현대사회는 고도의 정보ㆍ기술 사회로 어느 세기에서도 유래를 찾아보기 힘들 정도로 정치, 경제, 사회, 문화에서 빠르게 변하고 있다. 이러한 시대적 상황에서 학생들이 현실의 삶에서 직면하는 다양한 문제를 해결하기 위해서는 기존의 학문 분야에 얽매이지 않는 교과 통합적인 접근을 통해 통합적 안목을 길러줄 필요가 있다. 본 연구는 현행 교육과정에서 여러 과목에 걸쳐 중복되어 나타나는 주제를 선정하여 교육과정 재구성을 통해 주제중심 통합단원을 설계하는데 주안점을 두고 있다. 이를 위해 먼저 교육과정 통합이 교육현장에서 어떤 의의를 가지는지 살펴보고, 제 7차 교육과정과 2007년 개정 교육과정에서 표방하는 ‘만들어 가는 교육과정’의 의미와 함께 오늘날 중요성이 대두되는 학교 중심 교육과정에 대해 살펴보았다. 이를 바탕으로 교육과정 재구성과의 연관성을 고찰해 보고 본 연구에서 활용할 주제중심 통합교육과정에 대해 알아보았다. 그리고 국내외 학자들의 통합단원 설계 전략을 바탕으로 ‘교육과정 재구성을 통한 주제중심 통합단원 설계’ 모형을 구안한 후, 6학년 2학기 교육과정 중 주제 중복 현상이 뚜렷한 ‘환경’을 주제로 “초록별 지구 이야기”라는 통합단원을 설계하였다. ‘교육과정 재구성을 통한 주제 중심 통합단원’의 설계 과정을 살펴보면 다음과 같다. ① 교육과정을 분석한다. 연간 교육과정 운영 계획표를 활용하여 6학년 2학기 교육과정 중에서 여러 과목에 걸쳐 중복되어 나타나는 ‘세계’와 ‘환경’이라는 두 가지 아이디어를 추출하였다. ② 주제를 선정한다. 주제 선정 준거에 의거하여 보다 많은 교과 영역을 포괄하고, 다양한 활동이 가능하며 우리의 실생활과 밀접히 관련되어 있는 ‘환경’을 주제로 선정하였다. 그리고 통합 단원명을 “초록별 지구 이야기”로 정하였다. ③ 잠정적 단원 개요를 작성한다. 사회, 과학, 도덕, 실과, 미술에서 ‘환경’과 관련된 학습 내용을 정확하게 파악하기 위해 핵심주제, 하위주제, 구체적 정보로 나누어 비교적 상세하게 나타내었다. ④ 학습목표를 추출한다. 교육과정에서 제시하는 학습목표를 먼저 파악함으로써 교육과정 재구성을 보다 일관성 있고 체계적으로 할 수 있다. ⑤ 핵심 아이디어 용어를 열거한다. ...
현대사회는 고도의 정보ㆍ기술 사회로 어느 세기에서도 유래를 찾아보기 힘들 정도로 정치, 경제, 사회, 문화에서 빠르게 변하고 있다. 이러한 시대적 상황에서 학생들이 현실의 삶에서 직면하는 다양한 문제를 해결하기 위해서는 기존의 학문 분야에 얽매이지 않는 교과 통합적인 접근을 통해 통합적 안목을 길러줄 필요가 있다. 본 연구는 현행 교육과정에서 여러 과목에 걸쳐 중복되어 나타나는 주제를 선정하여 교육과정 재구성을 통해 주제중심 통합단원을 설계하는데 주안점을 두고 있다. 이를 위해 먼저 교육과정 통합이 교육현장에서 어떤 의의를 가지는지 살펴보고, 제 7차 교육과정과 2007년 개정 교육과정에서 표방하는 ‘만들어 가는 교육과정’의 의미와 함께 오늘날 중요성이 대두되는 학교 중심 교육과정에 대해 살펴보았다. 이를 바탕으로 교육과정 재구성과의 연관성을 고찰해 보고 본 연구에서 활용할 주제중심 통합교육과정에 대해 알아보았다. 그리고 국내외 학자들의 통합단원 설계 전략을 바탕으로 ‘교육과정 재구성을 통한 주제중심 통합단원 설계’ 모형을 구안한 후, 6학년 2학기 교육과정 중 주제 중복 현상이 뚜렷한 ‘환경’을 주제로 “초록별 지구 이야기”라는 통합단원을 설계하였다. ‘교육과정 재구성을 통한 주제 중심 통합단원’의 설계 과정을 살펴보면 다음과 같다. ① 교육과정을 분석한다. 연간 교육과정 운영 계획표를 활용하여 6학년 2학기 교육과정 중에서 여러 과목에 걸쳐 중복되어 나타나는 ‘세계’와 ‘환경’이라는 두 가지 아이디어를 추출하였다. ② 주제를 선정한다. 주제 선정 준거에 의거하여 보다 많은 교과 영역을 포괄하고, 다양한 활동이 가능하며 우리의 실생활과 밀접히 관련되어 있는 ‘환경’을 주제로 선정하였다. 그리고 통합 단원명을 “초록별 지구 이야기”로 정하였다. ③ 잠정적 단원 개요를 작성한다. 사회, 과학, 도덕, 실과, 미술에서 ‘환경’과 관련된 학습 내용을 정확하게 파악하기 위해 핵심주제, 하위주제, 구체적 정보로 나누어 비교적 상세하게 나타내었다. ④ 학습목표를 추출한다. 교육과정에서 제시하는 학습목표를 먼저 파악함으로써 교육과정 재구성을 보다 일관성 있고 체계적으로 할 수 있다. ⑤ 핵심 아이디어 용어를 열거한다. 개념지도를 활용하여 ‘환경’ 관련 학습내용을 ‘환경문제의 원인’, ‘실태’, ‘해결방안’, ‘필요성’의 4가지로 나누었다. ⑥ 합리적 근거를 서술한다. 합리적 근거는 단원의 설정근거, 교육목표, 학습방법, 주안점, 선행지식, 수업과 관련된 제언을 포함한다. ‘환경’ 문제는 우리의 생존과 직결되고, 환경 교육을 통해 자신을 돌아보고 미래를 준비하는 교육이 이루어져야 함을 단원의 설정근거로 제시하였다. 그리고 이 단원의 학습을 통해 환경 문제의 심각성과 원인을 파악하고 환경 보전을 실천하는 태도를 가지게 함을 교육목표로 설정하였다. ⑦ 학습목표를 정련화 한다. 각 교과의 학습목표 중 중복되는 것은 하나로 계열화하고 우선 되어야 할 학습목표를 중심으로 지식, 기능, 태도로 분류하였다. ⑧ 단원을 조직한다. 