2013년 가을, 중국에서 실크로드 경제 벨트(Silk Road Economic Belt) 및 21 세기 해상 실크로드 (The 21st Century Maritime Silk Road)와 같은 주요 이니셔티브가 제안되었다. 지난 5년 동안 새로운 인터넷 모델은 "일대일로" 건설의 급속한 발전과 관련 국가의 경제 성장에 새로운 추진력을 제공했다. 그 중 국경 간 전자상거래는 사람들의 삶을 만족시킬 뿐만 아니라 연선국가의 경제 발전을 촉진하였고 이를 통한 "일대일로" 전략이라는 무한한 가능성을 이끌어 냈다. 국경 간 전자상거래는 ...
2013년 가을, 중국에서 실크로드 경제 벨트(Silk Road Economic Belt) 및 21 세기 해상 실크로드 (The 21st Century Maritime Silk Road)와 같은 주요 이니셔티브가 제안되었다. 지난 5년 동안 새로운 인터넷 모델은 "일대일로" 건설의 급속한 발전과 관련 국가의 경제 성장에 새로운 추진력을 제공했다. 그 중 국경 간 전자상거래는 사람들의 삶을 만족시킬 뿐만 아니라 연선국가의 경제 발전을 촉진하였고 이를 통한 "일대일로" 전략이라는 무한한 가능성을 이끌어 냈다. 국경 간 전자상거래는 국제무역의 새로운 수단이면서 새로운 형태의 무역으로, 국경 없는 무역으로 나아가게 한다는 점에서 세계 무역방식의 큰 변혁을 불러 일으켰다. 기업에 있어서, 국경 간 전자상거래를 구축하는 개방적인 무역 협력 모델은, 기업의 국제 시장 진입 경로를 확장시키며 자원 분배의 최적화 및 기업 간 상호 이익을 크게 촉진한다. 최근 몇 년 동안 중국의 국경 간 전자상거래는 빠른 성장세를 유지하고 있다. 중국 전자상무연구센터의 자료에 따르면, 2016년 중국의 국경 간 전자상거래 규모는 전년 대비 24% 증가한 6조7000억 위안이며, 수출 국경 간 전자상거래 규모는 5조 5000억 위안, 수입은 1조 2000억 위안으로 나타났다. 국경 간 전자상거래는 중국 기업이 ‘일대일로’ 전략에 따라, 국제 시장을 스스로 개척하는 중요한 수단이며, 이는 중국 경제 발전의 새로운 에너지와 성장 동력이 되었다. 국경 간 전자상거래 플랫폼이 지속적으로 개발됨에 따라, ‘일대일로’ 연선국가와의 상품 유통이 더욱 편리해질 것이며, 동시에 연선국가의 기술 개발 및 적용을 촉진할 것이고 새로운 비즈니스 구조가 생겨나서 관련 산업 체인을 연결시킬 것이다. 그러나 국경 간 전자상거래가 급속히 발전하면서 생기는 갈등과 문제점은 갈수록 커지고 있다. 비록 국경 간 전자상거래의 전체적인 발전 현황은 낙관적이지만 대다수를 차지하고 있는 중소기업의 국경 간 전자상거래 발전수준은 여전히 낮은 단계에 머물러 있다. 국경 간 전자상거래에 신속히 참여한 기업들은 앞으로 어떻게 진행해야 할 것인가? 진행할 때 어떠한 요소를 더욱 주의해야 하는가? 이러한 질문들은 기업이 국경 간 전자상거래를 발전시키는 여러 단계에서 나타나는 문제이며 또한 본 연구의 가장 큰 목적 중에 하나라고 할 수 있다. 또한, 국경 간 전자 상거래에 대한 기존의 선행 연구는 대부분 현황과 문제점만을 연구하였으며, 예를 들면 물류의 불편, 전자 지불 및 수출에 대한 세금 환급의 어려움 등 외적인 측면에 머무르고 있다. 그리고 국경 간 전자상거래에 관한 선행연구는 실증분석이 거의 없었다. 따라서 본 논문에서는 실증분석 연구를 연구방법으로 채택하고 기업의 국경 간 전자상거래 도입에 영향을 미치는 중요한 요소를 도출하여 기업들에게 실질적인 도움을 주고자 한다. 이를 위해 Tomatzky and Fleischer(1990)가 제시한 기술-조직–환경 프레임을 채택하여 기술(기술적합성, IT준비도), 조직(지각된 이익, 재정자원, 최고경영자지원, 조직적합성), 환경(외부압력, 정부지원, 법률적 지원)의 3가지 차원이 4가지 도입 단계(도입 너비, 깊이 및 기본적, 협력적 도입)에 미치는 영향을 살펴보자고 한다. 또한 각 도입 단계의 중요성을 입증하기 위하여 4가지 도입 단계가 기업의 지속가능한 경쟁우위에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 마지막으로 각 도입 유형별 영향요인의 차이 및 지속가능한 경쟁우위에 미치는 영향 간에 차이가 존재하는지를 탐색하고자 한다. 모형과 가설을 검정하기 위해 이론적 문헌고찰 및 통계분석을 활용한 실증분석을 실시하고자 한다. 