한부모 가정 아동에 대한 멘토링 프로그램의 효과성 : 공격성, 우울, 불안 중심으로 Efficiency of Mentor Program for Single Parent`s Kid - Focused on Aggression, Depression and Anxiety원문보기
본 연구는 최근 증가하고 있는 한부모 가정 아동에 대한 멘토링 프로그램 활동을 통해 사회적지지 및 정서적 경험을 제공함으로써 아동의 공격성, 우울, 불안 등 심리적 부적응 요인의 경감 및 완화 과정을 관찰·분석하여 그 효과성을 규명하고자 하였다.
연구목적을 실행하기 위해 경기도 ○○시 종합사회복지관과의 참여과정을 거쳐 한부모 가정의 학령기 아동을 관찰대상으로 선정하였다. 그리고 연구대상 아동에 대해 불안. 우울. 공격성에 대한 사전검사를 실시하였고, 대상아동에 대한 멘토링 프로그램의 계획-실행-평가과정을 거쳐 멘토링 활동을 실시하였고, 집중 관찰 및 멘토 활동일지 분석을 실시하였다. 또한 멘토링 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하는 단일실험설계에 의한 사례연구과정을 진행하였다.
연구과정으로는 사전계획단계-활동단계-평가단계에 대한 전 과정에 대한 관찰, 평가, 사례회의 결과를 토대로 질적분석을 실시하였고, 연구대상 아동의 심리·사회적 특성의 수준과 멘토링 프로그램 적용 후 효과성 즉, 아동의 부적응 요인의 변화를 측정하기 위해 사전, 사후검사의 측정결과를 분석하였다. 이러한 과정을 통해 멘토링 프로그램의 효과성을 연구한 결과는 다음과 같다.
첫째, 멘토링 프로그램 활동 후 대상아동은 자신의 정서에 대해 이해하고, 공격적인 감정을 다루는 기법들을 익혀 일상생활에 적용함으로써 사소한 일로 화를 내는 것, 흥분, 욕설 사용 등이 감소하는 변화가 나타났다. 특히 분노를 건전하게 표현할 수 있는 방법을 터득하면서 신체적 공격성, 언어적 공격성, 적의성이 감소되었다.
둘째, 멘토링 프로그램 활동 후 대상아동의 우울감에 대한 변화정도는 ...
본 연구는 최근 증가하고 있는 한부모 가정 아동에 대한 멘토링 프로그램 활동을 통해 사회적지지 및 정서적 경험을 제공함으로써 아동의 공격성, 우울, 불안 등 심리적 부적응 요인의 경감 및 완화 과정을 관찰·분석하여 그 효과성을 규명하고자 하였다.
연구목적을 실행하기 위해 경기도 ○○시 종합사회복지관과의 참여과정을 거쳐 한부모 가정의 학령기 아동을 관찰대상으로 선정하였다. 그리고 연구대상 아동에 대해 불안. 우울. 공격성에 대한 사전검사를 실시하였고, 대상아동에 대한 멘토링 프로그램의 계획-실행-평가과정을 거쳐 멘토링 활동을 실시하였고, 집중 관찰 및 멘토 활동일지 분석을 실시하였다. 또한 멘토링 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하는 단일실험설계에 의한 사례연구과정을 진행하였다.
연구과정으로는 사전계획단계-활동단계-평가단계에 대한 전 과정에 대한 관찰, 평가, 사례회의 결과를 토대로 질적분석을 실시하였고, 연구대상 아동의 심리·사회적 특성의 수준과 멘토링 프로그램 적용 후 효과성 즉, 아동의 부적응 요인의 변화를 측정하기 위해 사전, 사후검사의 측정결과를 분석하였다. 이러한 과정을 통해 멘토링 프로그램의 효과성을 연구한 결과는 다음과 같다.
