국 문 초 록 본 연구의 목적은 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기활동이 유아의 경제기본개념과 구매행동에 있어 차이가 있는지를 비교해 보는 것이다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기 활동에 따라 유아의 경제기본개념은 차이가 있는가? 연구문제 2. 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기활동에 따라 유아의 구매행동에는 차이가 있는가? 위와 같은 연구문제를 알아보기 위하여 경기도 의정부시에 위치한 Y유치원의 만 5세반 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단20명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구를 실시하기 위한 검사 도구는 박미자(2008)가 Schug와 Birkey(1985), Laney(1995)의 경제개념 도구를 우리나라 유아들의 상황에 맞게 개발한 ‘유아 경제기본개념 검사도구’를 사용하였다. 본 검사는 희소성과 선택․기회비용, 소비, 상품과 서비스, 화폐, 직업과 일, 가격과 교환, 시장의 7개 하위 내용, 총 31문항으로 구성되었는데, 29번 문항은 ‘직업’의 하위 요소와 중복된다고 판단되어, 이를 제외한 30문항을 사용하였다. 또한 구매행동을 조사하기 위하여 장수정(2004)이 작성한 질문지를 유아들이 이해하기 쉽게 수정․보완한 김은아(2009)의 ‘구매행동 검사도구’를 사용하였다. 본 검사는 구매 전 행동, 구매 과정행동, 구매 후 행동의 3개 하위 내용을 포함하여 총 13문항으로 구성되어 있으며 유아들의 이해를 돕기 위해 그림이나 실물자료를 필요한 문항에 적절히 삽입하여 검사도구로 활용하였다. 유아 경제기본개념과 구매행동에 대한 면접형 검사도구와 실물자료를 활용한 사전검사 결과, 실험집단과 비교집단은 월령, 경제기본개념, 구매행동에 있어 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않는 동질집단이었다. 실험은 총 9주 동안 총 16회의 경제교육활동을 실시하였으며 실험집단 유아들에게는 지역사회를 활용한 경제교육활동을, 비교집단 유아들에게는 경제동화를 활용한 이야기나누기활동을 실행하였다. 실험 처치 후 실험집단과 비교집단의 경제기본개념과 구매행동에 효과가 있었는지 알아보기 위하여 사후검사를 실시하였다. 실험집단과 비교집단이 경제기본개념과 구매행동의 하위 요소에서 활동 진행 전과 후에 유의한 점수변화를 확인하고자 ...
국 문 초 록 본 연구의 목적은 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기활동이 유아의 경제기본개념과 구매행동에 있어 차이가 있는지를 비교해 보는 것이다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기 활동에 따라 유아의 경제기본개념은 차이가 있는가? 연구문제 2. 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기활동에 따라 유아의 구매행동에는 차이가 있는가? 위와 같은 연구문제를 알아보기 위하여 경기도 의정부시에 위치한 Y유치원의 만 5세반 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단20명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구를 실시하기 위한 검사 도구는 박미자(2008)가 Schug와 Birkey(1985), Laney(1995)의 경제개념 도구를 우리나라 유아들의 상황에 맞게 개발한 ‘유아 경제기본개념 검사도구’를 사용하였다. 본 검사는 희소성과 선택․기회비용, 소비, 상품과 서비스, 화폐, 직업과 일, 가격과 교환, 시장의 7개 하위 내용, 총 31문항으로 구성되었는데, 29번 문항은 ‘직업’의 하위 요소와 중복된다고 판단되어, 이를 제외한 30문항을 사용하였다. 또한 구매행동을 조사하기 위하여 장수정(2004)이 작성한 질문지를 유아들이 이해하기 쉽게 수정․보완한 김은아(2009)의 ‘구매행동 검사도구’를 사용하였다. 본 검사는 구매 전 행동, 구매 과정행동, 구매 후 행동의 3개 하위 내용을 포함하여 총 13문항으로 구성되어 있으며 유아들의 이해를 돕기 위해 그림이나 실물자료를 필요한 문항에 적절히 삽입하여 검사도구로 활용하였다. 유아 경제기본개념과 구매행동에 대한 면접형 검사도구와 실물자료를 활용한 사전검사 결과, 실험집단과 비교집단은 월령, 경제기본개념, 구매행동에 있어 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않는 동질집단이었다. 실험은 총 9주 동안 총 16회의 경제교육활동을 실시하였으며 실험집단 유아들에게는 지역사회를 활용한 경제교육활동을, 비교집단 유아들에게는 경제동화를 활용한 이야기나누기활동을 실행하였다. 실험 처치 후 실험집단과 비교집단의 경제기본개념과 구매행동에 효과가 있었는지 알아보기 위하여 사후검사를 실시하였다. 실험집단과 비교집단이 경제기본개념과 구매행동의 하위 요소에서 활동 진행 전과 후에 유의한 점수변화를 확인하고자 SPSS 17.0버전을 사용하여 독립표본 t검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지역사회를 활용한 경제교육활동을 실행한 실험집단은 경제개념이 향상된 것으로 나타났다. 하위 내용으로는 소비, 상품과 서비스, 화폐, 가격과 교환, 시장의 하위 요소에 있어 비교집단의 유아들보다 향상되었고, 이는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 이와 같은 결과는 지역사회를 활용한 경제교육활동이 경제동화를 활용한 이야기나누기 활동보다 유아의 경제기본개념 인식에 보다 더 효과가 있다는 것을 시사한다. 둘째, 지역사회를 활용한 경제교육활동을 실행한 실험집단의 구매행동은 비교집단과 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 구매 전 행동의 하위 내용으로는 구매이유, 물건구입 계획이, 구매 과정행동의 하위 내용으로는 가격확인, 유통기한 인식․확인, 불량식품 인식, 불량품 인식, 영수증 인식․확인, 물건구입 시 비교에 있어 실험집단이 보다 높은 점수의 향상을 보였고 이는 통계적으로 유의하였다. 구매 후 행동에서도 실험집단이 비교집단에 비해 보다 높은 점수의 향상을 보였으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 이와 같은 결과는 지역사회를 활용한 경제교육활동이 경제동화를 활용한 이야기나누기 활동보다 유아의 구매행동 향상에 보다 효과가 있다는 것을 시사한다.
