한반도 통합철도망은 남한경제와 북한경제 그리고 동북아경제권과의 연계성을 강화하여 동북아의 인적ㆍ물적 교류 활성화에 크게 기여할 것이다. 현재 단절된 남북철도를 연결하고 이를 운행하기 위해서는 낙후된 북한의 교통인프라를 끌어올릴 수 있는 남북철도의 단계별 추진 전략과 이에 따른 다자간 철도협력이 중요하다. 남북경제공동체의 견인차로서 단계별 북한철도 현대화와 물류사업의 선순환 구조를 창출하여 국제물류경쟁력을 확보할 수 있는 방안이 필요하다. 북한철도 현대화를 위해서는 궤도·토목 관련 시설, 남북한 전철전압시스템, 신호·통신 시설, 남...
한반도 통합철도망은 남한경제와 북한경제 그리고 동북아경제권과의 연계성을 강화하여 동북아의 인적ㆍ물적 교류 활성화에 크게 기여할 것이다. 현재 단절된 남북철도를 연결하고 이를 운행하기 위해서는 낙후된 북한의 교통인프라를 끌어올릴 수 있는 남북철도의 단계별 추진 전략과 이에 따른 다자간 철도협력이 중요하다. 남북경제공동체의 견인차로서 단계별 북한철도 현대화와 물류사업의 선순환 구조를 창출하여 국제물류경쟁력을 확보할 수 있는 방안이 필요하다. 북한철도 현대화를 위해서는 궤도·토목 관련 시설, 남북한 전철전압시스템, 신호·통신 시설, 남북한 철도운영체계, 철도시설물 규정의 상이점 등과 같이 상당히 어려운 기술적 현안들이 있을 것으로 예상된다. 이는 분단 후 반세기 동안 남북한은 사회, 기술, 경제여건의 차이로 인해 철도의 설계, 철도건설 기술에 있어 상당한 차이를 보이고 있기 때문이다. 본 논문에서는 한반도 통합철도망의 성공적인 구축을 위한 다른 국가의 사례로 동·서독의 경우를 살펴보고, 현재 진행 중인 남북 및 대륙철도 연결사업의 현황을 정리하였다. 또한 이질적인 남북한 철도의 통합을 위해 남북한 철도건설기술 관련 법령을 조사하여 비교분석하고, 이를 토대로 남북철도의 궤도, 철도구조물, 신호·통신, 전력분야 등 각각에 대한 기준을 비교 정리하였다. 남북 및 대륙철도의 다자협력체계 구축을 위해 동북아 국가와 EU의 수송정책 및 발전계획을 조사하였고, 대륙철도망 다자간 협력체계를 분석하였으며, 마지막으로 동북아 철도망구축을 위한 남북철도인프라 협력사업의 통합적 추진방안을 제안하였다. 남북·대륙철도 연결은 단절되었던 동북아 공간의 복원 뿐만 아灸?남북경제공동체건설이라는 중요한 미션을 가지고 있다. 남북철도사업은 동북아경제권과의 연계성을 강화하여 동북아의 인적ㆍ물적 교류를 더욱 활성화할 것이다. 이는 북한의 경제회생과 북한내 특구개발, 남한의 경제발전에 기여함으로써 남북경제공동체의 견인차역할을 할 것이다. 이를 위해 단계별 북한철도현대화와 운영의 선순환 구조를 창출하여 국제경쟁력을 확보할 수 있는 방안이 필요하다. 사업초기에는 실현가능하지 않은 국제콘소시엄 보다 정부주도형 남북철도 최소개보수가 선행되어야 하며, 이를 통한 물류사업을 통해 수익을 창출하는 것이 필요하다. 이후 한 단계 업그레이드된 북한철도현대화를 통한 국제물류사업을 확대한다. 중장기적으로 북한의 핵문제 해결에 따른 북한의 국제화가 이루어지고, 국제콘소시엄 구성이 가능한 시점에 신선개념의 북한철도 현대화를 통해 유라시아랜드브리지를 완성해야 한다. 이를 위해 남북철도의 단계별 국제경쟁력 제고방안을 시급히 마련해야 한다. 남북철도의 연결로 한반도의 미래는 새로운 국면을 맞이하게 되었다. 110여년의 역사를 가진 한국철도는 “동북아 일일생활권”, “남북 경제공동체” 라는 새로운 도약의 기회를 맞이하고 있다. 본 연구를 통해 남북 간 이질적인 차이를 극복하는 통합적인 남북철도인프라 협력의 기반을 마련함으로써 한반도 통합철도망을 성공적으로 구축하고 더 나아가 동북아 철도망구축을 통해 명실 공히 동북아의 중심국가이자 G20의 일원으로 우뚝 설 수 있기를 기대한다.
