교육과정 개정 때마다 학교에서 이루어지는 도덕교과 교육의 실효성 문제가 부각됨에 따라, 지금까지 우리의 도덕교과 교육에 문제점은 없었는 지에 대한 반성이 필요하게 되었다. 아울러 도덕교과 교육이 앞으로 어떤 방향으로 이루어져야 바람직한 지에 대한 논의가 활발하게 이루어져야 할 필요성 또한 대두되고 있다.
이에 따라 본 논문에서는 도덕교과 교육이 나아가야 할 방향을 학생들의 정의(情意)적 도덕성 함양에 두고, 그에 맞는 교수학습 방법을 제시해 보고자 한다. 여기서 특히 정의적 도덕성에 중점을 두는 이유는, 지금까지의 도덕교과 교육이 주로 도덕적 지식을 바탕으로 한 논리적 판단이나 ...
교육과정 개정 때마다 학교에서 이루어지는 도덕교과 교육의 실효성 문제가 부각됨에 따라, 지금까지 우리의 도덕교과 교육에 문제점은 없었는 지에 대한 반성이 필요하게 되었다. 아울러 도덕교과 교육이 앞으로 어떤 방향으로 이루어져야 바람직한 지에 대한 논의가 활발하게 이루어져야 할 필요성 또한 대두되고 있다.
이에 따라 본 논문에서는 도덕교과 교육이 나아가야 할 방향을 학생들의 정의(情意)적 도덕성 함양에 두고, 그에 맞는 교수학습 방법을 제시해 보고자 한다. 여기서 특히 정의적 도덕성에 중점을 두는 이유는, 지금까지의 도덕교과 교육이 주로 도덕적 지식을 바탕으로 한 논리적 판단이나 추론능력 향상을 위한 것이었기 때문이다. 물론, 그로 인해 학생들의 합리적인 문제해결력을 키우는 데에는 도움이 되었지만, 대신 다른 사람을 이해하고, 존중하며, 배려하고자 하는 정신을 함양시키는 데에는 한계가 있었다. 이제 우리는 그러한 정의적 측면의 도덕성에도 관심을 가져야 하며, 이를 통해 학생들의 지적․정의적․행동적 영역이 모두 통합된 도덕성을 기르고자 노력해야 한다.
정의적 영역의 도덕성은 타인과의 관계형성과 밀접한 관련이 있다. 사실 도덕성이라는 것은 인간이 사회적 존재이기 때문에 의미가 있는 것이다. 한 인간이 삶을 영위해 가면서 타인과의 관계를 맺는다는 것은 당연한 일이면서도, 매우 중요한 일이다. 그렇기 때문에 우리가 배려윤리 의식을 함양하고자 하는 마음가짐을 가지는 것은 우리 삶에서 매 순간 필요하며, 도덕교육의 중요한 한 부분이 되어야 한다. 따라서 도덕교사는 배려윤리 의식을 함양시킬 수 있는 수업방안을 찾고, 그것을 실제로 수업에 적용하고자 노력해야 한다.
본 논문에서는 배려윤리 의식을 함양시키기 위한 교수학습 방법으로서 협동학습을 제시한다. 협동학습은 이질적인 특성을 가진 학생들이 모여 하나의 집단을 이루고, 서로의 부족한 부분을 보완해 주면서 함께 주어진 과제를 해결해 나가는 학습방법이다. 기존의 소집단 학습과 비교해 볼 때, 협동학습에서는 학생들이 집단에 대한 소속감이 매우 강하며, 그 집단은 응집력이 있다. 또한 학생들 간에 서로를 이해하고 존중하는 마음이 충만하기 때문에 단지 과제를 해결하기 위해 협동을 하는 것만이 아니다. 학생들은 협동학습을 통해 여럿이 함께 하는 즐거움을 알게 되고, 더 나아가 집단 안에서 타인과의 관계를 통해 사회적 기술까지 습득할 수 있다. 이러한 것은 학생들의 도덕성 함양에 매우 도움이 되는 일이다. 또한 협동학습을 통해 학생들 스스로 책임감을 가지고 문제를 해결하고자 하는 능동적이고 적극적인 학습태도도 기를 수 있으므로, 학업성취 면에서도 긍정적인 학습방법이라고 할 수 있다.
