아우구스티누스의 ‘자유의지’의 지향인 ‘선’은 우리 세계에 뿌려져있다. 우리의 ‘허상’이 제거된다면, 이제 우리는 우리의 ‘지향’을 만나게 될 것이다. 구름이 지나가고, 꽃이 피고, 바람이 부는 것이 자신의 것으로 느껴질 때 비로소 그것들은 ‘존재’했을 것이다. 그러나 이제 ‘나’가 없어도, 구름, 꽃, 바람 등은 나름대로 존재해 가고 있다는 것을 인정해야 한다. 인도에 엘로라 마을이라는 곳에 엄청난 규모의 석굴이 있다. 수세기를 지나가면서 사...
아우구스티누스의 ‘자유의지’의 지향인 ‘선’은 우리 세계에 뿌려져있다. 우리의 ‘허상’이 제거된다면, 이제 우리는 우리의 ‘지향’을 만나게 될 것이다. 구름이 지나가고, 꽃이 피고, 바람이 부는 것이 자신의 것으로 느껴질 때 비로소 그것들은 ‘존재’했을 것이다. 그러나 이제 ‘나’가 없어도, 구름, 꽃, 바람 등은 나름대로 존재해 가고 있다는 것을 인정해야 한다. 인도에 엘로라 마을이라는 곳에 엄청난 규모의 석굴이 있다. 수세기를 지나가면서 사람들은 바위산을 뚫고 굴을 만들어 그들의 신앙심을 표현했다. 불교, 힌두교, 자이나교에 관련된 굴들 중 제16굴에 힌두교의 시바신을 섬기는 카일라쉬 사원이 있다. 그 사원은 코끼리 조각상이 받치고 있다. 힌두교에서 코끼리는 ‘가네샤’라는 신이다. 우리의 세계관(주변에서 일어나는 문제를 바라보는 틀)은 우리를 지탱할 어떤 근거를 바탕으로 형성된다. 결국 궁극적인 존재가 우리를 지탱해 나가고 있음을 짐작해 볼 수 있다. 우리는 궁극적 존재를 ‘하나님’이라고 부른다. "아브라함과 이삭과 야곱의 하나님이자 우리 주 예수 그리스도의 아버지 되신 분이 그 코끼리요” 오직 그분만이 경외할 대상이요, 우리의 지구뿐 아니라 지구를 둘러싼 수십억의 은하계로 이루어진, 계속 팽창하고 있는 우주를 받치고 있을 만한 능력을 가진 분이다." 우리의 세계를 받치고 있는 하나님을 우리는 알 수 있는가? 아우구스티누스가 말한다. 모든 세계는 하나님의 ‘선’을 닮고 있기 때문에 우리는 모든 것에서 하나님의 ‘선’을 경험할 수 있다. 레바논의 유명한 작가 칼릴 지브란(Khalil Gibran)의 『예언자』에서 ‘종교’에 대한 사람들의 물음에 지혜자 알무스타파 대답한다. "차라리 그대들의 주위를 둘러보라, 그러면 그대들은 그분이 그대들의 아이들과 놀고 계심을 보리라. 또 허공을 바라보라. 그러면 그대들은 그분이 구름 속을 거니시면 번개로써 팔을 뻗치시고 비로써 내리고 계심을 보게 되리라. 그대들은 또 그분이 꽃 속에서 미소 지으시다가 이윽고 일어나 나무들 사이로 손을 흔드심도 보게 되리라." 우리의 하나님은 고정된 자리에서 우리를 올려다보게만 하시는 분이 아니시다. 우리가 예측할 수 없는, 무한으로 우리에게 손짓하신다.
아우구스티누스의 ‘자유의지’의 지향인 ‘선’은 우리 세계에 뿌려져있다. 우리의 ‘허상’이 제거된다면, 이제 우리는 우리의 ‘지향’을 만나게 될 것이다. 구름이 지나가고, 꽃이 피고, 바람이 부는 것이 자신의 것으로 느껴질 때 비로소 그것들은 ‘존재’했을 것이다. 그러나 이제 ‘나’가 없어도, 구름, 꽃, 바람 등은 나름대로 존재해 가고 있다는 것을 인정해야 한다. 인도에 엘로라 마을이라는 곳에 엄청난 규모의 석굴이 있다. 수세기를 지나가면서 사람들은 바위산을 뚫고 굴을 만들어 그들의 신앙심을 표현했다. 불교, 힌두교, 자이나교에 관련된 굴들 중 제16굴에 힌두교의 시바신을 섬기는 카일라쉬 사원이 있다. 그 사원은 코끼리 조각상이 받치고 있다. 힌두교에서 코끼리는 ‘가네샤’라는 신이다. 우리의 세계관(주변에서 일어나는 문제를 바라보는 틀)은 우리를 지탱할 어떤 근거를 바탕으로 형성된다. 결국 궁극적인 존재가 우리를 지탱해 나가고 있음을 짐작해 볼 수 있다. 우리는 궁극적 존재를 ‘하나님’이라고 부른다. "아브라함과 이삭과 야곱의 하나님이자 우리 주 예수 그리스도의 아버지 되신 분이 그 코끼리요” 오직 그분만이 경외할 대상이요, 우리의 지구뿐 아니라 지구를 둘러싼 수십억의 은하계로 이루어진, 계속 팽창하고 있는 우주를 받치고 있을 만한 능력을 가진 분이다." 우리의 세계를 받치고 있는 하나님을 우리는 알 수 있는가? 아우구스티누스가 말한다. 모든 세계는 하나님의 ‘선’을 닮고 있기 때문에 우리는 모든 것에서 하나님의 ‘선’을 경험할 수 있다. 레바논의 유명한 작가 칼릴 지브란(Khalil Gibran)의 『예언자』에서 ‘종교’에 대한 사람들의 물음에 지혜자 알무스타파 대답한다. "차라리 그대들의 주위를 둘러보라, 그러면 그대들은 그분이 그대들의 아이들과 놀고 계심을 보리라. 또 허공을 바라보라. 그러면 그대들은 그분이 구름 속을 거니시면 번개로써 팔을 뻗치시고 비로써 내리고 계심을 보게 되리라. 그대들은 또 그분이 꽃 속에서 미소 지으시다가 이윽고 일어나 나무들 사이로 손을 흔드심도 보게 되리라." 우리의 하나님은 고정된 자리에서 우리를 올려다보게만 하시는 분이 아니시다. 우리가 예측할 수 없는, 무한으로 우리에게 손짓하신다.
