본 논문에서는 AM-FM-TDMB-GPS 수신을 위한 통합형 전장 안테나를 설계하고 기존 상용화된 전장용 안테나와의 수신특성을 비교 분석하였다. AM, FM/TDMB, GPS 수신용 안테나를 각각 설계, 제작하여 샤크 테일 안테나 구조물에 탑재하였다. AM 수신용 안테나는 턴 스타일 이론의 투자율이 높은 페라이트 코어를 이용한 루프 안테나를 제안하였고, FM/TDMB 수신용 안테나는 ...
본 논문에서는 AM-FM-TDMB-GPS 수신을 위한 통합형 전장 안테나를 설계하고 기존 상용화된 전장용 안테나와의 수신특성을 비교 분석하였다. AM, FM/TDMB, GPS 수신용 안테나를 각각 설계, 제작하여 샤크 테일 안테나 구조물에 탑재하였다. AM 수신용 안테나는 턴 스타일 이론의 투자율이 높은 페라이트 코어를 이용한 루프 안테나를 제안하였고, FM/TDMB 수신용 안테나는 피치를 달리한 헤리컬을 이용하여 2중 공진 안테나를 제안하였다. 마지막으로 GPS 수신을 위한 안테나는 공기층을 사용한 사다리꼴패치 안테나를 제안하였다.
제작한 샤크 테일 안테나의 전체 크기는 70 x 164 x 75 mm(폭 x 길이 x 높이)이다. 샤크 테일 안테나의 수신특성 측정 결과 AM 수신용 안테나는 기존의 외장형 폴 안테나에 비해 소형이면서도 수신특성이 거의 유사하게 측정되었다. FM/TDMB 수신용 안테나는 기존 상용 샤크 테일 안테나 보다 수신특성이 5~10 dB 높게 측정되었다. GPS 수신용 안테나는 세라믹 안테나의 이득보다 3~5 dB 높은 방사이득을 얻었다.
본 논문에서는 AM-FM-TDMB-GPS 수신을 위한 통합형 전장 안테나를 설계하고 기존 상용화된 전장용 안테나와의 수신특성을 비교 분석하였다. AM, FM/TDMB, GPS 수신용 안테나를 각각 설계, 제작하여 샤크 테일 안테나 구조물에 탑재하였다. AM 수신용 안테나는 턴 스타일 이론의 투자율이 높은 페라이트 코어를 이용한 루프 안테나를 제안하였고, FM/TDMB 수신용 안테나는 피치를 달리한 헤리컬을 이용하여 2중 공진 안테나를 제안하였다. 마지막으로 GPS 수신을 위한 안테나는 공기층을 사용한 사다리꼴 패치 안테나를 제안하였다.
제작한 샤크 테일 안테나의 전체 크기는 70 x 164 x 75 mm(폭 x 길이 x 높이)이다. 샤크 테일 안테나의 수신특성 측정 결과 AM 수신용 안테나는 기존의 외장형 폴 안테나에 비해 소형이면서도 수신특성이 거의 유사하게 측정되었다. FM/TDMB 수신용 안테나는 기존 상용 샤크 테일 안테나 보다 수신특성이 5~10 dB 높게 측정되었다. GPS 수신용 안테나는 세라믹 안테나의 이득보다 3~5 dB 높은 방사이득을 얻었다.
In this paper, a vehicle shark antenna for AM-FM-TDMB-GPS systems was designed and implemented. AM antenna that is loaded into small space of shark tail shape was designed by ferrite turn style antenna. For the FM and TDMB antenna, folded helical monopole antenna was applied. For achieving character...
In this paper, a vehicle shark antenna for AM-FM-TDMB-GPS systems was designed and implemented. AM antenna that is loaded into small space of shark tail shape was designed by ferrite turn style antenna. For the FM and TDMB antenna, folded helical monopole antenna was applied. For achieving characteristics both bandwidth and gain improvement, GPS antenna was designed by the microstrip patch that has air substrate with fractal structure. FM, TDMB and GPS signal were amplified by each low noise amplifier with proper bandpass filter. Receiving signal strengths by the measurement were presented for the AM, FM and TDMB antenna. AM signal strength was -65.7 dBm, this strength is almost as same conventional pole antenna as -63.4 dBm. It can be replaced conventional pole or glass antenna by the studied antenna. Signal strengths for FM and TDMB were -55.66 and -43.50 dBm at center frequency, they are 5 ~ 10 dB higher than conventional shark antenna. Measurements of bandwidth and gain for the GPS antenna showed 135 MHz under VSWR 2 : 1 and 4.31 dBi, gains over GPS band were 3 ~ 5 dB higher than ceramic patch antenna.
In this paper, a vehicle shark antenna for AM-FM-TDMB-GPS systems was designed and implemented. AM antenna that is loaded into small space of shark tail shape was designed by ferrite turn style antenna. For the FM and TDMB antenna, folded helical monopole antenna was applied. For achieving characteristics both bandwidth and gain improvement, GPS antenna was designed by the microstrip patch that has air substrate with fractal structure. FM, TDMB and GPS signal were amplified by each low noise amplifier with proper bandpass filter. Receiving signal strengths by the measurement were presented for the AM, FM and TDMB antenna. AM signal strength was -65.7 dBm, this strength is almost as same conventional pole antenna as -63.4 dBm. It can be replaced conventional pole or glass antenna by the studied antenna. Signal strengths for FM and TDMB were -55.66 and -43.50 dBm at center frequency, they are 5 ~ 10 dB higher than conventional shark antenna. Measurements of bandwidth and gain for the GPS antenna showed 135 MHz under VSWR 2 : 1 and 4.31 dBi, gains over GPS band were 3 ~ 5 dB higher than ceramic patch antenna.
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