[학위논문]관광동기로서 Push-Pull 요인이 관광객 만족에 미치는 영향에 관한 연구 The Study of the Effect that the Push-Pull factors have on the Tourist Satisfaction as the Tourism Motivation원문보기
국문초록 관광동기로서 Push-Pull 요인이 관광객 만족에 미치는 영향에 관한 연구 청주대학교 대학원 관광학과 관광경영전공 한 응 범 지 도 교 수 박 호 표 관광동기는 관광객을 유형화하는 기준이 될 수 있기 때문에 관광동기요인 만큼 관광객의 유형도 다양하게 분류된다. 그러므로 관광동기를 한 가지 이론만으로 설명하는 것은 불가능하지만 관광을 이해하는 데는 가장 중요한 부분을 차지하고 있음은 명확하다. 일반적으로 관광동기는 인간의 심리적 요인인 “사람들은 왜 관광을 하는가?”에 대한 물음에서 이에 대한 해답을 관광동기로 보아 왔다. 관광동기와 관련한 연구에서 push-pull 요인에 따른 관광동기 이론은 사람들은 왜, 어디로 여행을 하는가에 대한 물음에 보다 통합적으로 설명해 주고 있어, 매우 중요한 이론으로 평가받고 있다. 관광의 push요인은 관광객의 심리적인 요소로서 내부적 요인이라고 하며 ...
국문초록 관광동기로서 Push-Pull 요인이 관광객 만족에 미치는 영향에 관한 연구 청주대학교 대학원 관광학과 관광경영전공 한 응 범 지 도 교 수 박 호 표 관광동기는 관광객을 유형화하는 기준이 될 수 있기 때문에 관광동기요인 만큼 관광객의 유형도 다양하게 분류된다. 그러므로 관광동기를 한 가지 이론만으로 설명하는 것은 불가능하지만 관광을 이해하는 데는 가장 중요한 부분을 차지하고 있음은 명확하다. 일반적으로 관광동기는 인간의 심리적 요인인 “사람들은 왜 관광을 하는가?”에 대한 물음에서 이에 대한 해답을 관광동기로 보아 왔다. 관광동기와 관련한 연구에서 push-pull 요인에 따른 관광동기 이론은 사람들은 왜, 어디로 여행을 하는가에 대한 물음에 보다 통합적으로 설명해 주고 있어, 매우 중요한 이론으로 평가받고 있다. 관광의 push요인은 관광객의 심리적인 요소로서 내부적 요인이라고 하며 pull 요인은 관광목적지 속성과 같은 외부적인 힘에 의해 발생되는 것으로 외부적 요인이라고 한다. 그러나 그 동안 이루어진 관광동기와 관련된 많은 연구가 관광객 집단의 특성에 맞추어져 연구가 주로 이루어진 것에 비해 구체적인 관광지를 중심으로 이루어진 연구는 매우 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 설악산이라는 관광지를 중심으로 관광동기로서의 Push-Pull 요인이 관광만족에 미치는 영향에 이르는 구조적 관계를 밝혀내고자 한다. 구체적으로는 관광객이 관광지를 선택할 때, 그 결정에 영향을 미치는 관광동기요인은 무엇인가를 살펴보고 이들 간의 관계를 구체적인 여행지에 대입시켜 관광지 선택행위와의 관련성을 파악해 보고자하며, 나아가 이러한 관광지 선택이 관광만족에 미치는 영향까지를 규명하고자 하였다. 이를 위해 2010년 현재 설악산을 방문한 관광객을 대상으로 무작위표본추출방식(random samplingdesign)으로 대상을 선정하여, 2010년 3월 1일부터 31일까지 약 1개월간, Part Ⅰ~Ⅳ까지 총 62개 문항으로 구성된 설문지를 총 400부를 배포하였으며, 394부를 회수하였으며, 회수된 설문지 중 무응답하거나, 불성실하게 응답한 설문지 총 20부를 제외한 374부를 최종분석에 사용하였다. 최종분석은 SPSS 12.0 및 AMOS 5.0 통계패키지 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 사용한 설문지에 대한 신뢰성은 모든 변수에 있어 Cronbach's α 계수 0.7 이상으로, 신뢰할 만한 높은 수준임을 입증해 주었으며, 타당성은요인분석을 통해 p<0.001 수준에서 타당함을 입증하였다. 