이 연구는 초등학교 사회과 교육에서 어떤 내용과 방법으로 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습이 가능할 수 있는지를 살펴보고, 이에 기반한 지구촌 문제 학습 프로그램을 개발하고 적용하여 공감적 이해 적용이 실제 지구촌 문제 학습의 효과를 높이는지 밝혀내고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구내용과 방법은 다음과 같다. 첫째, 선행연구의 문헌분석을 통하여 지구촌 문제학습의 필요성 및 이론적 근거를 찾고, 공감적 이해에 대한 이론적 배경을 제시한다. 둘째, 사회과 교육과정과 교과서 내용을 분석한 후 공감적 이해의 적용을 위한 요소를 추출하여 공감적 이해를 통한 지구촌 문제 수업방안을 구상하여 교수·학습 과정안을 작성한다. 셋째, 공감적 이해를 적용시킨 교수·학습 과정안으로 실제 수업을 실행하여 얻어진 학생의 학습활동 사진과 학습지, 문제 해결을 위한 실천 결과물, 학생의 학습 소감문을 분석하여 수업전후의 사교변화를 비교해봄으로써 공감적 이해가 지구촌문제 학습에 미치는 효과성을 분석한다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회과 교육과정과 사회 교과서를 분석한 결과, 지구촌 문제 학습에 대한 내용이 환경, 자원고갈, 빈곤에 국한되어 있고, 지구촌 문제, 해결하는 국제기구 소개 등 단편적인 내용으로 이루어져 있다. 포괄적으로 지구촌의 여러 가지 문제를 다루기 위해 교과서의 재구성과 다른 교과와의 통합이 필요하다. 둘째, 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 인지적인 측면을 바탕에 두고 정서적인 측면에 중점을 두어 진행하는 교수·학습 방법이었다. 기존의 지구촌 문제 학습은 주로 주입식, 암기식 수업이 대부분으로 학생의 인지적인 측면에 중점을 두었기 때문에 정서적인 측면의 학습은 거의 이루어지지 않았다고 본다. 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 지구촌 문제에 대한 인지적 측면의 강조로 일편적인 관심으로 끝날 수 있는 학생들에게 정서적인 측면을 중요시하여 지구촌 문제를 겪는 사람들의 입장에서 공감하고 더 나아가 해결하고자 하는 해결의지를 끌어내는 면에서 효과적이라는 것이 연구결과 드러났다. 셋째, 학습자 스스로 지구촌 문제를 해결하는 방법을 찾아내고 그 방법을 토대로 직접 실천해 보는 것이 세계화 시대를 살아가는 학생들에게 유의미한 활동이었다. 6학년 학생들은 사회교과를 떠올릴 때 외울 것이 많은 암기교과, 흥미 없는 어려운 교과라고 생각한다. 교과의 내용이 많고, 활동적인 것보다 이론적인 수업이 대부분이기 때문에 사회교과에서 학생들의 역할은 소극적이다. 반면에 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 수업에서는 지구촌 문제에 공감을 한 후 학생들 스스로 토론을 통해 해결방법을 찾고 그 중 하나를 직접 실천해 보기 때문에 수업에서 학생들로 하여금 적극적인 역할을 요구하여 유의미한 활동이었음을 알 수 있다. 넷째, 지구촌 문제를 학습할 때 단순히 교과서에 나온 삽화나 사진으로 소개하고 공감을 끌어내는 것에 비해 다양한 동영상 자료와 읽기 자료를 활용하는 것이 학생들의 공감적 이해를 이끌어내는데 훨씬 효과적이었다. 학생들의 공감적 이해를 위해 수업 주제에 맞는 적절한 자료를 선택해야하고, 각종 자료를 개발, 탐색, 활용해야 하며, 더 나아가 학생 스스로 여러 가지 자료를 탐색하고, 분류 및 분석하는 기회도 제공해야 할 것이다. 이상의 연구 결론을 정리하여 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 학생들에게 세계 여러 나라에서 지구촌 문제로 인해 고통을 겪고 있는 사람들의 입장을 이해하는 과정에서 출발하여 그러한 처지에 놓인 사람들을 공감한 후 지구촌 문제를 해결할 수 있는 방법을 찾고 직접 실천하였다. 이 과정을 통하여 인지적 측면에서는 세계 곳곳에서 일어나고 있는 지구온난화, ...
