최근 우리나라의 교육은 직접 부딪치며 배우고 느끼는 체험활동의 중요성은 크게 부각되는 반면에 학교에서 활동하는 과정이 부족한 실정이다. 그 중요성에 따라 체험학습을 행하고자 하는 시도는 크게 늘어나고 있는 실정이며, 실질적 교육방법으로 숲에서 체험하고 자연을 느끼고 배우는 과정으로 행해지고 있다. 이와 같은 추세에 따라 자연체험학습의 수요는 점점 증가하고 있고 실질적인 체험활동은 학교에서 이루어지기 보다는 학교 밖의 먼 거리의 수목원 또는 자연휴양림 등을 이용하기 위해 이동하는 경우가 많다. 자연체험활동이란 자연현장을 찾은 탐방객...
최근 우리나라의 교육은 직접 부딪치며 배우고 느끼는 체험활동의 중요성은 크게 부각되는 반면에 학교에서 활동하는 과정이 부족한 실정이다. 그 중요성에 따라 체험학습을 행하고자 하는 시도는 크게 늘어나고 있는 실정이며, 실질적 교육방법으로 숲에서 체험하고 자연을 느끼고 배우는 과정으로 행해지고 있다. 이와 같은 추세에 따라 자연체험학습의 수요는 점점 증가하고 있고 실질적인 체험활동은 학교에서 이루어지기 보다는 학교 밖의 먼 거리의 수목원 또는 자연휴양림 등을 이용하기 위해 이동하는 경우가 많다. 자연체험활동이란 자연현장을 찾은 탐방객들이 환경에 대한 인식과 이해를 넓혀 주는 일련의 교육적 활동이며, 환경교육, 자연체험학습, 산림환경교육으로도 이해될 수 있다. 특히 환경교육은 인지적인 영역의 학습보다는 학생 스스로의 실천적 행동을 요구하고 있다. 그럼에도 불구하고, 교과서의 내용은 너무 학술적이고 이론에 치우쳐 학생들의 관심과 흥미를 유발시키지 못하고 있으며, 내용의 접근도 너무 추상적이고 어려워서 환경교육이 이론의 습득으로 그치는 실정이다(환경부.2000)1) 이 연구의 목적은 자연체험학습 관련 이론을 고찰하여, 중학교 교과서에 나타난 식물(생물)과 산림환경관련 내용을 분석하여 교육과정과 연계할 수 있는 자연체험학습 프로그램을 개발하고자 한다. 또 추출한 내용에 따라 체험 가능한 프로그램을 개발하여 자연휴양림, 수목원, 학교숲 등에서 활용할 수 있도록 제시 하는 것이 연구의 목적이다. 산림환경 관련 내용이 많은 교과는 과학, 미술, 기술가정, 환경 등이며 국어, 도덕, 사회 과목은 배경 지식이나 산림환경 관련 자료를 활용하는 내용으로 나타났다. 식물(생물) 및 산림환경 관련 내용은 각 과목에 반영되어 있으나 2학년에 많은 부분이 반영되어 있었고 그 중 과학과목에 출현빈도가 많았다. 따라서 자연체험학습에 적용될 수 있는 내용을 학생들에게 교과서의 이론에 준하여 프로그램을 개발하였다.
최근 우리나라의 교육은 직접 부딪치며 배우고 느끼는 체험활동의 중요성은 크게 부각되는 반면에 학교에서 활동하는 과정이 부족한 실정이다. 그 중요성에 따라 체험학습을 행하고자 하는 시도는 크게 늘어나고 있는 실정이며, 실질적 교육방법으로 숲에서 체험하고 자연을 느끼고 배우는 과정으로 행해지고 있다. 이와 같은 추세에 따라 자연체험학습의 수요는 점점 증가하고 있고 실질적인 체험활동은 학교에서 이루어지기 보다는 학교 밖의 먼 거리의 수목원 또는 자연휴양림 등을 이용하기 위해 이동하는 경우가 많다. 자연체험활동이란 자연현장을 찾은 탐방객들이 환경에 대한 인식과 이해를 넓혀 주는 일련의 교육적 활동이며, 환경교육, 자연체험학습, 산림환경교육으로도 이해될 수 있다. 특히 환경교육은 인지적인 영역의 학습보다는 학생 스스로의 실천적 행동을 요구하고 있다. 그럼에도 불구하고, 교과서의 내용은 너무 학술적이고 이론에 치우쳐 학생들의 관심과 흥미를 유발시키지 못하고 있으며, 내용의 접근도 너무 추상적이고 어려워서 환경교육이 이론의 습득으로 그치는 실정이다(환경부.2000)1) 이 연구의 목적은 자연체험학습 관련 이론을 고찰하여, 중학교 교과서에 나타난 식물(생물)과 산림환경관련 내용을 분석하여 교육과정과 연계할 수 있는 자연체험학습 프로그램을 개발하고자 한다. 또 추출한 내용에 따라 체험 가능한 프로그램을 개발하여 자연휴양림, 수목원, 학교숲 등에서 활용할 수 있도록 제시 하는 것이 연구의 목적이다. 산림환경 관련 내용이 많은 교과는 과학, 미술, 기술가정, 환경 등이며 국어, 도덕, 사회 과목은 배경 지식이나 산림환경 관련 자료를 활용하는 내용으로 나타났다. 식물(생물) 및 산림환경 관련 내용은 각 과목에 반영되어 있으나 2학년에 많은 부분이 반영되어 있었고 그 중 과학과목에 출현빈도가 많았다. 따라서 자연체험학습에 적용될 수 있는 내용을 학생들에게 교과서의 이론에 준하여 프로그램을 개발하였다.