국 문 초 록 본 연구의 목적은 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기활동이 유아의 경제기본개념과 구매행동에 있어 차이가 있는지를 비교해 보는 것이다. 이와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기 활동에 따라 유아의 경제기본개념은 차이가 있는가? 연구문제 2. 지역사회를 활용한 경제교육활동과 경제동화를 활용한 이야기나누기활동에 따라 유아의 구매행동에는 차이가 있는가? 위와 같은 연구문제를 알아보기 위하여 경기도 의정부시에 위치한 Y유치원의 만 5세반 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단20명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구를 실시하기 위한 검사 도구는 박미자(2008)가 Schug와 Birkey(1985), Laney(1995)의 경제개념 도구를 우리나라 유아들의 상황에 맞게 개발한 ‘유아 경제기본개념 검사도구’를 사용하였다. 본 검사는 희소성과 선택․기회비용, 소비, 상품과 서비스, 화폐, 직업과 일, 가격과 교환, 시장의 7개 하위 내용, 총 31문항으로 구성되었는데, 29번 문항은 ‘직업’의 하위 요소와 중복된다고 판단되어, 이를 제외한 30문항을 사용하였다. 또한 구매행동을 조사하기 위하여 장수정(2004)이 작성한 질문지를 유아들이 이해하기 쉽게 수정․보완한 김은아(2009)의 ‘구매행동 검사도구’를 사용하였다. 본 검사는 구매 전 행동, 구매 과정행동, 구매 후 행동의 3개 하위 내용을 포함하여 총 13문항으로 구성되어 있으며 유아들의 이해를 돕기 위해 그림이나 실물자료를 필요한 문항에 적절히 삽입하여 검사도구로 활용하였다. 유아 경제기본개념과 구매행동에 대한 면접형 검사도구와 실물자료를 활용한 사전검사 결과, 실험집단과 비교집단은 월령, 경제기본개념, 구매행동에 있어 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않는 동질집단이었다. 실험은 총 9주 동안 총 16회의 경제교육활동을 실시하였으며 실험집단 유아들에게는 지역사회를 활용한 경제교육활동을, 비교집단 유아들에게는 경제동화를 활용한 이야기나누기활동을 실행하였다. 실험 처치 후 실험집단과 비교집단의 경제기본개념과 구매행동에 효과가 있었는지 알아보기 위하여 사후검사를 실시하였다. 실험집단과 비교집단이 경제기본개념과 구매행동의 하위 요소에서 활동 진행 전과 후에 유의한 점수변화를 확인하고자 SPSS 17.0버전을 사용하여 독립표본 t검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지역사회를 활용한 경제교육활동을 실행한 실험집단은 경제개념이 향상된 것으로 나타났다. 하위 내용으로는 소비, 상품과 서비스, 화폐, 가격과 교환, 시장의 하위 요소에 있어 비교집단의 유아들보다 향상되었고, 이는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 이와 같은 결과는 지역사회를 활용한 경제교육활동이 경제동화를 활용한 이야기나누기 활동보다 유아의 경제기본개념 인식에 보다 더 효과가 있다는 것을 시사한다. 둘째, 지역사회를 활용한 경제교육활동을 실행한 실험집단의 구매행동은 비교집단과 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 구매 전 행동의 하위 내용으로는 구매이유, 물건구입 계획이, 구매 과정행동의 하위 내용으로는 가격확인, 유통기한 인식․확인, 불량식품 인식, 불량품 인식, 영수증 인식․확인, 물건구입 시 비교에 있어 실험집단이 보다 높은 점수의 향상을 보였고 이는 통계적으로 유의하였다. 구매 후 행동에서도 실험집단이 비교집단에 비해 보다 높은 점수의 향상을 보였으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 이와 같은 결과는 지역사회를 활용한 경제교육활동이 경제동화를 활용한 이야기나누기 활동보다 유아의 구매행동 향상에 보다 효과가 있다는 것을 시사한다.
Abstract The purpose of this study is to compare the effect of real-life experience-based activity with economic storybook sharing activity as economic education programs for young children to determine how the activities might affect children's basic economic concepts and their purchasing behavior....
Abstract The purpose of this study is to compare the effect of real-life experience-based activity with economic storybook sharing activity as economic education programs for young children to determine how the activities might affect children's basic economic concepts and their purchasing behavior. The research questions were as follows: Question 1. Is there any meaningful change of children's basic economic concepts after using the two above-mentioned activities? Question 2. Is there any meaningful change of children's purchasing behavior after using the two above-mentioned activities? The experiment projects were undertaken for 40 five-aged children (20 as experimental group and another 20 as comparative group) who were attending the private kindergarten Y located in Uijeongbu City, Gyeonggi Province. This study used "children's economic concepts test tool" modified