아동학대 신고의무자의 사회적자본이 신고인식과 신고행동에 미치는 영향 연구 The Study of Effects on Perception of Reporting and Reporting Actions Regarding Social Capital of a Person who as Obligation to Report Child Abuse원문보기
최근 들어 매스컴을 통하여 가정폭력과 함께 다루어지는 큰 이슈 중 하나는 아동학대에 대한 것이다. 피학대 아동은 저항능력이 미약한 아동이기 때문에 심각성이 더 크다. 또한 아직 발달 과정에 있는 아동이기에 심리적·신체적인 영향이 클 뿐 아니라 그 후유증은 성년이 되어서도 나타날 수 있다. 또한 학대를 받은 아동이 학습되어 다른 아동을 학대하는 악순환을 거듭하게 되는 사회 문제화 경향이 강하다. 이런 이유에서 아동학대의 신고는 이전의 사적인 영역에 머물려 있던 아동학대 문제를 공적인 영역으로 이끌어 내어 이를 통해 아동의 일생에 영향을 미칠 수 있는 부정적 영향을 예방하고, 더 나아가 학대로 인해 발생되는 직·간접적인 사회문제를 예방하는 차원에서도 더욱 중요하다. 1) 아동학대에 대한 올바른 개념 인식을 위한 교육기회 확대 아동학대에 대한 인식 정도가 비교적 높지만 신고의무자의 인식, 아동학대에 지식 등을 제대로 잘 알고 있는 신고의무자는 적었으며 이후 신고행동에도 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 현재 아동학대 신고의무자들에게 아동학대 개념 및 발견 시 신고절차 등에 대한 교육이 시행되고 있는데, 신고의무자와 직업군별 신고영향 요인을 분석한 맞춤 교육 프로그램을 개발해야 할 것이다. 또한 신고의무자의 교육 시에 신고의무자들이 이해도를 높일 수 있는 교육자료, 교육방법등을 이용하여 아동학대 지식, 잘못알고 있는 아동학대 상식, 신고 이후 효과성이 높아진 성공사례 등을 지속적으로 알려 신고의무자들이 아동학대에 대한 정보를 정확하게 인식할 수 있도록 하여 신고율을 높이는 노력을 지속 해 나가야 할 것이다. 2) ...
최근 들어 매스컴을 통하여 가정폭력과 함께 다루어지는 큰 이슈 중 하나는 아동학대에 대한 것이다. 피학대 아동은 저항능력이 미약한 아동이기 때문에 심각성이 더 크다. 또한 아직 발달 과정에 있는 아동이기에 심리적·신체적인 영향이 클 뿐 아니라 그 후유증은 성년이 되어서도 나타날 수 있다. 또한 학대를 받은 아동이 학습되어 다른 아동을 학대하는 악순환을 거듭하게 되는 사회 문제화 경향이 강하다. 이런 이유에서 아동학대의 신고는 이전의 사적인 영역에 머물려 있던 아동학대 문제를 공적인 영역으로 이끌어 내어 이를 통해 아동의 일생에 영향을 미칠 수 있는 부정적 영향을 예방하고, 더 나아가 학대로 인해 발생되는 직·간접적인 사회문제를 예방하는 차원에서도 더욱 중요하다. 1) 아동학대에 대한 올바른 개념 인식을 위한 교육기회 확대 아동학대에 대한 인식 정도가 비교적 높지만 신고의무자의 인식, 아동학대에 지식 등을 제대로 잘 알고 있는 신고의무자는 적었으며 이후 신고행동에도 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 현재 아동학대 신고의무자들에게 아동학대 개념 및 발견 시 신고절차 등에 대한 교육이 시행되고 있는데, 신고의무자와 직업군별 신고영향 요인을 분석한 맞춤 교육 프로그램을 개발해야 할 것이다. 