본 연구는 유아교육 기관에서 자연체험학습이 어떤 방식으로 이루어지고 있으며, 어떤 프로그램이 진행되는지에 대해 자연체험학습의 현황을 조사하여, 유아교육기관에서 자연체험학습이 체계적이고, 통합적으로 프로그램의 개발을 할 수 있도록 기초자료를 제시하기 위해 시도되었다. 이를 위해 2008년 5월~6월에 서울특별시에 소재한 유아교육기관 즉, 유치원과 어린이집 40개소에서 유치원 교사 30명, 어린이집 교사 72명 총 102명을 대상으로 조사하였으며, 연구방법은 지도교사 및 관련교사에게 설문지를 통하여 기초현황조사, 프로그램 현황조사, 자연체험학습 및 프로그램 만족도 조사를 응답자 기입법으로 실제 조사 하였다. 자료의 처리 및 분석방법은 최종적으로 수집된 응답 자료에 대한 통계전문 소프트웨어인 ...
본 연구는 유아교육 기관에서 자연체험학습이 어떤 방식으로 이루어지고 있으며, 어떤 프로그램이 진행되는지에 대해 자연체험학습의 현황을 조사하여, 유아교육기관에서 자연체험학습이 체계적이고, 통합적으로 프로그램의 개발을 할 수 있도록 기초자료를 제시하기 위해 시도되었다. 이를 위해 2008년 5월~6월에 서울특별시에 소재한 유아교육기관 즉, 유치원과 어린이집 40개소에서 유치원 교사 30명, 어린이집 교사 72명 총 102명을 대상으로 조사하였으며, 연구방법은 지도교사 및 관련교사에게 설문지를 통하여 기초현황조사, 프로그램 현황조사, 자연체험학습 및 프로그램 만족도 조사를 응답자 기입법으로 실제 조사 하였다. 자료의 처리 및 분석방법은 최종적으로 수집된 응답 자료에 대한 통계전문 소프트웨어인 SPSS(Statistical Package for the Social Science ver. 12.0)를 이용하여 빈도분석과 비교분석(카이제곱검정)을 하였다. 또한 개방형 질문으로 측정된 자연체험학습 프로그램에 대한 의견은 서로 비슷한 응답끼리 유형화하여 전체 의견을 몇 개로 분류하였으며, 통계적 유의성의 판단은 0.05의 유의수준을 기준으로 하였다. 설문조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대부분의 유아교육기관은 원내·외에 식물이나 채소를 심고, 가꿀 수 있는 환경을 갖추고, 채소와 식물을 키우고 있었다. 둘째, 자연체험학습은 주로 봄, 가을에 사설체험장이나 식물원에서 실시하고, 4계절 모두 1~2회 진행하는 것으로 나타났다. 셋째, 진행했던 프로그램 중에 가장 유익했던 프로그램은 식물심기 및 가꾸기, 생태체험, 숲속놀이 등으로 나타났으며, 보완했으면 하는 것은 공간부족, 시설, 프로그램 순으로 나타났다. 넷째, 자연체험학습장을 설치한다면 놀이시설과 자연체험학습장, 실험실과 자연체험학습장, 휴게시설과 자연체험학습장을 선호하는 것으로 나타났으며, 자연체험학습의 불만족원인으로는 교사의 경우 장소, 프로그램내용, 시설 순이었고, 학생의 경우는 시설, 프로그램내용, 위치, 장소, 교통편 등의 순으로 응답하여 차이를 드러냈다. 다섯째, 이외에 개방형척도 응답자 의견에 대한 내용분석을 유형화한 결과 자연체험학습의 필요성 인지, 인접지역에 시설확충, 프로그램 부족 및 개발의 필요성 등의 의견이 있었다. 따라서 자연체험학습을 좀 더 활성화시키기 위해서는 자연체험학습 프로그램을 원내에서 일회성이 아닌 지속적이고 장기적으로 관찰할 수 있는 공간을 마련하고, 이와 관련된 미술, 음악교육과 통합하는 다양한 자연체험학습프로그램이 시급히 개발, 보급되어져야 할 것으로 생각된다. 이를 위하여, 교사들을 위한 교육 및 재교육, 학부모들을 위한 설명회, 교사와 학부모간의 정보교환, 자연체험학습후의 아이들의 변화에 관한 정보교류 등 지속적인 관리와 관심, 홍보가 필요한 것으로 사료된다.
