미술교육은 다양한 미술활동을 통한 주변세계의 아름다움을 느끼며 향유할 수 있는 심미적인 태도와 상상력, 창의성, 비판적인 사고력을 길러주고, 아울러 미술 문화를 이해하며 계승, 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는 데에 목적을 두고 있다. 또한 인간에게 잠재되어 있는 수많은 가능성을 미적 체험을 통하여 자연스럽게 발현하도 록 한다는 데 중요한 의의가 있다. 자신의 느낌이나 생각을 시각적, 공간적, 조형적으로 표현하고 이해하며 향유하도록 하는 배움의 과정이며, 조형활동, 이해활동, 감상활동을 통하여 예술가적인 품성을 기르는 교육이라 하겠다. 아동에게 있어서 미술표현은 성장과 연계된다. 아동본연의 자유로운 활동을 통하여 잠재된 의식의 표현과 성장을 이끌어내고 주위의 여러 환경들을 조금씩 수용해나감으로써 사물과 환경들 간의 능동적인 상호작용을 꾀할 수 있게 된다. 아동의 성장과정에는 그 과정마다 그들의 특징을 그러내고 있듯이 그림을 그리는 능력의 발달에도 대체적으로 순서와 발달 단계가 있으며 이것을 아동화의 발달단계라고 한다. 연구자는 공간 개념이 서서히 형성되어가고 창의적 능력의 성장이 활발히 진행된다는 도식기 아동에게 미술지도 방법을 활용하여 아동의 감각능력을 향상시키고 창의력을 발달시키며 보다 효과적이며 실제적인 지도방법에 대해서 모색해 보고자 하였다. 따라서 본 논문의 구성은 첫째, 아동미술의 교육적 목적과 각 발달단계 및 도식기 아동의 특징을 알아보고 창의성 미술교육의 중요성을 살펴보고자 하였다. 둘째, ...
미술교육은 다양한 미술활동을 통한 주변세계의 아름다움을 느끼며 향유할 수 있는 심미적인 태도와 상상력, 창의성, 비판적인 사고력을 길러주고, 아울러 미술 문화를 이해하며 계승, 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는 데에 목적을 두고 있다. 또한 인간에게 잠재되어 있는 수많은 가능성을 미적 체험을 통하여 자연스럽게 발현하도 록 한다는 데 중요한 의의가 있다. 자신의 느낌이나 생각을 시각적, 공간적, 조형적으로 표현하고 이해하며 향유하도록 하는 배움의 과정이며, 조형활동, 이해활동, 감상활동을 통하여 예술가적인 품성을 기르는 교육이라 하겠다. 아동에게 있어서 미술표현은 성장과 연계된다. 아동본연의 자유로운 활동을 통하여 잠재된 의식의 표현과 성장을 이끌어내고 주위의 여러 환경들을 조금씩 수용해나감으로써 사물과 환경들 간의 능동적인 상호작용을 꾀할 수 있게 된다. 아동의 성장과정에는 그 과정마다 그들의 특징을 그러내고 있듯이 그림을 그리는 능력의 발달에도 대체적으로 순서와 발달 단계가 있으며 이것을 아동화의 발달단계라고 한다. 연구자는 공간 개념이 서서히 형성되어가고 창의적 능력의 성장이 활발히 진행된다는 도식기 아동에게 미술지도 방법을 활용하여 아동의 감각능력을 향상시키고 창의력을 발달시키며 보다 효과적이며 실제적인 지도방법에 대해서 모색해 보고자 하였다. 