오늘날 교육의 철학적, 물리적, 환경적 변화는 사회의 다양한 체제와의 유기적 관련성을 요구하고 있다. 그러한 교육 변화의 중심에 선 대표적인 기관 중 하나가 박물관이다. 프랑스 대혁명 이후 국민을 교육하는 공공기관으로 탄생한 박물관은 교육을 본연의 임무로 삼고 있다. 박물관 본연의 교육적 사명은 어린이박물관이라는 새로운 기관의 정당성을 설명하는 근거가 될 수 있다. 최초의 어린이박물관이 미국의 브루클린에 세워진 이후, 전 세계적으로 수많은 어린이박물관이 세워지면서 어린이를 위한 박물관교육 연구가 활발해졌다. 국내의 어린이박물관도 박물관 교육의 필요성과 궤를 맞춰 현재까지 전국에 7군데가 설립되어 있으나 중앙 중심의 획일적 추진으로 인해 지역성과 다양성이 배제되고 있다. 본고는 지역 박물관 교육을 위해서는 지역 어린이박물관이 설립이 우선되어야 한다는 인식을 바탕으로 국립김해박물관의 ‘가야누리’를 사례로 삼아 지역 어린이박물관의 필요성과 교육적 효용성을 조명하는데 소기의 목적을 두고 있다. 어린이박물관은 관람자의 유형에 따라 분류되는 박물관으로, 일반박물관과는 달리 교육을 위해 활동적이고 참여적인 공간으로 구성되어 있다. 피아제의 ‘인지발달론’에 바탕을 둔 어린이박물관은 ‘hands-on'이라는 특별한 전시 형태를 창출하였다. 관람객이 오감을 통해 전시물을 탐색할 수 있도록 구성된 어린이박물관은 능동적인 경험을 통해 학습자 스스로 적합한 지식을 구성하는 ...
오늘날 교육의 철학적, 물리적, 환경적 변화는 사회의 다양한 체제와의 유기적 관련성을 요구하고 있다. 그러한 교육 변화의 중심에 선 대표적인 기관 중 하나가 박물관이다. 프랑스 대혁명 이후 국민을 교육하는 공공기관으로 탄생한 박물관은 교육을 본연의 임무로 삼고 있다. 박물관 본연의 교육적 사명은 어린이박물관이라는 새로운 기관의 정당성을 설명하는 근거가 될 수 있다. 최초의 어린이박물관이 미국의 브루클린에 세워진 이후, 전 세계적으로 수많은 어린이박물관이 세워지면서 어린이를 위한 박물관교육 연구가 활발해졌다. 국내의 어린이박물관도 박물관 교육의 필요성과 궤를 맞춰 현재까지 전국에 7군데가 설립되어 있으나 중앙 중심의 획일적 추진으로 인해 지역성과 다양성이 배제되고 있다. 본고는 지역 박물관 교육을 위해서는 지역 어린이박물관이 설립이 우선되어야 한다는 인식을 바탕으로 국립김해박물관의 ‘가야누리’를 사례로 삼아 지역 어린이박물관의 필요성과 교육적 효용성을 조명하는데 소기의 목적을 두고 있다. 어린이박물관은 관람자의 유형에 따라 분류되는 박물관으로, 일반박물관과는 달리 교육을 위해 활동적이고 참여적인 공간으로 구성되어 있다. 피아제의 ‘인지발달론’에 바탕을 둔 어린이박물관은 ‘hands-on'이라는 특별한 전시 형태를 창출하였다. 관람객이 오감을 통해 전시물을 탐색할 수 있도록 구성된 어린이박물관은 능동적인 경험을 통해 학습자 스스로 적합한 지식을 구성하는 구성주의 이론과 맥이 닿아있다. 학습자가 지식의 수용자가 아닌 능동적이고 적극적인 지식 구성자라는 입장에서 어린이박물관은 가장 구성주의적 학습관에 맞는 박물관교육 체제이다. 지역박물관은 지역교육의 일환으로 지역의 특수성, 정체성, 문화를 담아 지역에 대한 이해와 지역 공동체 의식을 확장시키는 지역문화의 상징적인 기구이다. 이에 본고는 지역 정체성 확립과 지역공동체 의식을 형성하는 지역화 교육을 위해 지역 공동체가 주체가 되어 지역의 이야기를 담는 에코뮤지엄과 어린이박물관을 결합시킨 지역 어린이박물관의 설립의 필요성을 논하였다. 부산시는 어린이의 박물관 교육을 위한 전시시설이 거의 없다. 문화와 교육에 대한 인프라가 미흡한 부산시에서 어린이를 위한 전시공간의 부족은 지역 문화 발전 및 지역 공동체 의식을 강화하는데 어려움을 낳는다. 어린이박물관의 교육적 효과를 검증하기 위해 국립김해박물관의 일반전시실과 ‘가야누리’를 경험한 후 박물관에 대한 인식을 비교 분석한 결과, ‘가야누리’를 관람한 아동은 박물관의 친밀도와 흥미도, 이해도, 만족도, 관람태도 등에서 일반박물관을 관람한 어린이들보다 적극적이고 긍정적인 반응을 나타내었다. 이는 어린이박물관이 박물관 교육을 위해 일반박물관보다 더 효과적임을 입증한다. 박물관 교육은 소수의 프로그램 참가자에 의한 교육이 아니라, 다수의 참가자들이 박물관을 관람하는 것만으로도 교육적 효과를 얻을 수 있는 시스템 구축이 우선시되어야 함을 알려준다. 박물관 교육의 실효성을 높이기 위한 어린이박물관이 지역 문화와 결부되어질 때 박물관 교육은 새로운 흐름으로 이어질 것이다. 그러므로 지역 정체성 확립과 지역화 교육을 위해 지역 어린이박물관이 지역 내에 지속적으로 확충되어야 한다. 박물관이 지역의 사회와 문화적 속성을 대표하는 기관이라고 볼 때, 박물관 교육은 사회과에서 꾸준히 연구되어져야 할 학문적, 실천적 영역이다. 그러므로 지역 어린이박물관에 대한 프로그램 및 다양한 교수 방법적 접근은 사회과 교육의 추후 연구과제로 남겨두고자 한다.
오늘날 교육의 철학적, 물리적, 환경적 변화는 사회의 다양한 체제와의 유기적 관련성을 요구하고 있다. 그러한 교육 변화의 중심에 선 대표적인 기관 중 하나가 박물관이다. 프랑스 대혁명 이후 국민을 교육하는 공공기관으로 탄생한 박물관은 교육을 본연의 임무로 삼고 있다. 박물관 본연의 교육적 사명은 어린이박물관이라는 새로운 기관의 정당성을 설명하는 근거가 될 수 있다. 최초의 어린이박물관이 미국의 브루클린에 세워진 이후, 전 세계적으로 수많은 어린이박물관이 세워지면서 어린이를 위한 박물관교육 연구가 활발해졌다. 국내의 어린이박물관도 박물관 교육의 필요성과 궤를 맞춰 현재까지 전국에 7군데가 설립되어 있으나 중앙 중심의 획일적 추진으로 인해 지역성과 다양성이 배제되고 있다. 본고는 지역 박물관 교육을 위해서는 지역 어린이박물관이 설립이 우선되어야 한다는 인식을 바탕으로 국립김해박물관의 ‘가야누리’를 사례로 삼아 지역 어린이박물관의 필요성과 교육적 효용성을 조명하는데 소기의 목적을 두고 있다. 어린이박물관은 관람자의 유형에 따라 분류되는 박물관으로, 일반박물관과는 달리 교육을 위해 활동적이고 참여적인 공간으로 구성되어 있다. 피아제의 ‘인지발달론’에 바탕을 둔 어린이박물관은 ‘hands-on'이라는 특별한 전시 형태를 창출하였다. 