최근 초고속 인터넷망과 PC방의 등장으로 학생들은 매일 컴퓨터에 노출되어 있다. 교육청에서 컴퓨터 관련 교재를 개발하여 보급하고 현장에서 재량활동 시간을 통해 컴퓨터 교육을 하고 있으나 이는 단순히 컴퓨터의 기능 향상에 치중하고 있는 실정이다.
또한 학교에서나 가정에서 정보통신윤리 그중에서 저작권에 관한 교육은 거의 이루어지지 않고 있으며 거의 대부분의 학생들이 의식 중에 또는 무의식중에 저작권을 침해하고 있다. 따라서 학교에서 체계적으로 저작권 교육을 할 수 있는 프로그램이 개발되고 저작권 교육을 위한 환경이 조성되어야 할 것이...
최근 초고속 인터넷망과 PC방의 등장으로 학생들은 매일 컴퓨터에 노출되어 있다. 교육청에서 컴퓨터 관련 교재를 개발하여 보급하고 현장에서 재량활동 시간을 통해 컴퓨터 교육을 하고 있으나 이는 단순히 컴퓨터의 기능 향상에 치중하고 있는 실정이다.
또한 학교에서나 가정에서 정보통신윤리 그중에서 저작권에 관한 교육은 거의 이루어지지 않고 있으며 거의 대부분의 학생들이 의식 중에 또는 무의식중에 저작권을 침해하고 있다. 따라서 학교에서 체계적으로 저작권 교육을 할 수 있는 프로그램이 개발되고 저작권 교육을 위한 환경이 조성되어야 할 것이다.
본 연구는 초등학생들의 저작권 윤리 이해 실태를 분석하여 경상북도교육청에서 개발한 컴퓨터 교재 ‘정보생활’, 한국저작권위원회에서 발간한 교재와 자료 등을 토대로 만들어진 저작권 윤리 교육 프로그램을 적용하여 그 결과를 알아보고 적절한 저작권 교육 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다.
본 연구에서는 중소도시 시지역의 3~6학년 학생 121명의 저작권 윤리 이해 실태를 조사하고 저작권 윤리 교육 프로그램을 적용함으로써 학생들의 저작권 윤리 의식이 높아졌으며 다른 사람의 저작권을 존중해주는 의식도 매우 신장되었다.
따라서 컴퓨터 기능 향상에만 치중할 수 있는 학교 컴퓨터 교육에 저작권 윤리 교육 프로그램을 접목함으로써 학생들의 저작권 교육에 효과적으로 활용될 수 있다.
최근 초고속 인터넷망과 PC방의 등장으로 학생들은 매일 컴퓨터에 노출되어 있다. 교육청에서 컴퓨터 관련 교재를 개발하여 보급하고 현장에서 재량활동 시간을 통해 컴퓨터 교육을 하고 있으나 이는 단순히 컴퓨터의 기능 향상에 치중하고 있는 실정이다.
또한 학교에서나 가정에서 정보통신윤리 그중에서 저작권에 관한 교육은 거의 이루어지지 않고 있으며 거의 대부분의 학생들이 의식 중에 또는 무의식중에 저작권을 침해하고 있다. 따라서 학교에서 체계적으로 저작권 교육을 할 수 있는 프로그램이 개발되고 저작권 교육을 위한 환경이 조성되어야 할 것이다.
본 연구는 초등학생들의 저작권 윤리 이해 실태를 분석하여 경상북도교육청에서 개발한 컴퓨터 교재 ‘정보생활’, 한국저작권위원회에서 발간한 교재와 자료 등을 토대로 만들어진 저작권 윤리 교육 프로그램을 적용하여 그 결과를 알아보고 적절한 저작권 교육 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다.
본 연구에서는 중소도시 시지역의 3~6학년 학생 121명의 저작권 윤리 이해 실태를 조사하고 저작권 윤리 교육 프로그램을 적용함으로써 학생들의 저작권 윤리 의식이 높아졌으며 다른 사람의 저작권을 존중해주는 의식도 매우 신장되었다.
따라서 컴퓨터 기능 향상에만 치중할 수 있는 학교 컴퓨터 교육에 저작권 윤리 교육 프로그램을 접목함으로써 학생들의 저작권 교육에 효과적으로 활용될 수 있다.
Recent high-speed internet and a PC with the advent of the room, students are exposed to every day computer. Board of Education to develop a computer-related materials for distribution in the field of computer education through a discretionary activity time and improve your computer's capabilities, ...
Recent high-speed internet and a PC with the advent of the room, students are exposed to every day computer. Board of Education to develop a computer-related materials for distribution in the field of computer education through a discretionary activity time and improve your computer's capabilities, but it just carries on with is focused on.
In addition, at school in the home information communication ethics education rights in them almost made the most of the students are not conscious or unconscious, out of copyright has been violated. Therefore, copyright education in schools can be systematically developed and copyrighted a program for training will be creating the environment.
Elementary students' understanding of the rights of this research by analyzing the actual conditions in Gyeongsangbuk-do Office of Education developed the computer books, and published in South Korea Copyright Commission was created based on copyrighted material, and material and training program to learn the results of applying the appropriate copyright education to find ways the purpose is.
In this study, time is small town station 121 students in grades 3-6 understand the actual conditions of copyright and copyright research program by applying a higher degree students' understanding of copyright infringing jyeoteumyeo increased awareness. In addition, to protect the copyrights of other people's increased commitment.
Therefore, the computer enhancements that can only chijunghal rights education in the school's computer education program by combining students' rights to education can be effectively utilized.
Recent high-speed internet and a PC with the advent of the room, students are exposed to every day computer. Board of Education to develop a computer-related materials for distribution in the field of computer education through a discretionary activity time and improve your computer's capabilities, but it just carries on with is focused on.
In addition, at school in the home information communication ethics education rights in them almost made the most of the students are not conscious or unconscious, out of copyright has been violated. Therefore, copyright education in schools can be systematically developed and copyrighted a program for training will be creating the environment.
Elementary students' understanding of the rights of this research by analyzing the actual conditions in Gyeongsangbuk-do Office of Education developed the computer books, and published in South Korea Copyright Commission was created based on copyrighted material, and material and training program to learn the results of applying the appropriate copyright education to find ways the purpose is.
In this study, time is small town station 121 students in grades 3-6 understand the actual conditions of copyright and copyright research program by applying a higher degree students' understanding of copyright infringing jyeoteumyeo increased awareness. In addition, to protect the copyrights of other people's increased commitment.
Therefore, the computer enhancements that can only chijunghal rights education in the school's computer education program by combining students' rights to education can be effectively utilized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.