쇼핑은 관광의 주요한 소비 아이템이며 쇼핑에 대한 수요는 외국관광객까지 확대되고 있다. 여기서 국내 쇼핑몰 개발 수준에 대한 문제를 제기하고 국내 쇼핑몰 개발의 현황을 파악해보고자 하였다. 특히, 패션을 특화하여 관광특구로 지정된 동대문은 현재 국내 대표적인 관광지로 자리매김하고 있기에 경쟁력 있는 쇼핑몰 개발에 대한 시사점 도출은 중요한 연구 배경이 될 것이라 보았다. 본인은 10년 이상 쇼핑몰 개발에 관한 많은 프로젝트를 수행하면서 쇼핑몰 개발에 있어 통합적인 운영관리능력이 쇼핑몰 활성화 및 성공에 핵심요소라고 확신하고 있으며 운영여부에 따른 쇼핑몰의 성과와 소비자의 행동특성간의 상관관계를 분석하여 쇼핑몰 개발의 핵심요소인 운영관리 능력의 중요성에 대한 시사점을 도출해 보고자 하였다. 본 연구를 위하여 동대문 관광특구 내 통합적인 운영을 하고 있는 쇼핑몰 한곳과 그렇지 않은 쇼핑몰 한곳을 선정하여 해당 쇼핑몰 이용자를 대상으로 쇼핑몰 ...
쇼핑은 관광의 주요한 소비 아이템이며 쇼핑에 대한 수요는 외국관광객까지 확대되고 있다. 여기서 국내 쇼핑몰 개발 수준에 대한 문제를 제기하고 국내 쇼핑몰 개발의 현황을 파악해보고자 하였다. 특히, 패션을 특화하여 관광특구로 지정된 동대문은 현재 국내 대표적인 관광지로 자리매김하고 있기에 경쟁력 있는 쇼핑몰 개발에 대한 시사점 도출은 중요한 연구 배경이 될 것이라 보았다. 본인은 10년 이상 쇼핑몰 개발에 관한 많은 프로젝트를 수행하면서 쇼핑몰 개발에 있어 통합적인 운영관리능력이 쇼핑몰 활성화 및 성공에 핵심요소라고 확신하고 있으며 운영여부에 따른 쇼핑몰의 성과와 소비자의 행동특성간의 상관관계를 분석하여 쇼핑몰 개발의 핵심요소인 운영관리 능력의 중요성에 대한 시사점을 도출해 보고자 하였다. 본 연구를 위하여 동대문 관광특구 내 통합적인 운영을 하고 있는 쇼핑몰 한곳과 그렇지 않은 쇼핑몰 한곳을 선정하여 해당 쇼핑몰 이용자를 대상으로 쇼핑몰 선택속성과 라이프스타일 특성에 관한 설문조사를 실시하였다. 설문은 2010년 4월 5일부터 2주 동안 설문조사를 실시하였으며 표본의 크기는 총 500개 중 최종적으로 413개의 유효표본이 분석되었다. 회수된 조사 자료에 대한 분석방법은 SPSS 15.0 for window를 이용해 표본에 대한 기술통계와 기초분석, 요인분석(Factor Analysis)을 실시하였다. 우선 두 쇼핑몰 이용객의 중요도-만족도분석(Importance Performance Analysis)을 통하여 상품이나 서비스가 지니고 있는 중요속성에 대한 소비자의 인식차이를 알아보았다. 또한 쇼핑몰 선택속성의 중요도와 라이프스타일 특성, 인구통계학적인 변수들이 방문횟수에 미치는 영향을 분석하기위해 절단된 포아 송(Truncated Poisson)모형을 LIMDEP (LIMited DEPendent variablemodel) 8.0을 이용하여 분석하였다. 더불어 우도비율 검증을 통해 서로 다른 운영방식을 가진 두 쇼핑몰간의 소비자 방문행동을 비교함으로써 그들의 특성차이를 추정해 보았다 분석 결과를 요약하면 지속적 운영관리가 존재하는 쇼핑몰 '두타'와 그렇지 못한 쇼핑몰 '굿모닝시티' 이용자를 대상으로 중요도-만족도 분석(IPA,Importance Performance Analysis)과 포아 송 분석결과 소비자들은 통합적인 운영에 대해 중요하게 인식하고 있었다. 또한 새로운 정보에 적응이 빠르고 교육에 적극투자하며 다양한 삶을 추구하고 최신제품에 적극적으로 소비하는 ‘혁신 형’과 패션, 오락, 사교에 주로소비하며 좋은 장소와 시간을 위해 소비할 줄 아는 ‘삶의 질 추구 형’의 라이프스타일 특성을 가진 이용객이 쇼핑몰의 중요한 타겟 층 임을 알 수 있었다.