관람객이 오감을 통해 전시물을 탐색할 수 있도록 구성된 어린이박물관은 능동적인 경험을 통해 학습자 스스로 적합한 지식을 구성하는 구성주의 이론과 맥이 닿아있다. 학습자가 지식의 수용자가 아닌 능동적이고 적극적인 지식 구성자라는 입장에서 어린이박물관은 가장 구성주의적 학습관에 맞는 박물관교육 체제이다. 지역박물관은 지역교육의 일환으로 지역의 특수성, 정체성, 문화를 담아 지역에 대한 이해와 지역 공동체 의식을 확장시키는 지역문화의 상징적인 기구이다. 이에 본고는 지역 정체성 확립과 지역공동체 의식을 형성하는 지역화 교육을 위해 지역 공동체가 주체가 되어 지역의 이야기를 담는 에코뮤지엄과 어린이박물관을 결합시킨 지역 어린이박물관의 설립의 필요성을 논하였다. 부산시는 어린이의 박물관 교육을 위한 전시시설이 거의 없다. 문화와 교육에 대한 인프라가 미흡한 부산시에서 어린이를 위한 전시공간의 부족은 지역 문화 발전 및 지역 공동체 의식을 강화하는데 어려움을 낳는다. 어린이박물관의 교육적 효과를 검증하기 위해 국립김해박물관의 일반전시실과 ‘가야누리’를 경험한 후 박물관에 대한 인식을 비교 분석한 결과, ‘가야누리’를 관람한 아동은 박물관의 친밀도와 흥미도, 이해도, 만족도, 관람태도 등에서 일반박물관을 관람한 어린이들보다 적극적이고 긍정적인 반응을 나타내었다. 이는 어린이박물관이 박물관 교육을 위해 일반박물관보다 더 효과적임을 입증한다. 박물관 교육은 소수의 프로그램 참가자에 의한 교육이 아니라, 다수의 참가자들이 박물관을 관람하는 것만으로도 교육적 효과를 얻을 수 있는 시스템 구축이 우선시되어야 함을 알려준다. 박물관 교육의 실효성을 높이기 위한 어린이박물관이 지역 문화와 결부되어질 때 박물관 교육은 새로운 흐름으로 이어질 것이다. 그러므로 지역 정체성 확립과 지역화 교육을 위해 지역 어린이박물관이 지역 내에 지속적으로 확충되어야 한다. 박물관이 지역의 사회와 문화적 속성을 대표하는 기관이라고 볼 때, 박물관 교육은 사회과에서 꾸준히 연구되어져야 할 학문적, 실천적 영역이다. 그러므로 지역 어린이박물관에 대한 프로그램 및 다양한 교수 방법적 접근은 사회과 교육의 추후 연구과제로 남겨두고자 한다.
The philosophical, physical, and environmental change surrounding the education today requires a systematic relevance with various social systems. Museum is one of the typical organizations that play pivotal roles in bringing about the change in education. Museums transforming into a public educatio...
The philosophical, physical, and environmental change surrounding the education today requires a systematic relevance with various social systems. Museum is one of the typical organizations that play pivotal roles in bringing about the change in education. Museums transforming into a public education institution in the wake of the Great Revolution of France have been committed to the education of the public as its primary mission. The primary educational mission of museum may provide the basis for the justification of new organization that is Children's Museum. Researches have been vigorously performed on the educational feature of museum dedicated to children as a myriad of children's museum have been found since the world's first children's museum was established in Brookline, the United States. Though seven museums have been found nationwide in Korea to fulfill the necessities and demand for children's museums, the one-size-fits-all central approach has resulted in the exclusion of regionally distinctive features and diversity. The purpose of this study was to shed light on the need of regional children's museum and the educational utility, taking the example of GAYANURI, a feature of the National Gimhae Museum, on the basis of the realization that the foundation of regional children's museum must take precedence in providing the education through regional museums. Children's museum, categorized by the type of audience, is a place that encourages pro-activity and participation to ensure the education, unlike the ordinary museum. Children's museum, which was based on the theory of ‘Cognitive Development’ (Piaget), created a special form of exhibition that puts added emphasis on hands-on approach. The children's museum that invites the young audience to explore articles on exhibition is consistent with the theory of constructivism that emphasizes the active experience of audience to build the knowledge that meets their intellectual level. Considering from the viewpoint that the learner(audience) is an active person that structures the knowledge, not simply accepting it, children's museum is a system of education through the medium of museum that best suits the learning based on constructivism. Regional museum is a symbolic tool to promote the regional culture that encompasses the special feature, identity, and culture of region to expand the spirit of community, designed to provide educational service to each region. In this respect, this study discussed the need to establish regional children's museum that combines the echo-museum and children's museum, in which the community plays the leading role in unfolding the regional narratives, with a view to ensuring a firm regional identity and community awareness. Busan has nearly no facilities of exhibition dedicated to providing the education to children through museum. The low accessability of museum for children is a major stumbling block that hinders the promotion of regional culture and reinforcement of community awareness as Busan has a poor infrastructure for culture and education. The comparative analysis on the awareness of museum, which was conducted to validate the education effect of children's museum after the hands-on experience of general exhibition room and GAYANURI of the National Gimhae Museum, indicated that the children who viewed GAYANURI in the museum displayed more active and positive reaction than other children who visited ordinary museums in terms of familiarity, interest, comprehension, satisfaction, attitude of viewing, and others. This demonstrates that the children's museum is more effective educational tool than ordinary museums. The education through the medium of museum does not target a minority of people who participate in the program. Rather, it implies that the priority is to build the system that ensures the educational effect when many participants view articles on exhibition in museums. The incorporation of regional culture into children's museum, which aims to enhance the realistic effect of museum education, will be instrumental in setting a new trend for the museum education. Therefore, regional children's museum must continue to be expanded to help establish regional identity and provide the education distinctive to each region or community. The education through the medium of museum falls into the academic and practical domain that needs to be steadily researched as the museum stands for the social and cultural characteristics of region. Therefore, future studies in the field of social education need to focus on the program and approaches to various teaching methods in relation to children's museum.
