우리나라는 지난 10년간 구가물류비가 국내총생산(GDP) 대비 12%대를 기록하면서 높은 증가세를 보이고 있을 뿐만 아니라, 전체 물류비의 65%나 차지하고 있는 수송비가 국제유가의 상승 등의 요인으로 연평균 13.3% 증가세에 있는 등 물류부문의 낙후성은 제조업을 비롯한 모든 사업에 부담 요인으로 작용해왔다. 이러한 물류비의 수송파트가 한계를 보이고 있는 시점에서 물류관련 시설의 가치는 급속히 신장되고 있다.
따라서 물류창고산업은 경제활동의 기반이자 거점이고, 경제활동의 목표달성에 있어서 생략하거나 축소할 수 있는 대상이 아니다.
국가적으로 전략 산업의 노력에 비해 물류단지 조성과 적정입지 선정에 대한 논의는 충분히 이루어지지 못해왔다. 2000년대 들어와서 적정입지 선정 방안에 대한 논의가 조금씩 이루어지기 시작하였으나, 이들 논의는 물류단지 입지선정과 관련하여 국가적, 공공적 차원에서 이루어진 것이었고, 실제 물류단지에 입주하는 입주수요자의 입장을 충분히 반영한 입지선정에 대한 논의는 여전히 활성화되지 못하였다. 이는 공공성을 갖고 조성된 물류단지들이 입주자에게 외면당하고 활성화되지 못하는 문제를 낳게 되었다.
물류단지의 입지는 물류 전반의 효율성과 효과성에 결정적 요소로 작용한다. 이에 본 연구에서는 물류단지 입지 ...
우리나라는 지난 10년간 구가물류비가 국내총생산(GDP) 대비 12%대를 기록하면서 높은 증가세를 보이고 있을 뿐만 아니라, 전체 물류비의 65%나 차지하고 있는 수송비가 국제유가의 상승 등의 요인으로 연평균 13.3% 증가세에 있는 등 물류부문의 낙후성은 제조업을 비롯한 모든 사업에 부담 요인으로 작용해왔다. 이러한 물류비의 수송파트가 한계를 보이고 있는 시점에서 물류관련 시설의 가치는 급속히 신장되고 있다.
따라서 물류창고산업은 경제활동의 기반이자 거점이고, 경제활동의 목표달성에 있어서 생략하거나 축소할 수 있는 대상이 아니다.
국가적으로 전략 산업의 노력에 비해 물류단지 조성과 적정입지 선정에 대한 논의는 충분히 이루어지지 못해왔다. 2000년대 들어와서 적정입지 선정 방안에 대한 논의가 조금씩 이루어지기 시작하였으나, 이들 논의는 물류단지 입지선정과 관련하여 국가적, 공공적 차원에서 이루어진 것이었고, 실제 물류단지에 입주하는 입주수요자의 입장을 충분히 반영한 입지선정에 대한 논의는 여전히 활성화되지 못하였다. 이는 공공성을 갖고 조성된 물류단지들이 입주자에게 외면당하고 활성화되지 못하는 문제를 낳게 되었다.
물류단지의 입지는 물류 전반의 효율성과 효과성에 결정적 요소로 작용한다. 이에 본 연구에서는 물류단지 입지 의사결정을 합리적으로 이루어보기 위하여 다음과 같은 구성을 하였다. 다기준 의사결정에 의한 경기 남부 지역의 물류단지 입지를 결정하는 사례를 통하여 물류단지 입지 결정모형을 개발하고자 한다. 이와 같은 모형은 물류단지의 입지 결정에 도움이 될 것이라고 전망한다.
우리나라는 지난 10년간 구가물류비가 국내총생산(GDP) 대비 12%대를 기록하면서 높은 증가세를 보이고 있을 뿐만 아니라, 전체 물류비의 65%나 차지하고 있는 수송비가 국제유가의 상승 등의 요인으로 연평균 13.3% 증가세에 있는 등 물류부문의 낙후성은 제조업을 비롯한 모든 사업에 부담 요인으로 작용해왔다. 이러한 물류비의 수송파트가 한계를 보이고 있는 시점에서 물류관련 시설의 가치는 급속히 신장되고 있다.