쇼핑은 관광의 주요한 소비 아이템이며 쇼핑에 대한 수요는 외국관광객까지 확대되고 있다. 여기서 국내 쇼핑몰 개발 수준에 대한 문제를 제기하고 국내 쇼핑몰 개발의 현황을 파악해보고자 하였다. 특히, 패션을 특화하여 관광특구로 지정된 동대문은 현재 국내 대표적인 관광지로 자리매김하고 있기에 경쟁력 있는 쇼핑몰 개발에 대한 시사점 도출은 중요한 연구 배경이 될 것이라 보았다. 본인은 10년 이상 쇼핑몰 개발에 관한 많은 프로젝트를 수행하면서 쇼핑몰 개발에 있어 통합적인 운영관리능력이 쇼핑몰 활성화 및 성공에 핵심요소라고 확신하고 있으며 운영여부에 따른 쇼핑몰의 성과와 소비자의 행동특성간의 상관관계를 분석하여 쇼핑몰 개발의 핵심요소인 운영관리 능력의 중요성에 대한 시사점을 도출해 보고자 하였다. 본 연구를 위하여 동대문 관광특구 내 통합적인 운영을 하고 있는 쇼핑몰 한곳과 그렇지 않은 쇼핑몰 한곳을 선정하여 해당 쇼핑몰 이용자를 대상으로 쇼핑몰 선택속성과 라이프스타일 특성에 관한 설문조사를 실시하였다. 설문은 2010년 4월 5일부터 2주 동안 설문조사를 실시하였으며 표본의 크기는 총 500개 중 최종적으로 413개의 유효표본이 분석되었다. 회수된 조사 자료에 대한 분석방법은 SPSS 15.0 for window를 이용해 표본에 대한 기술통계와 기초분석, 요인분석(Factor Analysis)을 실시하였다. 우선 두 쇼핑몰 이용객의 중요도-만족도분석(Importance Performance Analysis)을 통하여 상품이나 서비스가 지니고 있는 중요속성에 대한 소비자의 인식차이를 알아보았다. 또한 쇼핑몰 선택속성의 중요도와 라이프스타일 특성, 인구통계학적인 변수들이 방문횟수에 미치는 영향을 분석하기위해 절단된 포아 송(Truncated Poisson)모형을 LIMDEP (LIMited DEPendent variable model) 8.0을 이용하여 분석하였다. 더불어 우도비율 검증을 통해 서로 다른 운영방식을 가진 두 쇼핑몰간의 소비자 방문행동을 비교함으로써 그들의 특성차이를 추정해 보았다 분석 결과를 요약하면 지속적 운영관리가 존재하는 쇼핑몰 '두타'와 그렇지 못한 쇼핑몰 '굿모닝시티' 이용자를 대상으로 중요도-만족도 분석(IPA,Importance Performance Analysis)과 포아 송 분석결과 소비자들은 통합적인 운영에 대해 중요하게 인식하고 있었다. 또한 새로운 정보에 적응이 빠르고 교육에 적극투자하며 다양한 삶을 추구하고 최신제품에 적극적으로 소비하는 ‘혁신 형’과 패션, 오락, 사교에 주로소비하며 좋은 장소와 시간을 위해 소비할 줄 아는 ‘삶의 질 추구 형’의 라이프스타일 특성을 가진 이용객이 쇼핑몰의 중요한 타겟 층 임을 알 수 있었다.
Shopping is one of the major revenue generating item in tourism industry and the demand for shopping has been expanding into foreign tourists. Thus, the purpose of this report was to raise the issue on the status of domestic shopping malls and further to identify the current shopping mall developmen...