이 연구는 초등학교 사회과 교육에서 어떤 내용과 방법으로 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습이 가능할 수 있는지를 살펴보고, 이에 기반한 지구촌 문제 학습 프로그램을 개발하고 적용하여 공감적 이해 적용이 실제 지구촌 문제 학습의 효과를 높이는지 밝혀내고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구내용과 방법은 다음과 같다. 첫째, 선행연구의 문헌분석을 통하여 지구촌 문제학습의 필요성 및 이론적 근거를 찾고, 공감적 이해에 대한 이론적 배경을 제시한다. 둘째, 사회과 교육과정과 교과서 내용을 분석한 후 공감적 이해의 적용을 위한 요소를 추출하여 공감적 이해를 통한 지구촌 문제 수업방안을 구상하여 교수·학습 과정안을 작성한다. 셋째, 공감적 이해를 적용시킨 교수·학습 과정안으로 실제 수업을 실행하여 얻어진 학생의 학습활동 사진과 학습지, 문제 해결을 위한 실천 결과물, 학생의 학습 소감문을 분석하여 수업전후의 사교변화를 비교해봄으로써 공감적 이해가 지구촌문제 학습에 미치는 효과성을 분석한다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회과 교육과정과 사회 교과서를 분석한 결과, 지구촌 문제 학습에 대한 내용이 환경, 자원고갈, 빈곤에 국한되어 있고, 지구촌 문제, 해결하는 국제기구 소개 등 단편적인 내용으로 이루어져 있다. 포괄적으로 지구촌의 여러 가지 문제를 다루기 위해 교과서의 재구성과 다른 교과와의 통합이 필요하다. 둘째, 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 인지적인 측면을 바탕에 두고 정서적인 측면에 중점을 두어 진행하는 교수·학습 방법이었다. 기존의 지구촌 문제 학습은 주로 주입식, 암기식 수업이 대부분으로 학생의 인지적인 측면에 중점을 두었기 때문에 정서적인 측면의 학습은 거의 이루어지지 않았다고 본다. 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 지구촌 문제에 대한 인지적 측면의 강조로 일편적인 관심으로 끝날 수 있는 학생들에게 정서적인 측면을 중요시하여 지구촌 문제를 겪는 사람들의 입장에서 공감하고 더 나아가 해결하고자 하는 해결의지를 끌어내는 면에서 효과적이라는 것이 연구결과 드러났다. 셋째, 학습자 스스로 지구촌 문제를 해결하는 방법을 찾아내고 그 방법을 토대로 직접 실천해 보는 것이 세계화 시대를 살아가는 학생들에게 유의미한 활동이었다. 6학년 학생들은 사회교과를 떠올릴 때 외울 것이 많은 암기교과, 흥미 없는 어려운 교과라고 생각한다. 교과의 내용이 많고, 활동적인 것보다 이론적인 수업이 대부분이기 때문에 사회교과에서 학생들의 역할은 소극적이다. 반면에 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 수업에서는 지구촌 문제에 공감을 한 후 학생들 스스로 토론을 통해 해결방법을 찾고 그 중 하나를 직접 실천해 보기 때문에 수업에서 학생들로 하여금 적극적인 역할을 요구하여 유의미한 활동이었음을 알 수 있다. 넷째, 지구촌 문제를 학습할 때 단순히 교과서에 나온 삽화나 사진으로 소개하고 공감을 끌어내는 것에 비해 다양한 동영상 자료와 읽기 자료를 활용하는 것이 학생들의 공감적 이해를 이끌어내는데 훨씬 효과적이었다. 학생들의 공감적 이해를 위해 수업 주제에 맞는 적절한 자료를 선택해야하고, 각종 자료를 개발, 탐색, 활용해야 하며, 더 나아가 학생 스스로 여러 가지 자료를 탐색하고, 분류 및 분석하는 기회도 제공해야 할 것이다. 이상의 연구 결론을 정리하여 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 학생들에게 세계 여러 나라에서 지구촌 문제로 인해 고통을 겪고 있는 사람들의 입장을 이해하는 과정에서 출발하여 그러한 처지에 놓인 사람들을 공감한 후 지구촌 문제를 해결할 수 있는 방법을 찾고 직접 실천하였다. 이 과정을 통하여 인지적 측면에서는 세계 곳곳에서 일어나고 있는 지구온난화, 물 부족, 빈곤과 기아, 전쟁, 인종 문제의 내용과 심각성에 대해 인식하고, 정의적인 측면에서는 지구촌 문제로 고통을 받고 있는 사람들에 대한 염려, 그 사람들의 마음을 공감하고, 행동적인 측면에서는 직접 해결책을 찾아보고 실천해보면서 지구촌 문제 해결의지를 함양하도록 할 수 있었다.