한반도 통합철도망은 남한경제와 북한경제 그리고 동북아경제권과의 연계성을 강화하여 동북아의 인적ㆍ물적 교류 활성화에 크게 기여할 것이다. 현재 단절된 남북철도를 연결하고 이를 운행하기 위해서는 낙후된 북한의 교통인프라를 끌어올릴 수 있는 남북철도의 단계별 추진 전략과 이에 따른 다자간 철도협력이 중요하다. 남북경제공동체의 견인차로서 단계별 북한철도 현대화와 물류사업의 선순환 구조를 창출하여 국제물류경쟁력을 확보할 수 있는 방안이 필요하다. 북한철도 현대화를 위해서는 궤도·토목 관련 시설, 남북한 전철전압시스템, 신호·통신 시설, 남북한 철도운영체계, 철도시설물 규정의 상이점 등과 같이 상당히 어려운 기술적 현안들이 있을 것으로 예상된다. 이는 분단 후 반세기 동안 남북한은 사회, 기술, 경제여건의 차이로 인해 철도의 설계, 철도건설 기술에 있어 상당한 차이를 보이고 있기 때문이다. 본 논문에서는 한반도 통합철도망의 성공적인 구축을 위한 다른 국가의 사례로 동·서독의 경우를 살펴보고, 현재 진행 중인 남북 및 대륙철도 연결사업의 현황을 정리하였다. 또한 이질적인 남북한 철도의 통합을 위해 남북한 철도건설기술 관련 법령을 조사하여 비교분석하고, 이를 토대로 남북철도의 궤도, 철도구조물, 신호·통신, 전력분야 등 각각에 대한 기준을 비교 정리하였다. 남북 및 대륙철도의 다자협력체계 구축을 위해 동북아 국가와 EU의 수송정책 및 발전계획을 조사하였고, 대륙철도망 다자간 협력체계를 분석하였으며, 마지막으로 동북아 철도망구축을 위한 남북철도인프라 협력사업의 통합적 추진방안을 제안하였다. 남북·대륙철도 연결은 단절되었던 동북아 공간의 복원 뿐만 아灸?남북경제공동체건설이라는 중요한 미션을 가지고 있다. 남북철도사업은 동북아경제권과의 연계성을 강화하여 동북아의 인적ㆍ물적 교류를 더욱 활성화할 것이다. 이는 북한의 경제회생과 북한내 특구개발, 남한의 경제발전에 기여함으로써 남북경제공동체의 견인차역할을 할 것이다. 이를 위해 단계별 북한철도현대화와 운영의 선순환 구조를 창출하여 국제경쟁력을 확보할 수 있는 방안이 필요하다. 사업초기에는 실현가능하지 않은 국제콘소시엄 보다 정부주도형 남북철도 최소개보수가 선행되어야 하며, 이를 통한 물류사업을 통해 수익을 창출하는 것이 필요하다. 이후 한 단계 업그레이드된 북한철도현대화를 통한 국제물류사업을 확대한다. 중장기적으로 북한의 핵문제 해결에 따른 북한의 국제화가 이루어지고, 국제콘소시엄 구성이 가능한 시점에 신선개념의 북한철도 현대화를 통해 유라시아랜드브리지를 완성해야 한다. 이를 위해 남북철도의 단계별 국제경쟁력 제고방안을 시급히 마련해야 한다. 남북철도의 연결로 한반도의 미래는 새로운 국면을 맞이하게 되었다. 110여년의 역사를 가진 한국철도는 “동북아 일일생활권”, “남북 경제공동체” 라는 새로운 도약의 기회를 맞이하고 있다. 본 연구를 통해 남북 간 이질적인 차이를 극복하는 통합적인 남북철도인프라 협력의 기반을 마련함으로써 한반도 통합철도망을 성공적으로 구축하고 더 나아가 동북아 철도망구축을 통해 명실 공히 동북아의 중심국가이자 G20의 일원으로 우뚝 설 수 있기를 기대한다.
Reconnection of the South and North Korean railroads will play a greater role in the Korean Peninsula, bringing great economic benefits. It is also important from the viewpoint of trans-continental railroad systems as it will open a new age of Northeast Asian cooperation by facilitating logistics fl...
