<국문초록> 창의성 교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 따라서 아동기의 미술지도는 새롭고 다양한 자료를 재시 하여 무한한 창작의욕을 불러일으키게 하는 원동력이 되고, 아동들은 욕구와 흥미를 발산하는 행위를 반복하면서 행복감을 느끼게 되어 새로운 도전이나 생각, 기발한 아이디어를 발견하는 등의 창의적인 태도가 형성되기 때문에 매우 중요하다고 할 수 있다. 지식 정보화 사회로 급격히 변화되는 현대 사회는 교육에 있어서도 새로운 방향과 방법을 필요로 하고 있고 학교 현장에서는 기존의 지식 전달이나 전통적인 학습에 대한 변화와 개선의 노력을 하고 있다. 이러한 흐름을 대표하는 교수-학습 방법 중 하나가 통합 교수-학습 방법에 대한 시도가 매우 활발히 이루어지고 있다. 이에 본 연구는 통합교과 수업의 개발을 통해 향후 초등학교에서 적용할 수 있는 가능성을 모색하고자 하였다. 본 논문의 이론적 바탕이 되는 아동미술의 일반적 특징과 창의성의 개념을 살펴보고 아동미술교육에서의 창의적 미술활동의 중요성에 대해 알아보았다. 구체적으로 창의성 미술수업 방법 중의 하나인 통합적 접근과정에 대한 이론과 통합교육과정에서의 미술교육의 접근유형, 통합교육의 가능성, ...
<국문초록> 창의성 교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 따라서 아동기의 미술지도는 새롭고 다양한 자료를 재시 하여 무한한 창작의욕을 불러일으키게 하는 원동력이 되고, 아동들은 욕구와 흥미를 발산하는 행위를 반복하면서 행복감을 느끼게 되어 새로운 도전이나 생각, 기발한 아이디어를 발견하는 등의 창의적인 태도가 형성되기 때문에 매우 중요하다고 할 수 있다. 지식 정보화 사회로 급격히 변화되는 현대 사회는 교육에 있어서도 새로운 방향과 방법을 필요로 하고 있고 학교 현장에서는 기존의 지식 전달이나 전통적인 학습에 대한 변화와 개선의 노력을 하고 있다. 이러한 흐름을 대표하는 교수-학습 방법 중 하나가 통합 교수-학습 방법에 대한 시도가 매우 활발히 이루어지고 있다. 이에 본 연구는 통합교과 수업의 개발을 통해 향후 초등학교에서 적용할 수 있는 가능성을 모색하고자 하였다. 본 논문의 이론적 바탕이 되는 아동미술의 일반적 특징과 창의성의 개념을 살펴보고 아동미술교육에서의 창의적 미술활동의 중요성에 대해 알아보았다. 구체적으로 창의성 미술수업 방법 중의 하나인 통합적 접근과정에 대한 이론과 통합교육과정에서의 미술교육의 접근유형, 통합교육의 가능성, 기대효과에 대해 조사하였다. 또 학생들에게 미술을 창의적 표현으로 표현할 수 있는 능력을 발달시켜 주기 위한 통합미술교육을 활용한 국내·외의 대표적인 사례를 알아보았다. 그 사례로 국외의 레지오 에밀리아(Reggio Emilia)와 아트 프로펠(Art PROPEL) 프로젝트 접근법의 배경과 국내의 초등학교 저학년의 통합 교과과정으로 구성된 교과의 배경과 과정을 알아봄으로써 수업안 제시에 도움을 주고자 하였다. 위의 내용을 바탕으로 본 연구자는 다음과 같은 과정을 거친 통합미술교육 수업안 ‘시 쓰기와 꾸미기’와 ‘우리고장 그림지도’를 제시하였다. 본 연구자는 미술과 타 교과의 통합교육을 할 수 있는 학습지도안을 작성하여 프로그램을 운영할 때 학교 교육에서 기대할 수 있는 효과를 다음과 내렸다. 첫째, 미술교과와 타 교과의 통합수업을 진행하는 동안 아동들은 평상시 보다 더욱 흥미롭게 수업할 수 있다. 둘째, 타 교과에 관한 이해도와 개념 형성에 많은 도움이 되어 수업 중간 교사의 보충설명과 실험은 학습자의 정확한 개념 형성에 자리매김 하는 역할을 해주고 아동들 스스로 여러 가지 타 교과에 대해 몰입하고 열중하여 자연스럽게 지식을 습득할 수 있다. 셋째, 미술이 단순히 그리고 만드는 활동이 아닌 우리의 생활과 밀접한 관련이 있음을 아동들이 인식하게 된다. 넷째, 미술교과와 타 교과와의 통합교육의 과정에서 학습자의 표현력과 창의력을 높일 수 있다. 따라서 미술교과와 타 교과와의 통합교육 학습 프로그램으로 종합적인 사고력을 향상시킬 수 있으며, 각 교과목의 유기적인 통합이 이루어질 때 학습의 효과는 극대화 될 수 있다. 본 연구는 이러한 점에서 미술교육을 통한 창의성 향상을 위한 통합 미술교육은 아동기에 실시하는 것이 효과적일 것이라고 생각하며 효과적이고 손쉽게 아동들의 창의성을 향상시킬 수 있는 방안으로 주지교과와 예체능교과 모두 접목하고 통합할 수 있는 교사의 안목과 노력이 필요할 것이다. 주제어 교육, 창의성 아동, 지도안, 통합, 교과서, 교육과정, 교사, 수업, 학교
