세계 5대 건강식품 중 김치를 포함하여 3가지가 발효 식품임이 알려지면서 전 세계 여러 분야에서 발효를 주목하고 있다. 화장품 산업에서도 발효 화장품이 많이 출시되었고, 건강에 좋은 발효성분이 자연 친화적이며, 피부도 건강해 질 것이라는 긍정적인 이미지를 심어주며 시장형성을 하고 있다. 본 연구는 발효 화장품에 대한 인식을 알아보고, 개선점을 분석하며, 한방 화장품과의 만족도를 비교함으로써 발효 화장품의 소비층이 확대될 수 있는 마케팅적 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 서울, 경기도에 거주하는 발효 화장품 사용자 134명과 한방 화장품 사용자 107명, 총 241명을 표집 하였으며, 연구방법은 설문지를 이용 하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 사용자간의 연령비교에서는 발효 화장품 사용자 42%가 20대로 한방 화장품 사용자에 비해 젊은 연령층의 선호도가 높게 나타났다. 사용자의 피부타입을 조사한 결과는 중성, 복합성 피부타입의 사용자가 발효, 한방 화장품 모두 사용 비율이 가장 높았으며, 건성피부의 경우는 42%가 한방 화장품을 사용 하며 발효 화장품 사용자 비해 높게 나타났다. 발효 화장품의 인식조사 결과에서는 발효, 한방 화장품 사용자 모두 발효 화장품을 인공 화학성분이 들어가지 않은 화장품으로 인식하고 있었고, 발효 화장품의 정보 경로는 발효 화장품 사용자 36%와 한방 화장품 사용자 41%가 판매원의 설명으로 정보를 얻는 것으로 나타났다. 화장품 사용자 만족도 비교 결과에서는 발효 화장품 사용자 41%가 ...
세계 5대 건강식품 중 김치를 포함하여 3가지가 발효 식품임이 알려지면서 전 세계 여러 분야에서 발효를 주목하고 있다. 화장품 산업에서도 발효 화장품이 많이 출시되었고, 건강에 좋은 발효성분이 자연 친화적이며, 피부도 건강해 질 것이라는 긍정적인 이미지를 심어주며 시장형성을 하고 있다. 본 연구는 발효 화장품에 대한 인식을 알아보고, 개선점을 분석하며, 한방 화장품과의 만족도를 비교함으로써 발효 화장품의 소비층이 확대될 수 있는 마케팅적 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 서울, 경기도에 거주하는 발효 화장품 사용자 134명과 한방 화장품 사용자 107명, 총 241명을 표집 하였으며, 연구방법은 설문지를 이용 하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 사용자간의 연령비교에서는 발효 화장품 사용자 42%가 20대로 한방 화장품 사용자에 비해 젊은 연령층의 선호도가 높게 나타났다. 사용자의 피부타입을 조사한 결과는 중성, 복합성 피부타입의 사용자가 발효, 한방 화장품 모두 사용 비율이 가장 높았으며, 건성피부의 경우는 42%가 한방 화장품을 사용 하며 발효 화장품 사용자 비해 높게 나타났다. 발효 화장품의 인식조사 결과에서는 발효, 한방 화장품 사용자 모두 발효 화장품을 인공 화학성분이 들어가지 않은 화장품으로 인식하고 있었고, 발효 화장품의 정보 경로는 발효 화장품 사용자 36%와 한방 화장품 사용자 41%가 판매원의 설명으로 정보를 얻는 것으로 나타났다. 화장품 사용자 만족도 비교 결과에서는 발효 화장품 사용자 41%가 에센스 제품에 가장 만족하고 로션 제품에 가장 불만족 하는 것으로 나타났다. 한방 화장품 사용자는 36%가 영양크림에 가장 만족하는 것으로 나타났다. 품질 비교에서 발효, 한방 화장품의 사용자는 ‘별 차이 모르겠다’ 고 답한 사용자가 45%로 가장 많은 것으로 나타났다. 또 국내 일반 화장품 사용자가 현재 발효 화장품 사용자로 전환된 경우가 많은 것으로 나타났다. 발효 화장품의 재사용 구입 의사에 관한 결과는 발효 화장품 사용자 90% 이상이 재 구매 하겠다고 응답했고, 한방 화장품 사용자 역시 50% 이상이 구매 의사를 나타냈다. 한방 화장품 사용자를 대상으로 발효 화장품을 신뢰하지 않는 이유를 조사한 결과 ‘일반 화장품과 차이가 없을 것 같다’고 답한 사용자 48%로 가장 많이 나타났다. 발효 화장품의 개선점을 조사한 결과 발효, 한방 화장품 사용자 모두 브랜드력 강화와 가격의 저렴화를 높게 응답하였다. 이상의 연구 결과를 볼 때 발효 화장품이 확고한 화장품 시장에 자리매김할 충분한 경쟁력을 가지고 있다고 판단되며, 브랜드 입지가 높아지기 위해 중년층 이상의 고객을 확보하는 프로그램이 개설되어야 하며, 발효 화장품을 개발 시 건성피부를 포함한 피부 문제별 기능성 제품 개발과 크림류 제품의 만족도를 높이는데 중점을 두어야 하겠다. 발효 화장품 시장의 확대 및 육성을 위한 기초 자료로 본 연구가 사용될 수 것으로 사료된다.
