최근 건강과 미용에 대한 의식이 높아지면서 뷰티산업은 경기 침체기 임에도 불구하고 지속적인 성장을 해오고 있다. 소득수준의 향상과, 스트레스, 웰빙 문화의 등장, 외모지상주의의 강화는 현대인들에게 아름다워지고 싶은 욕구와 맞물려 급속하게 대중화 되었다. 이러한 트렌드의 확산으로 피부미용에 대한 관심이 증대되면서 피부 관리실의 실제 이용인구가 늘어나고, 피부미용 산업에 종사하는 이들도 증가하고 있는 추세이다. 이러한 가운데 소비자들의 욕구에 맞게 다양한 마사지기법들이 피부미용 실무에서 사용되어지고 있으나 대부분의 피부미용 종사자들은 마사지유형에 따른 효과를 이해하지 못한 채 서비스를 제공하고 있는 것이 현 실정이다. 이러한 가운데 피부미용종사자들이 직무수행을 하는 데 있어 다양한 기술과 더불어 전문적인 지식을 습득함으로 전문성을 높이는 것이 시급한 문제이다. 본 연구의 목적은, 마사지 효과에 대한 이론적인 지식을 익힘으로써 피부미용인의 전문성을 높이며, 고객의 마사지효과에 대한 인식도와 선호도를 파악함으로써, 다양한 마사지 기술을 제공할 수 있는 능력을 배양하고 이를 실제 임상에 활용할 수 있는 능력을 기를 수 있도록 한다. 이를 통해 소비자들에게 양질의 피부미용서비스를 제공 하는데 있으며 미용대학이나 ...
최근 건강과 미용에 대한 의식이 높아지면서 뷰티산업은 경기 침체기 임에도 불구하고 지속적인 성장을 해오고 있다. 소득수준의 향상과, 스트레스, 웰빙 문화의 등장, 외모지상주의의 강화는 현대인들에게 아름다워지고 싶은 욕구와 맞물려 급속하게 대중화 되었다. 이러한 트렌드의 확산으로 피부미용에 대한 관심이 증대되면서 피부 관리실의 실제 이용인구가 늘어나고, 피부미용 산업에 종사하는 이들도 증가하고 있는 추세이다. 이러한 가운데 소비자들의 욕구에 맞게 다양한 마사지기법들이 피부미용 실무에서 사용되어지고 있으나 대부분의 피부미용 종사자들은 마사지유형에 따른 효과를 이해하지 못한 채 서비스를 제공하고 있는 것이 현 실정이다. 이러한 가운데 피부미용종사자들이 직무수행을 하는 데 있어 다양한 기술과 더불어 전문적인 지식을 습득함으로 전문성을 높이는 것이 시급한 문제이다. 본 연구의 목적은, 마사지 효과에 대한 이론적인 지식을 익힘으로써 피부미용인의 전문성을 높이며, 고객의 마사지효과에 대한 인식도와 선호도를 파악함으로써, 다양한 마사지 기술을 제공할 수 있는 능력을 배양하고 이를 실제 임상에 활용할 수 있는 능력을 기를 수 있도록 한다. 이를 통해 소비자들에게 양질의 피부미용서비스를 제공 하는데 있으며 미용대학이나 직업교육에 있어서 교육과정 개발의 활용 자료가 되고자 한다. 본 연구의 방법은 문헌적 연구와 실증적 연구를 통하여 이루어진다. 문헌적 연구로는 선행연구와 단행본, 피부미용잡지, 인터넷자료 등을 수집, 분석하여 동서양의 마사지의 유형과 역사, 마사지의 유형에 따른 효과를 알아보았다. 실증적 연구로는 서울시에 거주하며, 현재 피부 관리실 및 병의원 관리실, 화장품 판매점, 사우나찜질방 등에서 피부 관리 및 마사지를 시술받는 고객들을 대상으로 남녀 구분 없이 설문조사를 실시하였다. 