이러한 협동학습으로 수업을 할 때에는 수업목표와 과제의 특성, 학생들의 능력정도 등을 고려하여 적절한 협동학습 구조와 모형을 적용하는 것이 중요하다. 따라서 본 논문에서는 케이건이 제시한 협동학습 구조, 즉 암기 숙달 구조, 사고력 신장 구조, 정보교환 구조, 의사소통 기술 향상 구조에 대해 소개하고, 그러한 구조를 활용한 교수학습 지도안을 제시하였다. 또한 도덕교과에서 유용하게 활용될 수 있는 집단탐구 모형, 찬반논쟁 모형, 지그소 모형, 웹기반 협동학습 모형의 개념과 절차 등을 소개하고, 각 모형을 실제 수업에서 활용할 수 있도록 교수학습 지도안을 예시적으로 구성해 보았다.
협동학습은 학생들의 정의(情意)적 도덕성 함양을 위한 유용한 교수학습 방법이다. 그러나 협동학습이 도덕교과 수업의 절대적인 대안은 아니다. 다만 본 논문에서는 배려윤리 의식 함양을 위한 여러 교수학습 방법 중 하나로 협동학습을 제안하는 것이다. 여기서 우리는 협동학습을 성공적으로 이끌고, 그 효과를 극대화하기 위해서는 수업을 이끌어 가는 교사의 역할이 중요함을 잊지 말아야 하겠다. 철저한 사전 준비를 통해 교사가 협동학습에서 일어날 수 있는 문제점들을 미리 예측하고 방지할 수 있다면, 협동학습을 통해 학생들의 통합적 도덕성 함양이라는 도덕교과의 수업목표를 이루는 데에 한 발짝 더 다가설 수 있을 것이다.
주요어 : 배려윤리, 협동학습, 정의(情意)적 도덕성, 도덕교과 수업방안, 협동학습 구조, 협동학습 모형
교육과정 개정 때마다 학교에서 이루어지는 도덕교과 교육의 실효성 문제가 부각됨에 따라, 지금까지 우리의 도덕교과 교육에 문제점은 없었는 지에 대한 반성이 필요하게 되었다. 아울러 도덕교과 교육이 앞으로 어떤 방향으로 이루어져야 바람직한 지에 대한 논의가 활발하게 이루어져야 할 필요성 또한 대두되고 있다.
이에 따라 본 논문에서는 도덕교과 교육이 나아가야 할 방향을 학생들의 정의(情意)적 도덕성 함양에 두고, 그에 맞는 교수학습 방법을 제시해 보고자 한다. 여기서 특히 정의적 도덕성에 중점을 두는 이유는, 지금까지의 도덕교과 교육이 주로 도덕적 지식을 바탕으로 한 논리적 판단이나 추론능력 향상을 위한 것이었기 때문이다. 물론, 그로 인해 학생들의 합리적인 문제해결력을 키우는 데에는 도움이 되었지만, 대신 다른 사람을 이해하고, 존중하며, 배려하고자 하는 정신을 함양시키는 데에는 한계가 있었다. 이제 우리는 그러한 정의적 측면의 도덕성에도 관심을 가져야 하며, 이를 통해 학생들의 지적․정의적․행동적 영역이 모두 통합된 도덕성을 기르고자 노력해야 한다.
정의적 영역의 도덕성은 타인과의 관계형성과 밀접한 관련이 있다. 사실 도덕성이라는 것은 인간이 사회적 존재이기 때문에 의미가 있는 것이다. 한 인간이 삶을 영위해 가면서 타인과의 관계를 맺는다는 것은 당연한 일이면서도, 매우 중요한 일이다. 그렇기 때문에 우리가 배려윤리 의식을 함양하고자 하는 마음가짐을 가지는 것은 우리 삶에서 매 순간 필요하며, 도덕교육의 중요한 한 부분이 되어야 한다. 따라서 도덕교사는 배려윤리 의식을 함양시킬 수 있는 수업방안을 찾고, 그것을 실제로 수업에 적용하고자 노력해야 한다.
본 논문에서는 배려윤리 의식을 함양시키기 위한 교수학습 방법으로서 협동학습을 제시한다. 협동학습은 이질적인 특성을 가진 학생들이 모여 하나의 집단을 이루고, 서로의 부족한 부분을 보완해 주면서 함께 주어진 과제를 해결해 나가는 학습방법이다. 기존의 소집단 학습과 비교해 볼 때, 협동학습에서는 학생들이 집단에 대한 소속감이 매우 강하며, 그 집단은 응집력이 있다. 또한 학생들 간에 서로를 이해하고 존중하는 마음이 충만하기 때문에 단지 과제를 해결하기 위해 협동을 하는 것만이 아니다. 학생들은 협동학습을 통해 여럿이 함께 하는 즐거움을 알게 되고, 더 나아가 집단 안에서 타인과의 관계를 통해 사회적 기술까지 습득할 수 있다. 이러한 것은 학생들의 도덕성 함양에 매우 도움이 되는 일이다. 또한 협동학습을 통해 학생들 스스로 책임감을 가지고 문제를 해결하고자 하는 능동적이고 적극적인 학습태도도 기를 수 있으므로, 학업성취 면에서도 긍정적인 학습방법이라고 할 수 있다.