본 연구는 유아교육 기관에서 자연체험학습이 어떤 방식으로 이루어지고 있으며, 어떤 프로그램이 진행되는지에 대해 자연체험학습의 현황을 조사하여, 유아교육기관에서 자연체험학습이 체계적이고, 통합적으로 프로그램의 개발을 할 수 있도록 기초자료를 제시하기 위해 시도되었다. 이를 위해 2008년 5월~6월에 서울특별시에 소재한 유아교육기관 즉, 유치원과 어린이집 40개소에서 유치원 교사 30명, 어린이집 교사 72명 총 102명을 대상으로 조사하였으며, 연구방법은 지도교사 및 관련교사에게 설문지를 통하여 기초현황조사, 프로그램 현황조사, 자연체험학습 및 프로그램 만족도 조사를 응답자 기입법으로 실제 조사 하였다. 자료의 처리 및 분석방법은 최종적으로 수집된 응답 자료에 대한 통계전문 소프트웨어인 SPSS(Statistical Package for the Social Science ver. 12.0)를 이용하여 빈도분석과 비교분석(카이제곱검정)을 하였다. 또한 개방형 질문으로 측정된 자연체험학습 프로그램에 대한 의견은 서로 비슷한 응답끼리 유형화하여 전체 의견을 몇 개로 분류하였으며, 통계적 유의성의 판단은 0.05의 유의수준을 기준으로 하였다. 설문조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대부분의 유아교육기관은 원내·외에 식물이나 채소를 심고, 가꿀 수 있는 환경을 갖추고, 채소와 식물을 키우고 있었다. 둘째, 자연체험학습은 주로 봄, 가을에 사설체험장이나 식물원에서 실시하고, 4계절 모두 1~2회 진행하는 것으로 나타났다. 셋째, 진행했던 프로그램 중에 가장 유익했던 프로그램은 식물심기 및 가꾸기, 생태체험, 숲속놀이 등으로 나타났으며, 보완했으면 하는 것은 공간부족, 시설, 프로그램 순으로 나타났다. 넷째, 자연체험학습장을 설치한다면 놀이시설과 자연체험학습장, 실험실과 자연체험학습장, 휴게시설과 자연체험학습장을 선호하는 것으로 나타났으며, 자연체험학습의 불만족원인으로는 교사의 경우 장소, 프로그램내용, 시설 순이었고, 학생의 경우는 시설, 프로그램내용, 위치, 장소, 교통편 등의 순으로 응답하여 차이를 드러냈다. 다섯째, 이외에 개방형척도 응답자 의견에 대한 내용분석을 유형화한 결과 자연체험학습의 필요성 인지, 인접지역에 시설확충, 프로그램 부족 및 개발의 필요성 등의 의견이 있었다. 따라서 자연체험학습을 좀 더 활성화시키기 위해서는 자연체험학습 프로그램을 원내에서 일회성이 아닌 지속적이고 장기적으로 관찰할 수 있는 공간을 마련하고, 이와 관련된 미술, 음악교육과 통합하는 다양한 자연체험학습프로그램이 시급히 개발, 보급되어져야 할 것으로 생각된다. 이를 위하여, 교사들을 위한 교육 및 재교육, 학부모들을 위한 설명회, 교사와 학부모간의 정보교환, 자연체험학습후의 아이들의 변화에 관한 정보교류 등 지속적인 관리와 관심, 홍보가 필요한 것으로 사료된다.