따라서 본 논문의 구성은 첫째, 아동미술의 교육적 목적과 각 발달단계 및 도식기 아동의 특징을 알아보고 창의성 미술교육의 중요성을 살펴보고자 하였다. 둘째, 창의적 발상법과 표현기법적 측면, 다양한 재료를 활용해 아동의 창의적 미술활동을 위한 지도요건을 제시 하였다. 셋째, 아동화 지도 연구의 실제로서 조형요소를 이용한 창의적 발상표현과 표현기법을 이용한 미술표현의 수업안을 고안하여 실제 수업에 적용해 보았다. 도식기 아동화에 나타난 특징을 요약하면 다음과 같았다. 첫째, 인물이나 사물의 반복표현을 하고 있다. 둘째, 중요한 부분은 강조되고 중요하지 않은 부분은 생략화 된다. 셋째, 공간적 시각적 동시표현과 엑스레이(X-ray) 같은 표현을 한다. 미술교육이 ‘그리는 수업’에만 국한되지 않고 다양한 재료활용과 표현기법의 지도방안을 제시함으로 창의적인 인간, 독창적인 인간, 감수성 발달, 정서안정이라는 미술교육 목표에 도달할 수 있는 방법을 모색해 보고자 하였다. 창의적인 표현은 발상에서부터 시작된다고 보아 발상을 돕는 여러 가지 방법에 대하여 제시하고 재료는 발달단계에 맞는 다양한 재료의 제공과 선택으로 아동이 창의적 표현이 가능하도록 하였다. 표현기법 또한 여러 가지 재료로 다양하게 표현할 수 있도록 아동들을 유도하였고, 기존의 표현기법을 일러주되 본인이 하고자 하는 표현에 대하며 제약이나 규제를 최소화하여 창의적 표현이 가능하도록 도와주었다. 이렇게 발상을 비롯한 다양한 표현 기법과 재료를 이용하여 지도해 본 결과 아동들이 주변 환경을 관찰하는 눈이 예민해 졌고 주변 환경물을 그림의 소재로 보는 눈이 생겼으며 그림의 소재도 풍성해진 것을 알 수 있었다. 또한 아동들이 자기 작품과 다른 아동들의 작품을 비교, 평가, 감상하는 능력이 함양되었으며 새로운 발상이나 특이한 색채의 발견을 즐거워하며 관심을 갖게 되었다. 지도를 하면서 가장 애로를 느낀 부분은 아동의 입장에서 그들의 생각을 도와 발상능력을 길러준다는 일이 결코 쉬운 일이 아니었다. 아동은 처음에 발상을 이용한 수업이 어렵고 낯설게 느껴졌지만 점차 수업이 진행되면서 그들의 숨어있던 무한한 상상력이 하나둘씩 펼쳐지기 시작하였다. 그러기까지는 지도과정에서 충분히 마음과 생각이 통할 수 있어야 했다. 교육과정에서 발상을 통해 표현하는 것에 어려움을 겪는 아동에게는 표현기법을 이용하여 흥미를 유발하도록 하였다. 부분의 특징을 과장(강조)하거나 확대해서 생각해보게도 하고 그것을 커다랗게 그리게 해 점차 어려움을 극복하고 새로운 시각을 가질 수 있도록 힘썼다. 여기에서도 알 수 있듯이 미술교사의 중요한 역할은 아동을 창조자로 만드는 것이다. 아동의 발상을 이끌어 내고 좀 더 효율적인 표현기법을 이용하고 응용하여 아동의 창의성을 기를 수 있도록 하기 위해서는 교사의 열린 사고가 무엇보다도 중요하며 절대적인 힘이 필요하다. 교사의 지도력이 아동의 창의력과 표현능력에 중요한 작용을 한다는 것을 알 수 있으며 미술교사는 학교나 제반 주변 여건의 부족을 탓하기 전에 교사 자신의 수업지도 방법에 대한 충분한 연구를 통해 노력해야 할 것이다.