이 연구는 초등학교 사회과 교육에서 어떤 내용과 방법으로 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습이 가능할 수 있는지를 살펴보고, 이에 기반한 지구촌 문제 학습 프로그램을 개발하고 적용하여 공감적 이해 적용이 실제 지구촌 문제 학습의 효과를 높이는지 밝혀내고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구내용과 방법은 다음과 같다. 첫째, 선행연구의 문헌분석을 통하여 지구촌 문제학습의 필요성 및 이론적 근거를 찾고, 공감적 이해에 대한 이론적 배경을 제시한다. 둘째, 사회과 교육과정과 교과서 내용을 분석한 후 공감적 이해의 적용을 위한 요소를 추출하여 공감적 이해를 통한 지구촌 문제 수업방안을 구상하여 교수·학습 과정안을 작성한다. 셋째, 공감적 이해를 적용시킨 교수·학습 과정안으로 실제 수업을 실행하여 얻어진 학생의 학습활동 사진과 학습지, 문제 해결을 위한 실천 결과물, 학생의 학습 소감문을 분석하여 수업전후의 사교변화를 비교해봄으로써 공감적 이해가 지구촌문제 학습에 미치는 효과성을 분석한다. 이상의 과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회과 교육과정과 사회 교과서를 분석한 결과, 지구촌 문제 학습에 대한 내용이 환경, 자원고갈, 빈곤에 국한되어 있고, 지구촌 문제, 해결하는 국제기구 소개 등 단편적인 내용으로 이루어져 있다. 포괄적으로 지구촌의 여러 가지 문제를 다루기 위해 교과서의 재구성과 다른 교과와의 통합이 필요하다. 둘째, 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 인지적인 측면을 바탕에 두고 정서적인 측면에 중점을 두어 진행하는 교수·학습 방법이었다. 기존의 지구촌 문제 학습은 주로 주입식, 암기식 수업이 대부분으로 학생의 인지적인 측면에 중점을 두었기 때문에 정서적인 측면의 학습은 거의 이루어지지 않았다고 본다. 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 지구촌 문제에 대한 인지적 측면의 강조로 일편적인 관심으로 끝날 수 있는 학생들에게 정서적인 측면을 중요시하여 지구촌 문제를 겪는 사람들의 입장에서 공감하고 더 나아가 해결하고자 하는 해결의지를 끌어내는 면에서 효과적이라는 것이 연구결과 드러났다. 셋째, 학습자 스스로 지구촌 문제를 해결하는 방법을 찾아내고 그 방법을 토대로 직접 실천해 보는 것이 세계화 시대를 살아가는 학생들에게 유의미한 활동이었다. 6학년 학생들은 사회교과를 떠올릴 때 외울 것이 많은 암기교과, 흥미 없는 어려운 교과라고 생각한다. 교과의 내용이 많고, 활동적인 것보다 이론적인 수업이 대부분이기 때문에 사회교과에서 학생들의 역할은 소극적이다. 반면에 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 수업에서는 지구촌 문제에 공감을 한 후 학생들 스스로 토론을 통해 해결방법을 찾고 그 중 하나를 직접 실천해 보기 때문에 수업에서 학생들로 하여금 적극적인 역할을 요구하여 유의미한 활동이었음을 알 수 있다. 넷째, 지구촌 문제를 학습할 때 단순히 교과서에 나온 삽화나 사진으로 소개하고 공감을 끌어내는 것에 비해 다양한 동영상 자료와 읽기 자료를 활용하는 것이 학생들의 공감적 이해를 이끌어내는데 훨씬 효과적이었다. 학생들의 공감적 이해를 위해 수업 주제에 맞는 적절한 자료를 선택해야하고, 각종 자료를 개발, 탐색, 활용해야 하며, 더 나아가 학생 스스로 여러 가지 자료를 탐색하고, 분류 및 분석하는 기회도 제공해야 할 것이다. 이상의 연구 결론을 정리하여 공감적 이해를 적용한 지구촌 문제 학습은 학생들에게 세계 여러 나라에서 지구촌 문제로 인해 고통을 겪고 있는 사람들의 입장을 이해하는 과정에서 출발하여 그러한 처지에 놓인 사람들을 공감한 후 지구촌 문제를 해결할 수 있는 방법을 찾고 직접 실천하였다. 이 과정을 통하여 인지적 측면에서는 세계 곳곳에서 일어나고 있는 지구온난화, 물 부족, 빈곤과 기아, 전쟁, 인종 문제의 내용과 심각성에 대해 인식하고, 정의적인 측면에서는 지구촌 문제로 고통을 받고 있는 사람들에 대한 염려, 그 사람들의 마음을 공감하고, 행동적인 측면에서는 직접 해결책을 찾아보고 실천해보면서 지구촌 문제 해결의지를 함양하도록 할 수 있었다.
The purpose of this study looks into the possibilities of ways in learning with an empathic understanding about the global community issues in the elementary education on social affairs and developing a learning program on the global community through the findings and clarifying whether applying emp...
The purpose of this study looks into the possibilities of ways in learning with an empathic understanding about the global community issues in the elementary education on social affairs and developing a learning program on the global community through the findings and clarifying whether applying empathic understanding enhances learning efficiency. The following is the contents and research method in order to achieve the objectives. Firstly, the preceding study was in finding the theoretical evidence and significance of learning about the problems of global village through literature analysis and indicating the background theory of empathic understanding. Secondly, the social affairs educational curriculum and textbook contents were analyzed to extract the elements to apply in empathic understanding, and the teaching-learning curriculum program was made by constructing lessons based on these elements. Thirdly, the teaching-learning curriculum program was executed in