둘째, 관광지 선택행동에 영향을 미치는 push-pull 요인은 우선 교통 및 시설에 있어서는 자아실현, 휴식, 동반자, 편의성, 자연 및 문화가 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 서비스/편의성에 있어서는 자아실현, 유희성, 휴식, 편의성, 체험성, 자연 및 문화가 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 관광지 매력성에 있어서는 자아실현, 휴식, 일상탈출, 편의성이 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 관광만족에 영향을 미치는 push-pull 요인은 자아실현, 유희성, 동반자, 편의성, 자연 및 문화가 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광만족에 영향을 미치는 관광지 선택행동 요인은 관광지 매력성만이 관광만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 관광만족에 직․간접적으로 영향을 미치는 요인은 push-pull 요인 중 유희성, 휴식, 일상탈출, 동반자, 편의성, 체험성, 자연 및 문화 변수가 관광만족에 직․간접적으로 영향을 미쳤으며, 관광지 선택행동 속성 중 서비스/편의성을 제외한 교통 및 시설, 관광지 매력성이 관광만족에 직․간접적으로 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한 경로분석 상의 오차를 감안한 분석결과로 인해 이전 가설검증 결과와 상이한 결과가 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 한 시사점을 살펴보면, 첫째, 관광동기로서의 push-pull 요인이 관광지 선택행동 및 관광만족에 어떠한 영향을 미치는지 밝혀낸 것은 설악산을 방문하는 관광객들이 어떠한 요인에 의해 관광지를 선택하고 관광만족에 이르는지를 알 수 있게 됨으로써, 향후 설악산 관광활성화를 어떠한 방향으로 전개해 나가야 할 것인지 방향성을 제시했다는 점이다. 둘째, 설악산 관광만족에 영향을 미치는 다양한 요인들에 대해 알아봄으로써, 설악산 관광의 질적 향상을 이끌어 낼 수 있는 근거를 마련했다는 것이며, 이를 통해 향후 설악산 관광프로그램의 향상을 도모할 수 있는 기초자료를 제공할 수 있다는 것이다. 셋째, 설악산 관광활성화를 위해서는 체험관광 프로그램 및 편의성 증대와 함께 설악산이 가지고 있는 고유한 매력속성을 지켜야 한다는 것을 밝혔다는 것이다. 이는 곧 설악산의 지속가능한 관광과도 직결되는 것으로, 민․관의 총체적 노력을 통해 설악산 관광의 체험성 및 편의성, 매력성을 증대해야 한다. 이러한 연구성과에도 불구하고 본 연구가 가지고 있는 연구의 한계점은 첫째, 실증연구의 표집 대상과 관련된 한계로 대표성 있는 조사대상을 모두 포함시켰다는 것
국문초록 관광동기로서 Push-Pull 요인이 관광객 만족에 미치는 영향에 관한 연구 청주대학교 대학원 관광학과 관광경영전공 한 응 범 지 도 교 수 박 호 표 관광동기는 관광객을 유형화하는 기준이 될 수 있기 때문에 관광동기요인 만큼 관광객의 유형도 다양하게 분류된다. 그러므로 관광동기를 한 가지 이론만으로 설명하는 것은 불가능하지만 관광을 이해하는 데는 가장 중요한 부분을 차지하고 있음은 명확하다. 일반적으로 관광동기는 인간의 심리적 요인인 “사람들은 왜 관광을 하는가?”에 대한 물음에서 이에 대한 해답을 관광동기로 보아 왔다. 관광동기와 관련한 연구에서 push-pull 요인에 따른 관광동기 이론은 사람들은 왜, 어디로 여행을 하는가에 대한 물음에 보다 통합적으로 설명해 주고 있어, 매우 중요한 이론으로 평가받고 있다. 관광의 push요인은 관광객의 심리적인 요소로서 내부적 요인이라고 하며 pull 요인은 관광목적지 속성과 같은 외부적인 힘에 의해 발생되는 것으로 외부적 요인이라고 한다. 그러나 그 동안 이루어진 관광동기와 관련된 많은 연구가 관광객 집단의 특성에 맞추어져 연구가 주로 이루어진 것에 비해 구체적인 관광지를 중심으로 이루어진 연구는 매우 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 설악산이라는 관광지를 중심으로 관광동기로서의 Push-Pull 요인이 관광만족에 미치는 영향에 이르는 구조적 관계를 밝혀내고자 한다. 구체적으로는 관광객이 관광지를 선택할 때, 그 결정에 영향을 미치는 관광동기요인은 무엇인가를 살펴보고 이들 간의 관계를 구체적인 여행지에 대입시켜 관광지 선택행위와의 관련성을 파악해 보고자하며, 나아가 이러한 관광지 선택이 관광만족에 미치는 영향까지를 규명하고자 하였다. 