The philosophical, physical, and environmental change surrounding the education today requires a systematic relevance with various social systems. Museum is one of the typical organizations that play pivotal roles in bringing about the change in education. Museums transforming into a public education institution in the wake of the Great Revolution of France have been committed to the education of the public as its primary mission. The primary educational mission of museum may provide the basis for the justification of new organization that is Children's Museum. Researches have been vigorously performed on the educational feature of museum dedicated to children as a myriad of children's museum have been found since the world's first children's museum was established in Brookline, the United States. Though seven museums have been found nationwide in Korea to fulfill the necessities and demand for children's museums, the one-size-fits-all central approach has resulted in the exclusion of regionally distinctive features and diversity. The purpose of this study was to shed light on the need of regional children's museum and the educational utility, taking the example of GAYANURI, a feature of the National Gimhae Museum, on the basis of the realization that the foundation of regional children's museum must take precedence in providing the education through regional museums. Children's museum, categorized by the type of audience, is a place that encourages pro-activity and participation to ensure the education, unlike the ordinary museum. Children's museum, which was based on the theory of ‘Cognitive Development’ (Piaget), created a special form of exhibition that puts added emphasis on hands-on approach. The children's museum that invites the young audience to explore articles on exhibition is consistent with the theory of constructivism that emphasizes the active experience of audience to build the knowledge that meets their intellectual level. Considering from the viewpoint that the learner(audience) is an active person that structures the knowledge, not simply accepting it, children's museum is a system of education through the medium of museum that best suits the learning based on constructivism. Regional museum is a symbolic tool to promote the regional culture that encompasses the special feature, identity, and culture of region to expand the spirit of community, designed to provide educational service to each region. In this respect, this study discussed the need to establish regional children's museum that combines the echo-museum and children's museum, in which the community plays the leading role in unfolding the regional narratives, with a view to ensuring a firm regional identity and community awareness. Busan has nearly no facilities of exhibition dedicated to providing the education to children through museum. The low accessability of museum for children is a major stumbling block that hinders the promotion of regional culture and reinforcement of community awareness as Busan has a poor infrastructure for culture and education. The comparative analysis on the awareness of museum, which was conducted to validate the education effect of children's museum after the hands-on experience of general exhibition room and GAYANURI of the National Gimhae Museum, indicated that the children who viewed GAYANURI in the museum displayed more active and positive reaction than other children who visited ordinary museums in terms of familiarity, interest, comprehension, satisfaction, attitude of viewing, and others. This demonstrates that the children's museum is more effective educational tool than ordinary museums. The education through the medium of museum does not target a minority of people who participate in the program. Rather, it implies that the priority is to build the system that ensures the educational effect when many participants view articles on exhibition in museums. The incorporation of regional culture into children's museum, which aims to enhance the realistic effect of museum education, will be instrumental in setting a new trend for the museum education. Therefore, regional children's museum must continue to be expanded to help establish regional identity and provide the education distinctive to each region or community. The education through the medium of museum falls into the academic and practical domain that needs to be steadily researched as the museum stands for the social and cultural characteristics of region. Therefore, future studies in the field of social education need to focus on the program and approaches to various teaching methods in relation to children's museum.
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