The importance of 'hands-on-experience' with which students learn by direct experience is significantly highlighted in current Korean education. However the activity program that can be conducted at a school site is insufficient. Parallel with such increasing importance, attempts to conduct 'hands-o...
The importance of 'hands-on-experience' with which students learn by direct experience is significantly highlighted in current Korean education. However the activity program that can be conducted at a school site is insufficient. Parallel with such increasing importance, attempts to conduct 'hands-on-experience' are also increasing in education. As a practical educational method, it is manifested in a process for students to experience, feel, and learn the nature in forrest. In the wake of such trend, demands for the hands-on-experience in nature become increasingly high. Here, the actual experience activity is made not at the school, but in a remote botanical garden or recreational forrest. Hence a distance travel is often required for such education. The hands-on-experience in nature can be defined as a series of educational activities, environmental education, learning by direct experience in nature, and environmental education for forrest conservation. Accordingly it expands the perception and understanding of the visitors on the environment at a site in nature. In particular, the aspect of environmental education requires a practical implementation of the students on their own, instead of a cognitive learning. Nevertheless the current content of the textbook is too scholarly and theoretical so that it fails to intrigue attention and interest of the students. Furthermore the existing approach is too abstract and difficult, thus it limits the environmental education solely to the theory learning. Accordingly the aim of this study was to examine theories related with the hands-on-experience in nature, analyze the content of the vegetation, biology and forrest environment found in the middle school textbooks, and eventually develop a learning program for the hands-on-experience connected with the curriculum. Based on the analysis result, a viable program for real experience was developed and presented, which can be applied to a recreational forrest, botanical garden, and forrest at school. The result of the study is as follows. The subjects often containing the content related with forest environment were science, arts, technology and home economics, and environment, whereas the subjects applying the background knowledge or the forrest environment related materials were Korean, ethics, and social studies. Moreover the content related with vegetation, biology and forrest environment was reflected in each subject, in particular, often in the science subject and for the second grade curriculum. Consequently, based on the theory of the textbook, a program was developed with the content applicable to the hands-on-experience in nature for the students.
The importance of 'hands-on-experience' with which students learn by direct experience is significantly highlighted in current Korean education. However the activity program that can be conducted at a school site is insufficient. Parallel with such increasing importance, attempts to conduct 'hands-on-experience' are also increasing in education. As a practical educational method, it is manifested in a process for students to experience, feel, and learn the nature in forrest. In the wake of such trend, demands for the hands-on-experience in nature become increasingly high. Here, the actual experience activity is made not at the school, but in a remote botanical garden or recreational forrest. Hence a distance travel is often required for such education. The hands-on-experience in nature can be defined as a series of educational activities, environmental education, learning by direct experience in nature, and environmental education for forrest conservation. Accordingly it expands the perception and understanding of the visitors on the environment at a site in nature. In particular, the aspect of environmental education requires a practical implementation of the students on their own, instead of a cognitive learning. Nevertheless the current content of the textbook is too scholarly and theoretical so that it fails to intrigue attention and interest of the students. Furthermore the existing approach is too abstract and difficult, thus it limits the environmental education solely to the theory learning. Accordingly the aim of this study was to examine theories related with the hands-on-experience in nature, analyze the content of the vegetation, biology and forrest environment found in the middle school textbooks, and eventually develop a learning program for the hands-on-experience connected with the curriculum. Based on the analysis result, a viable program for real experience was developed and presented, which can be applied to a recreational forrest, botanical garden, and forrest at school. The result of the study is as follows. The subjects often containing the content related with forest environment were science, arts, technology and home economics, and environment, whereas the subjects applying the background knowledge or the forrest environment related materials were Korean, ethics, and social studies. Moreover the content related with vegetation, biology and forrest environment was reflected in each subject, in particular, often in the science subject and for the second grade curriculum. Consequently, based on the theory of the textbook, a program was developed with the content applicable to the hands-on-experience in nature for the students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.