이를 위해 2010년 현재 설악산을 방문한 관광객을 대상으로 무작위표본추출방식(random sampling design)으로 대상을 선정하여, 2010년 3월 1일부터 31일까지 약 1개월간, Part Ⅰ~Ⅳ까지 총 62개 문항으로 구성된 설문지를 총 400부를 배포하였으며, 394부를 회수하였으며, 회수된 설문지 중 무응답하거나, 불성실하게 응답한 설문지 총 20부를 제외한 374부를 최종분석에 사용하였다. 최종분석은 SPSS 12.0 및 AMOS 5.0 통계패키지 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 사용한 설문지에 대한 신뢰성은 모든 변수에 있어 Cronbach's α 계수 0.7 이상으로, 신뢰할 만한 높은 수준임을 입증해 주었으며, 타당성은 요인분석을 통해 p<0.001 수준에서 타당함을 입증하였다. 둘째, 관광지 선택행동에 영향을 미치는 push-pull 요인은 우선 교통 및 시설에 있어서는 자아실현, 휴식, 동반자, 편의성, 자연 및 문화가 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 서비스/편의성에 있어서는 자아실현, 유희성, 휴식, 편의성, 체험성, 자연 및 문화가 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 관광지 매력성에 있어서는 자아실현, 휴식, 일상탈출, 편의성이 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 관광만족에 영향을 미치는 push-pull 요인은 자아실현, 유희성, 동반자, 편의성, 자연 및 문화가 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광만족에 영향을 미치는 관광지 선택행동 요인은 관광지 매력성만이 관광만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 관광만족에 직․간접적으로 영향을 미치는 요인은 push-pull 요인 중 유희성, 휴식, 일상탈출, 동반자, 편의성, 체험성, 자연 및 문화 변수가 관광만족에 직․간접적으로 영향을 미쳤으며, 관광지 선택행동 속성 중 서비스/편의성을 제외한 교통 및 시설, 관광지 매력성이 관광만족에 직․간접적으로 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한 경로분석 상의 오차를 감안한 분석결과로 인해 이전 가설검증 결과와 상이한 결과가 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 한 시사점을 살펴보면, 첫째, 관광동기로서의 push-pull 요인이 관광지 선택행동 및 관광만족에 어떠한 영향을 미치는지 밝혀낸 것은 설악산을 방문하는 관광객들이 어떠한 요인에 의해 관광지를 선택하고 관광만족에 이르는지를 알 수 있게 됨으로써, 향후 설악산 관광활성화를 어떠한 방향으로 전개해 나가야 할 것인지 방향성을 제시했다는 점이다. 둘째, 설악산 관광만족에 영향을 미치는 다양한 요인들에 대해 알아봄으로써, 설악산 관광의 질적 향상을 이끌어 낼 수 있는 근거를 마련했다는 것이며, 이를 통해 향후 설악산 관광프로그램의 향상을 도모할 수 있는 기초자료를 제공할 수 있다는 것이다. 셋째, 설악산 관광활성화를 위해서는 체험관광 프로그램 및 편의성 증대와 함께 설악산이 가지고 있는 고유한 매력속성을 지켜야 한다는 것을 밝혔다는 것이다. 이는 곧 설악산의 지속가능한 관광과도 직결되는 것으로, 민․관의 총체적 노력을 통해 설악산 관광의 체험성 및 편의성, 매력성을 증대해야 한다. 이러한 연구성과에도 불구하고 본 연구가 가지고 있는 연구의 한계점은 첫째, 실증연구의 표집 대상과 관련된 한계로 대표성 있는 조사대상을 모두 포함시켰다는 것
ABSTRACT The A Study of the Effect that the Push-Pull factors have on the Tourist Satisfaction as the Tourism Motivation Han, Eung Beom Department of Tourism Graduate School Chongju University Directed by Professor Park, Ho Pyo The patterns of tourists can be classified as widely as the factors of t...
