novel in the genre and has popularity, the TV drama is familiar with and influences considerably on the juveniles. Therefore, in this study, the author researched several methods in applying the TV drama to novel education.
Most of all, the author compared and contrasted original work of novel with dramatized the TV drama. Through the education for the series of phenomenon when novel is converted to the other media, the author tried to enhance students' comprehension for the genre characteristic by media, and to raise the students' ability to interpretate any text with various methods and to reorganize the text. Theses contents was proved by analyzing , Kim, Yoo-jeong's works, and at Culture Promenade, a TV program of EBS. The author compared and contrasted two works to each other for casting, event, background and point of view that are compositional factors of TV drama as well as compositional factors of novel. In the end, the contents of novel education in the story.
Next, the author set the purpose, contents and methods of novel education making use of the TV drama. At this time, the author focused on the learners-oriented education that the revised educational course aims at. The purpose is to procure right understand and broad experience, raise a ability to accept and produce the novel, and uplift the students' ability to realize self-ego and contribute the development fo community. Like the revised education, knowledge, acceptance and production and context consist of realistic system. Its detailed contents was deformed with a base of analysis. Also, methods are classified into cooperative study, discussion study, self-initiative study and trouble shooting study, and the author suggested activity before reading, in the middle of reading and after reading the novel.
Finally, Ku, In-hwan el applied KEDI model in order to embody this educational contents and designed the models applied to the TV drama in the real novel education after referring general process model. Also, the author suggested examples with , Kim, Yoo-jeong that teaching-study process is premised.
Therefore, in this study, the author proved that the TV drama is necessary for novel education and provided certain methods, inspecting how novel education making use of the TV drama realizes. At the present, media will be diversified ceaselessly and its influence has been increased. This means that the learners have changed rapidly. Therefore, novel education, in the entire fields, any efforts to accept these several media ere required. In this study, the author focused on the TV drama. In the future, the research making use of newly generated methods will be achieved actively.
A Study on the TV Drama Applied Methods
in the Novel Education
Chung, Ju-Yeon
Korean Langage Education Majors
Graduate School of Education
Hankuk University of Foreign Studies
In this study, by researching the TV drama applied methods in novel education, the author tries to provide any substantial contents and methods for the novel education. At the present, most information and entertainment have been produced and consumed. Especially, juveniles have accepted most information through video imaging media rather than through letters. This rapidly modified media environment requires great alteration in novel education. In 7th revised Korean educating course, media related contents was extended according to the change of lingual environment. Also, it's necessary for novel education to find methods in utilizing effectively the media related to the this. Among video image media, as the TV drama has similar characteristic to novel in the genre and has popularity, the TV drama is familiar with and influences considerably on the juveniles. Therefore, in this study, the author researched several methods in applying the TV drama to novel education.
Most of all, the author compared and contrasted original work of novel with dramatized the TV drama. Through the education for the series of phenomenon when novel is converted to the other media, the author tried to enhance students' comprehension for the genre characteristic by media, and to raise the students' ability to interpretate any text with various methods and to reorganize the text. Theses contents was proved by analyzing , Kim, Yoo-jeong's works, and at Culture Promenade, a TV program of EBS. The author compared and contrasted two works to each other for casting, event, background and point of view that are compositional factors of TV drama as well as compositional factors of novel. In the end, the contents of novel education in the story.
Next, the author set the purpose, contents and methods of novel education making use of the TV drama. At this time, the author focused on the learners-oriented education that the revised educational course aims at. The purpose is to procure right understand and broad experience, raise a ability to accept and produce the novel, and uplift the students' ability to realize self-ego and contribute the development fo community. Like the revised education, knowledge, acceptance and production and context consist of realistic system. Its detailed contents was deformed with a base of analysis. Also, methods are classified into cooperative study, discussion study, self-initiative study and trouble shooting study, and the author suggested activity before reading, in the middle of reading and after reading the novel.
Finally, Ku, In-hwan el applied KEDI model in order to embody this educational contents and designed the models applied to the TV drama in the real novel education after referring general process model. Also, the author suggested examples with , Kim, Yoo-jeong that teaching-study process is premised.
Therefore, in this study, the author proved that the TV drama is necessary for novel education and provided certain methods, inspecting how novel education making use of the TV drama realizes. At the present, media will be diversified ceaselessly and its influence has been increased. This means that the learners have changed rapidly. Therefore, novel education, in the entire fields, any efforts to accept these several media ere required. In this study, the author focused on the TV drama. In the future, the research making use of newly generated methods will be achieved actively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.