세계 5대 건강식품 중 김치를 포함하여 3가지가 발효 식품임이 알려지면서 전 세계 여러 분야에서 발효를 주목하고 있다. 화장품 산업에서도 발효 화장품이 많이 출시되었고, 건강에 좋은 발효성분이 자연 친화적이며, 피부도 건강해 질 것이라는 긍정적인 이미지를 심어주며 시장형성을 하고 있다. 본 연구는 발효 화장품에 대한 인식을 알아보고, 개선점을 분석하며, 한방 화장품과의 만족도를 비교함으로써 발효 화장품의 소비층이 확대될 수 있는 마케팅적 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 서울, 경기도에 거주하는 발효 화장품 사용자 134명과 한방 화장품 사용자 107명, 총 241명을 표집 하였으며, 연구방법은 설문지를 이용 하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 사용자간의 연령비교에서는 발효 화장품 사용자 42%가 20대로 한방 화장품 사용자에 비해 젊은 연령층의 선호도가 높게 나타났다. 사용자의 피부타입을 조사한 결과는 중성, 복합성 피부타입의 사용자가 발효, 한방 화장품 모두 사용 비율이 가장 높았으며, 건성피부의 경우는 42%가 한방 화장품을 사용 하며 발효 화장품 사용자 비해 높게 나타났다. 발효 화장품의 인식조사 결과에서는 발효, 한방 화장품 사용자 모두 발효 화장품을 인공 화학성분이 들어가지 않은 화장품으로 인식하고 있었고, 발효 화장품의 정보 경로는 발효 화장품 사용자 36%와 한방 화장품 사용자 41%가 판매원의 설명으로 정보를 얻는 것으로 나타났다. 화장품 사용자 만족도 비교 결과에서는 발효 화장품 사용자 41%가 에센스 제품에 가장 만족하고 로션 제품에 가장 불만족 하는 것으로 나타났다. 한방 화장품 사용자는 36%가 영양크림에 가장 만족하는 것으로 나타났다. 품질 비교에서 발효, 한방 화장품의 사용자는 ‘별 차이 모르겠다’ 고 답한 사용자가 45%로 가장 많은 것으로 나타났다. 또 국내 일반 화장품 사용자가 현재 발효 화장품 사용자로 전환된 경우가 많은 것으로 나타났다. 발효 화장품의 재사용 구입 의사에 관한 결과는 발효 화장품 사용자 90% 이상이 재 구매 하겠다고 응답했고, 한방 화장품 사용자 역시 50% 이상이 구매 의사를 나타냈다. 한방 화장품 사용자를 대상으로 발효 화장품을 신뢰하지 않는 이유를 조사한 결과 ‘일반 화장품과 차이가 없을 것 같다’고 답한 사용자 48%로 가장 많이 나타났다. 발효 화장품의 개선점을 조사한 결과 발효, 한방 화장품 사용자 모두 브랜드력 강화와 가격의 저렴화를 높게 응답하였다. 이상의 연구 결과를 볼 때 발효 화장품이 확고한 화장품 시장에 자리매김할 충분한 경쟁력을 가지고 있다고 판단되며, 브랜드 입지가 높아지기 위해 중년층 이상의 고객을 확보하는 프로그램이 개설되어야 하며, 발효 화장품을 개발 시 건성피부를 포함한 피부 문제별 기능성 제품 개발과 크림류 제품의 만족도를 높이는데 중점을 두어야 하겠다. 발효 화장품 시장의 확대 및 육성을 위한 기초 자료로 본 연구가 사용될 수 것으로 사료된다.
As 3 out of the 5 most healthy foods in the world have turned out to be fermented food, people from all around the world are taking note of fermentation. Even in the cosmetics industry, fermented cosmetics have been more and more increasingly introduced, creating a market emphasizing the positive im...
