현대 사회가 급속도로 변화하면서 우리는 편리함을 얻고, 어느 정보나 손쉽게 얻을 수 있게 되었다. 이와 더불어 청소년들은 다양한 장르의 대중음악을 마음만 먹으면 얼마든지 접하고, 그 중 자신의 취향에 맞는 음악을 골라서 들을 수도 있게 되었다. 그러나 학생들이 좋아하는 음악들은 자신의 말초적인 신경을 자극하는 흥미 위주의 음악, 순간의 감정에 자극을 주는 음악이라는 데 그 문제점이 있다. 게다가 또래집단의 형성과 더불어 음악에 대한 기호가 뚜렷한 양상을 보여 교과서 음악, 클래식 음악, 생각하며 즐기는 음악은 아예 접하려고 하지 ...
현대 사회가 급속도로 변화하면서 우리는 편리함을 얻고, 어느 정보나 손쉽게 얻을 수 있게 되었다. 이와 더불어 청소년들은 다양한 장르의 대중음악을 마음만 먹으면 얼마든지 접하고, 그 중 자신의 취향에 맞는 음악을 골라서 들을 수도 있게 되었다. 그러나 학생들이 좋아하는 음악들은 자신의 말초적인 신경을 자극하는 흥미 위주의 음악, 순간의 감정에 자극을 주는 음악이라는 데 그 문제점이 있다. 게다가 또래집단의 형성과 더불어 음악에 대한 기호가 뚜렷한 양상을 보여 교과서 음악, 클래식 음악, 생각하며 즐기는 음악은 아예 접하려고 하지 않고 자신들에게 맞지 않다거나 지루하다는 편견을 갖고 있다. 이런 현실 속에서 우선적으로 학교에서의 음악 감상 교육이 진정성 있게 이루어져야 한다는데 이 연구의 필요성이 있다 하겠다. 요즘 학생들이 그저 한순간의 즐거움으로 듣는 대중음악을 선호하는 현실에서 좋은 클래식을 감상하는 것은 학창시절에 조화로운 인격 형성과 정서 발달을 위해 더욱 중요한 일이며, 학교 음악 감상 경험이 학생들의 인생의 음악적 삶에 큰 영향을 미칠 것이다. 이에 본 연구에서는 초등학생 발달 단계에 맞는 낭만시대 음악 중 표제 음악을 중심으로 감상에 적절한 악곡을 제시하고 음악 감상의 중요성에 대해서 알아보았다. 낭만주의 음악은 전설이나 이야기, 풍경과 인간 감정에 대한 감흥을 간직할 수 있고, 곡을 감상하는 과정에서 자신의 경험과 더불어 연상할 수 있는 것들이 많이 있으므로 음악 감상 교육에 있어 매우 효과적인 음악이다. 특히, 이야기와 상상의 세계에 관심이 많고, 창의성이 풍부한 초등학생에게 특히 적합하다 할 수 있어 본 연구에서 다루었다. 먼저 낭만주의가 출현하게 된 19세기 사회 변화와 음악사에 대한 고찰로 연구를 시작하였다. 둘째, 문헌 연구를 통해 낭만주의가 출현한 배경과 낭만주의 음악의 특징 중 표제 음악에 대해 살펴보았다. 셋째, 낭만 시대 명곡들 중 가곡, 오페라, 교향시, 서곡, 성격 소곡, 부수 음악, 모음곡 장르별로 초등학생들에게 유의미한 감상곡이라 생각되는 곡들을 선정하고 지도를 위해 각 악곡에 대한 의미 있는 배경 지식을 정리하였다. 넷째, 효과적인 음악 감상 지도법 중 주제막대, 프로그램화, 체크리스트, 악기 활용법 등을 낭만주의 음악을 예로 들어 제시한 후에 교사들에게 음악 감상 지도를 위한 태도에 관해 제언하였다. 감상 교육에 있어서 학생들의 음악적 반응을 유도해 낼 수 있는 방법은 본 연구에서 제시한 주제막대나 프로그램화, 체크리스트 외에도 교사의 창의적인 연구에 따라 다양할 것이다. 또한, 본 연구에서 찾아본 악곡 이외에 더 많은 악곡들이 음악 감상 지도에 효과적으로 제시될 수 있을 것이다. 따라서 교사는 감상시의 분위기 형성에 주의를 기울이고, 학생들의 반응을 기록해두고, 음악을 즐기고 이해한 후에 다시 음악을 창조하는 과정을 거치도록 도우면서 더 효율적인 음악 감상을 도와야 할 것이다.