첫째, 멘토링 프로그램 활동 후 대상아동은 자신의 정서에 대해 이해하고, 공격적인 감정을 다루는 기법들을 익혀 일상생활에 적용함으로써 사소한 일로 화를 내는 것, 흥분, 욕설 사용 등이 감소하는 변화가 나타났다. 특히 분노를 건전하게 표현할 수 있는 방법을 터득하면서 신체적 공격성, 언어적 공격성, 적의성이 감소되었다.
둘째, 멘토링 프로그램 활동 후 대상아동의 우울감에 대한 변화정도는 자아존중감과 대인관계 향상, 활동력의 저하로 문제행동이 역할모델을 통해 무력감, 피로감 등과 같은 부적응 행동이 완화되었으며, 서로 움직이고 부딪히는 활발한 프로그램을 통해 무엇보다 사회성이 향상되었다.
셋째, 멘토링 프로그램 활동 후 대상아동의 불안 정도의 변화는 친밀한 관계형성이 이루어지면서 다양한 반응으로 인하여 생기는 정서적 또는 인지적 열등감, 지나친 자기 몰입 때문에 사람 대하기를 불안해하는 증상이 완화되었고, 학업수행이나 또래집단과의 관계에서도 긍정적인 변화가 나타났다.
이와 같은 연구결과를 통해 향후 한부모 가정 아동을 포함한 요보호 아동에 대한 멘토링 프로그램의 개발 및 보완 등 보다 심층적이고 창의적인 연구가 필요하며, 실천적 측면에서 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 멘토링 프로그램 활성화로 사회적지지 체계가 약하고 위축되어 있는 한부모 가정 아동에게 멘토를 맺어 주어 다양한 사회적 관계를 경험하게 하고, 문화 활동이나 또래캠프 참여를 통해 새로운 인간관계를 경험하고 대화기술을 습득하는 등 학령기 아동에게 적합한 사회복지 서비스를 제공함에 있어서 멘토링 프로그램이 효과적임을 제시하였다. 아동의 건전한 발달과 성장에 대한 지원체계를 구축하기 위하여 멘토링 프로그램 세부 매뉴얼의 개발, 보급되어 멘토링 프로그램의 활성화를 제시한다.
둘째, 부모교육의 지속화로 한부모는 대개 생계 및 양육을 동시에 전담해야 하는 심리적 부담이 두드러져 어려움을 갖고 있다. 한부모 가족은 사회나 지역사회로부터의 지원 연계가 필요한 그룹임에도 불구하고 지역사회로부터 소외, 고립되어 각종 서비스나 프로그램 등 생활에 도움이 되는 자원을 활용하지 못하기도 한다. 또한 한부모 가족의 심리·정서적 안정 및 임파워먼트를 위한 지원이 필요하다. 따라서 한부모 가족을 위한 가족지원서비스의 개발과 연계로 자녀와 함께 하는 부모교육, 사회교육, 사회통합 프로그램 개발 등 양육정보제공, 아동발달특성, 훈육방법 등에 관한 내용으로 지속적인 부모역할 훈련이 필요하다.
셋째, 체계적인 멘토 훈련 및 관리 시스템의 필요로 현재 사회복지전공 각 대학생 중심으로 담당사회복지사와 지도교수 1인 등으로 구성되어 유료자원봉사활동 수준에 머물러 질적수준의 문제가 지적될 수 있다. 또한 현재 사회복지학전공 대학생들은 학부 수준에서 집중적인 사례관리 및 임상경험을 받고 가정방문 면접을 할 수 있는 기회를 제공받는다는 점에서 실제적인 실천의 기회가 되지만, 지속적인 활동이 담보되지 못하는 측면이 있다. 한편, 참가자들 본인에게는 사회참여의 기회를 제공하고 자기성장의 기회와 가치를 느끼게 하는 경험을 제공한다는 측면에서도 참여자, 대상자 모두에게 필요한 의미 있는 프로그램으로 평가된다. 그러나 향후 프로그램의 진행을 위해서 멘토 활동가에게 철저한 사전 교육과 준비를 하게 하고 아동의 발달특성, 사례관리, 상담 등 전문적이고 체계적 관리 및 수퍼비젼 체계의 마련이 필요할 것이다.