이러한 협동학습으로 수업을 할 때에는 수업목표와 과제의 특성, 학생들의 능력정도 등을 고려하여 적절한 협동학습 구조와 모형을 적용하는 것이 중요하다. 따라서 본 논문에서는 케이건이 제시한 협동학습 구조, 즉 암기 숙달 구조, 사고력 신장 구조, 정보교환 구조, 의사소통 기술 향상 구조에 대해 소개하고, 그러한 구조를 활용한 교수학습 지도안을 제시하였다. 또한 도덕교과에서 유용하게 활용될 수 있는 집단탐구 모형, 찬반논쟁 모형, 지그소 모형, 웹기반 협동학습 모형의 개념과 절차 등을 소개하고, 각 모형을 실제 수업에서 활용할 수 있도록 교수학습 지도안을 예시적으로 구성해 보았다.
협동학습은 학생들의 정의(情意)적 도덕성 함양을 위한 유용한 교수학습 방법이다. 그러나 협동학습이 도덕교과 수업의 절대적인 대안은 아니다. 다만 본 논문에서는 배려윤리 의식 함양을 위한 여러 교수학습 방법 중 하나로 협동학습을 제안하는 것이다. 여기서 우리는 협동학습을 성공적으로 이끌고, 그 효과를 극대화하기 위해서는 수업을 이끌어 가는 교사의 역할이 중요함을 잊지 말아야 하겠다. 철저한 사전 준비를 통해 교사가 협동학습에서 일어날 수 있는 문제점들을 미리 예측하고 방지할 수 있다면, 협동학습을 통해 학생들의 통합적 도덕성 함양이라는 도덕교과의 수업목표를 이루는 데에 한 발짝 더 다가설 수 있을 것이다.
주요어 : 배려윤리, 협동학습, 정의(情意)적 도덕성, 도덕교과 수업방안, 협동학습 구조, 협동학습 모형
It has been necessary to reflect on whether there have not been any problem with the education of the moral subject so far, as the problem of its effectiveness in schools have been raised whenever there was a revision of the Curriculum. In addition, the necessity does also arisen to lively discuss w...
It has been necessary to reflect on whether there have not been any problem with the education of the moral subject so far, as the problem of its effectiveness in schools have been raised whenever there was a revision of the Curriculum. In addition, the necessity does also arisen to lively discuss what direction the education of the moral subject should be oriented toward.
Consequently, this thesis tries to present a teaching-learning method in accordance with its purpose that the education of the moral subject should aim at increasing students’ affective morality. The reason why we put importance on the sincere morality here is that the education of the moral subject so far has been for increasing students’ capability of logical judgment and reasoning based on their moral knowledge. Though, of course, it has helped students increase their capability of reasonable problem solving, it has instead revealed its limitations in cultivating their spirits of understanding, respecting for, and caring for others. Now we should have interest in the morality on such a side of affectivity, and through this we ought to try to increase the morality that integrates all of the intellectual, affective, and behavioral areas.
The morality in the area of sincerity is closed related to the formation of relationship with others. In fact, the morality is significant because a human being is social existence. It is natural but very important for a person to make relationship with others while leading his life. Because of this, every moment in our life we should have an attitude towards cultivating the recognition of care ethics, which ought to be an important part of the education of the morality subject. Thus, a moral subject teacher should seek a teaching method that can cultivate the recognition of care ethics, and try to apply it to actual class.
This thesis presents cooperative learning as a teaching-learning method for the cultivation of the recognition of care ethics. The cooperative learning is a learning method in which students with heterogeneous characteristics comprise a group, and proceed to solve given tasks together complementing each others’ deficiencies. In the cooperative learning, compared to the existing small group learning, students have a very strong sense of belonging, and their group is cohesive. Also, they do not cooperate simply for solving the given task since they are full of the spirit of understanding and respecting for each other. Students can learn the joy of working together in groups through the cooperative learning, and even acquire social techniques through relations with others within the group. These things are helpful to students in cultivating their morality. In addition, the cooperative learning is a learning method positive on the side of achievement in schoolwork since students are able to increase active and positive learning attitude toward solving problems with their own responsibility through it.
