본 연구에서는 새로운 정보기술을 수용하고 사용하는데 영향을 미치는 요인들에 대해서 가장 큰 설명력을 가지는 모형으로 인정받는 Davis(1986)가 제안한 기술수용모형(TAM)을 기반으로 스마트폰의 수용에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위하여 연구모형을 설계하였다. TAM에서 수용의도에 영향을 미치는 핵심변수로 확인되었던 인지된 유용성과 인지된 용이성에 지각된 비용이라는 변수를 추가하였다. 태도변수는 모형의 간명화를 위해 선행연구들에서 수용의도의 직접적인 결정요인이 아닌 것으로 보는 추세를 따라 제외시켰다. 또한 스마트폰의 수용에 영향을 미치는 요인들로 스마트폰의 특성과 수용자의 개인특성을 ...
본 연구에서는 새로운 정보기술을 수용하고 사용하는데 영향을 미치는 요인들에 대해서 가장 큰 설명력을 가지는 모형으로 인정받는 Davis(1986)가 제안한 기술수용모형(TAM)을 기반으로 스마트폰의 수용에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위하여 연구모형을 설계하였다. TAM에서 수용의도에 영향을 미치는 핵심변수로 확인되었던 인지된 유용성과 인지된 용이성에 지각된 비용이라는 변수를 추가하였다. 태도변수는 모형의 간명화를 위해 선행연구들에서 수용의도의 직접적인 결정요인이 아닌 것으로 보는 추세를 따라 제외시켰다. 또한 스마트폰의 수용에 영향을 미치는 요인들로 스마트폰의 특성과 수용자의 개인특성을 외생변수로서 고려하여 살펴보았다. 여기서 스마트폰의 특성요인으로는 스마트폰의 가장 대표적인 특징인 개방성으로 인한 이동성과 다양성, 보안성을 설정하였으며, 수용자의 개인 특성요인으로는 수용자의 혁신성과 자기 효능감으로 설정하였다. 본 연구에서는 이와 같은 외생변수와 확장시킨 TAM의 핵심변수가 수용의도에 미치는 영향 관계의 파악을 위한 실증분석을 수행하여 이들이 실제로 유의미한 영향을 미치는지에 대하여 검증해 보고자 하였다. 연구의 결과 선행연구들에서 수용의도를 설명해주었던 인지된 유용성, 인지된 사용의 용이성과 본 연구에서 확장시킨 지각된 비용이 스마트폰의 수용의도와의 영향관계에서는 인지된 사용의 용이성만이 수용의도에 유의미한 요인이었다. 또한 이는 현재 사용 중인 이동통신기기의 종류(2G폰, 3G폰)에 따른 차이가 없이 모두 같은 결과를 나타내었다. 인지된 사용 용이성은 선행연구에서와 같게 인지된 유용성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 확장시킨 변수인 지각된 비용에도 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 전체모형에 대한 검증결과는 스마트폰의 특성요인 중 이동성과 다양성, 수용자의 개인특성요인 중 수용자의 혁신성이 인지된 유용성에 유의미한 영향을 미치는 요인이었다. 다양성과 수용자의 혁신성 자기 효능감은 인지된 용이성에 유의미한 영향을 미치는 요인이었다. 지각된 비용에는 이동성과 다양성 보안성이 유의미한 영향을 미치는 요인이었다. 수용의도 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타난 요인은 다양성과 수용자의 혁신성과 자기 효능감이다. 스마트폰의 다양성은 모든 내생변수에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 밝혀진 반면에 보안성은 지각된 비용에만 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구에서는 사용 중인 이동통신기기의 종류에 따른 분석을 추가적으로 실시하여 스마트폰에 대한 수용의도에 차이점이 있는지 확인하였다. 스마트폰에 대한 다양한 실증적 데이터와 사용 중인 이동통신기기의 종류에 따른 비교분석과 이를 통한 분석결과를 토대로 향후 스마트폰 정책 및 서비스 등에 유익한 정보를 제시할 수 있을 것으로 판단되며 수용과정에 대한 실증적 연구를 바탕으로 스마트폰의 활성화 촉진을 위한 현실적인 전략수립의 기초를 마련한 본 연구는 의미 있는 연구라고 할 수 있다.