Reconnection of the South and North Korean railroads will play a greater role in the Korean Peninsula, bringing great economic benefits. It is also important from the viewpoint of trans-continental railroad systems as it will open a new age of Northeast Asian cooperation by facilitating logistics flows for both passengers and goods. Aimed at reconnection of the two railroads and train operation in pursuit of a multilateral approach, the key to success is a stepwise strategy for improving the North Korean transportation systems currently lagged behind. Thus, it is critical to come up with a plan to create a virtuous circle where the modernization of the North Korean railroad in phases serves as a driving force behind building an inter-Korean economic community and a logistic hub in Northeast Asia. There are, however, a number of difficulties in improving and modernizing it, as significant technical differences between the two countries remain at all aspects ranging from track-bed, track, power supply, signaling, communications, and operation to the laws and regulations concerning the rail systems. In other words, a social, economic, and technical gap extensively exists due to such historic upheavals like the Korean War, which has also widened differences indesigning and constructing the railroads between the South and North. This thesis examines the German case serving as an invaluable lesson and introduces ongoing Trans-Korean and trans-continental railroad projects. A literature review on the two Korea’s railroad construction laws and regulations constitutes an essential chapter of my thesis. This literature review analyzes, compares and contrasts respective parameters and technical conditions of track, structures, signaling, communications, power supply and etc. Furthermore, my thesis assesses the transportation policies and development plans of the Northeastern countries and EU as well as multilateral coordination of joint efforts within the frame of international railroad corridors. To the end, I draw a plan to implement the restoration of the two railroads. The restoration project holds even deeper meaning with regard of realizing the inter-Korean economic community. Hence, it will provide an unprecedented opportunity of reviving the North Korea’s economy, promoting joint economic projects in the North, and contributing to further economic development in the South. On the other hand, the Trans-Korean railroad completes a land link between Korea and Northeast Asia and thereby facilitating exchanges of people and commodities and bringing about prosperity within the Northeast Asian region. In this paper I seek ways to place Korea on the map as a logistical nexus through the modernization and operation of the North Korean railroad. At the start the government-led efforts have a distinct advantage over a private initiative such as an international consortium. Following repairs and maintenance at a minimum level to make profits, the North Korean railroad can become an integral part of the international transport corridors. Once North Korea gives up its nuclear weapons and is open to multilateral talks, it will be possible to change the peninsula into a land by multilateral efforts as a form of international consortium to add new lines. In order to be reborn as a gateway that connects the Eurasian land mass in the foreseeable future, a condition precedent should be promptly fulfilled by enhancing the competitiveness of the Korean railroads in the international markets. The restoration of the railroads offers a new vision and new possibilities for both the Korean Peninsula and Northeast Asia. The 110 year-old Korean railroads will take a great leap forward, shrinking Northeast Asia into one-day life zone and building the inter-Korean economic community. The aim of this study is to overcome the obstacles owing to the differences between two railroads, pave ways of inter-Korean rail cooperation, build the Trans-Korean and trans-continental railroad and thereby giving a boost to Korea’s plan to become a center in Northeast Asia as a member of the G20.
Reconnection of the South and North Korean railroads will play a greater role in the Korean Peninsula, bringing great economic benefits. It is also important from the viewpoint of trans-continental railroad systems as it will open a new age of Northeast Asian cooperation by facilitating logistics flows for both passengers and goods. Aimed at reconnection of the two railroads and train operation in pursuit of a multilateral approach, the key to success is a stepwise strategy for improving the North Korean transportation systems currently lagged behind. Thus, it is critical to come up with a plan to create a virtuous circle where the modernization of the North Korean railroad in phases serves as a driving force behind building an inter-Korean economic community and a logistic hub in Northeast Asia. There are, however, a number of difficulties in improving and modernizing it, as significant technical differences between the two countries remain at all aspects ranging from track-bed, track, power supply, signaling, communications, and operation to the laws and regulations concerning the rail systems. In other words, a social, economic, and technical gap extensively exists due to such historic upheavals like the Korean War, which has also widened differences indesigning and constructing the railroads between the South and North. This thesis examines the German case serving as an invaluable lesson and introduces ongoing Trans-Korean and trans-continental railroad projects. A literature review on the two Korea’s railroad construction laws and regulations constitutes an essential chapter of my thesis. This literature review analyzes, compares and contrasts respective parameters and technical conditions of track, structures, signaling, communications, power supply and etc. Furthermore, my thesis assesses the transportation policies and development plans of the Northeastern countries and EU as well as multilateral coordination of joint efforts within the frame of international railroad corridors. To the end, I draw a plan to implement the restoration of the two railroads. The restoration project holds even deeper meaning with regard of realizing the inter-Korean economic community. Hence, it will provide an unprecedented opportunity of reviving the North Korea’s economy, promoting joint economic projects in the North, and contributing to further economic development in the South. On the other hand, the Trans-Korean railroad completes a land link between Korea and Northeast Asia and thereby facilitating exchanges of people and commodities and bringing about prosperity within the Northeast Asian region. In this paper I seek ways to place Korea on the map as a logistical nexus through the modernization and operation of the North Korean railroad. At the start the government-led efforts have a distinct advantage over a private initiative such as an international consortium. Following repairs and maintenance at a minimum level to make profits, the North Korean railroad can become an integral part of the international transport corridors. Once North Korea gives up its nuclear weapons and is open to multilateral talks, it will be possible to change the peninsula into a land by multilateral efforts as a form of international consortium to add new lines. In order to be reborn as a gateway that connects the Eurasian land mass in the foreseeable future, a condition precedent should be promptly fulfilled by enhancing the competitiveness of the Korean railroads in the international markets. The restoration of the railroads offers a new vision and new possibilities for both the Korean Peninsula and Northeast Asia. The 110 year-old Korean railroads will take a great leap forward, shrinking Northeast Asia into one-day life zone and building the inter-Korean economic community. The aim of this study is to overcome the obstacles owing to the differences between two railroads, pave ways of inter-Korean rail cooperation, build the Trans-Korean and trans-continental railroad and thereby giving a boost to Korea’s plan to become a center in Northeast Asia as a member of the G20.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.