오늘 날의 스포츠는 더 이상 단순히 경기 행위만을 의미하지 않는다. 스포츠는 미디어와 공생관계를 맺으면서 거대한 인류문화의 흐름으로 바뀌어 왔고 멀티미디어 시대의 채널 경쟁력 제고와 고부가가치를 창출하는 킬러콘텐츠, 이른바 블루 오션으로 각광받고 있다. 미디어 테크놀로지의 발달에 의한 스포츠의 상품화는 스포츠를 제3의 미디어로 그 가치를 재 발견시켰고 스포츠와 TV의 상호 작용에 의한 ...
오늘 날의 스포츠는 더 이상 단순히 경기 행위만을 의미하지 않는다. 스포츠는 미디어와 공생관계를 맺으면서 거대한 인류문화의 흐름으로 바뀌어 왔고 멀티미디어 시대의 채널 경쟁력 제고와 고부가가치를 창출하는 킬러콘텐츠, 이른바 블루 오션으로 각광받고 있다. 미디어 테크놀로지의 발달에 의한 스포츠의 상품화는 스포츠를 제3의 미디어로 그 가치를 재 발견시켰고 스포츠와 TV의 상호 작용에 의한 스포츠 마케팅은 21세기의 공해 없는 산업, 제 4차 산업으로 인식되고 있다. 스포츠에 대한 수용자의 관심이 증폭되면서 스포츠는 시청률 증가에 따른 채널 이미지 제고와 함께 방송사의 재원 확보수단인 광고 수익 등에 크게 기여해왔다. 하지만 다 매체 다 채널, 이른바 뉴미디어 시대가 도래하면서 월드컵 축구와 올림픽 등 인기 스포츠 콘텐츠 확보를 위한 지상파와 케이블 TV, 마케팅 대행사 등 채널 간 매체 간 스포츠 중계권 쟁탈전이 이전투구의 심각한 양상을 띠고 있다. 매체 상호간 치열한 콘텐츠 확보 쟁탈전이 벌어지면서 중계권료가 폭등 추세를 보이고 있으며 방송시장은 buyer market(방송사)에서 seller market(콘텐츠 공급자)으로 바뀌었다. 지상파 방송 3사가 독점해오던 인기 스포츠 중계권은 로컬 방송인 인천방송, 스포츠 마케팅사인 IB 스포츠와 CJ 미디어에 차례로 넘어갔다. 박찬호 메이저리그 야구(MLB)와 월드컵 축구와 올림픽, 축구 국가대표 A 매치, 야구 WBC 등 인기스포츠 중계권료는 천정부지로 치솟았고 이는 곧 외화유출이라는 국민적 비난과 미디어 간의 갈등을 심화시켰다. 방송 3사의 협의체인 방송협회의 신사협정은 SBS의 2010~2016년 하계올림픽과 2010~2014 월드컵 독점 중계 계약으로 휴지조각이 됐다. 정부는 해외의 보편적 접근권(universal access)에 근거한 ‘보편적 시청권’을 입법화 했지만 채널 간 매체 간 과당 경쟁을 막을 근본적 실효를 거둘 지, 의문시 되고 있다. 미디어 사업자 간 과잉 중계권 쟁탈전은 승자에게 일시적인 이익을 가져다줄지 모르지만 중계권료 상승을 서로 부채질함으로써 결국은 방송사 모두 패자가 된다는 데 문제의 심각성이 있다. 일부 방송사의 자사 이기주의와 담당자의 한건주의는 방송사의 재정을 악화시킬 뿐 아니라 국부의 손실을 초래하는 결과를 낳기 때문이다. 이 같은 과당경쟁의 폐해는 월드컵 올림픽 등 주요 스포츠 중계권이 폭등하는 결과를 빚었다. 2002 한일 월드컵 중계권료는 ‘98프랑스 대회 보다 무려 28배나 올랐고 2010년 남아공 월드컵은 2002년 대회의 두 배가 올랐다. 10년 사이 56배가 오른 것이다. 방송사간의 과잉 경쟁이 빚은 뼈아픈 산물이었다. 킬러 콘텐츠로서의 스포츠는 방통 융합의 시대를 맞아 더욱 더 주가가 오를 것이며 중계권 확보를 위한 치열한 경쟁은 앞으로도 불가피해 보인다. 협상의 주도권을 쥔 스포츠기구나 마케팅 대행사들은 매체별 분할 판매와 장기 계약, 묶음 판매 등 온갖 시장논리로 미디어를 압박하고 있다. 최근의 미디어 트렌드는 탈규제화, 개방화, 글로벌화가 주류를 이루고 있다. 적절한 규제 완화와 경쟁을 통해 방송의 공익성과 산업성을 조화롭게 구현한다는 것이다.‘공공성과 시장성’두 마리 토끼를 모두 잡겠다는 논리다. 그러나 논의 과정에서 무엇보다 중요한 것은 모든 정책 방향은 시청자의 권리와 선택을 최우선으로 해야 한다는 것이다. 스포츠와 미디어는 미래의 방송 환경 변화에 따라 그 역학 관계를 달리하게 될 것이다. 양자는 미래의 상생을 위해서 zero sum이 아닌 positive sum, win-win 게임을 추구해야 할 것이다.
오늘 날의 스포츠는 더 이상 단순히 경기 행위만을 의미하지 않는다. 스포츠는 미디어와 공생관계를 맺으면서 거대한 인류문화의 흐름으로 바뀌어 왔고 멀티미디어 시대의 채널 경쟁력 제고와 고부가가치를 창출하는 킬러 콘텐츠, 이른바 블루 오션으로 각광받고 있다. 미디어 테크놀로지의 발달에 의한 스포츠의 상품화는 스포츠를 제3의 미디어로 그 가치를 재 발견시켰고 스포츠와 TV의 상호 작용에 의한 스포츠 마케팅은 21세기의 공해 없는 산업, 제 4차 산업으로 인식되고 있다. 스포츠에 대한 수용자의 관심이 증폭되면서 스포츠는 시청률 증가에 따른 채널 이미지 제고와 함께 방송사의 재원 확보수단인 광고 수익 등에 크게 기여해왔다. 하지만 다 매체 다 채널, 이른바 뉴미디어 시대가 도래하면서 월드컵 축구와 올림픽 등 인기 스포츠 콘텐츠 확보를 위한 지상파와 케이블 TV, 마케팅 대행사 등 채널 간 매체 간 스포츠 중계권 쟁탈전이 이전투구의 심각한 양상을 띠고 있다. 매체 상호간 치열한 콘텐츠 확보 쟁탈전이 벌어지면서 중계권료가 폭등 추세를 보이고 있으며 방송시장은 buyer market(방송사)에서 seller market(콘텐츠 공급자)으로 바뀌었다. 지상파 방송 3사가 독점해오던 인기 스포츠 중계권은 로컬 방송인 인천방송, 스포츠 마케팅사인 IB 스포츠와 CJ 미디어에 차례로 넘어갔다. 박찬호 메이저리그 야구(MLB)와 월드컵 축구와 올림픽, 축구 국가대표 A 매치, 야구 WBC 등 인기스포츠 중계권료는 천정부지로 치솟았고 이는 곧 외화유출이라는 국민적 비난과 미디어 간의 갈등을 심화시켰다. 