Shopping is one of the major revenue generating item in tourism industry and the demand for shopping has been expanding into foreign tourists. Thus, the purpose of this report was to raise the issue on the status of domestic shopping malls and further to identify the current shopping mall developments in Korea. The background for this study was Dondaemun, the designated shopping tourism area, as it has become popular shopping area by specializing in fashion thus providing good implications for competitive shopping mall developments. I have been involved with various shopping mall developments for over 10 years and confident that an integrated management skill is the key for vitalizing the shopping mall. Hence, my study was to support this theory by finding a correlation between the characteristics of consumer behaviour and the shopping mall revenue based on the mall management. Two shopping malls in Dongdaemun area was chosen for this study: a shopping mall with an integrated mall management system and the one without such system and the survey was conducted to the shopping mall visitors on attribute behind the shopping mall selection and about their lifestyle. The survey was conducted from April 5th, 2010 for two weeks and the 413 samples out of 500 samples were analyzed as a valid sample. The methodologies used to analyze the collected data were Descriptive Statistics, Elementary Analysis, and Factor Analysis using SPSS15.0 for Window. First, the difference in consumer perception on significance of product or service was evaluated using the Importance Performance Analysis. As well, in order to assess the shopping mall visit habit, significance of shopping mall selection, lifestyle characteristics and demographic variables were applied to LIMDEP(the Limited Dependent variable model) 8.0 using configured Truncated Poisson model. In addition, through Likelihood Ratio verification of consumer visit behavior to the two shopping malls with different management system, assumptions on consumer characteristics differences was made. In summary, by analysing the visitors to Doota, a shopping mall with consistent facility management and Good Morning City, a shopping mall without management system using Importance Performance Analysis and Truncated Poisson Analysis, it was concluded that consumers perceived the integrated shopping mall management system as an important factor. Accordingly, the study showed that the main target for shopping malls are two groups: innovative group', who are early adaptor to new items, actively invest in education and self development and pursuit dynamic lifestyle, and 'quality lifestyle group', whose main spending items are entertainment and socializing and who prefers quality time and place.
Shopping is one of the major revenue generating item in tourism industry and the demand for shopping has been expanding into foreign tourists. Thus, the purpose of this report was to raise the issue on the status of domestic shopping malls and further to identify the current shopping mall developments in Korea. The background for this study was Dondaemun, the designated shopping tourism area, as it has become popular shopping area by specializing in fashion thus providing good implications for competitive shopping mall developments. I have been involved with various shopping mall developments for over 10 years and confident that an integrated management skill is the key for vitalizing the shopping mall. Hence, my study was to support this theory by finding a correlation between the characteristics of consumer behaviour and the shopping mall revenue based on the mall management. Two shopping malls in Dongdaemun area was chosen for this study: a shopping mall with an integrated mall management system and the one without such system and the survey was conducted to the shopping mall visitors on attribute behind the shopping mall selection and about their lifestyle. The survey was conducted from April 5th, 2010 for two weeks and the 413 samples out of 500 samples were analyzed as a valid sample. The methodologies used to analyze the collected data were Descriptive Statistics, Elementary Analysis, and Factor Analysis using SPSS15.0 for Window. First, the difference in consumer perception on significance of product or service was evaluated using the Importance Performance Analysis. As well, in order to assess the shopping mall visit habit, significance of shopping mall selection, lifestyle characteristics and demographic variables were applied to LIMDEP(the Limited Dependent variable model) 8.0 using configured Truncated Poisson model. In addition, through Likelihood Ratio verification of consumer visit behavior to the two shopping malls with different management system, assumptions on consumer characteristics differences was made. In summary, by analysing the visitors to Doota, a shopping mall with consistent facility management and Good Morning City, a shopping mall without management system using Importance Performance Analysis and Truncated Poisson Analysis, it was concluded that consumers perceived the integrated shopping mall management system as an important factor. Accordingly, the study showed that the main target for shopping malls are two groups: innovative group', who are early adaptor to new items, actively invest in education and self development and pursuit dynamic lifestyle, and 'quality lifestyle group', whose main spending items are entertainment and socializing and who prefers quality time and place.
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