끝으로 본 논문이 아동복지실천분야에서 요보호아동 및 정서지원 아동에 대한 멘토링 프로그램의 기초 활동자료와 활동 매뉴얼로 유용하게 활용되어질 것을 제언하는 바이다.
본 연구는 최근 증가하고 있는 한부모 가정 아동에 대한 멘토링 프로그램 활동을 통해 사회적지지 및 정서적 경험을 제공함으로써 아동의 공격성, 우울, 불안 등 심리적 부적응 요인의 경감 및 완화 과정을 관찰·분석하여 그 효과성을 규명하고자 하였다.
연구목적을 실행하기 위해 경기도 ○○시 종합사회복지관과의 참여과정을 거쳐 한부모 가정의 학령기 아동을 관찰대상으로 선정하였다. 그리고 연구대상 아동에 대해 불안. 우울. 공격성에 대한 사전검사를 실시하였고, 대상아동에 대한 멘토링 프로그램의 계획-실행-평가과정을 거쳐 멘토링 활동을 실시하였고, 집중 관찰 및 멘토 활동일지 분석을 실시하였다. 또한 멘토링 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하는 단일실험설계에 의한 사례연구과정을 진행하였다.
연구과정으로는 사전계획단계-활동단계-평가단계에 대한 전 과정에 대한 관찰, 평가, 사례회의 결과를 토대로 질적분석을 실시하였고, 연구대상 아동의 심리·사회적 특성의 수준과 멘토링 프로그램 적용 후 효과성 즉, 아동의 부적응 요인의 변화를 측정하기 위해 사전, 사후검사의 측정결과를 분석하였다. 이러한 과정을 통해 멘토링 프로그램의 효과성을 연구한 결과는 다음과 같다.
첫째, 멘토링 프로그램 활동 후 대상아동은 자신의 정서에 대해 이해하고, 공격적인 감정을 다루는 기법들을 익혀 일상생활에 적용함으로써 사소한 일로 화를 내는 것, 흥분, 욕설 사용 등이 감소하는 변화가 나타났다. 특히 분노를 건전하게 표현할 수 있는 방법을 터득하면서 신체적 공격성, 언어적 공격성, 적의성이 감소되었다.
둘째, 멘토링 프로그램 활동 후 대상아동의 우울감에 대한 변화정도는 자아존중감과 대인관계 향상, 활동력의 저하로 문제행동이 역할모델을 통해 무력감, 피로감 등과 같은 부적응 행동이 완화되었으며, 서로 움직이고 부딪히는 활발한 프로그램을 통해 무엇보다 사회성이 향상되었다.
셋째, 멘토링 프로그램 활동 후 대상아동의 불안 정도의 변화는 친밀한 관계형성이 이루어지면서 다양한 반응으로 인하여 생기는 정서적 또는 인지적 열등감, 지나친 자기 몰입 때문에 사람 대하기를 불안해하는 증상이 완화되었고, 학업수행이나 또래집단과의 관계에서도 긍정적인 변화가 나타났다.
이와 같은 연구결과를 통해 향후 한부모 가정 아동을 포함한 요보호 아동에 대한 멘토링 프로그램의 개발 및 보완 등 보다 심층적이고 창의적인 연구가 필요하며, 실천적 측면에서 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 멘토링 프로그램 활성화로 사회적지지 체계가 약하고 위축되어 있는 한부모 가정 아동에게 멘토를 맺어 주어 다양한 사회적 관계를 경험하게 하고, 문화 활동이나 또래캠프 참여를 통해 새로운 인간관계를 경험하고 대화기술을 습득하는 등 학령기 아동에게 적합한 사회복지 서비스를 제공함에 있어서 멘토링 프로그램이 효과적임을 제시하였다. 아동의 건전한 발달과 성장에 대한 지원체계를 구축하기 위하여 멘토링 프로그램 세부 매뉴얼의 개발, 보급되어 멘토링 프로그램의 활성화를 제시한다.