미술교육은 다양한 미술활동을 통한 주변세계의 아름다움을 느끼며 향유할 수 있는 심미적인 태도와 상상력, 창의성, 비판적인 사고력을 길러주고, 아울러 미술 문화를 이해하며 계승, 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는 데에 목적을 두고 있다. 또한 인간에게 잠재되어 있는 수많은 가능성을 미적 체험을 통하여 자연스럽게 발현하도 록 한다는 데 중요한 의의가 있다. 자신의 느낌이나 생각을 시각적, 공간적, 조형적으로 표현하고 이해하며 향유하도록 하는 배움의 과정이며, 조형활동, 이해활동, 감상활동을 통하여 예술가적인 품성을 기르는 교육이라 하겠다. 아동에게 있어서 미술표현은 성장과 연계된다. 아동본연의 자유로운 활동을 통하여 잠재된 의식의 표현과 성장을 이끌어내고 주위의 여러 환경들을 조금씩 수용해나감으로써 사물과 환경들 간의 능동적인 상호작용을 꾀할 수 있게 된다. 아동의 성장과정에는 그 과정마다 그들의 특징을 그러내고 있듯이 그림을 그리는 능력의 발달에도 대체적으로 순서와 발달 단계가 있으며 이것을 아동화의 발달단계라고 한다. 연구자는 공간 개념이 서서히 형성되어가고 창의적 능력의 성장이 활발히 진행된다는 도식기 아동에게 미술지도 방법을 활용하여 아동의 감각능력을 향상시키고 창의력을 발달시키며 보다 효과적이며 실제적인 지도방법에 대해서 모색해 보고자 하였다. 따라서 본 논문의 구성은 첫째, 아동미술의 교육적 목적과 각 발달단계 및 도식기 아동의 특징을 알아보고 창의성 미술교육의 중요성을 살펴보고자 하였다. 둘째, 창의적 발상법과 표현기법적 측면, 다양한 재료를 활용해 아동의 창의적 미술활동을 위한 지도요건을 제시 하였다. 셋째, 아동화 지도 연구의 실제로서 조형요소를 이용한 창의적 발상표현과 표현기법을 이용한 미술표현의 수업안을 고안하여 실제 수업에 적용해 보았다. 도식기 아동화에 나타난 특징을 요약하면 다음과 같았다. 첫째, 인물이나 사물의 반복표현을 하고 있다. 둘째, 중요한 부분은 강조되고 중요하지 않은 부분은 생략화 된다. 셋째, 공간적 시각적 동시표현과 엑스레이(X-ray) 같은 표현을 한다. 미술교육이 ‘그리는 수업’에만 국한되지 않고 다양한 재료활용과 표현기법의 지도방안을 제시함으로 창의적인 인간, 독창적인 인간, 감수성 발달, 정서안정이라는 미술교육 목표에 도달할 수 있는 방법을 모색해 보고자 하였다. 창의적인 표현은 발상에서부터 시작된다고 보아 발상을 돕는 여러 가지 방법에 대하여 제시하고 재료는 발달단계에 맞는 다양한 재료의 제공과 선택으로 아동이 창의적 표현이 가능하도록 하였다. 표현기법 또한 여러 가지 재료로 다양하게 표현할 수 있도록 아동들을 유도하였고, 기존의 표현기법을 일러주되 본인이 하고자 하는 표현에 대하며 제약이나 규제를 최소화하여 창의적 표현이 가능하도록 도와주었다. 이렇게 발상을 비롯한 다양한 표현 기법과 재료를 이용하여 지도해 본 결과 아동들이 주변 환경을 관찰하는 눈이 예민해 졌고 주변 환경물을 그림의 소재로 보는 눈이 생겼으며 그림의 소재도 풍성해진 것을 알 수 있었다. 또한 아동들이 자기 작품과 다른 아동들의 작품을 비교, 평가, 감상하는 능력이 함양되었으며 새로운 발상이나 특이한 색채의 발견을 즐거워하며 관심을 갖게 되었다. 지도를 하면서 가장 애로를 느낀 부분은 아동의 입장에서 그들의 생각을 도와 발상능력을 길러준다는 일이 결코 쉬운 일이 아니었다. 아동은 처음에 발상을 이용한 수업이 어렵고 낯설게 느껴졌지만 점차 수업이 진행되면서 그들의 숨어있던 무한한 상상력이 하나둘씩 펼쳐지기 시작하였다. 그러기까지는 지도과정에서 충분히 마음과 생각이 통할 수 있어야 했다. 교육과정에서 발상을 통해 표현하는 것에 어려움을 겪는 아동에게는 표현기법을 이용하여 흥미를 유발하도록 하였다. 부분의 특징을 과장(강조)하거나 확대해서 생각해보게도 하고 그것을 커다랗게 그리게 해 점차 어려움을 극복하고 새로운 시각을 가질 수 있도록 힘썼다. 여기에서도 알 수 있듯이 미술교사의 중요한 역할은 아동을 창조자로 만드는 것이다. 아동의 발상을 이끌어 내고 좀 더 효율적인 표현기법을 이용하고 응용하여 아동의 창의성을 기를 수 있도록 하기 위해서는 교사의 열린 사고가 무엇보다도 중요하며 절대적인 힘이 필요하다. 교사의 지도력이 아동의 창의력과 표현능력에 중요한 작용을 한다는 것을 알 수 있으며 미술교사는 학교나 제반 주변 여건의 부족을 탓하기 전에 교사 자신의 수업지도 방법에 대한 충분한 연구를 통해 노력해야 할 것이다.