<국문초록> 창의성 교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 따라서 아동기의 미술지도는 새롭고 다양한 자료를 재시 하여 무한한 창작의욕을 불러일으키게 하는 원동력이 되고, 아동들은 욕구와 흥미를 발산하는 행위를 반복하면서 행복감을 느끼게 되어 새로운 도전이나 생각, 기발한 아이디어를 발견하는 등의 창의적인 태도가 형성되기 때문에 매우 중요하다고 할 수 있다. 지식 정보화 사회로 급격히 변화되는 현대 사회는 교육에 있어서도 새로운 방향과 방법을 필요로 하고 있고 학교 현장에서는 기존의 지식 전달이나 전통적인 학습에 대한 변화와 개선의 노력을 하고 있다. 이러한 흐름을 대표하는 교수-학습 방법 중 하나가 통합 교수-학습 방법에 대한 시도가 매우 활발히 이루어지고 있다. 이에 본 연구는 통합교과 수업의 개발을 통해 향후 초등학교에서 적용할 수 있는 가능성을 모색하고자 하였다. 본 논문의 이론적 바탕이 되는 아동미술의 일반적 특징과 창의성의 개념을 살펴보고 아동미술교육에서의 창의적 미술활동의 중요성에 대해 알아보았다. 구체적으로 창의성 미술수업 방법 중의 하나인 통합적 접근과정에 대한 이론과 통합교육과정에서의 미술교육의 접근유형, 통합교육의 가능성, 기대효과에 대해 조사하였다. 또 학생들에게 미술을 창의적 표현으로 표현할 수 있는 능력을 발달시켜 주기 위한 통합미술교육을 활용한 국내·외의 대표적인 사례를 알아보았다. 그 사례로 국외의 레지오 에밀리아(Reggio Emilia)와 아트 프로펠(Art PROPEL) 프로젝트 접근법의 배경과 국내의 초등학교 저학년의 통합 교과과정으로 구성된 교과의 배경과 과정을 알아봄으로써 수업안 제시에 도움을 주고자 하였다. 위의 내용을 바탕으로 본 연구자는 다음과 같은 과정을 거친 통합미술교육 수업안 ‘시 쓰기와 꾸미기’와 ‘우리고장 그림지도’를 제시하였다. 본 연구자는 미술과 타 교과의 통합교육을 할 수 있는 학습지도안을 작성하여 프로그램을 운영할 때 학교 교육에서 기대할 수 있는 효과를 다음과 내렸다. 첫째, 미술교과와 타 교과의 통합수업을 진행하는 동안 아동들은 평상시 보다 더욱 흥미롭게 수업할 수 있다. 둘째, 타 교과에 관한 이해도와 개념 형성에 많은 도움이 되어 수업 중간 교사의 보충설명과 실험은 학습자의 정확한 개념 형성에 자리매김 하는 역할을 해주고 아동들 스스로 여러 가지 타 교과에 대해 몰입하고 열중하여 자연스럽게 지식을 습득할 수 있다. 셋째, 미술이 단순히 그리고 만드는 활동이 아닌 우리의 생활과 밀접한 관련이 있음을 아동들이 인식하게 된다. 넷째, 미술교과와 타 교과와의 통합교육의 과정에서 학습자의 표현력과 창의력을 높일 수 있다. 따라서 미술교과와 타 교과와의 통합교육 학습 프로그램으로 종합적인 사고력을 향상시킬 수 있으며, 각 교과목의 유기적인 통합이 이루어질 때 학습의 효과는 극대화 될 수 있다. 본 연구는 이러한 점에서 미술교육을 통한 창의성 향상을 위한 통합 미술교육은 아동기에 실시하는 것이 효과적일 것이라고 생각하며 효과적이고 손쉽게 아동들의 창의성을 향상시킬 수 있는 방안으로 주지교과와 예체능교과 모두 접목하고 통합할 수 있는 교사의 안목과 노력이 필요할 것이다. 주제어 교육, 창의성 아동, 지도안, 통합, 교과서, 교육과정, 교사, 수업, 학교
The education of creativity fosters high social and cultural creativity in the diversity and complexity of the social structure, and the imaginative power builds up the capability to solve problems. Therefore, the art education during the childhood is said to be very important because it becomes th...