by Park Mi-ja (2008), which was originally developed by Schug, Birkey (1985) and Laney (1995), to be applied to Korean children. The test consists of 31 questions addressing scarcity, choice/opportunity cost, consumption, goods and service, money, job and work, price and exchange as well as 7 subcomponents of market. However, question No. 29 was excluded to avoid overlapping with subcomponent of "Job," resulting in 30 questions used in total. Furthermore, "purchasing behavior test tool" revised by Kim Eun-a (2009) to promote young children's understanding, a questionnaire which was originally developed by Jang Su-jung (2004) to test purchasing behavior. The test consists of 13 questions including three subcomponents of consumer behavior before, during, and after purchase. For the purpose of helping young children's understanding, some pictures and materials were appropriately added to the questions as test tools. The basic economic concepts and purchasing behavior of the experimental group and comparative group were pretested using an interview-type picture test tool and other materials. As a result, both groups showed no statistically significant difference in age, basic economic concepts and purchasing behavior. Accordingly, the two groups could be regarded as homogeneous. For an experiment, economic education programs were conducted 16 times during 9 weeks: experience-based activity for the experimental group and storybook sharing activity for the comparative group. Afterward, a posttest was taken to see if the activities have brought any change on the basic economic concepts and purchasing behavior of the two groups. In addition, a T-test was carried out to compare the scores of subcomponents of basic economic concepts and purchasing behavior of the two groups before and after doing the activities. The results of this study are summarized as follows: Firstly, the experimental group of children who have done experience-based activities showed advancement in their basic economic concepts. Specifically, the group has better understanding of scarcity and choice/opportunity cost, consumption, goods and service, money, price and exchange, and other subcomponents of market. The difference compared to the other group has statistical significance. Therefore, the result suggests that experience-based activity is more effective on children's basic economic concepts than economic storybook sharing. Secondly, the experimental group have statistically noticeable difference in their purchasing behavior comparing to the comparative group in view of before-purchase and during-purchase process subcomponents. The result suggests economic education program through experience-based activity is more effective than economic storybook sharing to improve purchasing behavior of children.