Fine arts education is intended to raise aesthetic aptitude of feeling and relishing the beauty of nearby world through various fine arts activities and at the same time to foster individuals of holistic personality with the ability to understand, succeed and develop fine arts culture. In additi...
Fine arts education is intended to raise aesthetic aptitude of feeling and relishing the beauty of nearby world through various fine arts activities and at the same time to foster individuals of holistic personality with the ability to understand, succeed and develop fine arts culture. In addition, fine arts education is also significantly meaningful in that it facilitates natural expression of numerous potentials hidden in human through aesthetic experience, enabling children to express, understand and enjoy the feelings or thoughts of their own visually and spatially and nurturing them to raise the qualification for artist. Through such unrestricted activities, children can learn to go for interaction with objects and environment by bringing out their own potential consciousness, and accepting various nearby environments little by little. The growing processes of children are characterized with some regularity of procedure, and such procedure is called the development stage of children. The author intended to propose an effective and practical fine arts instruction method that will improve the aesthetic sense of children in their schematic period, a period when concept of space is formed gradually and the growth of creativity is dramatic and develop their creativity by utilizing fine arts instructing method. Specifically, this paper has the following objectives: The first objective is to find out the educational purpose of children's fine arts, each development stage, and the characteristics of schematic period children, and look into the importance of creative fine arts education. The second objective is to propose the instruction requirements for creative fine arts activities of children by utilizing various materials in the standpoint of creative conception and expression methods. The third is to devise plan for fine arts expression class using creative idea conception method and expression techniques utilizing plastic elements, and apply the plan in actual class. The characteristics of schematic period children's painting can be summed as follows: First, persons or objects are expressed repeatedly. Second, important parts are stressed, and unimportant parts are omitted. Third, they express space and time simultaneously like X-ray. This study seeks for method to reach the objectives of fine arts such as achievement of creative individual and unique individual, development of susceptibility, and emotional stability by proposing plan for instruction utilizing various materials and expression techniques, not just staying with 'drawing class'. Based on the idea that creative expression starts from the process of conception, the plan is proposed so that from various suggested method of conception, the child may choose from various materials suitable for developmental stage and express creatively. Also regarding expression technique, children were induced to express using various materials based on their own initiative with reference to existing expression techniques and enhance their creativity of expression with minimal restriction. As a result of instructing the children with the use of various expression techniques and materials along with such way of conception, children's eyes grew keener in observing nearby environments, and with their enhanced insight to see nearby environmental objects as materials of painting, their materials of painting became richer. Furthermore, the children gained the ability to compare, evaluate and appreciate the works of their own and those of other children, and found joy and interest in gaining new ideas and discovering peculiar colors. The hardest point of error in the instruction was that raising the children's ability for conceiving ideas by helping with their thoughts in their perspective was not easy at all. The children found the class using conception difficult and strange at first, but as the class goes on, the limitless imaginative power hidden behind them began to develop one by one. Until then, rapports of mind and thoughts have to be established through the instruction course. For children that had hard time in expressing through conception in education course, excitements were induced with the use of fun-packed expression techniques. Also efforts were given so that the children may gain new perspective by thinking of a particular feature in an exaggerated or magnified manner and overcoming difficulties one by one. As is shown here, an important role of fine arts teacher is to make a creative individual out of a child. In order to raise the creativity of a child by inducing the child to conceive idea of its own and using and applying more efficient expression technique, open mind of teacher is more important than anything else. The results indicates that the instruction ability of teacher plays important role for children's creativity and expressing ability, and fine arts teachers are supposed to pay efforts through sufficient researches on their methods of class instruction before attributing hardships to insufficient conditions of school or circumstance.