ABSTRACT The A Study of the Effect that the Push-Pull factors have on the Tourist Satisfaction as the Tourism Motivation Han, Eung Beom Department of Tourism Graduate School Chongju University Directed by Professor Park, Ho Pyo The patterns of tourists can be classified as widely as the factors of the tourism motivation since the tourism motivation could be the criterion to embody the tourists. Therefore, it is impossible to account for the tourism motivation with only one theory but, it is obvious that the tourism motivation takes up the most important part in understanding what is a tourism. In general, the tourism motivation has been regarded as the response for asking why people go on a tour, which the human's mind factors in. In the study regarding the tourism motivation, the theory of tourism motivation depending on the Push-Pull factor is being appreciated as a very significant theory because the Pull-Pull factor explains the question much better of why people go on a tour or where people do with one unification. The Push-Pull factor of tourism is the tourist's mental part which is the inner factor in human's mind while the Push-Pull factor is called the outer strength such as the traits of the tourism destination. However, lots of studies concerning tourism motivation which has been done so far go for the characteristics of the groups of the tourists and so the study which focuses on the tourist attraction is very short of at the present. Thus, with Sul-ak mountain as a tourist attraction focused on, this study is to make clear the structural relation that reaches the impact that is influenced by the tourism satisfaction through the Push-Pull factor as a tourism motivation which focuses on the tourist attraction. Specifically, When the tourists choose the tourist attraction, we look into what tourist motivations have an effect on making decision ,applying corelation between them to the specific tourist attraction to clarify the relation with the choice acting for the tourist attraction what they want. Further, we are to account for the effect that the choice acting of the tourist attraction has an influence on the tourism satisfaction. For this, this study selected the random sampling design which was used to inquire the tourists who visited Sul-ak mountain now as the subjects, for one month from 1 March to 31 March in 2001 and distributed 400 questionnaires totally which contain the total 62 questions from Ⅰ to Ⅳ, and used 374 prints which were drawn for the final analysis expect the total 20 prints which are no answers or the insincere answers. Third, self-realization, pastime, companion, convenience, nature and culture which have an influence on tourism satisfaction turned out the plus factor. Fourth, the choice acting which affects the tourism satisfaction play a plus factor only through the attraction. The final analysis was conducted by using the SPSS 12.0 and AMOS 5.0 statistics package program. The results are as following: First, the trustfulness of the questionnaires which were used by this over Cronbach's-α factor in all variables which were verified to be the reliable high level, and the validity was proved by the factor analysis in the level of P⟨0.001. Second, the Push-Pull factor which has an effect on the choice acting of the tourist attraction affects first self-realization, break, companion, convenience, nature and culture, all of which influence the emotion that plays a plus(+) role and in service and convenience, self-realization, amusement, break, convenience, experience tourism, nature and culture play a plus(+) role. In going further, in respect of the charming of tourist attraction, self-realization, break, pastime and convenience play a plus role. Third, self-relation, pastime, companion, convenience, nature and culture which have an influence on tourism satisfaction turned the plus factor. Forth, the choice acting that affects tourism plays a plus factor only through the attraction. Fifth, the factors which affect tourism satisfaction directly and indirectly among the push-pull factors are an amusement, a break, pastime, companions, convenience, experience attraction, nature and culture and so on. And this study shows that the traffic condition, the facility, and the attraction affect the tourism satisfaction directly and indirectly except service and convenience between tourism attractions of choice acting traits. Also, the results are different from the former hypothesis examination results owing to the analysis results considering the error conducted by the course analysis. There are several characteristics which are based on these study results. First, that the Push-Pull factor made clear that the Push-Pull factor has an effect on the choice acting and the tourism satisfaction of the tourist attraction leads to know that what factors make the visitors who visit Sul-ak mountain choose the tourist attraction what they want and reach the tourism satisfaction and henceforth, shows the direction, that is, how to develop the tourism booming of Sul-ak mountain. Second, by searching for the factors that affect the tourism satisfaction of Sul-ak mountain, these study results provide the basis that can draw the quality improvement of Sul-ak mountain tourism. Third, the results proved that not only the experience tourism program and convenience improvement but also the peculiar attractive traits which Sul-ak mountain has should be kept. In other words, this leads to the sustainable tourism for Sul-ak mountain and ,at the same time, experience tourism, convenience, and attraction tourism should be increased by the total efforts of the civilians and the public officials. In spite of these study outcomes, the limitation of this study has can be first restricted in that all the inquiry subjects are included due to the limitation in relation to the collective subjects for the study. Second, there would be the li