방송 3사의 협의체인 방송협회의 신사협정은 SBS의 2010~2016년 하계올림픽과 2010~2014 월드컵 독점 중계 계약으로 휴지조각이 됐다. 정부는 해외의 보편적 접근권(universal access)에 근거한 ‘보편적 시청권’을 입법화 했지만 채널 간 매체 간 과당 경쟁을 막을 근본적 실효를 거둘 지, 의문시 되고 있다. 미디어 사업자 간 과잉 중계권 쟁탈전은 승자에게 일시적인 이익을 가져다줄지 모르지만 중계권료 상승을 서로 부채질함으로써 결국은 방송사 모두 패자가 된다는 데 문제의 심각성이 있다. 일부 방송사의 자사 이기주의와 담당자의 한건주의는 방송사의 재정을 악화시킬 뿐 아니라 국부의 손실을 초래하는 결과를 낳기 때문이다. 이 같은 과당경쟁의 폐해는 월드컵 올림픽 등 주요 스포츠 중계권이 폭등하는 결과를 빚었다. 2002 한일 월드컵 중계권료는 ‘98프랑스 대회 보다 무려 28배나 올랐고 2010년 남아공 월드컵은 2002년 대회의 두 배가 올랐다. 10년 사이 56배가 오른 것이다. 방송사간의 과잉 경쟁이 빚은 뼈아픈 산물이었다. 킬러 콘텐츠로서의 스포츠는 방통 융합의 시대를 맞아 더욱 더 주가가 오를 것이며 중계권 확보를 위한 치열한 경쟁은 앞으로도 불가피해 보인다. 협상의 주도권을 쥔 스포츠기구나 마케팅 대행사들은 매체별 분할 판매와 장기 계약, 묶음 판매 등 온갖 시장논리로 미디어를 압박하고 있다. 최근의 미디어 트렌드는 탈규제화, 개방화, 글로벌화가 주류를 이루고 있다. 적절한 규제 완화와 경쟁을 통해 방송의 공익성과 산업성을 조화롭게 구현한다는 것이다.‘공공성과 시장성’두 마리 토끼를 모두 잡겠다는 논리다. 그러나 논의 과정에서 무엇보다 중요한 것은 모든 정책 방향은 시청자의 권리와 선택을 최우선으로 해야 한다는 것이다. 스포츠와 미디어는 미래의 방송 환경 변화에 따라 그 역학 관계를 달리하게 될 것이다. 양자는 미래의 상생을 위해서 zero sum이 아닌 positive sum, win-win 게임을 추구해야 할 것이다.
A Study on the Change of Media Environment and the Conflicts of TV Sports Relay Rights Hong, yu-pyo Dept, of management The Graduate School of Gachon Medical University Recently, Sports do not simply mean games itself. Sports have changed the huge flow of human culture after having symbiotic relatio...
A Study on the Change of Media Environment and the Conflicts of TV Sports Relay Rights Hong, yu-pyo Dept, of management The Graduate School of Gachon Medical University Recently, Sports do not simply mean games itself. Sports have changed the huge flow of human culture after having symbiotic relations with the multi-media and have been recognized as a Blue-Ocean, killer contents enhancing the competitiveness of channels and bringing high value added. The commercialization of sports by the development of media technology has re- discovered the value of sports the third media and the sports-marketing made by the interaction of sports and TV has been the 4th industry, the less-pollution industry of 21st century. As sports consumers' attention has been getting larger, Sports have greatly contributed in enhancing the channel image and increasing the advertising revenues for broadcasters. But as the new media-era, multi-media and multi-channels, has arrived, Conflicts on rights of big sports broadcast such as Olympic games and World Cup among terrestrial and cable TVs, media marketing agencies have been serious. As conflicts on rights of sports broadcasting have came about, the television money has soared and the broadcasting market has changed from a buyer market(broadcasters)to a seller market(contents provider). The broadcast rights of popular sports which the 3 terrestrial broadcasters have monopolized have been passed to a local