또한 신고의무자의 교육 시에 신고의무자들이 이해도를 높일 수 있는 교육자료, 교육방법등을 이용하여 아동학대 지식, 잘못알고 있는 아동학대 상식, 신고 이후 효과성이 높아진 성공사례 등을 지속적으로 알려 신고의무자들이 아동학대에 대한 정보를 정확하게 인식할 수 있도록 하여 신고율을 높이는 노력을 지속 해 나가야 할 것이다. 2) 사회적 자본의 인식 및 신뢰 증진을 위한 교육프로그램 개발 및 관련법 정비 아동학대신고의무자의 사회적 자본의 인지적 측면이 학대의 심각성 인식에 영향을 미치며, 인지적, 관계적 측면이 신고의 효과성에 인식에 영향을 미친다는 결과가 나왔다. 이는 아동학대 신고의무자들이 도움이 필요한 지역사회의 성원 학대피해아동을 전체로서의 배려와 관심뿐만 아니라 구체적인 배려와 관심을 구현할 수 있도록 아동권리에 대한 가치를 공유하고 사회적 포용력과 아동권리에 대한 시민의식을 키울 수 있도록 신고의무자를 대상으로 하는 그에 적합한 아동권리인식 개선 교육프로그램이 시급하다. 신고의무자의 이익만 고집하지 않고 공동의 이익을 고려할 줄 아는 신고의무자로 탈바꿈시킴으로써 아동의 권리에 가까이 갈 수 있을 것이다. 물론 그 보다 시급한 것은 신고의무자들이 느끼고 있는 사회적 안전망에 대한 불신을 최소화할 수 있는 법적 제도장치 신고의무자의 보호 규정 등의 구체적이고 제정이 필요할 것이다. 신고의무자의 신변보호에 대하여 아동복지법 제26조1의3항에 명시하였으나, 실제 아동학대의 조사과정에서 신변보호 및 비밀보장이 제대로 이루어지지 않고 있는 점을 감안 신변 보호에 책임을 질 기관, 방법 등에 대한 구체적인 보호규정을 보완 제정하여야 할 것이다. 3) 아동학대 신고인식 증진 및 신고행동 활성화를 위한 구체적인 방안 마련 아동학대의 신고의무자의 신고인식이 신고행동에 영향을 살펴본 결과 신고의 효과성, 신고 장애 인식이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아동 학대 심각성에 대한 인식이 높다고 해서 이러한 인식이 곧바로 학대로부터 아동을 보호하기 위한 신고행동으로 이어지지는 않는 다는 것을 알 수 있다. 아동학대 신고 행동 이후 결과가 아동학대 신고행위에 더 큰 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이는 여러 가지 매체를 통해 단지 아동학대 문제가 심각하다는 것만을 강조하는 단계를 지나 아동학대 신고가 실질적으로 이루어질 수 있도록 구체적인 방안을 마련해야 할 시기임을 의미한다. 결국 홍보와 교육의 내용에 있어서 아동학대 심각성에 대한 내용위주의 전달에서 탈피하여, 아동학대 신고의 효과성을 각인시키고, 아동학대 신고의 장애물에 대한 두려움과 불안함을 해소시키는데 중점을 두어야 할 것으로 보인다. 인식과 태도를 사람들이 어떻게 수용하고 실천하는가의 문제에 관심을 기울일 때 자발적 결사보다는 대중매체와 교육의 영향이 보다 중요하다고 한다. 따라서 인식과 태도를 높일 수 있는 대중매체를 통한 지속적인 홍보와 교육이 절실히 필요하며 더불어 신고의무자들을 보호하는 법적인 보호방안의 정비도 필요하다. 4) 아동학대신고의무자의 사회적 자본 유통 활성화를 위한 방안 마련 및 신고의무자의 추가 확보 사회적 자본이 신고행동에 유의미한 영향을 미친다는 것은 신고의무자의 사회적 자본을 높이는 노력이 필요하다 라는 사실을 말해준다. 대부분 아동학대 발생율이 높은 지역은 비공식적인 사회적 네트워크가 약하다. 그런 의미에서 사회적 자본으로 신고의무자는 지역의 공식적인 네트워크로서 아동이 최악의 상황에 처했을 경우 어린이를 보호하는데 도움을 주어야 한다. 지역의 공식적인 네트워크로서 아동학대신고의무자들의 참여와 질을 높일 수 있는 지역사회참여프로그램의 개발과 아동들과 접근성이 높은 직업군의 추가적인 신고의무자를 확보하려는 정부차원의 노력이 절실히 필요하다.