설문을 통하여 마사지 효과에 대한 인식도와 마사지 유형별 선호도를 분석함으로써, 피부미용사가 갖춰야할 직무수행 능력을 도출한 결과는 다음과 같다. 첫째, 마사지 효과에 대한 인식으로는, 대부분의 고객들이 마사지 경험에 의한 인지뿐만 아니라 신문, 잡지, 인터넷 등 각종 매체를 통해서도 상당부분 인지하는 것으로 나타났다. 둘재, 마사지 유형별 선호도에서는 고객들은 다양한 마사지 기법을 경험하고 싶어 하는 것으로 나타났다. 이는 고객들은 좀 더 다양하고 새로운 것에 대한 관리를 통해 다양한 경험과 더 큰 만족을 얻고 싶어 하는 것으로 보여 진다. 그렇기 때문에 피부미용 관리자들은 마사지 효과에 대해 잘 알고 있는 고객에게는 더 정확한 전문지식을 전달할 수 있어야하며, 마사지 기법에 따른 효과를 잘 모르고 있는 고객에게는 고객의 체질, 건강상태 등에 가장 적합하게 시행할 수 있는 전문 지식과 임상 정보 등을 제공하고 응용할 수 있어야 한다. 또한 고객의 상태에 따라 다양한 마사지의 유형을 선택하고 관리할 수 있도록 해야 한다. 여러 매체를 통해 마사지의 효과에 대한 인식이 높은 상황에서 관리자의 마사지 효과에 대한 정확한 인식과 다양한 마사지 기술의 제공은 많은 고객들이 전문가로부터 자신을 어떻게 관리해야 할지 조언을 듣고 싶어 하는 욕구를 충족시킬 수 있는 전문인이 되어야 한다. 그렇기 때문에 피부미용 종사자들은 고객이 얼마만큼 알고 있는지 파악한 후 그에 맞는 전문가로서의 면모를 갖추고 고객의 증상에 따라 전문적인 조언자로 자질을 갖추도록 노력해야한다. 또한 대학이나, 직업교육의 교과과정에 있어서도 다양한 마사지 유형들이 교과과정에 활용되어 심층 적으로 교육이 된다면 피부미용 종사자들에게 스스로 준비하고 경쟁력을 갖춘 전문인으로서, 나아가서는 피부미용 산업의 발전과 수준을 한 단계 끌어 올릴 수 있는 계기가 될 것이다.
최근 건강과 미용에 대한 의식이 높아지면서 뷰티산업은 경기 침체기 임에도 불구하고 지속적인 성장을 해오고 있다. 소득수준의 향상과, 스트레스, 웰빙 문화의 등장, 외모지상주의의 강화는 현대인들에게 아름다워지고 싶은 욕구와 맞물려 급속하게 대중화 되었다. 이러한 트렌드의 확산으로 피부미용에 대한 관심이 증대되면서 피부 관리실의 실제 이용인구가 늘어나고, 피부미용 산업에 종사하는 이들도 증가하고 있는 추세이다. 이러한 가운데 소비자들의 욕구에 맞게 다양한 마사지기법들이 피부미용 실무에서 사용되어지고 있으나 대부분의 피부미용 종사자들은 마사지유형에 따른 효과를 이해하지 못한 채 서비스를 제공하고 있는 것이 현 실정이다. 이러한 가운데 피부미용종사자들이 직무수행을 하는 데 있어 다양한 기술과 더불어 전문적인 지식을 습득함으로 전문성을 높이는 것이 시급한 문제이다. 본 연구의 목적은, 마사지 효과에 대한 이론적인 지식을 익힘으로써 피부미용인의 전문성을 높이며, 고객의 마사지효과에 대한 인식도와 선호도를 파악함으로써, 다양한 마사지 기술을 제공할 수 있는 능력을 배양하고 이를 실제 임상에 활용할 수 있는 능력을 기를 수 있도록 한다. 