또한 구축된 모형의 유의성 검정을 위해 중국에서 인터넷, 이메일 및 전문 설문조사 기관(问卷星)을 통해 419부의 유효한 설문지를 수집한 후 실증분석을 실시하였다. SPSS V24을 통해 빈도분석을 실시하고, SmartPLS V3.0을 활용하여 요인분석, 상관성 및 다중공선성 분석을 통해 측정모형을 평가한다. 또한 경로분석을 통해 가설을 검정한다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 외부압력 및 정부지원은 네 가지 유형의 국경 간 전자상거래 도입에 모두 긍정적인 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기술적합성 및 조직적합성은 국경 간 전자상거래의 기본적 도입 및 도입 너비에게만 긍정적인 영향을 미치며 협력적 도입 및 도입의 깊이에는 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않았다. 이와 달리, 법률적 지원, 재정자원 및 지각된 이익은 국경 간 전자상거래의 협력적 도입 및 도입의 깊이에만 긍정적인 영향을 미치며 기본적 도입 및 도입 너비에는 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, IT 준비도는 기본적 도입만 영향을 미치며, 최고경영자지원은 기본적 도입을 제외한 협력적 도입, 도입 너비 및 깊이에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 도입 너비 경우, 기업의 지속가능한 경쟁우위에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고 도입 깊이만이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기본적 도입 및 협력적 도입 모두 지속가능한 경쟁우위에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 기본적 도입을 비해 협력적 도입이 더 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
2013년 가을, 중국에서 실크로드 경제 벨트(Silk Road Economic Belt) 및 21 세기 해상 실크로드 (The 21st Century Maritime Silk Road)와 같은 주요 이니셔티브가 제안되었다. 지난 5년 동안 새로운 인터넷 모델은 "일대일로" 건설의 급속한 발전과 관련 국가의 경제 성장에 새로운 추진력을 제공했다. 그 중 국경 간 전자상거래는 사람들의 삶을 만족시킬 뿐만 아니라 연선국가의 경제 발전을 촉진하였고 이를 통한 "일대일로" 전략이라는 무한한 가능성을 이끌어 냈다. 국경 간 전자상거래는 국제무역의 새로운 수단이면서 새로운 형태의 무역으로, 국경 없는 무역으로 나아가게 한다는 점에서 세계 무역방식의 큰 변혁을 불러 일으켰다. 기업에 있어서, 국경 간 전자상거래를 구축하는 개방적인 무역 협력 모델은, 기업의 국제 시장 진입 경로를 확장시키며 자원 분배의 최적화 및 기업 간 상호 이익을 크게 촉진한다. 최근 몇 년 동안 중국의 국경 간 전자상거래는 빠른 성장세를 유지하고 있다. 중국 전자상무연구센터의 자료에 따르면, 2016년 중국의 국경 간 전자상거래 규모는 전년 대비 24% 증가한 6조7000억 위안이며, 수출 국경 간 전자상거래 규모는 5조 5000억 위안, 수입은 1조 2000억 위안으로 나타났다. 국경 간 전자상거래는 중국 기업이 ‘일대일로’ 전략에 따라, 국제 시장을 스스로 개척하는 중요한 수단이며, 이는 중국 경제 발전의 새로운 에너지와 성장 동력이 되었다. 국경 간 전자상거래 플랫폼이 지속적으로 개발됨에 따라, ‘일대일로’ 연선국가와의 상품 유통이 더욱 편리해질 것이며, 동시에 연선국가의 기술 개발 및 적용을 촉진할 것이고 새로운 비즈니스 구조가 생겨나서 관련 산업 체인을 연결시킬 것이다. 그러나 국경 간 전자상거래가 급속히 발전하면서 생기는 갈등과 문제점은 갈수록 커지고 있다. 비록 국경 간 전자상거래의 전체적인 발전 현황은 낙관적이지만 대다수를 차지하고 있는 중소기업의 국경 간 전자상거래 발전수준은 여전히 낮은 단계에 머물러 있다. 국경 간 전자상거래에 신속히 참여한 기업들은 앞으로 어떻게 진행해야 할 것인가? 