Abstract The purpose of this study is to compare the effect of real-life experience-based activity with economic storybook sharing activity as economic education programs for young children to determine how the activities might affect children's basic economic concepts and their purchasing behavior. The research questions were as follows: Question 1. Is there any meaningful change of children's basic economic concepts after using the two above-mentioned activities? Question 2. Is there any meaningful change of children's purchasing behavior after using the two above-mentioned activities? The experiment projects were undertaken for 40 five-aged children (20 as experimental group and another 20 as comparative group) who were attending the private kindergarten Y located in Uijeongbu City, Gyeonggi Province. This study used "children's economic concepts test tool" modified by Park Mi-ja (2008), which was originally developed by Schug, Birkey (1985) and Laney (1995), to be applied to Korean children. The test consists of 31 questions addressing scarcity, choice/opportunity cost, consumption, goods and service, money, job and work, price and exchange as well as 7 subcomponents of market. However, question No. 29 was excluded to avoid overlapping with subcomponent of "Job," resulting in 30 questions used in total. Furthermore, "purchasing behavior test tool" revised by Kim Eun-a (2009) to promote young children's understanding, a questionnaire which was originally developed by Jang Su-jung (2004) to test purchasing behavior. The test consists of 13 questions including three subcomponents of consumer behavior before, during, and after purchase. For the purpose of helping young children's understanding, some pictures and materials were appropriately added to the questions as test tools. The basic economic concepts and purchasing behavior of the experimental group and comparative group were pretested using an interview-type picture test tool and other materials. As a result, both groups showed no statistically significant difference in age, basic economic concepts and purchasing behavior. Accordingly, the two groups could be regarded as homogeneous. For an experiment, economic education programs were conducted 16 times during 9 weeks: experience-based activity for the experimental group and storybook sharing activity for the comparative group. Afterward, a posttest was taken to see if the activities have brought any change on the basic economic concepts and purchasing behavior of the two groups. In addition, a T-test was carried out to compare the scores of subcomponents of basic economic concepts and purchasing behavior of the two groups before and after doing the activities. The results of this study are summarized as follows: Firstly, the experimental group of children who have done experience-based activities showed advancement in their basic economic concepts. Specifically, the group has better understanding of scarcity and choice/opportunity cost, consumption, goods and service, money, price and exchange, and other subcomponents of market. The difference compared to the other group has statistical significance. Therefore, the result suggests that experience-based activity is more effective on children's basic economic concepts than economic storybook sharing. Secondly, the experimental group have statistically noticeable difference in their purchasing behavior comparing to the comparative group in view of before-purchase and during-purchase process subcomponents. The result suggests economic education program through experience-based activity is more effective than economic storybook sharing to improve purchasing behavior of children.
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