국내 철도산업은 원천기술의 대부분을 외국에 의존하여 기술자립도가 매우 낮은 상황에서 안전성 평가를 기본으로 한 시스템 안전관리에 대한 이해부족과 연구인력 결여로 철도의 특수성과 복합 시스템 간 연계성을 충분히 반영한 시스템 차원의 안전성 평가, 안전관리체계의 구축 및 운영 기반이 매우 취약한 상황이고, 또한 이를 수행할 수 있는 전문가의 역할도 제한적인 상황이다. 철도 안전관리와 기술기반을 선진국 수준으로 제고하고, 급증하는 기술적·사회적 안전 위협요소에 적극적으로 대응하기 위하여 철도시스템 위험원 분석(Hazard Analysis) 및 ...
국내 철도산업은 원천기술의 대부분을 외국에 의존하여 기술자립도가 매우 낮은 상황에서 안전성 평가를 기본으로 한 시스템 안전관리에 대한 이해부족과 연구인력 결여로 철도의 특수성과 복합 시스템 간 연계성을 충분히 반영한 시스템 차원의 안전성 평가, 안전관리체계의 구축 및 운영 기반이 매우 취약한 상황이고, 또한 이를 수행할 수 있는 전문가의 역할도 제한적인 상황이다. 철도 안전관리와 기술기반을 선진국 수준으로 제고하고, 급증하는 기술적·사회적 안전 위협요소에 적극적으로 대응하기 위하여 철도시스템 위험원 분석(Hazard Analysis) 및 위험도 평가(Risk Assessment)기술의 구축이 절실히 필요하다. 그러므로, 본 연구는 열차제어시스템에 대한 위험도 분석(Risk Analysis)과 워험원 제어(Hazard Control)를 다음과 같이 수행하였다. -. 국내 철도사고 유형별 분류에 따른 대상 열차제어시스템 위험원 도출 -. 위험원별 ETA를 적용하여 최종 사고(결과)까지의 이벤트별 시나리오 및 확률 산출 -. 대상 열차제어시스템의 위험원에 따라 BP-risk 방법론을 적용한 PHA를 수행하여 THR 산출 및 전체 시스템 SIL 결정 -. 안전 요구사항을 기능적 안전 요구사항과 기술적 안전 요구사항으로 분류 -. 위험원 발생을 야기시키는 서브시스템별 원인을 systematic failure와 random failure로 분류하여 분석 -. Systematic failure와 random failure의 결과 대상 열차제어시스템의 요구사항 갱신 및 설계 반영 본 연구는 시스템 개발에 필요한 안전성 활동 중 시스템 개발 수명주기 초기에 수행되어 시스템의 SIL을 결정 및 할당하고 안전요구사항을 도출하는 프로세스를 어떻게 수행하는지 대상 열차제어시스템 사례를 통해 그 방법을 제시하였다.
국내 철도산업은 원천기술의 대부분을 외국에 의존하여 기술자립도가 매우 낮은 상황에서 안전성 평가를 기본으로 한 시스템 안전관리에 대한 이해부족과 연구인력 결여로 철도의 특수성과 복합 시스템 간 연계성을 충분히 반영한 시스템 차원의 안전성 평가, 안전관리체계의 구축 및 운영 기반이 매우 취약한 상황이고, 또한 이를 수행할 수 있는 전문가의 역할도 제한적인 상황이다. 철도 안전관리와 기술기반을 선진국 수준으로 제고하고, 급증하는 기술적·사회적 안전 위협요소에 적극적으로 대응하기 위하여 철도시스템 위험원 분석(Hazard Analysis) 및 위험도 평가(Risk Assessment)기술의 구축이 절실히 필요하다. 그러므로, 본 연구는 열차제어시스템에 대한 위험도 분석(Risk Analysis)과 워험원 제어(Hazard Control)를 다음과 같이 수행하였다. -. 국내 철도사고 유형별 분류에 따른 대상 열차제어시스템 위험원 도출 -. 위험원별 ETA를 적용하여 최종 사고(결과)까지의 이벤트별 시나리오 및 확률 산출 -. 대상 열차제어시스템의 위험원에 따라 BP-risk 방법론을 적용한 PHA를 수행하여 THR 산출 및 전체 시스템 SIL 결정 -. 안전 요구사항을 기능적 안전 요구사항과 기술적 안전 요구사항으로 분류 -. 위험원 발생을 야기시키는 서브시스템별 원인을 systematic failure와 random failure로 분류하여 분석 -. Systematic failure와 random failure의 결과 대상 열차제어시스템의 요구사항 갱신 및 설계 반영 본 연구는 시스템 개발에 필요한 안전성 활동 중 시스템 개발 수명주기 초기에 수행되어 시스템의 SIL을 결정 및 할당하고 안전요구사항을 도출하는 프로세스를 어떻게 수행하는지 대상 열차제어시스템 사례를 통해 그 방법을 제시하였다.