The education of creativity fosters high social and cultural creativity in the diversity and complexity of the social structure, and the imaginative power builds up the capability to solve problems. Therefore, the art education during the childhood is said to be very important because it becomes the driving force to trigger infinite desire for creation by providing novel and various data, and children can form creative attitudes such as discovering new challenges, thoughts, and extraordinary ideas by feeling happy in the process of repeating the behaviors of blowing off their desires and interests. The modern society which rapidly turns into a knowledge information society requires new directions and methods in education, and schools put efforts in the change and modification of the existing knowledge transfer or traditional learning. One of the representative teaching & learning methods reflecting this trend is the active attempt for the integrative teaching & learning method. Thus, our research endeavors the possibility of applying the integrative subject class in the future elementary schools through its development. We have covered the general characteristics of the children's art and concepts of creativity which are the theoretical background of this paper, and also looked into the importance of the creative art activities in the children's art education. More specifically, we investigated the theory on the integrative approaching process which is one of the creative art teaching methods, the types of art education in the process of integrative education, and the possibility and expected effects of integrative education. In addition, we searched for the representative domestic and foreign examples which utilized the integrative art education to help develop the students' capacity of creative artistic expression. Those examples include Reggio Emilia and the background of Art PROPEL's project approaching as foreign examples, and the background and process of the schoolworks composed of lower grade elementary school integrative curriculum as domestic ones. We tried to give help in suggesting class plans through looking into these examples. Based on the contents above, I suggest the integrative art education class plans, 'Poem writing and decoration' and 'The picture map of our town' which have been through the following processes. The following effects are expected in school education when we run programs by planning a teaching scheme to integratively educate art with other subjects. First, children can have more fun in the class than usual while proceeding the integrative classes of art with other subjects. Second, it helps a lot in understanding other subjects and forming concepts, and class assistant teachers' supplementary explanation and experiments take part in the students' formation of precise concepts. Consequently, children can get absorbed in and focus on various kinds of subjects by themselves, naturally acquiring knowledges. Third, children can recognize that art is not a simple activity of drawing and making, but closely related to our daily lives. Fourth, in the integrative educational process of art and other subjects, students' abilities to express and create can be increased. Therefore, the integrative educational program between art and other subjects can improve the integrative thinking ability, and the educational effects can reach its maximun when organic integration among each subject is attained. This research suggests that the integrative art education to increase creativity through art education is most effective when carried out in the period of childhood. Also, as a way to improve children's creativity effectively and easily, teachers' insights and endeavours are required to connect and integrate all the main subjects and fine arts.
The education of creativity fosters high social and cultural creativity in the diversity and complexity of the social structure, and the imaginative power builds up the capability to solve problems. Therefore, the art education during the childhood is said to be very important because it becomes the driving force to trigger infinite desire for creation by providing novel and various data, and children can form creative attitudes such as discovering new challenges, thoughts, and extraordinary ideas by feeling happy in the process of repeating the behaviors of blowing off their desires and interests. The modern society which rapidly turns into a knowledge information society requires new directions and methods in education, and schools put efforts in the change and modification of the existing knowledge transfer or traditional learning. One of the representative teaching & learning methods reflecting this trend is the active attempt for the integrative teaching & learning method. Thus, our research endeavors the possibility of applying the integrative subject class in the future elementary schools through its development. We have covered the general characteristics of the children's art and concepts of creativity which are the theoretical background of this paper, and also looked into the importance of the creative art activities in the children's art education. More specifically, we investigated the theory on the integrative approaching process which is one of the creative art teaching methods, the types of art education in the process of integrative education, and the possibility and expected effects of integrative education. In addition, we searched for the representative domestic and foreign examples which utilized the integrative art education to help develop the students' capacity of creative artistic expression. Those examples include Reggio Emilia and the background of Art PROPEL's project approaching as foreign examples, and the background and process of the schoolworks composed of lower grade elementary school integrative curriculum as domestic ones. We tried to give help in suggesting class plans through looking into these examples. Based on the contents above, I suggest the integrative art education class plans, 'Poem writing and decoration' and 'The picture map of our town' which have been through the following processes. The following effects are expected in school education when we run programs by planning a teaching scheme to integratively educate art with other subjects. First, children can have more fun in the class than usual while proceeding the integrative classes of art with other subjects. Second, it helps a lot in understanding other subjects and forming concepts, and class assistant teachers' supplementary explanation and experiments take part in the students' formation of precise concepts. Consequently, children can get absorbed in and focus on various kinds of subjects by themselves, naturally acquiring knowledges. Third, children can recognize that art is not a simple activity of drawing and making, but closely related to our daily lives. Fourth, in the integrative educational process of art and other subjects, students' abilities to express and create can be increased. Therefore, the integrative educational program between art and other subjects can improve the integrative thinking ability, and the educational effects can reach its maximun when organic integration among each subject is attained. This research suggests that the integrative art education to increase creativity through art education is most effective when carried out in the period of childhood. Also, as a way to improve children's creativity effectively and easily, teachers' insights and endeavours are required to connect and integrate all the main subjects and fine arts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.