단원을 조직하기 전에 스코프와 시퀀스 차트를 활용하여 각 차시별 학습주제를 결정한다. 그리고 이를 바탕으로 ‘1. 지구가 아파요!, 2. 긴급 NEWS. 3. 함께 가는 길, 4. 작지만 큰 힘, 5. 지구야 웃어봐!’의 5개 소단원, 총 10차시로 구성된 “초록별 지구 이야기”의 단원을 조직하였다. ⑨ 각 소단원 별로 교수 전략 계획을 수립한다. 교수 전략 계획에는 도입단계, 학습목표, 수업의 초점, 교수 전략의 4가지 항목을 포함한다. 도입단계는 단원의 성격, 목표, 지도상 유의점 등이 포함되며, 학습목표는 각 차시별 학습목표를 진술하고, 수업의 초점은 학습 준비물 및 수업 진행 방법을 나타내었다. 교수 전략은 전체적인 수업의 흐름과 주요 학습내용을 개괄적으로 진술하였다. ⑩ 설계 단원의 형성평가를 한다. 6학년 담임교사와 학생을 대상으로 형성평가를 한 결과 교사들은 학습내용의 일관성과 난이도에서는 긍정적인 답변을 하였으나, ‘환경’이라는 주제의 특성과 교육과정 재구성에 대한 부담감 등을 이유로 학습의 효과와 실행가능성 면에서는 의견이 대립되었다. 학생들의 경우 재구성의 필요성에 대해서는 대부분 인식하고 있었으나, 학습의 난이도와 학습에 도움을 주는 정도에 대해서는 학업성취수준에 따라 서로 다른 의견을 보였다. 분절화 된 지식은 학습자의 실제 경험과 부합되지 않는다. 학습자의 경험방식은 교과나 학문의 구분처럼 구획 짓는 것이라기보다는 서로 관련되어 존재하기 때문에 특정 학습장면이나 문제에 대해서 전체적으로 반응하며, 개별적 경험마저도 전체와의 관련 속에서 인식한다. 따라서 ‘교육과정 재구성을 통한 주제중심 통합단원’은 현재의 교육과정이 안고 있는 지식의 분절화 및 주제 중복 현상을 해결할 수 있는 하나의 대안이 되리라 본다. 또한 현행 교육과정을 분석하여 주제를 중심으로 다학문적 접근을 통해 통합단원을 설계하였기 때문에 교사들이 좀 더 쉽게 접근할 수 있으며, 교육에 있어서의 책무성
현대사회는 고도의 정보ㆍ기술 사회로 어느 세기에서도 유래를 찾아보기 힘들 정도로 정치, 경제, 사회, 문화에서 빠르게 변하고 있다. 이러한 시대적 상황에서 학생들이 현실의 삶에서 직면하는 다양한 문제를 해결하기 위해서는 기존의 학문 분야에 얽매이지 않는 교과 통합적인 접근을 통해 통합적 안목을 길러줄 필요가 있다. 본 연구는 현행 교육과정에서 여러 과목에 걸쳐 중복되어 나타나는 주제를 선정하여 교육과정 재구성을 통해 주제중심 통합단원을 설계하는데 주안점을 두고 있다. 이를 위해 먼저 교육과정 통합이 교육현장에서 어떤 의의를 가지는지 살펴보고, 제 7차 교육과정과 2007년 개정 교육과정에서 표방하는 ‘만들어 가는 교육과정’의 의미와 함께 오늘날 중요성이 대두되는 학교 중심 교육과정에 대해 살펴보았다. 이를 바탕으로 교육과정 재구성과의 연관성을 고찰해 보고 본 연구에서 활용할 주제중심 통합교육과정에 대해 알아보았다. 그리고 국내외 학자들의 통합단원 설계 전략을 바탕으로 ‘교육과정 재구성을 통한 주제중심 통합단원 설계’ 모형을 구안한 후, 6학년 2학기 교육과정 중 주제 중복 현상이 뚜렷한 ‘환경’을 주제로 “초록별 지구 이야기”라는 통합단원을 설계하였다. ‘교육과정 재구성을 통한 주제 중심 통합단원’의 설계 과정을 살펴보면 다음과 같다. ① 교육과정을 분석한다. 연간 교육과정 운영 계획표를 활용하여 6학년 2학기 교육과정 중에서 여러 과목에 걸쳐 중복되어 나타나는 ‘세계’와 ‘환경’이라는 두 가지 아이디어를 추출하였다. ② 주제를 선정한다. 주제 선정 준거에 의거하여 보다 많은 교과 영역을 포괄하고, 다양한 활동이 가능하며 우리의 실생활과 밀접히 관련되어 있는 ‘환경’을 주제로 선정하였다. 그리고 통합 단원명을 “초록별 지구 이야기”로 정하였다. ③ 잠정적 단원 개요를 작성한다. 사회, 과학, 도덕, 실과, 미술에서 ‘환경’과 관련된 학습 내용을 정확하게 파악하기 위해 핵심주제, 하위주제, 구체적 정보로 나누어 비교적 상세하게 나타내었다. ④ 학습목표를 추출한다. 교육과정에서 제시하는 학습목표를 먼저 파악함으로써 교육과정 재구성을 보다 일관성 있고 체계적으로 할 수 있다. ⑤ 핵심 아이디어 용어를 열거한다. 개념지도를 활용하여 ‘환경’ 관련 학습내용을 ‘환경문제의 원인’, ‘실태’, ‘해결방안’, ‘필요성’의 4가지로 나누었다. ⑥ 합리적 근거를 서술한다. 합리적 근거는 단원의 설정근거, 교육목표, 학습방법, 주안점, 선행지식, 수업과 관련된 제언을 포함한다. ‘환경’ 문제는 우리의 생존과 직결되고, 환경 교육을 통해 자신을 돌아보고 미래를 준비하는 교육이 이루어져야 함을 단원의 설정근거로 제시하였다. 그리고 이 단원의 학습을 통해 환경 문제의 심각성과 원인을 파악하고 환경 보전을 실천하는 태도를 가지게 함을 교육목표로 설정하였다. ⑦ 학습목표를 정련화 한다. 각 교과의 학습목표 중 중복되는 것은 하나로 계열화하고 우선 되어야 할 학습목표를 중심으로 지식, 기능, 태도로 분류하였다. ⑧ 단원을 조직한다. 단원을 조직하기 전에 스코프와 시퀀스 차트를 활용하여 각 차시별 학습주제를 결정한다. 그리고 이를 바탕으로 ‘1. 지구가 아파요!, 2. 긴급 NEWS. 3. 함께 가는 길, 4. 작지만 큰 힘, 5. 지구야 웃어봐!’의 5개 소단원, 총 10차시로 구성된 “초록별 지구 이야기”의 단원을 조직하였다. ⑨ 각 소단원 별로 교수 전략 계획을 수립한다. 