본 연구에서는 새로운 정보기술을 수용하고 사용하는데 영향을 미치는 요인들에 대해서 가장 큰 설명력을 가지는 모형으로 인정받는 Davis(1986)가 제안한 기술수용모형(TAM)을 기반으로 스마트폰의 수용에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위하여 연구모형을 설계하였다. TAM에서 수용의도에 영향을 미치는 핵심변수로 확인되었던 인지된 유용성과 인지된 용이성에 지각된 비용이라는 변수를 추가하였다. 태도변수는 모형의 간명화를 위해 선행연구들에서 수용의도의 직접적인 결정요인이 아닌 것으로 보는 추세를 따라 제외시켰다. 또한 스마트폰의 수용에 영향을 미치는 요인들로 스마트폰의 특성과 수용자의 개인특성을 외생변수로서 고려하여 살펴보았다. 여기서 스마트폰의 특성요인으로는 스마트폰의 가장 대표적인 특징인 개방성으로 인한 이동성과 다양성, 보안성을 설정하였으며, 수용자의 개인 특성요인으로는 수용자의 혁신성과 자기 효능감으로 설정하였다. 본 연구에서는 이와 같은 외생변수와 확장시킨 TAM의 핵심변수가 수용의도에 미치는 영향 관계의 파악을 위한 실증분석을 수행하여 이들이 실제로 유의미한 영향을 미치는지에 대하여 검증해 보고자 하였다. 연구의 결과 선행연구들에서 수용의도를 설명해주었던 인지된 유용성, 인지된 사용의 용이성과 본 연구에서 확장시킨 지각된 비용이 스마트폰의 수용의도와의 영향관계에서는 인지된 사용의 용이성만이 수용의도에 유의미한 요인이었다. 또한 이는 현재 사용 중인 이동통신기기의 종류(2G폰, 3G폰)에 따른 차이가 없이 모두 같은 결과를 나타내었다. 인지된 사용 용이성은 선행연구에서와 같게 인지된 유용성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 확장시킨 변수인 지각된 비용에도 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 전체모형에 대한 검증결과는 스마트폰의 특성요인 중 이동성과 다양성, 수용자의 개인특성요인 중 수용자의 혁신성이 인지된 유용성에 유의미한 영향을 미치는 요인이었다. 다양성과 수용자의 혁신성 자기 효능감은 인지된 용이성에 유의미한 영향을 미치는 요인이었다. 지각된 비용에는 이동성과 다양성 보안성이 유의미한 영향을 미치는 요인이었다. 수용의도 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타난 요인은 다양성과 수용자의 혁신성과 자기 효능감이다. 스마트폰의 다양성은 모든 내생변수에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 밝혀진 반면에 보안성은 지각된 비용에만 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구에서는 사용 중인 이동통신기기의 종류에 따른 분석을 추가적으로 실시하여 스마트폰에 대한 수용의도에 차이점이 있는지 확인하였다. 스마트폰에 대한 다양한 실증적 데이터와 사용 중인 이동통신기기의 종류에 따른 비교분석과 이를 통한 분석결과를 토대로 향후 스마트폰 정책 및 서비스 등에 유익한 정보를 제시할 수 있을 것으로 판단되며 수용과정에 대한 실증적 연구를 바탕으로 스마트폰의 활성화 촉진을 위한 현실적인 전략수립의 기초를 마련한 본 연구는 의미 있는 연구라고 할 수 있다.
This study designed its research model to examine the factors in the acceptance of Smart Phones based on Technology Acceptance Model (TAM), proposed by Davis(1986), which is considered to be most effective in explain the factors in accepting and affecting new information technology. Besides the Perc...