The domestic railway industry has been depending on foreign countries for the majority of its core technology. Because Korea has low railway technology independence, it lacks the knowledge and researchers needed to understand the system safety management based on safety assessment. Furthermore, the ...
The domestic railway industry has been depending on foreign countries for the majority of its core technology. Because Korea has low railway technology independence, it lacks the knowledge and researchers needed to understand the system safety management based on safety assessment. Furthermore, the current environment in Korea is much too weak to properly build and operate a system that assesses the safety of a complex system that reflects both the complexity and distinctness of the railway system. In addition, the role of the professionals that can carry out such tasks are still limited in Korea. In order to enhance safety management and the technology-base of the train systems to the standards of advanced countries and to actively counteract to the technical and social hazards that are rapidly arising, we need to establish hazard analyses and risk assessment techniques for train signalling systems. In this study, the following risk analyses and hazard controls have been carried out regarding the train control systems. -. To derive hazards of train control mock-up system according to classified categories of domestic train accidents -. To practice ETA(Event Tree Analysis) of each hazards and derive scenarios and probabilities of final accidents(consequences) -. To perform PHA applied BP-risk method, to derive the THR, and determine the system SIL -. To classify safety system requirements into functional safety requirements and technical safety requirements -. To classify and analyze causes of each subsystem that lead to hazards into systematic failures and random failures -. To renew and reflect the results of the systematic failurs and random failures in the design of the trian control system. This study presents a method to help practice safety activity processes from SIL determination by performing risk assessment to SIL allocation according to hazard controls for the train control mock-up system.
The domestic railway industry has been depending on foreign countries for the majority of its core technology. Because Korea has low railway technology independence, it lacks the knowledge and researchers needed to understand the system safety management based on safety assessment. Furthermore, the current environment in Korea is much too weak to properly build and operate a system that assesses the safety of a complex system that reflects both the complexity and distinctness of the railway system. In addition, the role of the professionals that can carry out such tasks are still limited in Korea. In order to enhance safety management and the technology-base of the train systems to the standards of advanced countries and to actively counteract to the technical and social hazards that are rapidly arising, we need to establish hazard analyses and risk assessment techniques for train signalling systems. In this study, the following risk analyses and hazard controls have been carried out regarding the train control systems. -. To derive hazards of train control mock-up system according to classified categories of domestic train accidents -. To practice ETA(Event Tree Analysis) of each hazards and derive scenarios and probabilities of final accidents(consequences) -. To perform PHA applied BP-risk method, to derive the THR, and determine the system SIL -. To classify safety system requirements into functional safety requirements and technical safety requirements -. To classify and analyze causes of each subsystem that lead to hazards into systematic failures and random failures -. To renew and reflect the results of the systematic failurs and random failures in the design of the trian control system. This study presents a method to help practice safety activity processes from SIL determination by performing risk assessment to SIL allocation according to hazard controls for the train control mock-up system.
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