진행할 때 어떠한 요소를 더욱 주의해야 하는가? 이러한 질문들은 기업이 국경 간 전자상거래를 발전시키는 여러 단계에서 나타나는 문제이며 또한 본 연구의 가장 큰 목적 중에 하나라고 할 수 있다. 또한, 국경 간 전자 상거래에 대한 기존의 선행 연구는 대부분 현황과 문제점만을 연구하였으며, 예를 들면 물류의 불편, 전자 지불 및 수출에 대한 세금 환급의 어려움 등 외적인 측면에 머무르고 있다. 그리고 국경 간 전자상거래에 관한 선행연구는 실증분석이 거의 없었다. 따라서 본 논문에서는 실증분석 연구를 연구방법으로 채택하고 기업의 국경 간 전자상거래 도입에 영향을 미치는 중요한 요소를 도출하여 기업들에게 실질적인 도움을 주고자 한다. 이를 위해 Tomatzky and Fleischer(1990)가 제시한 기술-조직–환경 프레임을 채택하여 기술(기술적합성, IT준비도), 조직(지각된 이익, 재정자원, 최고경영자지원, 조직적합성), 환경(외부압력, 정부지원, 법률적 지원)의 3가지 차원이 4가지 도입 단계(도입 너비, 깊이 및 기본적, 협력적 도입)에 미치는 영향을 살펴보자고 한다. 또한 각 도입 단계의 중요성을 입증하기 위하여 4가지 도입 단계가 기업의 지속가능한 경쟁우위에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 마지막으로 각 도입 유형별 영향요인의 차이 및 지속가능한 경쟁우위에 미치는 영향 간에 차이가 존재하는지를 탐색하고자 한다. 모형과 가설을 검정하기 위해 이론적 문헌고찰 및 통계분석을 활용한 실증분석을 실시하고자 한다. 또한 구축된 모형의 유의성 검정을 위해 중국에서 인터넷, 이메일 및 전문 설문조사 기관(问卷星)을 통해 419부의 유효한 설문지를 수집한 후 실증분석을 실시하였다. SPSS V24을 통해 빈도분석을 실시하고, SmartPLS V3.0을 활용하여 요인분석, 상관성 및 다중공선성 분석을 통해 측정모형을 평가한다. 또한 경로분석을 통해 가설을 검정한다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 외부압력 및 정부지원은 네 가지 유형의 국경 간 전자상거래 도입에 모두 긍정적인 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기술적합성 및 조직적합성은 국경 간 전자상거래의 기본적 도입 및 도입 너비에게만 긍정적인 영향을 미치며 협력적 도입 및 도입의 깊이에는 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않았다. 이와 달리, 법률적 지원, 재정자원 및 지각된 이익은 국경 간 전자상거래의 협력적 도입 및 도입의 깊이에만 긍정적인 영향을 미치며 기본적 도입 및 도입 너비에는 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, IT 준비도는 기본적 도입만 영향을 미치며, 최고경영자지원은 기본적 도입을 제외한 협력적 도입, 도입 너비 및 깊이에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 도입 너비 경우, 기업의 지속가능한 경쟁우위에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고 도입 깊이만이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기본적 도입 및 협력적 도입 모두 지속가능한 경쟁우위에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 기본적 도입을 비해 협력적 도입이 더 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
In the fall of 2013, major initiatives such as the ‘Silk Road Economic Belt and the 21st Century Maritime Silk Road’ were proposed, and over the past five years the new Internet model has provided a new impetus for the rapid development of the strategy construction and the economic growth of the cou...