최근 들어 매스컴을 통하여 가정폭력과 함께 다루어지는 큰 이슈 중 하나는 아동학대에 대한 것이다. 피학대 아동은 저항능력이 미약한 아동이기 때문에 심각성이 더 크다. 또한 아직 발달 과정에 있는 아동이기에 심리적·신체적인 영향이 클 뿐 아니라 그 후유증은 성년이 되어서도 나타날 수 있다. 또한 학대를 받은 아동이 학습되어 다른 아동을 학대하는 악순환을 거듭하게 되는 사회 문제화 경향이 강하다. 이런 이유에서 아동학대의 신고는 이전의 사적인 영역에 머물려 있던 아동학대 문제를 공적인 영역으로 이끌어 내어 이를 통해 아동의 일생에 영향을 미칠 수 있는 부정적 영향을 예방하고, 더 나아가 학대로 인해 발생되는 직·간접적인 사회문제를 예방하는 차원에서도 더욱 중요하다. 1) 아동학대에 대한 올바른 개념 인식을 위한 교육기회 확대 아동학대에 대한 인식 정도가 비교적 높지만 신고의무자의 인식, 아동학대에 지식 등을 제대로 잘 알고 있는 신고의무자는 적었으며 이후 신고행동에도 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 현재 아동학대 신고의무자들에게 아동학대 개념 및 발견 시 신고절차 등에 대한 교육이 시행되고 있는데, 신고의무자와 직업군별 신고영향 요인을 분석한 맞춤 교육 프로그램을 개발해야 할 것이다. 또한 신고의무자의 교육 시에 신고의무자들이 이해도를 높일 수 있는 교육자료, 교육방법등을 이용하여 아동학대 지식, 잘못알고 있는 아동학대 상식, 신고 이후 효과성이 높아진 성공사례 등을 지속적으로 알려 신고의무자들이 아동학대에 대한 정보를 정확하게 인식할 수 있도록 하여 신고율을 높이는 노력을 지속 해 나가야 할 것이다. 2) 사회적 자본의 인식 및 신뢰 증진을 위한 교육프로그램 개발 및 관련법 정비 아동학대신고의무자의 사회적 자본의 인지적 측면이 학대의 심각성 인식에 영향을 미치며, 인지적, 관계적 측면이 신고의 효과성에 인식에 영향을 미친다는 결과가 나왔다. 이는 아동학대 신고의무자들이 도움이 필요한 지역사회의 성원 학대피해아동을 전체로서의 배려와 관심뿐만 아니라 구체적인 배려와 관심을 구현할 수 있도록 아동권리에 대한 가치를 공유하고 사회적 포용력과 아동권리에 대한 시민의식을 키울 수 있도록 신고의무자를 대상으로 하는 그에 적합한 아동권리인식 개선 교육프로그램이 시급하다. 신고의무자의 이익만 고집하지 않고 공동의 이익을 고려할 줄 아는 신고의무자로 탈바꿈시킴으로써 아동의 권리에 가까이 갈 수 있을 것이다. 물론 그 보다 시급한 것은 신고의무자들이 느끼고 있는 사회적 안전망에 대한 불신을 최소화할 수 있는 법적 제도장치 신고의무자의 보호 규정 등의 구체적이고 제정이 필요할 것이다. 신고의무자의 신변보호에 대하여 아동복지법 제26조1의3항에 명시하였으나, 실제 아동학대의 조사과정에서 신변보호 및 비밀보장이 제대로 이루어지지 않고 있는 점을 감안 신변 보호에 책임을 질 기관, 방법 등에 대한 구체적인 보호규정을 보완 제정하여야 할 것이다. 3) 아동학대 신고인식 증진 및 신고행동 활성화를 위한 구체적인 방안 마련 아동학대의 신고의무자의 신고인식이 신고행동에 영향을 살펴본 결과 신고의 효과성, 신고 장애 인식이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아동 학대 심각성에 대한 인식이 높다고 해서 이러한 인식이 곧바로 학대로부터 아동을 보호하기 위한 신고행동으로 이어지지는 않는 다는 것을 알 수 있다. 아동학대 신고 행동 이후 결과가 아동학대 신고행위에 더 큰 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이는 여러 가지 매체를 통해 단지 아동학대 문제가 심각하다는 것만을 강조하는 단계를 지나 아동학대 신고가 실질적으로 이루어질 수 있도록 구체적인 방안을 마련해야 할 시기임을 의미한다. 결국 홍보와 교육의 내용에 있어서 아동학대 심각성에 대한 내용위주의 전달에서 탈피하여, 아동학대 신고의 효과성을 각인시키고, 아동학대 신고의 장애물에 대한 두려움과 불안함을 해소시키는데 중점을 두어야 할 것으로 보인다. 인식과 태도를 사람들이 어떻게 수용하고 실천하는가의 문제에 관심을 기울일 때 자발적 결사보다는 대중매체와 교육의 영향이 보다 중요하다고 한다. 따라서 인식과 태도를 높일 수 있는 대중매체를 통한 지속적인 홍보와 교육이 절실히 필요하며 더불어 신고의무자들을 보호하는 법적인 보호방안의 정비도 필요하다. 4) 아동학대신고의무자의 사회적 자본 유통 활성화를 위한 방안 마련 및 신고의무자의 추가 확보 사회적 자본이 신고행동에 유의미한 영향을 미친다는 것은 신고의무자의 사회적 자본을 높이는 노력이 필요하다 라는 사실을 말해준다. 대부분 아동학대 발생율이 높은 지역은 비공식적인 사회적 네트워크가 약하다. 그런 의미에서 사회적 자본으로 신고의무자는 지역의 공식적인 네트워크로서 아동이 최악의 상황에 처했을 경우 어린이를 보호하는데 도움을 주어야 한다. 지역의 공식적인 네트워크로서 아동학대신고의무자들의 참여와 질을 높일 수 있는 지역사회참여프로그램의 개발과 아동들과 접근성이 높은 직업군의 추가적인 신고의무자를 확보하려는 정부차원의 노력이 절실히 필요하다.