둘째, 부모교육의 지속화로 한부모는 대개 생계 및 양육을 동시에 전담해야 하는 심리적 부담이 두드러져 어려움을 갖고 있다. 한부모 가족은 사회나 지역사회로부터의 지원 연계가 필요한 그룹임에도 불구하고 지역사회로부터 소외, 고립되어 각종 서비스나 프로그램 등 생활에 도움이 되는 자원을 활용하지 못하기도 한다. 또한 한부모 가족의 심리·정서적 안정 및 임파워먼트를 위한 지원이 필요하다. 따라서 한부모 가족을 위한 가족지원서비스의 개발과 연계로 자녀와 함께 하는 부모교육, 사회교육, 사회통합 프로그램 개발 등 양육정보제공, 아동발달특성, 훈육방법 등에 관한 내용으로 지속적인 부모역할 훈련이 필요하다.
셋째, 체계적인 멘토 훈련 및 관리 시스템의 필요로 현재 사회복지전공 각 대학생 중심으로 담당사회복지사와 지도교수 1인 등으로 구성되어 유료자원봉사활동 수준에 머물러 질적수준의 문제가 지적될 수 있다. 또한 현재 사회복지학전공 대학생들은 학부 수준에서 집중적인 사례관리 및 임상경험을 받고 가정방문 면접을 할 수 있는 기회를 제공받는다는 점에서 실제적인 실천의 기회가 되지만, 지속적인 활동이 담보되지 못하는 측면이 있다. 한편, 참가자들 본인에게는 사회참여의 기회를 제공하고 자기성장의 기회와 가치를 느끼게 하는 경험을 제공한다는 측면에서도 참여자, 대상자 모두에게 필요한 의미 있는 프로그램으로 평가된다. 그러나 향후 프로그램의 진행을 위해서 멘토 활동가에게 철저한 사전 교육과 준비를 하게 하고 아동의 발달특성, 사례관리, 상담 등 전문적이고 체계적 관리 및 수퍼비젼 체계의 마련이 필요할 것이다.
끝으로 본 논문이 아동복지실천분야에서 요보호아동 및 정서지원 아동에 대한 멘토링 프로그램의 기초 활동자료와 활동 매뉴얼로 유용하게 활용되어질 것을 제언하는 바이다.
The purpose of this study is to analyze the efficiency of mentor program for single parent's kid through reducing or relieving maladjustment factors like aggression, depression and anxiety, by social support and experience.
Social Welfare Center of ○○ city, Gyeonggi-do helped to choose schoolage chi...
The purpose of this study is to analyze the efficiency of mentor program for single parent's kid through reducing or relieving maladjustment factors like aggression, depression and anxiety, by social support and experience.
Social Welfare Center of ○○ city, Gyeonggi-do helped to choose schoolage children of single-parent families for this purpose, and they took a prior-test on anxiety, depression and aggression followed by mentor program which was planned, practiced, estimated, investigated, daily-recorded, analyzed and case-studied by post-care examination.
The result of observation, evaluation and case studies about the whole study process of planning-exercising-estimation was analyzed in its quality, while the result of post-examination and their mental and character features, namely the factors of their maladjustment, were analyzed to measure the efficiency of studied children after they were applied to the mentor program. The followings are the results of studying efficiency of such mentor program.
Firstly, studied kids displayed less anger, agitation and slang-speaking by understanding his or her own mental status and by applying the technique to deal with aggressive mentality to daily lives. Especially, they obtained a way to soundly express anger, proving their physical and lingual aggression as well as animosity reduced.
Secondly, role model made the studied children show improved relations and self-estimation, and relieved maladjustment or problematic actions such as feeling of helplessness and fatigue. Most of all, bumping and acting programs improved their sociality.
Thirdly, there was a change of anxiety after the program, by better academic performance as well as close and positive relationship with same-ages, which led to relieve mental or acknowledged inferiority complex, over self-obsession and uneasiness to face people.
The followings are practical meaning of the study result.