class and the students photos and papers of their learning activities and outputs of solutions along with students opinions of the program was analyzed. Then the students social interaction amongst each other before and after class were compared and the effectiveness of applying empathic understanding in global community issues education was synthesized. The following are the results achieved from the process mentioned above. Firstly, having analyzed the social affairs educational curriculum and textbook, the contents on the global community were confined to environment, exhaustion of resource and poverty. Also the information of the international organizations supporting the global community issues were only briefly mentioned. Therefore in order to cover a wider range in the global community issues, restructuring and combining of the textbook contents is needed. Secondly, empathic understanding applied into the global community issues program is a teaching-learning curriculum is built on the intellectual aspects while focusing on the emotional aspect. The existing global community issues program is mainly forced method of one-way education focusing mainly on the intellectual aspect and lacking the emotional aspect. According to the result of this study, global community issues program emphasizing the emotional aspect to the students has helped them understand the people dealing with these actual problems and have developed a strong urge to solve these problems. Thirdly, for students to independently search ways of solving the global community issues and to act on the solution is a meaningful action to the students in this period of globalization. The sixth grade students think social studies to be an uninteresting subject with much memorizing. With a wide theory based contents to study, the students participation is rather negative. But on the contrary, the lessons on global community issues involving responsive understanding has lead students to comprehend the issues and find solutions to the problems through discussions amongst the students. The students also acted on one of the solutions which encouraged active participation within the class which was meaningful. And lastly, compared to the global community issues program, observing images and illustrations in the textbook and using diverse video clips and reading supplements was much more effective in carrying out the students empathic understanding. Appropriate resources according to the subject must be selected, researched, developed and used discreetly, while the students themselves must confront diverse informations and have the opportunity to assort and analyze them. According to the conclusion of this study, the students learning about global communities with the application of empathic understanding were able to respond to the people dealing with these issues from all over the world and finding solutions which were practiced first hand. Through this process, the students have the opportunity to become aware of the serious issues of the global community in the intellectual aspect such as global warming, water shortage, poverty, starvation, war and racial discrimination. This will help the students become concerned with the people dealing with these issues in the righteousness degree and sympathize with them and actively search for solutions in order to help them which will cultivate in resolving the global community issues.