ABSTRACT The A Study of the Effect that the Push-Pull factors have on the Tourist Satisfaction as the Tourism Motivation Han, Eung Beom Department of Tourism Graduate School Chongju University Directed by Professor Park, Ho Pyo The patterns of tourists can be classified as widely as the factors of the tourism motivation since the tourism motivation could be the criterion to embody the tourists. Therefore, it is impossible to account for the tourism motivation with only one theory but, it is obvious that the tourism motivation takes up the most important part in understanding what is a tourism. In general, the tourism motivation has been regarded as the response for asking why people go on a tour, which the human's mind factors in. In the study regarding the tourism motivation, the theory of tourism motivation depending on the Push-Pull factor is being appreciated as a very significant theory because the Pull-Pull factor explains the question much better of why people go on a tour or where people do with one unification. The Push-Pull factor of tourism is the tourist's mental part which is the inner factor in human's mind while the Push-Pull factor is called the outer strength such as the traits of the tourism destination. However, lots of studies concerning tourism motivation which has been done so far go for the characteristics of the groups of the tourists and so the study which focuses on the tourist attraction is very short of at the present. Thus, with Sul-ak mountain as a tourist attraction focused on, this study is to make clear the structural relation that reaches the impact that is influenced by the tourism satisfaction through the Push-Pull factor as a tourism motivation which focuses on the tourist attraction. Specifically, When the tourists choose the tourist attraction, we look into what tourist motivations have an effect on making decision ,applying corelation between them to the specific tourist attraction to clarify the relation with the choice acting for the tourist attraction what they want. Further, we are to account for the effect that the choice acting of the tourist attraction has an influence on the tourism satisfaction. For this, this study selected the random sampling design which was used to inquire the tourists who visited Sul-ak mountain now as the subjects, for one month from 1 March to 31 March in 2001 and distributed 400 questionnaires totally which contain the total 62 questions from Ⅰ to Ⅳ, and used 374 prints which were drawn for the final analysis expect the total 20 prints which are no answers or the insincere answers. Third, self-realization, pastime, companion, convenience, nature and culture which have an influence on tourism satisfaction turned out the plus factor. Fourth, the choice acting which affects the tourism satisfaction play a plus factor only through the attraction. The final analysis was conducted by using the SPSS 12.0 and AMOS 5.0 statistics package program. The results are as following: First, the trustfulness of the questionnaires which were used by this over Cronbach's-α factor in all variables which were verified to be the reliable high level, and the validity was proved by the factor analysis in the level of P⟨0.001. Second, the Push-Pull factor which has an effect on the choice acting of the tourist attraction affects first self-realization, break, companion, convenience, nature and culture, all of which influence the emotion that plays a plus(+) role and in service and convenience, self-realization, amusement, break, convenience, experience tourism, nature and culture play a plus(+) role. In going further, in respect of the charming of tourist attraction, self-realization, break, pastime and convenience play a plus role. Third, self-relation, pastime, companion, convenience, nature and culture which have an influence on tourism satisfaction turned the plus factor. Forth, the choice acting that affects tourism plays a plus factor only through the attraction. Fifth, the factors which affect tourism satisfaction directly and indirectly among the push-pull factors are an amusement, a break, pastime, companions, convenience, experience attraction, nature and culture and so on. And this study shows that the traffic condition, the facility, and the attraction affect the tourism satisfaction directly and indirectly except service and convenience between tourism attractions of choice acting traits. Also, the results are different from the former hypothesis examination results owing to the analysis results considering the error conducted by the course analysis. There are several characteristics which are based on these study results. First, that the Push-Pull factor made clear that the Push-Pull factor has an effect on the choice acting and the tourism satisfaction of the tourist attraction leads to know that what factors make the visitors who visit Sul-ak mountain choose the tourist attraction what they want and reach the tourism satisfaction and henceforth, shows the direction, that is, how to develop the tourism booming of Sul-ak mountain. Second, by searching for the factors that affect the tourism satisfaction of Sul-ak mountain, these study results provide the basis that can draw the quality improvement of Sul-ak mountain tourism. Third, the results proved that not only the experience tourism program and convenience improvement but also the peculiar attractive traits which Sul-ak mountain has should be kept. In other words, this leads to the sustainable tourism for Sul-ak mountain and ,at the same time, experience tourism, convenience, and attraction tourism should be increased by the total efforts of the civilians and the public officials. In spite of these study outcomes, the limitation of this study has can be first restricted in that all the inquiry subjects are included due to the limitation in relation to the collective subjects for the study. Second, there would be the li
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