Fine arts education is intended to raise aesthetic aptitude of feeling and relishing the beauty of nearby world through various fine arts activities and at the same time to foster individuals of holistic personality with the ability to understand, succeed and develop fine arts culture. In addition, fine arts education is also significantly meaningful in that it facilitates natural expression of numerous potentials hidden in human through aesthetic experience, enabling children to express, understand and enjoy the feelings or thoughts of their own visually and spatially and nurturing them to raise the qualification for artist. Through such unrestricted activities, children can learn to go for interaction with objects and environment by bringing out their own potential consciousness, and accepting various nearby environments little by little. The growing processes of children are characterized with some regularity of procedure, and such procedure is called the development stage of children. The author intended to propose an effective and practical fine arts instruction method that will improve the aesthetic sense of children in their schematic period, a period when concept of space is formed gradually and the growth of creativity is dramatic and develop their creativity by utilizing fine arts instructing method. Specifically, this paper has the following objectives: The first objective is to find out the educational purpose of children's fine arts, each development stage, and the characteristics of schematic period children, and look into the importance of creative fine arts education. The second objective is to propose the instruction requirements for creative fine arts activities of children by utilizing various materials in the standpoint of creative conception and expression methods. The third is to devise plan for fine arts expression class using creative idea conception method and expression techniques utilizing plastic elements, and apply the plan in actual class. The characteristics of schematic period children's painting can be summed as follows: First, persons or objects are expressed repeatedly. Second, important parts are stressed, and unimportant parts are omitted. Third, they express space and time simultaneously like X-ray. This study seeks for method to reach the objectives of fine arts such as achievement of creative individual and unique individual, development of susceptibility, and emotional stability by proposing plan for instruction utilizing various materials and expression techniques, not just staying with 'drawing class'. Based on the idea that creative expression starts from the process of conception, the plan is proposed so that from various suggested method of conception, the child may choose from various materials suitable for developmental stage and express creatively. Also regarding expression technique, children were induced to express using various materials based on their own initiative with reference to existing expression techniques and enhance their creativity of expression with minimal restriction. As a result of instructing the children with the use of various expression techniques and materials along with such way of conception, children's eyes grew keener in observing nearby environments, and with their enhanced insight to see nearby environmental objects as materials of painting, their materials of painting became richer. Furthermore, the children gained the ability to compare, evaluate and appreciate the works of their own and those of other children, and found joy and interest in gaining new ideas and discovering peculiar colors. The hardest point of error in the instruction was that raising the children's ability for conceiving ideas by helping with their thoughts in their perspective was not easy at all. The children found the class using conception difficult and strange at first, but as the class goes on, the limitless imaginative power hidden behind them began to develop one by one. Until then, rapports of mind and thoughts have to be established through the instruction course. For children that had hard time in expressing through conception in education course, excitements were induced with the use of fun-packed expression techniques. Also efforts were given so that the children may gain new perspective by thinking of a particular feature in an exaggerated or magnified manner and overcoming difficulties one by one. As is shown here, an important role of fine arts teacher is to make a creative individual out of a child. In order to raise the creativity of a child by inducing the child to conceive idea of its own and using and applying more efficient expression technique, open mind of teacher is more important than anything else. The results indicates that the instruction ability of teacher plays important role for children's creativity and expressing ability, and fine arts teachers are supposed to pay efforts through sufficient researches on their methods of class instruction before attributing hardships to insufficient conditions of school or circumstance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.