교수 전략 계획에는 도입단계, 학습목표, 수업의 초점, 교수 전략의 4가지 항목을 포함한다. 도입단계는 단원의 성격, 목표, 지도상 유의점 등이 포함되며, 학습목표는 각 차시별 학습목표를 진술하고, 수업의 초점은 학습 준비물 및 수업 진행 방법을 나타내었다. 교수 전략은 전체적인 수업의 흐름과 주요 학습내용을 개괄적으로 진술하였다. ⑩ 설계 단원의 형성평가를 한다. 6학년 담임교사와 학생을 대상으로 형성평가를 한 결과 교사들은 학습내용의 일관성과 난이도에서는 긍정적인 답변을 하였으나, ‘환경’이라는 주제의 특성과 교육과정 재구성에 대한 부담감 등을 이유로 학습의 효과와 실행가능성 면에서는 의견이 대립되었다. 학생들의 경우 재구성의 필요성에 대해서는 대부분 인식하고 있었으나, 학습의 난이도와 학습에 도움을 주는 정도에 대해서는 학업성취수준에 따라 서로 다른 의견을 보였다. 분절화 된 지식은 학습자의 실제 경험과 부합되지 않는다. 학습자의 경험방식은 교과나 학문의 구분처럼 구획 짓는 것이라기보다는 서로 관련되어 존재하기 때문에 특정 학습장면이나 문제에 대해서 전체적으로 반응하며, 개별적 경험마저도 전체와의 관련 속에서 인식한다. 따라서 ‘교육과정 재구성을 통한 주제중심 통합단원’은 현재의 교육과정이 안고 있는 지식의 분절화 및 주제 중복 현상을 해결할 수 있는 하나의 대안이 되리라 본다. 또한 현행 교육과정을 분석하여 주제를 중심으로 다학문적 접근을 통해 통합단원을 설계하였기 때문에 교사들이 좀 더 쉽게 접근할 수 있으며, 교육에 있어서의 책무성
While operating curricula, we often see that the same theme appears in multiple subjects redundantly. From students’ position, this may bring confusion to their knowledge acquisition. In rapidly changing contemporary society, valuable knowledge is active and integrated knowledge that allows the lear...
While operating curricula, we often see that the same theme appears in multiple subjects redundantly. From students’ position, this may bring confusion to their knowledge acquisition. In rapidly changing contemporary society, valuable knowledge is active and integrated knowledge that allows the learners to reconstruct necessary information by themselves. So teachers need to develop an integrated eye on their students through interdisciplinary approaches that are not restricted by established disciplines. This study's purposes are to select themes appearing redundantly in multiple subjects under the current National Curricula and to design a theme-centered integrated unit through curriculum reconstruction. For these goals, we formulated a model for ‘designing theme-centered integrated units through curriculum reconstruction’ based on integrated unit design strategies proposed by domestic and foreign scholars, and then designed an integrated unit titled “A Story of Green Planet Earth” for the theme ‘environment’ obtained from the curricula for the 2nd semester of the 6th grade. The process of designing a theme-centered integrated unit through curriculum reconstruction was as follows : First, analyze the curricula. We extracted two themes ‘world’ and ‘environment,’ which appeared redundantly in multiple subjects of the 2nd semester of the 6th grade, using the yearly curriculum operation plan. Second, select a theme. We selected theme 'environment' according to the criteria for