When teaching a class in this cooperative learning, it is important to apply a appropriate structure and model of cooperative learning considering the class goal and characteristics, levels of students’ abilities etc. Thus, this thesis introduces Kagan’s structures of cooperative learning, which include the structures of memorizing and mastering, of increase in thinking power, of information exchange, and of increase in communication techniques, and presents a teaching-learning plan utilizing such structures. Also, it introduces such concepts and procedures useful to the moral subject as the models of Group Investigation, of Pro-con Debate, of Gigsaw, and Web-based Cooperative Learning, and illustratively composes a teaching-learning plan to use each model in actual classes.
The cooperative learning is a teaching-learning method useful to the cultivation of students’sincere morality. However, it is not the absolute method for the moral subject. Rather, this thesis only presents the cooperative learning as one of the various teaching-learning methods for the cultivation of the cultivation of the recognition of care ethics. Here, we should keep in mind that the role of the teacher is important who teach the class, in order to successfully guide the cooperative learning and maximize its effects. If teachers can predict and prevent through advance preparation the problems that may occur in cooperative learning, they will be able to more closely approach the goals of the moral subject, the cultivation of students’ integrative morality in terms of cooperative learning.
It has been necessary to reflect on whether there have not been any problem with the education of the moral subject so far, as the problem of its effectiveness in schools have been raised whenever there was a revision of the Curriculum. In addition, the necessity does also arisen to lively discuss what direction the education of the moral subject should be oriented toward.
Consequently, this thesis tries to present a teaching-learning method in accordance with its purpose that the education of the moral subject should aim at increasing students’ affective morality. The reason why we put importance on the sincere morality here is that the education of the moral subject so far has been for increasing students’ capability of logical judgment and reasoning based on their moral knowledge. Though, of course, it has helped students increase their capability of reasonable problem solving, it has instead revealed its limitations in cultivating their spirits of understanding, respecting for, and caring for others. Now we should have interest in the morality on such a side of affectivity, and through this we ought to try to increase the morality that integrates all of the intellectual, affective, and behavioral areas.
The morality in the area of sincerity is closed related to the formation of relationship with others. In fact, the morality is significant because a human being is social existence. It is natural but very important for a person to make relationship with others while leading his life. Because of this, every moment in our life we should have an attitude towards cultivating the recognition of care ethics, which ought to be an important part of the education of the morality subject. Thus, a moral subject teacher should seek a teaching method that can cultivate the recognition of care ethics, and try to apply it to actual class.
This thesis presents cooperative learning as a teaching-learning method for the cultivation of the recognition of care ethics. The cooperative learning is a learning method in which students with heterogeneous characteristics comprise a group, and proceed to solve given tasks together complementing each others’ deficiencies. In the cooperative learning, compared to the existing small group learning, students have a very strong sense of belonging, and their group is cohesive. Also, they do not cooperate simply for solving the given task since they are full of the spirit of understanding and respecting for each other. Students can learn the joy of working together in groups through the cooperative learning, and even acquire social techniques through relations with others within the group. These things are helpful to students in cultivating their morality. In addition, the cooperative learning is a learning method positive on the side of achievement in schoolwork since students are able to increase active and positive learning attitude toward solving problems with their own responsibility through it.
When teaching a class in this cooperative learning, it is important to apply a appropriate structure and model of cooperative learning considering the class goal and characteristics, levels of students’ abilities etc. Thus, this thesis introduces Kagan’s structures of cooperative learning, which include the structures of memorizing and mastering, of increase in thinking power, of information exchange, and of increase in communication techniques, and presents a teaching-learning plan utilizing such structures. Also, it introduces such concepts and procedures useful to the moral subject as the models of Group Investigation, of Pro-con Debate, of Gigsaw, and Web-based Cooperative Learning, and illustratively composes a teaching-learning plan to use each model in actual classes.
The cooperative learning is a teaching-learning method useful to the cultivation of students’sincere morality. However, it is not the absolute method for the moral subject. Rather, this thesis only presents the cooperative learning as one of the various teaching-learning methods for the cultivation of the cultivation of the recognition of care ethics. Here, we should keep in mind that the role of the teacher is important who teach the class, in order to successfully guide the cooperative learning and maximize its effects. If teachers can predict and prevent through advance preparation the problems that may occur in cooperative learning, they will be able to more closely approach the goals of the moral subject, the cultivation of students’ integrative morality in terms of cooperative learning.
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