broadcaster, Inchoen-TV, sports marketing company, IB-Sports and CJ media. The television money of MLB, World Cup, football national A-match, and WBC have skyrocketed and this brought a dispute over dollar outflow and deepens the conflicts between media. The gentlemen's agreement of Korean Broadcasters Association became a scrap of paper due to SBS's exclusive contracts of 2010~2016 Olympic games and 2010~2014 World cup. Though the Korean government legislated a "universal access right" based on similar foreign laws, it is doubtable that this law can prevent the severe conflicts of broadcast rights by the roots. Severe Conflicts between media companies may bring a temporary profit to a winner, but may make the all broadcasters losers by raising the television money. Some broadcaster's selfishness may not only worsen their financial situation but also result in the loss of national resources. The television money of 2002 World Cup rose 28 times much than that of '98 World Cup and the price for 2010 World cup doubled that of 2002's, which was 56 times rise in 10 years. This were the heart breaking results of excessive competitions. The Value of sports contents as killer contents may rise much more in this broadcast and telecommunication fusion era, and seem to be hardly possible to avoid excessive competitions. The initiative sports organizations and marketing agencies have been pressing the media with market friendly measures like divided sale, long-term contracts, package sale and so on. Recent media trends are characterized by deregulation, market opening, globalization , which aims to get the public and market interests at the same time through proper deregulation and competition. But the most important principle of the policies is to make the right and choice of TV viewers' best concern. Dynamics of sports and the media will change depending on the future broadcasting environments, for bilateral cooperation of both, it needs to Spursue not zero-sum but positive-sum, and win-win games.
A Study on the Change of Media Environment and the Conflicts of TV Sports Relay Rights Hong, yu-pyo Dept, of management The Graduate School of Gachon Medical University Recently, Sports do not simply mean games itself. Sports have changed the huge flow of human culture after having symbiotic relations with the multi-media and have been recognized as a Blue-Ocean, killer contents enhancing the competitiveness of channels and bringing high value added. The commercialization of sports by the development of media technology has re- discovered the value of sports the third media and the sports-marketing made by the interaction of sports and TV has been the 4th industry, the less-pollution industry of 21st century. As sports consumers' attention has been