In the fall of 2013, major initiatives such as the ‘Silk Road Economic Belt and the 21st Century Maritime Silk Road’ were proposed, and over the past five years the new Internet model has provided a new impetus for the rapid development of the strategy construction and the economic growth of the countries involved. Among them, cross-border e-commerce not only satisfies people's lives, but also facilitated economic development in Belt and Road countries along the route, drawing infinite possibilities for Belt and Road Initiative. Cross-border e-commerce is a new form of trade created by the development of e-commerce as a new means of international trade, which has not only led to its march toward borderless trade, but has also brought about a major transformation of the global trade style. For enterprises, an open model of economic and trade cooperation that builds by cross-border e-commerce, broaden the path of enterprises to enter the international market, greatly promoting the optimization arrangement of resources and mutual benefits among enterprises. In recent years, China's cross-border e-commerce has maintained rapid growth. According to data from the China Electronic Commerce Research Center, China's cross-border e-commerce volume increased by 24% from the previous year to 6.7 trillion yuan in 2016, of which the size of cross-border e-commerce was 5.5 trillion yuan and imports 1.2 trillion won. Cross-border e-commerce has become a new energy and growth point for China's economic development, with Chinese companies actively responding to Belt and Road and becoming an important channel to pioneer the international market. With the continuous development and improvement of the cross-border e-commerce platform, it will become more convenient to distribute goods between China and Belt and Road countries along the route. At the same time, it will facilitate technological development and application of the Belt and Road countries along the route. However, conflicts and problems arising due to the rapid development of cross-border e-commerce. Although the overall development profile of cross-border e-commerce is optimistic, it has only just begun, and the level of development of cross-border e-commerce in most firms, especially SMEs, is still at a relatively low level. The mentality of blindly following trends or seeking gains has quickly taken part in cross-border e-commerce, but how should they proceed with him, and what factors should they be more careful about when proceeding? The problems are problems that arise at various stages of developing cross-border e-commerce and are also one of the purposes of the research. In addition, the preceding study on cross-border e-commerce is mostly studying its status and defects, and it remains in external scarcity, including the inconvenience of logistics, the difficulty of tax refunds for electronic payments and exports. And the study of cross-border e-commerce by empirical research was rare, In this paper, through empirical studies, we summarize the important factors influencing the adoption of companies and break through the better approach of the enterprise. To do this, we adopt the technology-organization-environment frameworks proposed by Tomatzky and Fleischer (1990), the impact on the four stages of adoption (adoption width, depth and basic and cooperative adoption) at three levels: technology (technology compatibility, IT competence), organization (perceived profit, financial resources, top manager support, and organizational compatibility), environment (external pressure, government support, legal support). We also aim at analyze the impact of these stages on the sustainable competitive advantage. To do this, hypotheses are tested through empirical analysis using theoretical literature review and statistical analysis. In order to test the model, 419 valid questionnaires were collected in China through the Internet, e-mail and professional survey company (问卷星). Using SmartPLS V3.0, the measurement model is evaluated through factor analysis, correlation, and multi-affiliate analysis. It also tests hypotheses through path analysis. The analysis results are as follows: First, the factors that have positive influence on the adoption of all four types of cross-border e-commerce are external pressure and government support. Second, technology and organizational compatibility positively improve the basic adoption and adoption width of cross-border e-commerce, and the effect on the adoption depth and cooperative adoption is not statistically significant. In contrast, legal support, financial resources, and perceived benefits have a positive effect only on the adoption depth and cooperative adoption of cross-border e-commerce, and the impact on basic adoption and adoption width is not statistically significant. Third, IT competence affects basic adoption only, and top manager support positively affects cooperative adoption, adoption width and depth except basic adoption. Fourth, in a company's sustainable competitive advantage level, the adoption width does not affect it and the adoption depth improves positively. Both basic and cooperative adoption have a positive impact on sustainable competitive advantage. In terms of number, the effect of cooperative adoption seems to be stronger than the basic adoption.
