본 연구는 van Manen의 해석학적 본 연구는 아동기 학대경험자의 만다라 미술치료 체험이 무엇이며 그것이 갖는 의미는 또한 무엇인지를 이해하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 van Manen의 해석학적 현상학의 연구방법에 따라 체험의 본질에 집중, 실존적 조사, 네 개의 실존체를 중심으로 한 해석학적 현상학의 반성과 이를 통한 해석학적 현상학의 의미: ...
본 연구는 van Manen의 해석학적 본 연구는 아동기 학대경험자의 만다라 미술치료 체험이 무엇이며 그것이 갖는 의미는 또한 무엇인지를 이해하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 van Manen의 해석학적 현상학의 연구방법에 따라 체험의 본질에 집중, 실존적 조사, 네 개의 실존체를 중심으로 한 해석학적 현상학의 반성과 이를 통한 해석학적 현상학의 의미: 해석, 해석학적 현상학의 글쓰기로 구성된 각 단계를 밟아 연구를 진행하였다. 체험의 본질에 집중하는 단계에서는 아동기 학대 경험자가 경험한 학대와 학대 이후 성장한 경험들이 무엇이었는지 만다라 미술치료의 체험을 따라서 현상학적 체험의 반성의 길잡이인 네 개의 실존체와 이를 통해 드러난 의미들에 문제를 제기하였다. 실존적 조사 단계에서는 아동기 학대 경험자인 참여자로부터 2009년 9월부터 2010년 6월까지 만다라 미술치료와 심층면담 등을 통해 자료를 수집하였다. 연구 참여자의 자료 외에도 그 밖의 문학과 예술 작품 또한 수집되었는데 이는 아동기 학대 경험자의 만다라 미술치료 체험을 위한 통찰력과 이해를 높이고자 하는 데 있었다. 해석학적 현상학의 반성 단계에서는 아동기 학대 경험자의 만다라 미술치료와 만다라 미술치료를 통해 나온 심층면담 등을 통해 체험의 양상들이 분류되었다. 체험의 양상들은 공간, 신체, 시간, 관계인 네 가지 실존체 형식을 중심으로 나타나는데 체험적 공간에는 ‘탈피하고픈 공간’과 ‘행복한 공간’으로, 체험적 신체에는 ‘잊혀 지지 않는 신체체험’과 ‘기분 좋은 신체 체험’으로, 체험적 시간에는 ‘과거’・‘현재’ ・‘미래’의 시간으로, 체험적 관계에서는 7가지로 즉, ‘자기표현이 없고 항상 수동적인 대인관계’, ‘해를 주는 관계’, ‘부정적인 감정’, ‘피하기와 단절’, ‘공감’, ‘인정받으며 사랑받고 싶은 욕구’, ‘이제는 소통 희망’으로 분류하였다. 해석학적 현상학의 의미: 이 단계에서는 아동기 학대 경험자의 해석학적 반성에서 나온 체험의 양상들을 바탕으로 연구자가 6가지로 분류하여 해석한 것으로 즉, ‘뭐가 부족해서 엄마가 되는 게’, ‘나도 이제 배워서 하는데’, ‘악은 마음을 빼앗는 거’, ‘엄마와 딸이니까 딱히 용서가’, ‘어차피 뗄 수 없는 관계라면’, ‘그릴 땐 생각이 없어지고 그래서 재미’로 유목화 하였다. 이어서 만다라 미술치료 과정과 결과물 및 회기 분석 등에 대한 내용이 수록되어 있다. 마지막으로 해석학적 현상학의 글쓰기 단계에서는 해석학적 현상학 연구의 최종단계로 아동기 학대 경험자가 만다라 미술치료를 통해 체험한 세계들을 더욱 분명하게 드러내게 해주게 된다. 따라서 이러한 글쓰기를 통해 아동기 학대 경험자의 세계를 이해하고 반성하는데 도움을 주고자 하였다. 이 연구 결과를 가지고 결론 , 논의 및 제언 등이 이어진다.
