선박의 속도(Speed)와 엔진 출력이 높아짐에 따라 엔진의 크기가 전반적으로 커졌다. 특히 엔진의 높이 증가는 연소실 내의 폭발압력으로 인한 엔진 상부의 좌우 방향진동과 비틀림 진동을 더욱 심화시켰다. 다시 말해서, 연소실 내의 고압축 폭발압력은 Piston Head와 Rod를 밀어내고 Crosshead Guide Shoe로 전달된다. 이는 다시 Connecting Rod를 하강시키고 Crank Shaft를 회전시킴으로서 선박에 필요한 동력을 얻는 과정에서 Guide Shoe 부분의 측압과 Crank Shaft Journal부에서 받는 수직 반력에 의해 Main Engine의 진동이 발생되는데, 이 중에 Guide Shoe 부분의 측압은 가이드힘 모멘트 (Guide Force ...
선박의 속도(Speed)와 엔진 출력이 높아짐에 따라 엔진의 크기가 전반적으로 커졌다. 특히 엔진의 높이 증가는 연소실 내의 폭발압력으로 인한 엔진 상부의 좌우 방향진동과 비틀림 진동을 더욱 심화시켰다. 다시 말해서, 연소실 내의 고압축 폭발압력은 Piston Head와 Rod를 밀어내고 Crosshead Guide Shoe로 전달된다. 이는 다시 Connecting Rod를 하강시키고 Crank Shaft를 회전시킴으로서 선박에 필요한 동력을 얻는 과정에서 Guide Shoe 부분의 측압과 Crank Shaft Journal부에서 받는 수직 반력에 의해 Main Engine의 진동이 발생되는데, 이 중에 Guide Shoe 부분의 측압은 가이드힘 모멘트 (Guide Force Moment)를 발생시킴으로서 엔진 상부를 좌우로 흔드는 H형 진동 모멘트와 엔진을 비트는 X형 진동모멘트가 발생된다.
따라서 이에 대한 대책으로 Main Engine과 Hull 구조물 사이에 Top Bracing을 설치한다. Top bracing에는 유압식(Hydraulic Type)과 마찰식(Friction Type)이 있다.
본 연구에서는 이들을 장착했을 때와 그 반대일 경우의 변화하는 Main Engine의 진동 양상과 선박에 미치는 영향을 파악하여, 각 엔진(MAN B&W사의 MC 엔진 전체)에 대한 적절한 Type의 Top bracing 적용기준을 명확히 하고, Top Bracing이 선체구조의 고유진동수(Natural Frequency)를 조절하여 공진이 회피되고 있음을 증명하고자 한다. 더불어, Top bracing 설치를 강력히 추천하고 있는 MAN B&W사의 권고 사항을 재정립함으로서, 선주들의 Top Bracing 설치여부에 대한 Comment를 조기에 종결시킬 수 있을 것으로 기대된다.
선박의 속도(Speed)와 엔진 출력이 높아짐에 따라 엔진의 크기가 전반적으로 커졌다. 특히 엔진의 높이 증가는 연소실 내의 폭발압력으로 인한 엔진 상부의 좌우 방향진동과 비틀림 진동을 더욱 심화시켰다. 다시 말해서, 연소실 내의 고압축 폭발압력은 Piston Head와 Rod를 밀어내고 Crosshead Guide Shoe로 전달된다. 이는 다시 Connecting Rod를 하강시키고 Crank Shaft를 회전시킴으로서 선박에 필요한 동력을 얻는 과정에서 Guide Shoe 부분의 측압과 Crank Shaft Journal부에서 받는 수직 반력에 의해 Main Engine의 진동이 발생되는데, 이 중에 Guide Shoe 부분의 측압은 가이드힘 모멘트 (Guide Force Moment)를 발생시킴으로서 엔진 상부를 좌우로 흔드는 H형 진동 모멘트와 엔진을 비트는 X형 진동모멘트가 발생된다.
따라서 이에 대한 대책으로 Main Engine과 Hull 구조물 사이에 Top Bracing을 설치한다. Top bracing에는 유압식(Hydraulic Type)과 마찰식(Friction Type)이 있다.
본 연구에서는 이들을 장착했을 때와 그 반대일 경우의 변화하는 Main Engine의 진동 양상과 선박에 미치는 영향을 파악하여, 각 엔진(MAN B&W사의 MC 엔진 전체)에 대한 적절한 Type의 Top bracing 적용기준을 명확히 하고, Top Bracing이 선체구조의 고유진동수(Natural Frequency)를 조절하여 공진이 회피되고 있음을 증명하고자 한다. 더불어, Top bracing 설치를 강력히 추천하고 있는 MAN B&W사의 권고 사항을 재정립함으로서, 선주들의 Top Bracing 설치여부에 대한 Comment를 조기에 종결시킬 수 있을 것으로 기대된다.
Generally, size of main engines got bigger as its output and vessels’ speed increases. Especially, the increased height of engines made upper part’s and torsional vibration serious as the explosive pressure of chamber. In other words, the high explosive pressure of chamber pushes the piston head and...
Generally, size of main engines got bigger as its output and vessels’ speed increases. Especially, the increased height of engines made upper part’s and torsional vibration serious as the explosive pressure of chamber. In other words, the high explosive pressure of chamber pushes the piston head and rod and transmit to cross head guide shoe. It pushes down connecting rod and turns crank shaft and make power for vessel. During this process, the side force on guide shoe and the vertical counter force on crank shaft journal cause the vibration on main engine fig.1 engine section, and the side pressure on guide shoe rises the guide force moment that causes H vibration moment and X vibration moment.
To prevent this, Top bracings are installed between the main engine and the hull structure. Top bracing has Hydraulic type and friction type.
This study is to clarify the type and applying standard for each engine type (all MAN B&W-MC engines) and prove that top bracing controls natural frequency of hull structure to avoid critical vibration by studying condition with or without top bracings. Further more, it is expected to tie up arguments with owner’s concerning with installation of top bracing by clarifying the ecommendation of MAN B&W who recommends installation of top bracing.
Generally, size of main engines got bigger as its output and vessels’ speed increases. Especially, the increased height of engines made upper part’s and torsional vibration serious as the explosive pressure of chamber. In other words, the high explosive pressure of chamber pushes the piston head and rod and transmit to cross head guide shoe. It pushes down connecting rod and turns crank shaft and make power for vessel. During this process, the side force on guide shoe and the vertical counter force on crank shaft journal cause the vibration on main engine fig.1 engine section, and the side pressure on guide shoe rises the guide force moment that causes H vibration moment and X vibration moment.
To prevent this, Top bracings are installed between the main engine and the hull structure. Top bracing has Hydraulic type and friction type.
This study is to clarify the type and applying standard for each engine type (all MAN B&W-MC engines) and prove that top bracing controls natural frequency of hull structure to avoid critical vibration by studying condition with or without top bracings. Further more, it is expected to tie up arguments with owner’s concerning with installation of top bracing by clarifying the ecommendation of MAN B&W who recommends installation of top bracing.
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