In the fall of 2013, major initiatives such as the ‘Silk Road Economic Belt and the 21st Century Maritime Silk Road’ were proposed, and over the past five years the new Internet model has provided a new impetus for the rapid development of the strategy construction and the economic growth of the countries involved. Among them, cross-border e-commerce not only satisfies people's lives, but also facilitated economic development in Belt and Road countries along the route, drawing infinite possibilities for Belt and Road Initiative. Cross-border e-commerce is a new form of trade created by the development of e-commerce as a new means of international trade, which has not only led to its march toward borderless trade, but has also brought about a major transformation of the global trade style. For enterprises, an open model of economic and trade cooperation that builds by cross-border e-commerce, broaden the path of enterprises to enter the international market, greatly promoting the optimization arrangement of resources and mutual benefits among enterprises. In recent years, China's cross-border e-commerce has maintained rapid growth. According to data from the China Electronic Commerce Research Center, China's cross-border e-commerce volume increased by 24% from the previous year to 6.7 trillion yuan in 2016, of which the size of cross-border e-commerce was 5.5 trillion yuan and imports 1.2 trillion won. Cross-border e-commerce has become a new energy and growth point for China's economic development, with Chinese companies actively responding to Belt and Road and becoming an important channel to pioneer the international market. With the continuous development and improvement of the cross-border e-commerce platform, it will become more convenient to distribute goods between China and Belt and Road countries along the route. At the same time, it will facilitate technological development and application of the Belt and Road countries along the route. However, conflicts and problems arising due to the rapid development of cross-border e-commerce. Although the overall development profile of cross-border e-commerce is optimistic, it has only just begun, and the level of development of cross-border e-commerce in most firms, especially SMEs, is still at a relatively low level. The mentality of blindly following trends or seeking gains has quickly taken part in cross-border e-commerce, but how should they proceed with him, and what factors should they be more careful about when proceeding? The problems are problems that arise at various stages of developing cross-border e-commerce and are also one of the purposes of the research. In addition, the preceding study on cross-border e-commerce is mostly studying its status and defects, and it remains in external scarcity, including the inconvenience of logistics, the difficulty of tax refunds for electronic payments and exports. And the study of cross-border e-commerce by empirical research was rare, In this paper, through empirical studies, we summarize the important factors influencing the adoption of companies and break through the better approach of the enterprise. To do this, we adopt the technology-organization-environment frameworks proposed by Tomatzky and Fleischer (1990), the impact on the four stages of adoption (adoption width, depth and basic and cooperative adoption) at three levels: technology (technology compatibility, IT competence), organization (perceived profit, financial resources, top manager support, and organizational compatibility), environment (external pressure, government support, legal support). We also aim at analyze the impact of these stages on the sustainable competitive advantage. To do this, hypotheses are tested through empirical analysis using theoretical literature review and statistical analysis. In order to test the model, 419 valid questionnaires were collected in China through the Internet, e-mail and professional survey company (问卷星). Using SmartPLS V3.0, the measurement model is evaluated through factor analysis, correlation, and multi-affiliate analysis. It also tests hypotheses through path analysis. The analysis results are as follows: First, the factors that have positive influence on the adoption of all four types of cross-border e-commerce are external pressure and government support. Second, technology and organizational compatibility positively improve the basic adoption and adoption width of cross-border e-commerce, and the effect on the adoption depth and cooperative adoption is not statistically significant. In contrast, legal support, financial resources, and perceived benefits have a positive effect only on the adoption depth and cooperative adoption of cross-border e-commerce, and the impact on basic adoption and adoption width is not statistically significant. Third, IT competence affects basic adoption only, and top manager support positively affects cooperative adoption, adoption width and depth except basic adoption. Fourth, in a company's sustainable competitive advantage level, the adoption width does not affect it and the adoption depth improves positively. Both basic and cooperative adoption have a positive impact on sustainable competitive advantage. In terms of number, the effect of cooperative adoption seems to be stronger than the basic adoption.
Keyword
#국경 간 전자상거래 TOE 도입 너비 도입 깊이 기본적 도입 협력적 도입 지속가능한 경재우위
학위논문 정보
저자
Yu,Xin-ran
학위수여기관
강원대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
국제무역학과
지도교수
김태인
발행연도
2019
총페이지
86 L.
키워드
국경 간 전자상거래 TOE 도입 너비 도입 깊이 기본적 도입 협력적 도입 지속가능한 경재우위
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