As 3 out of the 5 most healthy foods in the world have turned out to be fermented food, people from all around the world are taking note of fermentation. Even in the cosmetics industry, fermented cosmetics have been more and more increasingly introduced, creating a market emphasizing the positive image that the healthy fermented substances are environment-friendly and that it also aids skin health. In this situation, this research has its purposes to provide basic marketing information that will be used to expanding the customer base by determining the perception about fermented cosmetics, analyzing points to improve, and comparing the satisfaction level between it and other 'Korean Medicine Herb' cosmetics. The subject of research was set as 134 fermented cosmetics users, 107 'Korean Medicine Herb' cosmetics users, a total of 241 individuals who live in Seoul and Gyeonggi-do. The research method was through surveys. The research results are the following. First, in the age comparison between users, fermented perfume scored higher in the younger age group compared to 'Korean Medicine Herb' cosmetics, and office workers was the dominating occupation in the consumption of both fermented and 'Korean Medicine Herb' cosmetics. In the skin type investigation, normal and combination(oily+dry) skin users shown the highest use ratio in both cosmetics, while dry skin users shown a higher ratio in the use of 'Korean Medicine Herb' cosmetics. Second, the research results on the perception of fermented cosmetics shown that both users of fermented and 'Korean Medicine Herb' cosmetics knew fermented cosmetics as cosmetics that doesn't use artificial chemical substances. The source of information about fermented cosmetics was salesmen for both users of fermented and 'Korean Medicine Herb' cosmetics. Third, the results of the satisfaction level comparison has shown that users of fermented cosmetics were satisfied the most with essence products while the users of 'Korean Medicine Herb' cosmetics were satisfied most with skin food(nourishing cream) products. In the product quality comparison research, users who have responded that they couldn't really see the difference between fermented and Korean Medicine Herb cosmetics have taken up the largest proportion. Also, it has shown that there were many cases, domestically, where users of general cosmetics switched to fermented cosmetics. Fourth, some criteria for improvement were, enhancing brand quality and lowering prices for both types of cosmetics. Survey asking whether if the customers will continue using the product showed 90% positive for fermented cosmetics and 50% for 'Korean Medicine Herb' cosmetics. These research results tell us that fermented cosmetics have sufficient competitiveness to position itself in the cosmetics market. It is hoped that the brand's position will be strengthened soon and that this research can be used as basic information for the expansion and promotion of fermented cosmetics market.
As 3 out of the 5 most healthy foods in the world have turned out to be fermented food, people from all around the world are taking note of fermentation. Even in the cosmetics industry, fermented cosmetics have been more and more increasingly introduced, creating a market emphasizing the positive image that the healthy fermented substances are environment-friendly and that it also aids skin health. In this situation, this research has its purposes to provide basic marketing information that will be used to expanding the customer base by determining the perception about fermented cosmetics, analyzing points to improve, and comparing the satisfaction level between it and other 'Korean Medicine Herb' cosmetics. The subject of research was set as 134 fermented cosmetics users, 107 'Korean Medicine Herb' cosmetics users, a total of 241 individuals who live in Seoul and Gyeonggi-do. The research method was through surveys. The research results are the following. First, in the age comparison between users, fermented perfume scored higher in the younger age group compared to 'Korean Medicine Herb' cosmetics, and office workers was the dominating occupation in the consumption of both fermented and 'Korean Medicine Herb' cosmetics. In the skin type investigation, normal and combination(oily+dry) skin users shown the highest use ratio in both cosmetics, while dry skin users shown a higher ratio in the use of 'Korean Medicine Herb' cosmetics. Second, the research results on the perception of fermented cosmetics shown that both users of fermented and 'Korean Medicine Herb' cosmetics knew fermented cosmetics as cosmetics that doesn't use artificial chemical substances. The source of information about fermented cosmetics was salesmen for both users of fermented and 'Korean Medicine Herb' cosmetics. Third, the results of the satisfaction level comparison has shown that users of fermented cosmetics were satisfied the most with essence products while the users of 'Korean Medicine Herb' cosmetics were satisfied most with skin food(nourishing cream) products. In the product quality comparison research, users who have responded that they couldn't really see the difference between fermented and Korean Medicine Herb cosmetics have taken up the largest proportion. Also, it has shown that there were many cases, domestically, where users of general cosmetics switched to fermented cosmetics. Fourth, some criteria for improvement were, enhancing brand quality and lowering prices for both types of cosmetics. Survey asking whether if the customers will continue using the product showed 90% positive for fermented cosmetics and 50% for 'Korean Medicine Herb' cosmetics. These research results tell us that fermented cosmetics have sufficient competitiveness to position itself in the cosmetics market. It is hoped that the brand's position will be strengthened soon and that this research can be used as basic information for the expansion and promotion of fermented cosmetics market.
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