본 연구의 목적은 <지구촌>프로젝트 접근법을 통한 학생의 세계시민의식 형성에 대해 살펴보고자 하는데 있다. 그렇게 함으로써 교육 현장에서 교사들이 지구촌 사회의 기본 가치와 의미를 교수·학습 과정을 거쳐 학생의 세계시민의식을 형성하는데 도움을 주고자 한다. 본 연구의 방법은 문화기술적 연구이다. D광역시 소재의 Y초등학교 6학년 1개 학급 30명을 대상으로 2010년 9월부터 2010년 12월까지 수행하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여 관찰, 면담, 사진, 일기, 교사 일지, 활동 결과물 등을 통하여 학생들의 세계시민의식 형성에...
본 연구의 목적은 <지구촌>프로젝트 접근법을 통한 학생의 세계시민의식 형성에 대해 살펴보고자 하는데 있다. 그렇게 함으로써 교육 현장에서 교사들이 지구촌 사회의 기본 가치와 의미를 교수·학습 과정을 거쳐 학생의 세계시민의식을 형성하는데 도움을 주고자 한다. 본 연구의 방법은 문화기술적 연구이다. D광역시 소재의 Y초등학교 6학년 1개 학급 30명을 대상으로 2010년 9월부터 2010년 12월까지 수행하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여 관찰, 면담, 사진, 일기, 교사 일지, 활동 결과물 등을 통하여 학생들의 세계시민의식 형성에 관련된 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <지구촌>프로젝트 학습을 통하여 상호 관련된 지구촌의 온전한 의미를 파악하게 되었다. 지구촌에 관한 지식이 체계화 되었으며 세계 여러 나라는 상호의존적이고 타국과의 상호작용을 한다는 것을 인식하게 되었다. 둘째, <지구촌>프로젝트 학습을 통하여 지구촌 문제 원인을 다각도로 탐구하여 인류에 대한 이해 존중을 하게 되었으며 지구촌 문제 해결을 위한 노력하는 우리의 자세와 태도에 긍정적 영향을 끼치게 되었다. 셋째, <지구촌>프로젝트 학습을 통하여 세계 문화의 다양성을 이해하고 개방적인 세계 시민의식이 형성되었다. 학생들은 프로젝트를 통하여 각 나라의 의상, 음식, 건축물, 인물, 축제 등 의식주와 문화를 찾아 조사 발표하고 간접 체험을 해 봄으로써 세계문화를 더 쉽게 이해하였으며 다양성을 인식하였다. 한국인의 자부심을 가지고 세계 문화에 대한 개방적인 세계시민의식이 형성되었다. 결론적으로 본 연구에서는 <지구촌>프로젝트 학습을 통하여 학생들의 세계에 대한 올바른 인식을 하고 지구촌 관점에서 세계시민의식 형성에 효과적인 교수·학습방법이라고 할 수 있다.
본 연구의 목적은 <지구촌>프로젝트 접근법을 통한 학생의 세계시민의식 형성에 대해 살펴보고자 하는데 있다. 그렇게 함으로써 교육 현장에서 교사들이 지구촌 사회의 기본 가치와 의미를 교수·학습 과정을 거쳐 학생의 세계시민의식을 형성하는데 도움을 주고자 한다. 본 연구의 방법은 문화기술적 연구이다. D광역시 소재의 Y초등학교 6학년 1개 학급 30명을 대상으로 2010년 9월부터 2010년 12월까지 수행하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여 관찰, 면담, 사진, 일기, 교사 일지, 활동 결과물 등을 통하여 학생들의 세계시민의식 형성에 관련된 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <지구촌>프로젝트 학습을 통하여 상호 관련된 지구촌의 온전한 의미를 파악하게 되었다. 지구촌에 관한 지식이 체계화 되었으며 세계 여러 나라는 상호의존적이고 타국과의 상호작용을 한다는 것을 인식하게 되었다. 둘째, <지구촌>프로젝트 학습을 통하여 지구촌 문제 원인을 다각도로 탐구하여 인류에 대한 이해 존중을 하게 되었으며 지구촌 문제 해결을 위한 노력하는 우리의 자세와 태도에 긍정적 영향을 끼치게 되었다. 셋째, <지구촌>프로젝트 학습을 통하여 세계 문화의 다양성을 이해하고 개방적인 세계 시민의식이 형성되었다. 학생들은 프로젝트를 통하여 각 나라의 의상, 음식, 건축물, 인물, 축제 등 의식주와 문화를 찾아 조사 발표하고 간접 체험을 해 봄으로써 세계문화를 더 쉽게 이해하였으며 다양성을 인식하였다. 한국인의 자부심을 가지고 세계 문화에 대한 개방적인 세계시민의식이 형성되었다. 결론적으로 본 연구에서는 <지구촌>프로젝트 학습을 통하여 학생들의 세계에 대한 올바른 인식을 하고 지구촌 관점에서 세계시민의식 형성에 효과적인 교수·학습방법이라고 할 수 있다.
(Abstract) The purpose of this study is a formation of global citizenship for elementary school students through project approach. By doing so, it will help teachers in the field of education to establish the meaning and basic values of global society for students through the learning process of fo...
(Abstract) The purpose of this study is a formation of global citizenship for elementary school students through project approach. By doing so, it will help teachers in the field of education to establish the meaning and basic values of global society for students through the learning process of forming the global citizenship. This study is a culture descriptive research. It has been conducted for 30 students in Y elementary school, D city participated in the study from September, 2010 to December, 2010. Data such as participants observation, interviews, photos, students and teacher's diaries, and other activity results have been collected during the project have been analyzed. The results of this study are as following: First, students understand the meaning of mutually related global society through global project. The knowledge about the global society is more systematized. Students learn countries in this world are interdependent and recognize the importance of interaction between countries. Second, students research the causes of various global issues from every angle that they can increase their understandings of people in different country. Also through project students improve their attitude for resolving the global issues. Third, students understand the diversity of world culture and form more opened global citizenship. Through the project, students research and experience the people, clothings, food, festivals, and architecture in each country. By doing so, they have better understandings for world cuture and respect for its diversity. With respect for our own culture, students form opened perspective toward the world culture. In conclusion, the global project is an effective teaching and learning method through which students can improve their awareness of the global society and build proper global citizenship from global perspective.
(Abstract) The purpose of this study is a formation of global citizenship for elementary school students through project approach. By doing so, it will help teachers in the field of education to establish the meaning and basic values of global society for students through the learning process of forming the global citizenship. This study is a culture descriptive research. It has been conducted for 30 students in Y elementary school, D city participated in the study from September, 2010 to December, 2010. Data such as participants observation, interviews, photos, students and teacher's diaries, and other activity results have been collected during the project have been analyzed. The results of this study are as following: First, students understand the meaning of mutually related global society through global project. The knowledge about the global society is more systematized. Students learn countries in this world are interdependent and recognize the importance of interaction between countries. Second, students research the causes of various global issues from every angle that they can increase their understandings of people in different country. Also through project students improve their attitude for resolving the global issues. Third, students understand the diversity of world culture and form more opened global citizenship. Through the project, students research and experience the people, clothings, food, festivals, and architecture in each country. By doing so, they have better understandings for world cuture and respect for its diversity. With respect for our own culture, students form opened perspective toward the world culture. In conclusion, the global project is an effective teaching and learning method through which students can improve their awareness of the global society and build proper global citizenship from global perspective.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.