getting larger, Sports have greatly contributed in enhancing the channel image and increasing the advertising revenues for broadcasters. But as the new media-era, multi-media and multi-channels, has arrived, Conflicts on rights of big sports broadcast such as Olympic games and World Cup among terrestrial and cable TVs, media marketing agencies have been serious. As conflicts on rights of sports broadcasting have came about, the television money has soared and the broadcasting market has changed from a buyer market(broadcasters)to a seller market(contents provider). The broadcast rights of popular sports which the 3 terrestrial broadcasters have monopolized have been passed to a local broadcaster, Inchoen-TV, sports marketing company, IB-Sports and CJ media. The television money of MLB, World Cup, football national A-match, and WBC have skyrocketed and this brought a dispute over dollar outflow and deepens the conflicts between media. The gentlemen's agreement of Korean Broadcasters Association became a scrap of paper due to SBS's exclusive contracts of 2010~2016 Olympic games and 2010~2014 World cup. Though the Korean government legislated a "universal access right" based on similar foreign laws, it is doubtable that this law can prevent the severe conflicts of broadcast rights by the roots. Severe Conflicts between media companies may bring a temporary profit to a winner, but may make the all broadcasters losers by raising the television money. Some broadcaster's selfishness may not only worsen their financial situation but also result in the loss of national resources. The television money of 2002 World Cup rose 28 times much than that of '98 World Cup and the price for 2010 World cup doubled that of 2002's, which was 56 times rise in 10 years. This were the heart breaking results of excessive competitions. The Value of sports contents as killer contents may rise much more in this broadcast and telecommunication fusion era, and seem to be hardly possible to avoid excessive competitions. The initiative sports organizations and marketing agencies have been pressing the media with market friendly measures like divided sale, long-term contracts, package sale and so on. Recent media trends are characterized by deregulation, market opening, globalization , which aims to get the public and market interests at the same time through proper deregulation and competition. But the most important principle of the policies is to make the right and choice of TV viewers' best concern. Dynamics of sports and the media will change depending on the future broadcasting environments, for bilateral cooperation of both, it needs to Spursue not zero-sum but positive-sum, and win-win games.
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