본 연구는 van Manen의 해석학적 본 연구는 아동기 학대경험자의 만다라 미술치료 체험이 무엇이며 그것이 갖는 의미는 또한 무엇인지를 이해하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 van Manen의 해석학적 현상학의 연구방법에 따라 체험의 본질에 집중, 실존적 조사, 네 개의 실존체를 중심으로 한 해석학적 현상학의 반성과 이를 통한 해석학적 현상학의 의미: 해석, 해석학적 현상학의 글쓰기로 구성된 각 단계를 밟아 연구를 진행하였다. 체험의 본질에 집중하는 단계에서는 아동기 학대 경험자가 경험한 학대와 학대 이후 성장한 경험들이 무엇이었는지 만다라 미술치료의 체험을 따라서 현상학적 체험의 반성의 길잡이인 네 개의 실존체와 이를 통해 드러난 의미들에 문제를 제기하였다. 실존적 조사 단계에서는 아동기 학대 경험자인 참여자로부터 2009년 9월부터 2010년 6월까지 만다라 미술치료와 심층면담 등을 통해 자료를 수집하였다. 연구 참여자의 자료 외에도 그 밖의 문학과 예술 작품 또한 수집되었는데 이는 아동기 학대 경험자의 만다라 미술치료 체험을 위한 통찰력과 이해를 높이고자 하는 데 있었다. 해석학적 현상학의 반성 단계에서는 아동기 학대 경험자의 만다라 미술치료와 만다라 미술치료를 통해 나온 심층면담 등을 통해 체험의 양상들이 분류되었다. 체험의 양상들은 공간, 신체, 시간, 관계인 네 가지 실존체 형식을 중심으로 나타나는데 체험적 공간에는 ‘탈피하고픈 공간’과 ‘행복한 공간’으로, 체험적 신체에는 ‘잊혀 지지 않는 신체체험’과 ‘기분 좋은 신체 체험’으로, 체험적 시간에는 ‘과거’・‘현재’ ・‘미래’의 시간으로, 체험적 관계에서는 7가지로 즉, ‘자기표현이 없고 항상 수동적인 대인관계’, ‘해를 주는 관계’, ‘부정적인 감정’, ‘피하기와 단절’, ‘공감’, ‘인정받으며 사랑받고 싶은 욕구’, ‘이제는 소통 희망’으로 분류하였다. 해석학적 현상학의 의미: 이 단계에서는 아동기 학대 경험자의 해석학적 반성에서 나온 체험의 양상들을 바탕으로 연구자가 6가지로 분류하여 해석한 것으로 즉, ‘뭐가 부족해서 엄마가 되는 게’, ‘나도 이제 배워서 하는데’, ‘악은 마음을 빼앗는 거’, ‘엄마와 딸이니까 딱히 용서가’, ‘어차피 뗄 수 없는 관계라면’, ‘그릴 땐 생각이 없어지고 그래서 재미’로 유목화 하였다. 이어서 만다라 미술치료 과정과 결과물 및 회기 분석 등에 대한 내용이 수록되어 있다. 마지막으로 해석학적 현상학의 글쓰기 단계에서는 해석학적 현상학 연구의 최종단계로 아동기 학대 경험자가 만다라 미술치료를 통해 체험한 세계들을 더욱 분명하게 드러내게 해주게 된다. 따라서 이러한 글쓰기를 통해 아동기 학대 경험자의 세계를 이해하고 반성하는데 도움을 주고자 하였다. 이 연구 결과를 가지고 결론 , 논의 및 제언 등이 이어진다.
The purpose of this study is to understand the meaning and essence of the abusee as a child from Mandala art therapy. To achieve the purpose of this study, the study was processed according to the order of 'turning to the nature of lived experience'. 'investigating experience as we live it', 'hermen...
The purpose of this study is to understand the meaning and essence of the abusee as a child from Mandala art therapy. To achieve the purpose of this study, the study was processed according to the order of 'turning to the nature of lived experience'. 'investigating experience as we live it', 'hermeneutic phenomenological reflection'. 'hermeneutic phenomenological meanings' 'hermeneutic phenomenological writing', so on by applying the research method of Max van Manen, which are one of the quality research methods of hermeneutic phenomenology. On the stage of the concentrating the nature of experiences, several phenomenological inquires were made on an abusee as a child', experiences, the phenomenological question, how are the experiences of the abusee as a child from mandala art therapy and what do they to them? is made. On the stage of the investigating experience as we live it, various kinds of materials are collected. The data were collected by using intense interviews , mandala art therapy and observations from September 2009 to June 2010. The contents of the interviews were tape-recorded and their essential themes were drawn by using line by line approach of reflection. At this stage, the researcher referred to the origins of the words, idioms, literary and art works, and relevant phenomenological literature to enhance the insight and understands of the experiences of the participant. On the stage of the hermeneutic phenomenological reflection, I have categorized into space, body, time and the relationship, which constructed the four existentials to figure out the meaning structure of their lived experiences. I conducted in-depth interviews with one mother that participated in Mandala art therapy and gathered related data. The major research findings were summarized by the research questions: In the study, I interpreted the six meanings of Mandala art therapy discovered in th participants' lived experiences. The meanings were 'why not to be mother', 'I too, using the things I learned', 'evil is what stealing mind', 'no forgiveness between mother and daughter', 'relationship is bound up each other', 'no thinking in drawings, so interesting' The implications of this results and future direction for research are discussed. Child Abuse, Mandala Art Therapy, Hermeneutic Phenomenological
The purpose of this study is to understand the meaning and essence of the abusee as a child from Mandala art therapy. To achieve the purpose of this study, the study was processed according to the order of 'turning to the nature of lived experience'. 'investigating experience as we live it', 'hermeneutic phenomenological reflection'. 'hermeneutic phenomenological meanings' 'hermeneutic phenomenological writing', so on by applying the research method of Max van Manen, which are one of the quality research methods of hermeneutic phenomenology. On the stage of the concentrating the nature of experiences, several phenomenological inquires were made on an abusee as a child', experiences, the phenomenological question, how are the experiences of the abusee as a child from mandala art therapy and what do they to them? is made. On the stage of the investigating experience as we live it, various kinds of materials are collected. The data were collected by using intense interviews , mandala art therapy and observations from September 2009 to June 2010. The contents of the interviews were tape-recorded and their essential themes were drawn by using line by line approach of reflection. At this stage, the researcher referred to the origins of the words, idioms, literary and art works, and relevant phenomenological literature to enhance the insight and understands of the experiences of the participant. On the stage of the hermeneutic phenomenological reflection, I have categorized into space, body, time and the relationship, which constructed the four existentials to figure out the meaning structure of their lived experiences. I conducted in-depth interviews with one mother that participated in Mandala art therapy and gathered related data. The major research findings were summarized by the research questions: In the study, I interpreted the six meanings of Mandala art therapy discovered in th participants' lived experiences. The meanings were 'why not to be mother', 'I too, using the things I learned', 'evil is what stealing mind', 'no forgiveness between mother and daughter', 'relationship is bound up each other', 'no thinking in drawings, so interesting' The implications of this results and future direction for research are discussed. Child Abuse, Mandala Art Therapy, Hermeneutic Phenomenological
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.