이를 통해 소비자들에게 양질의 피부미용서비스를 제공 하는데 있으며 미용대학이나 직업교육에 있어서 교육과정 개발의 활용 자료가 되고자 한다. 본 연구의 방법은 문헌적 연구와 실증적 연구를 통하여 이루어진다. 문헌적 연구로는 선행연구와 단행본, 피부미용잡지, 인터넷자료 등을 수집, 분석하여 동서양의 마사지의 유형과 역사, 마사지의 유형에 따른 효과를 알아보았다. 실증적 연구로는 서울시에 거주하며, 현재 피부 관리실 및 병의원 관리실, 화장품 판매점, 사우나찜질방 등에서 피부 관리 및 마사지를 시술받는 고객들을 대상으로 남녀 구분 없이 설문조사를 실시하였다. 설문을 통하여 마사지 효과에 대한 인식도와 마사지 유형별 선호도를 분석함으로써, 피부미용사가 갖춰야할 직무수행 능력을 도출한 결과는 다음과 같다. 첫째, 마사지 효과에 대한 인식으로는, 대부분의 고객들이 마사지 경험에 의한 인지뿐만 아니라 신문, 잡지, 인터넷 등 각종 매체를 통해서도 상당부분 인지하는 것으로 나타났다. 둘재, 마사지 유형별 선호도에서는 고객들은 다양한 마사지 기법을 경험하고 싶어 하는 것으로 나타났다. 이는 고객들은 좀 더 다양하고 새로운 것에 대한 관리를 통해 다양한 경험과 더 큰 만족을 얻고 싶어 하는 것으로 보여 진다. 그렇기 때문에 피부미용 관리자들은 마사지 효과에 대해 잘 알고 있는 고객에게는 더 정확한 전문지식을 전달할 수 있어야하며, 마사지 기법에 따른 효과를 잘 모르고 있는 고객에게는 고객의 체질, 건강상태 등에 가장 적합하게 시행할 수 있는 전문 지식과 임상 정보 등을 제공하고 응용할 수 있어야 한다. 또한 고객의 상태에 따라 다양한 마사지의 유형을 선택하고 관리할 수 있도록 해야 한다. 여러 매체를 통해 마사지의 효과에 대한 인식이 높은 상황에서 관리자의 마사지 효과에 대한 정확한 인식과 다양한 마사지 기술의 제공은 많은 고객들이 전문가로부터 자신을 어떻게 관리해야 할지 조언을 듣고 싶어 하는 욕구를 충족시킬 수 있는 전문인이 되어야 한다. 그렇기 때문에 피부미용 종사자들은 고객이 얼마만큼 알고 있는지 파악한 후 그에 맞는 전문가로서의 면모를 갖추고 고객의 증상에 따라 전문적인 조언자로 자질을 갖추도록 노력해야한다. 또한 대학이나, 직업교육의 교과과정에 있어서도 다양한 마사지 유형들이 교과과정에 활용되어 심층 적으로 교육이 된다면 피부미용 종사자들에게 스스로 준비하고 경쟁력을 갖춘 전문인으로서, 나아가서는 피부미용 산업의 발전과 수준을 한 단계 끌어 올릴 수 있는 계기가 될 것이다.
As people have recently become highly conscious of health and beauty treatment, the beauty industry has continue to make a progress in spite of economic recession. Interlocking with contemporary people's desire to become beautiful, the improvement of the income level, stress relief, the emergence of...