theme selection, and named the unit "A Story of Green Planet Earth." Third, draw the provisional outline of the unit. We classified contents related to 'environment' in social studies, science, ethics, practical arts, and find arts into main subjects, subordinate subject, and specific information, and presented them in detail. Fourth, set objectives. With objectives, the curricula can be reconstructed in a more consistent and systematic way. Fifth, enumerate key idea terms. Using a concept map, we divided contents related to ‘environment’ into ‘the causes of environmental problems,’ ‘current state,’ ‘solutions’ and ‘necessities.’ Sixth, describe rational grounds. Rational grounds include the ground for unit formation, the goals of education, learning methods, key points, prior knowledge, and class·related suggestions. Seventh, refine learning goals. We systematized learning goals overlapping among subjects into one goal, and classified learning goals of high priority into knowledge, function and attitude. Eighth, organize the unit. Before the unit was organized, subjects of learning for each session were decided using the scope and sequence chart. Based on the subjects, Unit “A Story of Green Planet Earth” consisted of a total of 10 period and 5 sub-units, which are: 1. Earth Is Sick!; 2. Breaking News; 3. The Road Walking Together; 4. Small but Big Power; and 5. Smile, Earth!” Ninth, make teaching strategies and plans for each sub-unit. Teaching strategies and plans include four items, which are introduction stage, learning goals, focuses of class, and teaching strategies. Tenth, perform a formative evaluation of the unit. Evaluation was conducted through questionnaire survey and interview of 6th-grade teachers and students on the consistency of learning contents, difficulty, the effect and practicality of learning, the helpfulness of learning, etc. Learners’ experiences are not divided like subjects or disciplines, but interconnected with one another. Accordingly, ‘theme-centered integrated units through curriculum reconstruction’ can be a solution for problems in the current curricula such as the articulation of knowledge and the redundancy of knowledge. Moreover, because an integrated unit was designed through the analysis of the current curricula and through a theme-centered multidisciplinary approach, it is considered more easily accessible to teachers. And this unit can be suitable for the current situation of education shows a sensitive response to national-level standardization tests in connection to the accountability of education.