Firstly, mentor program was proved effective to a single-parent kid who cower on weak social support, allowing them various social relationship through cultural or same-ages camps which are suitable welfare program for schoolage children. To build a support system for sound development and growth of them, detailed manual and activated mentor program are needed.
Secondly, single-parent was stressed to take the charge of living and rearing at the same time. Although single-parent families need supportive connection with local community, they are alienated and isolated from useful services and programs. Empowerment-support for single-parent family's mental and emotional security is also required. Therefore, consistent parent training is needed such as rearing information about parent role, social education and social program as well as children development and how to teach them, as a support service for single-parent families.
Thirdly, the quality of current mentor system is problematic in that it is charged volunteer service consisting of university students, welfare officers and directing professors, which lack of systemic training and management. Although current university students majoring in social welfare would have practical clinical experience, intensive case study and home-visiting interview, consistency of those activities are guaranteed. The program is considered meaningful to both of study participants and study subjects, in that it allows them to participate in the society and to feel their own value and chance to grow up. However, a specialized and systemic management and supervision such as thorough pre-study and preparing as well as understanding development features of the child, case management and counsel, are needed for better performance of the program.
Consequently, this author proposes to use this mentor program as basic activity data and manual in the field of children's welfare practice, for the children who need protection and emotional support.
The purpose of this study is to analyze the efficiency of mentor program for single parent's kid through reducing or relieving maladjustment factors like aggression, depression and anxiety, by social support and experience.
Social Welfare Center of ○○ city, Gyeonggi-do helped to choose schoolage children of single-parent families for this purpose, and they took a prior-test on anxiety, depression and aggression followed by mentor program which was planned, practiced, estimated, investigated, daily-recorded, analyzed and case-studied by post-care examination.
The result of observation, evaluation and case studies about the whole study process of planning-exercising-estimation was analyzed in its quality, while the result of post-examination and their mental and character features, namely the factors of their maladjustment, were analyzed to measure the efficiency of studied children after they were applied to the mentor program. The followings are the results of studying efficiency of such mentor program.
Firstly, studied kids displayed less anger, agitation and slang-speaking by understanding his or her own mental status and by applying the technique to deal with aggressive mentality to daily lives. Especially, they obtained a way to soundly express anger, proving their physical and lingual aggression as well as animosity reduced.
Secondly, role model made the studied children show improved relations and self-estimation, and relieved maladjustment or problematic actions such as feeling of helplessness and fatigue. Most of all, bumping and acting programs improved their sociality.
Thirdly, there was a change of anxiety after the program, by better academic performance as well as close and positive relationship with same-ages, which led to relieve mental or acknowledged inferiority complex, over self-obsession and uneasiness to face people.
The followings are practical meaning of the study result.
Firstly, mentor program was proved effective to a single-parent kid who cower on weak social support, allowing them various social relationship through cultural or same-ages camps which are suitable welfare program for schoolage children. To build a support system for sound development and growth of them, detailed manual and activated mentor program are needed.
Secondly, single-parent was stressed to take the charge of living and rearing at the same time. Although single-parent families need supportive connection with local community, they are alienated and isolated from useful services and programs. Empowerment-support for single-parent family's mental and emotional security is also required. Therefore, consistent parent training is needed such as rearing information about parent role, social education and social program as well as children development and how to teach them, as a support service for single-parent families.
Thirdly, the quality of current mentor system is problematic in that it is charged volunteer service consisting of university students, welfare officers and directing professors, which lack of systemic training and management. Although current university students majoring in social welfare would have practical clinical experience, intensive case study and home-visiting interview, consistency of those activities are guaranteed. The program is considered meaningful to both of study participants and study subjects, in that it allows them to participate in the society and to feel their own value and chance to grow up. However, a specialized and systemic management and supervision such as thorough pre-study and preparing as well as understanding development features of the child, case management and counsel, are needed for better performance of the program.
Consequently, this author proposes to use this mentor program as basic activity data and manual in the field of children's welfare practice, for the children who need protection and emotional support.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.