This thesis is treating a head of a basic part of the problem from life of the human being. It is a part of the evil. How can be able to understand an evil? It is difficult to judge that what is truth or not. and there is some in-consist about our responsibility. Augustinus endeavor to solve this pr...
This thesis is treating a head of a basic part of the problem from life of the human being. It is a part of the evil. How can be able to understand an evil? It is difficult to judge that what is truth or not. and there is some in-consist about our responsibility. Augustinus endeavor to solve this problems through the free will. Augustinus emphasize all things were included the good's element of the God because the world is the creature of the God. Therefore, being the evil is not ultimate existence but actual condition which comes from a good intention scarcity. Where it occurs in us from the evil? Augustinus is talking that the evil occurs from the selection which free will of the human being goes wrong. Augustinus the free will of the human being is voluntary enough and it explains the being it self. Augustinus's free will presents that the evil can turn to the good. Augustinus claims the evil is not the origin that God creates. This fact can explain the truth trough the Augustinus's creative orders. The human should attend the heart of God with the Good. This subject is the main subject, 'free will'. It is the important fact that God is not having only 'free will' but all. We should remember that the good may fulfill from God's grace. God's good in his creative orders offers that God can make human to turn back toward the good. Augustinus emphasizes free will was aiming the happy. But actually happiness in the human being is not the universal circumstances. Without free will, the evil may frequently happen in our life. Augustinus's term "in te, ad te, abs te" is explaining the condition of free will of the human being in three parts. When refusing the God, the evil occurs in 'abs te' conditions. And God's 'ad te' conditions are the condition of God's direction. Happiness is not a possibility through only this, because it is not the whole conversion. We can happiness and the possibility of feeling a stability. The point is that human can fall error because we are thinking that all problems are finished with God. And then, what is the 'in te' of God? This is not special space that make something. Augustinus claims all things were created from the good of God. In other word, this world could be the good world that God is in. And the good discover only God's world. The world which we are living is the world of God, therefore, the evil can change the good. This thesis will finish with expecting heart of God in our world with the good.
This thesis is treating a head of a basic part of the problem from life of the human being. It is a part of the evil. How can be able to understand an evil? It is difficult to judge that what is truth or not. and there is some in-consist about our responsibility. Augustinus endeavor to solve this problems through the free will. Augustinus emphasize all things were included the good's element of the God because the world is the creature of the God. Therefore, being the evil is not ultimate existence but actual condition which comes from a good intention scarcity. Where it occurs in us from the evil? Augustinus is talking that the evil occurs from the selection which free will of the human being goes wrong. Augustinus the free will of the human being is voluntary enough and it explains the being it self. Augustinus's free will presents that the evil can turn to the good. Augustinus claims the evil is not the origin that God creates. This fact can explain the truth trough the Augustinus's creative orders. The human should attend the heart of God with the Good. This subject is the main subject, 'free will'. It is the important fact that God is not having only 'free will' but all. We should remember that the good may fulfill from God's grace. God's good in his creative orders offers that God can make human to turn back toward the good. Augustinus emphasizes free will was aiming the happy. But actually happiness in the human being is not the universal circumstances. Without free will, the evil may frequently happen in our life. Augustinus's term "in te, ad te, abs te" is explaining the condition of free will of the human being in three parts. When refusing the God, the evil occurs in 'abs te' conditions. And God's 'ad te' conditions are the condition of God's direction. Happiness is not a possibility through only this, because it is not the whole conversion. We can happiness and the possibility of feeling a stability. The point is that human can fall error because we are thinking that all problems are finished with God. And then, what is the 'in te' of God? This is not special space that make something. Augustinus claims all things were created from the good of God. In other word, this world could be the good world that God is in. And the good discover only God's world. The world which we are living is the world of God, therefore, the evil can change the good. This thesis will finish with expecting heart of God in our world with the good.
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