While operating curricula, we often see that the same theme appears in multiple subjects redundantly. From students’ position, this may bring confusion to their knowledge acquisition. In rapidly changing contemporary society, valuable knowledge is active and integrated knowledge that allows the learners to reconstruct necessary information by themselves. So teachers need to develop an integrated eye on their students through interdisciplinary approaches that are not restricted by established disciplines. This study's purposes are to select themes appearing redundantly in multiple subjects under the current National Curricula and to design a theme-centered integrated unit through curriculum reconstruction. For these goals, we formulated a model for ‘designing theme-centered integrated units through curriculum reconstruction’ based on integrated unit design strategies proposed by domestic and foreign scholars, and then designed an integrated unit titled “A Story of Green Planet Earth” for the theme ‘environment’ obtained from the curricula for the 2nd semester of the 6th grade. The process of designing a theme-centered integrated unit through curriculum reconstruction was as follows : First, analyze the curricula. We extracted two themes ‘world’ and ‘environment,’ which appeared redundantly in multiple subjects of the 2nd semester of the 6th grade, using the yearly curriculum operation plan. Second, select a theme. We selected theme 'environment' according to the criteria for theme selection, and named the unit "A Story of Green Planet Earth." Third, draw the provisional outline of the unit. We classified contents related to 'environment' in social studies, science, ethics, practical arts, and find arts into main subjects, subordinate subject, and specific information, and presented them in detail. Fourth, set objectives. With objectives, the curricula can be reconstructed in a more consistent and systematic way. Fifth, enumerate key idea terms. Using a concept map, we divided contents related to ‘environment’ into ‘the causes of environmental problems,’ ‘current state,’ ‘solutions’ and ‘necessities.’ Sixth, describe rational grounds. Rational grounds include the ground for unit formation, the goals of education, learning methods, key points, prior knowledge, and class·related suggestions. Seventh, refine learning goals. We systematized learning goals overlapping among subjects into one goal, and classified learning goals of high priority into knowledge, function and attitude. Eighth, organize the unit. Before the unit was organized, subjects of learning for each session were decided using the scope and sequence chart. Based on the subjects, Unit “A Story of Green Planet Earth” consisted of a total of 10 period and 5 sub-units, which are: 1. Earth Is Sick!; 2. Breaking News; 3. The Road Walking Together; 4. Small but Big Power; and 5. Smile, Earth!” Ninth, make teaching strategies and plans for each sub-unit. Teaching strategies and plans include four items, which are introduction stage, learning goals, focuses of class, and teaching strategies. Tenth, perform a formative evaluation of the unit. Evaluation was conducted through questionnaire survey and interview of 6th-grade teachers and students on the consistency of learning contents, difficulty, the effect and practicality of learning, the helpfulness of learning, etc. Learners’ experiences are not divided like subjects or disciplines, but interconnected with one another. Accordingly, ‘theme-centered integrated units through curriculum reconstruction’ can be a solution for problems in the current curricula such as the articulation of knowledge and the redundancy of knowledge. Moreover, because an integrated unit was designed through the analysis of the current curricula and through a theme-centered multidisciplinary approach, it is considered more easily accessible to teachers. And this unit can be suitable for the current situation of education shows a sensitive response to national-level standardization tests in connection to the accountability of education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.