This study designed its research model to examine the factors in the acceptance of Smart Phones based on Technology Acceptance Model (TAM), proposed by Davis(1986), which is considered to be most effective in explain the factors in accepting and affecting new information technology. Besides the Perceived usefulness and the Perceived Easy to Use, which were determined by TAM as core variables that affect Acceptance Intention, the study included another variable, the Perceived Cost. For the simplification of the proposed model, the variable, attitude, was excluded from the study due to the current trend in recent studies that consider attitude not a direct determinant factor in Acceptance Intention. Also the characteristics of Smart Phones, which are Mobility due to Openness-the most characteristic to Smart Phones-Variety and Security, and individual user's characteristics, which are the Audience Innovativeness and Self-Efficacy, were considered exogenous variables that affect the acceptance of Smart Phones. This study aimed at verifying whether such exogenous variables and core variables of the expanded TAM have significant effect on Acceptance Intention by conducting an empirical analysis. The result of the study showed that of the three core variables, the Perceived usefulness and the Perceived Easy to Use, which explained Acceptance Intention in previous studies, as well as the Perceived Cost, only the Perceived Easy to Use was a significant factor in the Acceptance Intention for Smart Phones. Additionally, such a result was shown in all Smart Phones regardless of the types of mobile devices currently in use '2G or 3G phones'. As in the previous studies, the Perceived Easy to Use was shown to play a significant effect on the Perceived Usefulness and also on the Perceived Cost, an expanded variable in this study. The verification result of the overall model showed that Mobility and Variety in the Smart Phones' characteristic factors and the Audience Innovativeness in the Audience's individual characteristic factors played a significant effect on the recognized usefulness. Variety and the Audience Innovativeness and Self-Efficacy significantly affected the Perceived Easy to Use. Mobility, Variety and Security were the significant factors in the Perceived Cost. The factors shown to play a direct effect on Acceptance Intention were Variety, the Audience Innovativeness and Self-Efficacy. The Variety of smartphones was determined to be the factor in all endogenous variables whereas Security only affected the Perceived Cost. This study conducted an additional analysis on the difference in the Acceptance Intention for Smart Phones based on the types of mobile devices in use. It is believed that the diverse empirical data on Smart Phones and the comparative analysis result based on the types of mobile devices in use will provide useful information on the Smart Phone policies and services in the future, and therefore, this study is meaningful in that it has laid the groundwork on the establishment of realistic strategies for promoting Smart Phones.
This study designed its research model to examine the factors in the acceptance of Smart Phones based on Technology Acceptance Model (TAM), proposed by Davis(1986), which is considered to be most effective in explain the factors in accepting and affecting new information technology. Besides the Perceived usefulness and the Perceived Easy to Use, which were determined by TAM as core variables that affect Acceptance Intention, the study included another variable, the Perceived Cost. For the simplification of the proposed model, the variable, attitude, was excluded from the study due to the current trend in recent studies that consider attitude not a direct determinant factor in Acceptance Intention. Also the characteristics of Smart Phones, which are Mobility due to Openness-the most characteristic to Smart Phones-Variety and Security, and individual user's characteristics, which are the Audience Innovativeness and Self-Efficacy, were considered exogenous variables that affect the acceptance of Smart Phones. This study aimed at verifying whether such exogenous variables and core variables of the expanded TAM have significant effect on Acceptance Intention by conducting an empirical analysis. The result of the study showed that of the three core variables, the Perceived usefulness and the Perceived Easy to Use, which explained Acceptance Intention in previous studies, as well as the Perceived Cost, only the Perceived Easy to Use was a significant factor in the Acceptance Intention for Smart Phones. Additionally, such a result was shown in all Smart Phones regardless of the types of mobile devices currently in use '2G or 3G phones'. As in the previous studies, the Perceived Easy to Use was shown to play a significant effect on the Perceived Usefulness and also on the Perceived Cost, an expanded variable in this study. The verification result of the overall model showed that Mobility and Variety in the Smart Phones' characteristic factors and the Audience Innovativeness in the Audience's individual characteristic factors played a significant effect on the recognized usefulness. Variety and the Audience Innovativeness and Self-Efficacy significantly affected the Perceived Easy to Use. Mobility, Variety and Security were the significant factors in the Perceived Cost. The factors shown to play a direct effect on Acceptance Intention were Variety, the Audience Innovativeness and Self-Efficacy. The Variety of smartphones was determined to be the factor in all endogenous variables whereas Security only affected the Perceived Cost. This study conducted an additional analysis on the difference in the Acceptance Intention for Smart Phones based on the types of mobile devices in use. It is believed that the diverse empirical data on Smart Phones and the comparative analysis result based on the types of mobile devices in use will provide useful information on the Smart Phone policies and services in the future, and therefore, this study is meaningful in that it has laid the groundwork on the establishment of realistic strategies for promoting Smart Phones.
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