The purpose of this research is to examine how experiential learning on nature is being done in early childhood educations and which programs are available in order to provide basic data that can be used for developing more systematic and integrated programs. To that end, we asked a total of 102 tea...
The purpose of this research is to examine how experiential learning on nature is being done in early childhood educations and which programs are available in order to provide basic data that can be used for developing more systematic and integrated programs. To that end, we asked a total of 102 teachers from 40 institutions in Seoul, including 30 teachers from kindergartens and 72 from child care centers, to fill in a questionnaire between May and June in 2008. Through the questionnaires we could analyze the basic educational conditions, status of programs, and satisfaction levels for the programs. SPSS(Statistical Package for the Social Science ver. 12.0), a statistical software, was used for treating and analyzing the data from collected answers, carrying out frequency analysis and comparative analysis (chi-square test). Also, answers to open-ended questions, teachers' opinions on the programs, were grouped according to their types. The significance level for a result was 0.05. The summary of the survey is as follows. First, most educational institutions had the environment in which children can grow vegetables or plants in/outside of the facility. Second, experiential learning on nature was done mainly in the spring and fall, using a private facility or a botanical garden once or twice a year. Third, the most beneficial program that teachers chose was growing plants, followed by experiencing the ecosystem and playing in a forest. The teachers expressed that lack of space, facility, and programs was the major problems. Fourth, as regards facility installation, teachers preferred playing space with experiential learning facility, followed by a laboratory with the facility and a resting place with the facility. The biggest reason why teachers were not satisfied with the experiential learning was the place, followed by programs and facility while students chose the facility as the greatest problem, followed by contents of the programs, location, place, and transportation. Fifth, besides the opinions described above, the respondents expressed that there is a need for raising awareness about the experiential learning, more facilities should be provided nearby, and more programs developed. Therefore, in order to promote experiential nature learning, programs should be provided on a long and sustainable basis within an educational facility along with relevant art or music education. To that end, there should be education(re-education included) for teachers, a briefing session for parents, information exchange between teachers and parents, data collection on the programs' influence on students to maintain interests and promotion.
The purpose of this research is to examine how experiential learning on nature is being done in early childhood educations and which programs are available in order to provide basic data that can be used for developing more systematic and integrated programs. To that end, we asked a total of 102 teachers from 40 institutions in Seoul, including 30 teachers from kindergartens and 72 from child care centers, to fill in a questionnaire between May and June in 2008. Through the questionnaires we could analyze the basic educational conditions, status of programs, and satisfaction levels for the programs. SPSS(Statistical Package for the Social Science ver. 12.0), a statistical software, was used for treating and analyzing the data from collected answers, carrying out frequency analysis and comparative analysis (chi-square test). Also, answers to open-ended questions, teachers' opinions on the programs, were grouped according to their types. The significance level for a result was 0.05. The summary of the survey is as follows. First, most educational institutions had the environment in which children can grow vegetables or plants in/outside of the facility. Second, experiential learning on nature was done mainly in the spring and fall, using a private facility or a botanical garden once or twice a year. Third, the most beneficial program that teachers chose was growing plants, followed by experiencing the ecosystem and playing in a forest. The teachers expressed that lack of space, facility, and programs was the major problems. Fourth, as regards facility installation, teachers preferred playing space with experiential learning facility, followed by a laboratory with the facility and a resting place with the facility. The biggest reason why teachers were not satisfied with the experiential learning was the place, followed by programs and facility while students chose the facility as the greatest problem, followed by contents of the programs, location, place, and transportation. Fifth, besides the opinions described above, the respondents expressed that there is a need for raising awareness about the experiential learning, more facilities should be provided nearby, and more programs developed. Therefore, in order to promote experiential nature learning, programs should be provided on a long and sustainable basis within an educational facility along with relevant art or music education. To that end, there should be education(re-education included) for teachers, a briefing session for parents, information exchange between teachers and parents, data collection on the programs' influence on students to maintain interests and promotion.
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