Childhood is the most important period on developmental stages in that it is the time of forming one's character and having numerous opportunities for the future. During this period, if child abuse is committed, it would exert a negative influence on not only child's life at that moment but also the...
Childhood is the most important period on developmental stages in that it is the time of forming one's character and having numerous opportunities for the future. During this period, if child abuse is committed, it would exert a negative influence on not only child's life at that moment but also the whole life in terms of physical, mental and social development and adaptation. Especially, abused children can suffer from aftereffects in adolescence and adulthood and get involved in social problems such as misdeeds or crimes. Moreover, considering characteristics of children, it is hard for them to notify to the police that they are abused when it occurs. Thus, it is very important to impose reporting policy on those who have occupations related to children and can figure out the reality of child abuse from a professional and objective perspective. Reporting child abuse is also necessary in that it can officially deal with child abuse, which is once considered as a personal issue, and predict its direct or indirect social problems. Therefore, the purpose of this thesis is to find out factors that influence reporting actions of people who are obligated to do that with improving the reporting rate of child abuse. Even if precedent researches reveal superficial factors on reporting actions, they lack implications of practical strategies to encourage people who are under obligation to report child abuse. Thus, this thesis intends to uncover how social capital, connections between social networks including the effect of environment and experience, influences on perception of reporting and reporting actions beyond fragmentary effect of limited variables. Based on the result of this analysis, it also aims to draw implications of possible avenues to evoke sensitivity of symptoms of child abuse or neglecting and to encourage active participation in child protection from people who frequently contact with children, have professional knowledge, and are obligated to report child abuse. To achieve these purposes, the survey is carried out targeting those who are obligated to report child abuse, living in Gyeonsangnamdo, and 323 subjects are finally chosen for this study. Data analysis is conducted by SPSS statistical program. Regression analysis is made to reveal the effects of social capital on perception of reporting, and logistic regression analysis to find out factors in reporting action. The study shows major results as follows. First of all, subjects in the study are well aware of how serious child abuse is but this fact does not guarantee that they are likely to taking action to report it in reality. Rather, the study reveals that how they perceive the effectiveness of reporting and obstacles to reporting influences on their actions to report child abuse, and the less they are conscious of obstacles, the more reporting they do. According to this result, recognizing seriousness of child abuse does not directly lead to reporting actions. It implies that alternative ways of education or public relations are needed instead of the current education through mass media or preventive program which is leaning toward the magnitude of child abuse. In other words, it is appropriate to center on encouraging to report child abuse without being afraid of any obstacle as well as emphasizing effectiveness of reporting child abuse. Second, the study shows that there is a correlation between cognitive aspects of social capital and perception of the magnitude of abuse, and another between cognitive and relational aspects of that and perception of effectiveness of reporting through examining effects of subjects' social capital and their reporting perception. There is no correlation between social capital and obstacles to reporting. In addition, those who are well aware of cognitive aspects of social capital tend to have basic ideas including vision of community, sharing values, civic awareness, social magnanimity, which enable them to highly perceive seriousness of abuse. Those who are very conscious of both cognitive and relational aspects of social capital also have a high degree of perceiving effectiveness of reporting, with positive thoughts for normatively enlightened community and true democracy(Putnam, 2000). Finally, three independent variables are inputted in order to examine relations between social capital and reporting actions, and it is found that cognitive and structural aspects of social capital have effect on reporting actions while relational aspects do not. Since cognitive aspects have negative value, compared to other kinds of social capital, the possibility of reporting may become low when cognitive aspects are high. In contrast, the higher structural aspects are shown, the more reporting actions are done. Regarding cognitive dimension which refers to the degree of individuals expecting to do something or understanding one another within social networks, cognitive aspects from which our society understands children's rights have not had positive influence yet. Therefore, it is necessary to build social capital from structural aspects which can lead to reporting actions. This study is expected to be used in seeking practical ways to improve the current low rate of obligated people's report of child abuse in Korea for prediction, early detection, and treatment of it.