따라서 물류창고산업은 경제활동의 기반이자 거점이고, 경제활동의 목표달성에 있어서 생략하거나 축소할 수 있는 대상이 아니다.
국가적으로 전략 산업의 노력에 비해 물류단지 조성과 적정입지 선정에 대한 논의는 충분히 이루어지지 못해왔다. 2000년대 들어와서 적정입지 선정 방안에 대한 논의가 조금씩 이루어지기 시작하였으나, 이들 논의는 물류단지 입지선정과 관련하여 국가적, 공공적 차원에서 이루어진 것이었고, 실제 물류단지에 입주하는 입주수요자의 입장을 충분히 반영한 입지선정에 대한 논의는 여전히 활성화되지 못하였다. 이는 공공성을 갖고 조성된 물류단지들이 입주자에게 외면당하고 활성화되지 못하는 문제를 낳게 되었다.
물류단지의 입지는 물류 전반의 효율성과 효과성에 결정적 요소로 작용한다. 이에 본 연구에서는 물류단지 입지 의사결정을 합리적으로 이루어보기 위하여 다음과 같은 구성을 하였다. 다기준 의사결정에 의한 경기 남부 지역의 물류단지 입지를 결정하는 사례를 통하여 물류단지 입지 결정모형을 개발하고자 한다. 이와 같은 모형은 물류단지의 입지 결정에 도움이 될 것이라고 전망한다.
Over the last 10 years, the logistics costs of our country grew rapidly to comprise 12% of our GDP, and transportation costs, which comprise 65% of the entire logistics costs have an average yearly increase rate of 13.3% due to soaring international oil prices etc. Such fall backs in the area of log...
Over the last 10 years, the logistics costs of our country grew rapidly to comprise 12% of our GDP, and transportation costs, which comprise 65% of the entire logistics costs have an average yearly increase rate of 13.3% due to soaring international oil prices etc. Such fall backs in the area of logistics has become a burden on manufacturing and other industries. While the transportation part of logistics costs is posing difficulties, the value of logistics related facilities is growing greatly. Therefore, the logistics storage industry is the basis and starting point of economic activities, and may not be omitted or reduced.
In comparison to the efforts put into the core industries of the nation, there has not been sufficient discussion on the issues of forming logistics complex and choosing their appropriate locations. Discussions on the selection of the locations of logistics complex have begun to take place in the 21st century, but such discussions were carried out at public or governmental levels, and discussions that significantly reflect the opinions of the client who actually needs to move into the logistics complex were not sufficiently conducted. This led to the problem of publically formed logistics complex being disregarded by the client companies and failing to become active.
The location of logistics parts is the decisive factor in terms of the efficiency and efficacy of the entire logistics process. As such, this paper takes on the following structure in order to make decisions regarding the locations of logistics complex rationally. I have attempted to develop a logistics complex location decision model using a case in which the location of a logistics complex in the south Gyeonggi region was determined using decision making. Such a model will be a great help in deciding upon the location of logistics complex.
Over the last 10 years, the logistics costs of our country grew rapidly to comprise 12% of our GDP, and transportation costs, which comprise 65% of the entire logistics costs have an average yearly increase rate of 13.3% due to soaring international oil prices etc. Such fall backs in the area of logistics has become a burden on manufacturing and other industries. While the transportation part of logistics costs is posing difficulties, the value of logistics related facilities is growing greatly. Therefore, the logistics storage industry is the basis and starting point of economic activities, and may not be omitted or reduced.
In comparison to the efforts put into the core industries of the nation, there has not been sufficient discussion on the issues of forming logistics complex and choosing their appropriate locations. Discussions on the selection of the locations of logistics complex have begun to take place in the 21st century, but such discussions were carried out at public or governmental levels, and discussions that significantly reflect the opinions of the client who actually needs to move into the logistics complex were not sufficiently conducted. This led to the problem of publically formed logistics complex being disregarded by the client companies and failing to become active.
The location of logistics parts is the decisive factor in terms of the efficiency and efficacy of the entire logistics process. As such, this paper takes on the following structure in order to make decisions regarding the locations of logistics complex rationally. I have attempted to develop a logistics complex location decision model using a case in which the location of a logistics complex in the south Gyeonggi region was determined using decision making. Such a model will be a great help in deciding upon the location of logistics complex.
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