As people have recently become highly conscious of health and beauty treatment, the beauty industry has continue to make a progress in spite of economic recession. Interlocking with contemporary people's desire to become beautiful, the improvement of the income level, stress relief, the emergence of the wellbeing culture, and the reinforcement of lookism have become popularized with rapidity. With the increasing interest in skin care due to the spread of this trend, the population actually using the skin care parlor has increased, and those engaged in the skin care industry have tended to increase. In keeping with consumers' needs, massage techniques are used in skin care practices but most of those engaged in skin care, in reality, provide skin care services for clients without understanding the effect of each massage type. It is an urgent problem to raise speciality by acquiring special knowledge along with diverse technologies in performing their jobs. The purpose of this study was to allow skin care specialists to raise by acquiring the theoretical knowledge of the massage effect, to cultivate the ability to provide diverse massage skills and to apply them to the clinical practices by grasping clients' recognition of and preference for the massage effect. Ultimately, it was intended to provide quality skin care services for consumers. For the purpose of this study, research methods such as the descriptive study and the empirical study were used. The descriptive study attempted to investigate the type and history of massage in the East and in the West and the effect of each massage type by collecting and analyzing previous studies and books, skin care magazines, Internet data, and the like. In the empirical study, the questionnaire research was conducted for male and female clients living in Seoul and currently practicing skin care and massage in skin care parlor, hospital and clinic skin care parlors, cosmetic shops, jjimjilbang(Korean dry sauna) and the like. Data collected from the questionnaire research were used by analyzing their awareness of the massage effect and their preference for each massage type. As a result, the following findings were obtained: First, it was found that most clients were aware of the massage effect through all kinds of media such as newspapers, magazines, the Internet and the like as well as through experiences in massage. Second, it was found that clients wanted to experience a diversity of massage techniques in relation to preference for each massage type. This indicates that clients want to get more diverse experiences and greater satisfaction through a little more diverse and new things. For this reason, skin beauticians should deliver more accurate special knowledge to the clients familiar with the massage effect. And they have to provide the clients unfamiliar with the effect of massage techniques with special knowledge and clinical information most aptly applied to their physical constitution, health status and the like. And they should choose and manage diverse types of massage according to clients' conditions. In a situation that people are highly aware of the effect of massage through several media, skin beauticians' awareness of an accurate massage effect and provision of diverse massage skills should be able to meet the need to hear advice about how many consumers should manage themselves. For this reason, those engaged in skin care should make efforts to have quality as the specialist and as the specialized advisor after identifying how much clients want to know about it. Accordingly, skin beauticians should prepare themselves and make efforts to enhance and develop the skin care industry as the competitive specialist.
As people have recently become highly conscious of health and beauty treatment, the beauty industry has continue to make a progress in spite of economic recession. Interlocking with contemporary people's desire to become beautiful, the improvement of the income level, stress relief, the emergence of the wellbeing culture, and the reinforcement of lookism have become popularized with rapidity. With the increasing interest in skin care due to the spread of this trend, the population actually using the skin care parlor has increased, and those engaged in the skin care industry have tended to increase. In keeping with consumers' needs, massage techniques are used in skin care practices but most of those engaged in skin care, in reality, provide skin care services for clients without understanding the effect of each massage type. It is an urgent problem to raise speciality by acquiring special knowledge along with diverse technologies in performing their jobs. The purpose of this study was to allow skin care specialists to raise by acquiring the theoretical knowledge of the massage effect, to cultivate the ability to provide diverse massage skills and to apply them to the clinical practices by grasping clients' recognition of and preference for the massage effect. Ultimately, it was intended to provide quality skin care services for consumers. For the purpose of this study, research methods such as the descriptive study and the empirical study were used. The descriptive study attempted to investigate the type and history of massage in the East and in the West and the effect of each massage type by collecting and analyzing previous studies and books, skin care magazines, Internet data, and the like. In the empirical study, the questionnaire research was conducted for male and female clients living in Seoul and currently practicing skin care and massage in skin care parlor, hospital and clinic skin care parlors, cosmetic shops, jjimjilbang(Korean dry sauna) and the like. Data collected from the questionnaire research were used by analyzing their awareness of the massage effect and their preference for each massage type. As a result, the following findings were obtained: First, it was found that most clients were aware of the massage effect through all kinds of media such as newspapers, magazines, the Internet and the like as well as through experiences in massage. Second, it was found that clients wanted to experience a diversity of massage techniques in relation to preference for each massage type. This indicates that clients want to get more diverse experiences and greater satisfaction through a little more diverse and new things. For this reason, skin beauticians should deliver more accurate special knowledge to the clients familiar with the massage effect. And they have to provide the clients unfamiliar with the effect of massage techniques with special knowledge and clinical information most aptly applied to their physical constitution, health status and the like. And they should choose and manage diverse types of massage according to clients' conditions. In a situation that people are highly aware of the effect of massage through several media, skin beauticians' awareness of an accurate massage effect and provision of diverse massage skills should be able to meet the need to hear advice about how many consumers should manage themselves. For this reason, those engaged in skin care should make efforts to have quality as the specialist and as the specialized advisor after identifying how much clients want to know about it. Accordingly, skin beauticians should prepare themselves and make efforts to enhance and develop the skin care industry as the competitive specialist.
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