Childhood is the most important period on developmental stages in that it is the time of forming one's character and having numerous opportunities for the future. During this period, if child abuse is committed, it would exert a negative influence on not only child's life at that moment but also the whole life in terms of physical, mental and social development and adaptation. Especially, abused children can suffer from aftereffects in adolescence and adulthood and get involved in social problems such as misdeeds or crimes. Moreover, considering characteristics of children, it is hard for them to notify to the police that they are abused when it occurs. Thus, it is very important to impose reporting policy on those who have occupations related to children and can figure out the reality of child abuse from a professional and objective perspective. Reporting child abuse is also necessary in that it can officially deal with child abuse, which is once considered as a personal issue, and predict its direct or indirect social problems. Therefore, the purpose of this thesis is to find out factors that influence reporting actions of people who are obligated to do that with improving the reporting rate of child abuse. Even if precedent researches reveal superficial factors on reporting actions, they lack implications of practical strategies to encourage people who are under obligation to report child abuse. Thus, this thesis intends to uncover how social capital, connections between social networks including the effect of environment and experience, influences on perception of reporting and reporting actions beyond fragmentary effect of limited variables. Based on the result of this analysis, it also aims to draw implications of possible avenues to evoke sensitivity of symptoms of child abuse or neglecting and to encourage active participation in child protection from people who frequently contact with children, have professional knowledge, and are obligated to report child abuse. To achieve these purposes, the survey is carried out targeting those who are obligated to report child abuse, living in Gyeonsangnamdo, and 323 subjects are finally chosen for this study. Data analysis is conducted by SPSS statistical program. Regression analysis is made to reveal the effects of social capital on perception of reporting, and logistic regression analysis to find out factors in reporting action. The study shows major results as follows. First of all, subjects in the study are well aware of how serious child abuse is but this fact does not guarantee that they are likely to taking action to report it in reality. Rather, the study reveals that how they perceive the effectiveness of reporting and obstacles to reporting influences on their actions to report child abuse, and the less they are conscious of obstacles, the more reporting they do. According to this result, recognizing seriousness of child abuse does not directly lead to reporting actions. It implies that alternative ways of education or public relations are needed instead of the current education through mass media or preventive program which is leaning toward the magnitude of child abuse. In other words, it is appropriate to center on encouraging to report child abuse without being afraid of any obstacle as well as emphasizing effectiveness of reporting child abuse. Second, the study shows that there is a correlation between cognitive aspects of social capital and perception of the magnitude of abuse, and another between cognitive and relational aspects of that and perception of effectiveness of reporting through examining effects of subjects' social capital and their reporting perception. There is no correlation between social capital and obstacles to reporting. In addition, those who are well aware of cognitive aspects of social capital tend to have basic ideas including vision of community, sharing values, civic awareness, social magnanimity, which enable them to highly perceive seriousness of abuse. Those who are very conscious of both cognitive and relational aspects of social capital also have a high degree of perceiving effectiveness of reporting, with positive thoughts for normatively enlightened community and true democracy(Putnam, 2000). Finally, three independent variables are inputted in order to examine relations between social capital and reporting actions, and it is found that cognitive and structural aspects of social capital have effect on reporting actions while relational aspects do not. Since cognitive aspects have negative value, compared to other kinds of social capital, the possibility of reporting may become low when cognitive aspects are high. In contrast, the higher structural aspects are shown, the more reporting actions are done. Regarding cognitive dimension which refers to the degree of individuals expecting to do something or understanding one another within social networks, cognitive aspects from which our society understands children's rights have not had positive influence yet. Therefore, it is necessary to build social capital from structural aspects which can lead to reporting actions. This study is expected to be used in seeking practical ways to improve the current low rate of obligated people's report of child abuse in Korea for prediction, early detection, and treatment of it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.