The purpose of this study looks into the possibilities of ways in learning with an empathic understanding about the global community issues in the elementary education on social affairs and developing a learning program on the global community through the findings and clarifying whether applying empathic understanding enhances learning efficiency. The following is the contents and research method in order to achieve the objectives. Firstly, the preceding study was in finding the theoretical evidence and significance of learning about the problems of global village through literature analysis and indicating the background theory of empathic understanding. Secondly, the social affairs educational curriculum and textbook contents were analyzed to extract the elements to apply in empathic understanding, and the teaching-learning curriculum program was made by constructing lessons based on these elements. Thirdly, the teaching-learning curriculum program was executed in class and the students photos and papers of their learning activities and outputs of solutions along with students opinions of the program was analyzed. Then the students social interaction amongst each other before and after class were compared and the effectiveness of applying empathic understanding in global community issues education was synthesized. The following are the results achieved from the process mentioned above. Firstly, having analyzed the social affairs educational curriculum and textbook, the contents on the global community were confined to environment, exhaustion of resource and poverty. Also the information of the international organizations supporting the global community issues were only briefly mentioned. Therefore in order to cover a wider range in the global community issues, restructuring and combining of the textbook contents is needed. Secondly, empathic understanding applied into the global community issues program is a teaching-learning curriculum is built on the intellectual aspects while focusing on the emotional aspect. The existing global community issues program is mainly forced method of one-way education focusing mainly on the intellectual aspect and lacking the emotional aspect. According to the result of this study, global community issues program emphasizing the emotional aspect to the students has helped them understand the people dealing with these actual problems and have developed a strong urge to solve these problems. Thirdly, for students to independently search ways of solving the global community issues and to act on the solution is a meaningful action to the students in this period of globalization. The sixth grade students think social studies to be an uninteresting subject with much memorizing. With a wide theory based contents to study, the students participation is rather negative. But on the contrary, the lessons on global community issues involving responsive understanding has lead students to comprehend the issues and find solutions to the problems through discussions amongst the students. The students also acted on one of the solutions which encouraged active participation within the class which was meaningful. And lastly, compared to the global community issues program, observing images and illustrations in the textbook and using diverse video clips and reading supplements was much more effective in carrying out the students empathic understanding. Appropriate resources according to the subject must be selected, researched, developed and used discreetly, while the students themselves must confront diverse informations and have the opportunity to assort and analyze them. According to the conclusion of this study, the students learning about global communities with the application of empathic understanding were able to respond to the people dealing with these issues from all over the world and finding solutions which were practiced first hand. Through this process, the students have the opportunity to become aware of the serious issues of the global community in the intellectual aspect such as global warming, water shortage, poverty, starvation, war and racial discrimination. This will help the students become concerned with the people dealing with these issues in the righteousness degree and sympathize with them and actively search for solutions in order to help them which will cultivate in resolving the global community issues.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.