현대 사회가 급속도로 변화하면서 우리는 편리함을 얻고, 어느 정보나 손쉽게 얻을 수 있게 되었다. 이와 더불어 청소년들은 다양한 장르의 대중음악을 마음만 먹으면 얼마든지 접하고, 그 중 자신의 취향에 맞는 음악을 골라서 들을 수도 있게 되었다. 그러나 학생들이 좋아하는 음악들은 자신의 말초적인 신경을 자극하는 흥미 위주의 음악, 순간의 감정에 자극을 주는 음악이라는 데 그 문제점이 있다. 게다가 또래집단의 형성과 더불어 음악에 대한 기호가 뚜렷한 양상을 보여 교과서 음악, 클래식 음악, 생각하며 즐기는 음악은 아예 접하려고 하지 않고 자신들에게 맞지 않다거나 지루하다는 편견을 갖고 있다. 이런 현실 속에서 우선적으로 학교에서의 음악 감상 교육이 진정성 있게 이루어져야 한다는데 이 연구의 필요성이 있다 하겠다. 요즘 학생들이 그저 한순간의 즐거움으로 듣는 대중음악을 선호하는 현실에서 좋은 클래식을 감상하는 것은 학창시절에 조화로운 인격 형성과 정서 발달을 위해 더욱 중요한 일이며, 학교 음악 감상 경험이 학생들의 인생의 음악적 삶에 큰 영향을 미칠 것이다. 이에 본 연구에서는 초등학생 발달 단계에 맞는 낭만시대 음악 중 표제 음악을 중심으로 감상에 적절한 악곡을 제시하고 음악 감상의 중요성에 대해서 알아보았다. 낭만주의 음악은 전설이나 이야기, 풍경과 인간 감정에 대한 감흥을 간직할 수 있고, 곡을 감상하는 과정에서 자신의 경험과 더불어 연상할 수 있는 것들이 많이 있으므로 음악 감상 교육에 있어 매우 효과적인 음악이다. 특히, 이야기와 상상의 세계에 관심이 많고, 창의성이 풍부한 초등학생에게 특히 적합하다 할 수 있어 본 연구에서 다루었다. 먼저 낭만주의가 출현하게 된 19세기 사회 변화와 음악사에 대한 고찰로 연구를 시작하였다. 둘째, 문헌 연구를 통해 낭만주의가 출현한 배경과 낭만주의 음악의 특징 중 표제 음악에 대해 살펴보았다. 셋째, 낭만 시대 명곡들 중 가곡, 오페라, 교향시, 서곡, 성격 소곡, 부수 음악, 모음곡 장르별로 초등학생들에게 유의미한 감상곡이라 생각되는 곡들을 선정하고 지도를 위해 각 악곡에 대한 의미 있는 배경 지식을 정리하였다. 넷째, 효과적인 음악 감상 지도법 중 주제막대, 프로그램화, 체크리스트, 악기 활용법 등을 낭만주의 음악을 예로 들어 제시한 후에 교사들에게 음악 감상 지도를 위한 태도에 관해 제언하였다. 감상 교육에 있어서 학생들의 음악적 반응을 유도해 낼 수 있는 방법은 본 연구에서 제시한 주제막대나 프로그램화, 체크리스트 외에도 교사의 창의적인 연구에 따라 다양할 것이다. 또한, 본 연구에서 찾아본 악곡 이외에 더 많은 악곡들이 음악 감상 지도에 효과적으로 제시될 수 있을 것이다. 따라서 교사는 감상시의 분위기 형성에 주의를 기울이고, 학생들의 반응을 기록해두고, 음악을 즐기고 이해한 후에 다시 음악을 창조하는 과정을 거치도록 도우면서 더 효율적인 음악 감상을 도와야 할 것이다.
In the modern society, while we get the convenience, which is able to get information easily. In addition, adolescents, especially elementary students poured the information that is without any filtration. They'll be able to access any pop music in various genres in any time. However, the problem is...
In the modern society, while we get the convenience, which is able to get information easily. In addition, adolescents, especially elementary students poured the information that is without any filtration. They'll be able to access any pop music in various genres in any time. However, the problem is that modern students' favorite music is to stimulate the interest of the peripheral nerve-oriented music, and the music is for a short time of emotional stimuli. Furthermore, with the formation of peer groups, they have a musical bias that is not right for them or boring to the music of textbooks and classical music. In this reality, primarily in music education in schools should be made with organization and this research will need to have. Teachers have to think students interests and the development stage, identify the appropriate music, and have a responsibility to provide effective environment. In this study, the writer analyze development of Romantic music and present appropriate compositions for the important music listening. First, this paper explored the emergence of a Romantic 19th-century social change and a reflection on the history of music. Second, through the literary research, the writer found the features of Romantic music. Third, this paper proposed the lied, operas, symphonic poems, overtures, incidental music and suite of the Romantic era by genre. Fourth, this paper explained the effective music teaching methods for teachers and gave them the proposals. Romantic music is very effective for music listening class. It has legends and stories, landscapes and the human emotions and feelings about the inspiration. In particular, the story and a lot of interest in the world of imagination and creativity is especially suited to elementary school students. The teaching methods in listening class will be various by teachers' creative study, and teachers can find more music compositions for happy music class. Therefore, teachers should always help effective music appreciation by paying attention to the formation of the atmosphere in music listening. In addition, the class should be based on students' interests and responses.
In the modern society, while we get the convenience, which is able to get information easily. In addition, adolescents, especially elementary students poured the information that is without any filtration. They'll be able to access any pop music in various genres in any time. However, the problem is that modern students' favorite music is to stimulate the interest of the peripheral nerve-oriented music, and the music is for a short time of emotional stimuli. Furthermore, with the formation of peer groups, they have a musical bias that is not right for them or boring to the music of textbooks and classical music. In this reality, primarily in music education in schools should be made with organization and this research will need to have. Teachers have to think students interests and the development stage, identify the appropriate music, and have a responsibility to provide effective environment. In this study, the writer analyze development of Romantic music and present appropriate compositions for the important music listening. First, this paper explored the emergence of a Romantic 19th-century social change and a reflection on the history of music. Second, through the literary research, the writer found the features of Romantic music. Third, this paper proposed the lied, operas, symphonic poems, overtures, incidental music and suite of the Romantic era by genre. Fourth, this paper explained the effective music teaching methods for teachers and gave them the proposals. Romantic music is very effective for music listening class. It has legends and stories, landscapes and the human emotions and feelings about the inspiration. In particular, the story and a lot of interest in the world of imagination and creativity is especially suited to elementary school students. The teaching methods in listening class will be various by teachers' creative study, and teachers can find more music compositions for happy music class. Therefore, teachers should always help effective music appreciation by paying attention to the formation of the atmosphere in music listening. In addition, the class should be based on students' interests and responses.
주제어
#음악감상곡 낭만주의
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.