본 연구에서는 시공 중 사장교구간 형상관리 시 필수적인 자료로 활용되는 케이블 장력을 산정하는데 있어 중요한 요소인 추정 장력식에 대하여 검토하고자 하였다. 통상적으로 BCM(Balanced cantilever method)공법으로 시공되는 교량은 중앙 경간 접합부에서 시공상의 오차를 마무리할 수 있는 Key-Segment를 두고 있다. 따라서 사장교 중앙경간 케이블장력 변화량을 동적방법인 ...
본 연구에서는 시공 중 사장교구간 형상관리 시 필수적인 자료로 활용되는 케이블 장력을 산정하는데 있어 중요한 요소인 추정 장력식에 대하여 검토하고자 하였다. 통상적으로 BCM(Balanced cantilever method)공법으로 시공되는 교량은 중앙 경간 접합부에서 시공상의 오차를 마무리할 수 있는 Key-Segment를 두고 있다. 따라서 사장교 중앙경간 케이블장력 변화량을 동적방법인 진동법을 사용하여 새그비가 크고 정모멘트 발생지인 Key-Segment를 중심으로 8개 케이블을 접합전과 접합직후로 분류하여 케이블을 시공단계별로 분석한 결과를 형상관리 시 시공정밀도 측면에서 효율적으로 적용됨을 알 수 있었다. 시공 중 형상관리 시 사장재의 온도영향을 줄이기 위하여 설계기준치인 15℃를 기준으로 야간에 진동법으로 해석하였으며, 케이블 긴장단계에서 진동법을 목표치와 비교하여 오차를 보정하고 최종장력을 삽입하여 결정하였으며, 정밀한 해석을 위하여 추정기법을 적용하여 목표치와 비교한 결과 새그를 고려한 다중모드진동법이 오차범위가 0.26~0.8%로 가장 적게 나타났다. 케이블 장력을 도입하고 2400kN 가량의 데릭크레인 무게로 인한 장력은 변화가 발생한다. 이에 따라, Key-Segment 접합전과 접합직후에 측정한 장력을 비교한 결과 북측케이블 평균은 10.8%, 남측케이블은 10.4% 감소하는 추세를 알 수 있었다.
본 연구에서는 시공 중 사장교구간 형상관리 시 필수적인 자료로 활용되는 케이블 장력을 산정하는데 있어 중요한 요소인 추정 장력식에 대하여 검토하고자 하였다. 통상적으로 BCM(Balanced cantilever method)공법으로 시공되는 교량은 중앙 경간 접합부에서 시공상의 오차를 마무리할 수 있는 Key-Segment를 두고 있다. 따라서 사장교 중앙경간 케이블장력 변화량을 동적방법인 진동법을 사용하여 새그비가 크고 정모멘트 발생지인 Key-Segment를 중심으로 8개 케이블을 접합전과 접합직후로 분류하여 케이블을 시공단계별로 분석한 결과를 형상관리 시 시공정밀도 측면에서 효율적으로 적용됨을 알 수 있었다. 시공 중 형상관리 시 사장재의 온도영향을 줄이기 위하여 설계기준치인 15℃를 기준으로 야간에 진동법으로 해석하였으며, 케이블 긴장단계에서 진동법을 목표치와 비교하여 오차를 보정하고 최종장력을 삽입하여 결정하였으며, 정밀한 해석을 위하여 추정기법을 적용하여 목표치와 비교한 결과 새그를 고려한 다중모드진동법이 오차범위가 0.26~0.8%로 가장 적게 나타났다. 케이블 장력을 도입하고 2400kN 가량의 데릭크레인 무게로 인한 장력은 변화가 발생한다. 이에 따라, Key-Segment 접합전과 접합직후에 측정한 장력을 비교한 결과 북측케이블 평균은 10.8%, 남측케이블은 10.4% 감소하는 추세를 알 수 있었다.
For form management of cable-stayed bridge, estimation of cable tension is essential point under construction. In this study, I studied on the formulas for cable tension which is important to estimate cable tension force. Generally, a bridge that is constructed by BCM(Balanced cantilever method) has...
For form management of cable-stayed bridge, estimation of cable tension is essential point under construction. In this study, I studied on the formulas for cable tension which is important to estimate cable tension force. Generally, a bridge that is constructed by BCM(Balanced cantilever method) has a Key-Segment at a middle span junction to correct the construction error. Therefore, in this study, I measured the cable tension force of eight cable around Key-Segment by vibration method and analyzed the change of tension force by connection process. The result of analysis, the vibration method is efficient at the time of form management. To decrease the effect of temperature during the construction, I measured at dawn for the case of 15℃ which is the design temperature for the construction. I compared the vibration method to the objective value in a tension condition, and calibrated the error then determined by inserting the final tension. For the precise analyses, I compared the results to the objective value using several estimation methods. As a result, the range of error for the multiple mode vibration method based on the sag has the smallest value by 0.26 ~ 0.8%. The tension by the weight of Derrick Crane of 2400kN will be changed. Due to this reason, I can present the results that, after the comparison the values that are obtained before the jointing the Key-Segment and after that, the average value of tension of north and south cable decrease by 10.8% and 10.4%, respectively.
For form management of cable-stayed bridge, estimation of cable tension is essential point under construction. In this study, I studied on the formulas for cable tension which is important to estimate cable tension force. Generally, a bridge that is constructed by BCM(Balanced cantilever method) has a Key-Segment at a middle span junction to correct the construction error. Therefore, in this study, I measured the cable tension force of eight cable around Key-Segment by vibration method and analyzed the change of tension force by connection process. The result of analysis, the vibration method is efficient at the time of form management. To decrease the effect of temperature during the construction, I measured at dawn for the case of 15℃ which is the design temperature for the construction. I compared the vibration method to the objective value in a tension condition, and calibrated the error then determined by inserting the final tension. For the precise analyses, I compared the results to the objective value using several estimation methods. As a result, the range of error for the multiple mode vibration method based on the sag has the smallest value by 0.26 ~ 0.8%. The tension by the weight of Derrick Crane of 2400kN will be changed. Due to this reason, I can present the results that, after the comparison the values that are obtained before the jointing the Key-Segment and after that, the average value of tension of north and south cable decrease by 10.8% and 10.4%, respectively.
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